Gå til innhold
Hundesonen.no

Hyperaktiv


Ballong
 Share

Recommended Posts

Hei!

Trenger litt hjelp til å "analysere adferden" til valpen min.

Når vi har vært på valpekurs, har han vært veldig ivrig på å hilse på og leke med andre valper. Men da relativt rolig. Litt hopping osv, men ikke noe ekstremt.

Da vi var på en aktivitetsdag ute, var valpene løse sammen og skulle leke. Da stod han mye stille og trippet litt rundt, var ikke så ivrig på å løpe og herje skikkelig sammen med de andre. Lekingen bestod mye av at han hoppet rundt osv med de andre, ikke noe skikkelig herjing.

Er det fordi han frøs og det var kaldt ute? Fordi det var et nytt sted?

Søsteren min har fått seg en valp ganske nylig, en spisshund. Og min hund har da hilst på ham og lekt med ham. Først var det "vanlig hilsing", men det eskalerte etterhvert og min valp ble skikkelig hyper! Og dette var utendørs i innkjørselen. Han løp frem og tilbake og ertet opp den andre valpen og de løp etter hverandre og hoppet og det var skikkelig fart.

Han møtte den samme valpen innendørs for litt siden, og da var det FULL FART. De løp konstant, og etterhvert skilte jeg dem fordi min han begynte å knurre og det virket som den andre ble litt sliten etterhvert. Hvorfor knurret han? Han bet ikke eller noe, bare knurret og løp rundt og lekte. Har lest at det kan være fordi han koste seg med leken? Eller kanskje han trodde hunden var en draleke? :lol:

Lurer i allefall på om det er vanlig at de er SÅ voldsomme i leken?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noe sier meg at han har hatt raptus som bikket litt :) Tror ikke du skal bekymre deg for mye altså. Han er liten og raptus er gøy gøy gøy, og han fant kanskje en "likesinnet" han følte seg trygg nok på å dra med seg i en slik raptus. Så kanskje det er lurt å bryte etter en liten stund? La de holde på litt og så ta de inn for å roe ned så det ikke blir for moro. Er som unger, en eller annen begynner å grine om ikke noen voksne passer på litt ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, ikke sant.. Har måtte bryte opp ja, det bare eskalerte helt :lol:

Men hvordan lærer man ham å "leke pent" da?

Stoppe han når du synes det blir for mye. Da får han rett og slett ikke lov til å leke mer. Roe han ned og så la han prøve seg litt igjen. Og slik fortsetter du til han skjønner hintet sånn om en tre års tid :P Neida, det går relativt fort det der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stoppe han når du synes det blir for mye. Da får han rett og slett ikke lov til å leke mer. Roe han ned og så la han prøve seg litt igjen. Og slik fortsetter du til han skjønner hintet sånn om en tre års tid :P Neida, det går relativt fort det der.

Hehe.. Ok, skal stoppe ham om det blir litt voldsomt (antakeligvis!). Prøvde å la ham leke litt da han hadde roet seg da, men neida.. Håper han tar hintet. Den andre hunden synes jo det er gøy den og :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe.. Ok, skal stoppe ham om det blir litt voldsomt (antakeligvis!). Prøvde å la ham leke litt da han hadde roet seg da, men neida.. Håper han tar hintet. Den andre hunden synes jo det er gøy den og :lol:

FØR han blir for voldsom ;) Kjempevanskelig å se, men du lærer etterhvert å lese han. Kanskje dere to kan samarbeide litt om de små, når en av dere synes leken blir for voldsom, så ta de inn og lære de å roe seg litt. Se på det som ro-trening. Alle hunder trenger litt av det også :)

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...