Gå til innhold
Hundesonen.no

Hvordan gjør dere ting på juleaften?

tuppetroll

Recommended Posts

Hvordan foregår juleaften hjemme hos dere? Jeg og søsteren min synger alltid solo i kirken på juleaften, så vi reiser dit etter frokost og litt disney og dekking av bord. Når vi kommer hjem fra kirken spiser vi middag (ribbe) og slapper av. Vi rydder av bordene og lufter litt hunder og sånn før vi legger gavene under treet og begynner med gavene. Hos oss gjør vi det sånn at minstemann i familien henter en gave, leser hvem den er til, og den personen åpner den før neste mann (nestyngste) henter gave. Hvordan gjør dere dette?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jobber som regel på julaften jeg, siden pappa styrer og steller med maten hjemme...

jeg står opp klokka åtte,kler på meg litt fine klær og stikker på jobb...

åpner klokka ni eller ti, alt ettersom egentlig...

har åpent til to eller tre...

så er det hjem og bære over de siste pakkene, og hjelpe t med de siste forberedelsene før besøket kommer...

vi pleier å spise kalkun og medisterkaker og pølser, med stekte poteter, valdorfsalt, og kålrabistappe :D

riskrem t dessert :(

det med pakkene varierer...

i og med at vi er så mange, så er det bare de to minste som står å leser opp pakkene..

når alle har fått pakkene sine... så fyker det papir veggimellom (unger som har det travelt)

mens vi voksne venter til de er ferdige og åpner en og en pakke for å få tiden til å gå..

er også kaker og kaffe senere på kveden :P

i år blir vi 13 mennesker , 3 hunder og 3 katter på julaften :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

står opp og spiser en god frokost, så går vi opp til irka, og besøker graven til farmor og farfar, leger ned krans og 48-timers lys. Så går vi hjem, ser litt på TV, er ute og leker litt, før vi går inn og spiser grøt med mandel, så er det me leking i snøen eller TV( les: hundesonen :P )før vi i 4 tiden pynter oss, og venter på at maten blir servert :D så etter verdens lengste middag, kan vi endelig åpne pakkene :(

og mens vi unger gjør alt dette, lager mamma og pappa mat :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De siste årene har jeg jobbet på julaften, og regner med å gjøre det i år også. Før spiste vi alltid miljø kl 12 (milju=flatbrød i ribbefett) på dagen, savner denne tradisjonen - eller jeg savner å være en del av den tradisjonen.

I år skal jeg og Andreas til familien hans, vi bytter på hvem vi er hos. Spiser vel i 18 tida: ribbe, medisterpølser osv. Åpner pakker og gleder oss over å ha gledet andre. Så skal vi på kvelden hjem til mamma og pappa og sove der, og på 1.juledag drar jeg og Lisa til mormor og bestefar på familiemiddag. Andreas skal spise grøt hos faren sin.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er først til farmor og farfar og pappa. spiser middag også åpner jeg pakkene, så drar jeg til mamma for å åpne pakkene der. der åpner vi en og en(noe som jeg ikke liker) så etter det så ser vi litt ekstra nøye på gavene vi har fått. så er det kaffe for de voksne (joggebukse og hettegenseren er på etter åpningen av pakkene :( ) så på morgenen blir det vel tid til hundesonen og på kvelden igjen :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi spiser grøt med mandel i til frokost. Også ser jeg på disney filmer på tv. Så drar vi på kirkegården å tenner lys på morfar og tante gunn sine graver. Når vi kommer hjem leser jeg julehefter. Så spiser vi middag enten her eller hos mormor. I 6 tiden åpner vi gaver :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan gjør dere det med pakkene? Sorterer alle ut først og så rive opp?

en og en, jeg og broren min deler på å rope opp hvem gaven er til. når alle er utdelt begynne den samme regla igjenn, med at en og en åpner en pakke etter tur. husker en gang vi begynte 8, og holdt på til over 12.. :( men da var det ekstremt mange gaver som skulle fordeles på 8 personer da.. :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan gjør dere det med pakkene? Sorterer alle ut først og så rive opp?

deler ut gavene først også åpner småsøskene først, så jeg og den eldre broren min, så de voksne. en og en gave i gangen. holdt på leeenge i fjord husker jeg. liker best å åpne for meg selv jeg, ikke at alle skal sitte å se på at jeg åpner gavene. :oops: men men en gang i året jeg overlever nok kanskje :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Står opp og sløver i pysjamasen utpå dagen. Spiser frokost og ser på tre nøtter til aksepott. Går med de siste julegavene til slekta rundt her. Kommer hjem og spiser middag før vi går i kirka kl 5. Kommer hjem og ser litt på tv og slapper av. Sånn ca i 8 tiden begynner vi å åpne pakkene og i 10-11 tiden er vi ferdig. Som regel sorterer vi gavene og åpner en og en på omgang. Når vi er ferdig lager vi en god kveldsmat med kakao og annet julesnadder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Står opp tidlig om morgenen og lister meg inn på rommene til guttene og legger en pakke fra nissen ved sengen, så fyrer jeg opp i ovnen så det er godt og varmt når de andre står opp. :D Lufter hundene og gir de mat, så spiser vi alle frokost, og ungene koser seg fremfor tv med pledd i sofaen. Begynner å lage middag ca kl 13.00 og så eter vi ca kl. 17.00. Etter det så rydder vi og slapper litt av før vi begynner med julegaver. Vi deler ut alle, og så åpner vi en og en. Synes det er litt gøy å gjere det på denne måten, for da "varer" stunden litt lenger.. Når vi er ferdig med det, så spiser vi litt kaker og etterpå så finner vi frem div. spill og koser oss utover natten. :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er det første julen etter at min mor døde, så vi må på en måte skape nye juletradisjoner. Jeg pleier også se Disney på TV om dagen, skal på graven etterpå. Etter middag blir det en og en gave, vi blir bare to stykker da,(utenom hundene) så det kommer til å gå fort.

Hundene får jo alltid litt nye leker til jul, så vi leker litt med dem. Sasha syns det er stas med jul og alle de gode luktene. Nemi har sin første jul, så det blir spennde hvordan hun reagerer.

Men søsteren min bor veldig langt borte så vi pleier alltid å snakke sammen i timesvis på telefon julaften. Pleier altid snakke med alle jeg ikke feirer jul med på telefon, da er man liksom litt sammen. så det blir en del telefoner ut over kvelden. ellers så pleier vi å skravle og spise godsaker til langt på natt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har en litt annerledes jul hjemme hos oss. Vi er 4 "barn" i familien, hvorav to nå bor hjemme. Da vi var yngre ble det fort til at man ikke koste seg med de gavene man fikk, man bare hastet videre til neste. Så hjemme hos oss har vi det sånn at lillebror (som er yngst) først går og henter en pakke, leser opp, den personen pakker opp og så går nest yngste og henter pakke osv. Midt i gavebunken tar vi kaffe og kakepause med julekaker og masse annet digg, før vi fortsetter. De største gavene kommer alltid til slutt. Men fordi vi er så mange og det er blitt tradisjon, deler vi nå gavene utover på flere dager; vi får gaver på julaften og 1.juledag og også lille nyttårsaften. 2 juledag kommer våre besteforeldre. Vi har vendt oss til å få mye smått også til jul, men på denne måten beholder vi julen lenger, gir hver gave mer oppmerksomhet og koser oss lenge med julestemningen :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min Søster har småbruk med hester, katter og hund.. :D

så vi pleier å være der ca kl 12 på formiddagen( Etter at jeg har kost meg med tegneserier på tv) der spiser vi grøt i stallen på halmballer mens hestene slikker oss i nakken, hehe, så får jeg mandelen( flaks i sånt gitt... hehe) så aker vi og står på ski etter hestene, kjempegøy...,

så er det hjem og pynte seg før vi skal spise rundt kl 5, ribbe, medisterkaker ect...

så hiver vi over pakkene, en etter en, så tar det noen timer:) har to nevøer som for syyykt masse.. hehe..., så er det kaker før vi ser på tv eller bare slapper av, i år blir det nok singstar konkurranse, ettersom jeg har ønsker meg det.. hehe...morro...

men ettersom det ikke er snø blir det nok ikke no hos søster i år, snufs, kanksje jeg for lov å besøke Julie på formiddagen:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Kanskje på tiden med en oppdatering her også. Shero: Shero er nå 11 år og pensjonist. Han har vært pensjonert fra agility konkurranse siden 2022, men har fått gå blåbær med mamma, men etter at han begynte å halte i ett løp i sommer er han heltidspensjonist. Før han ble pensjonert rakk han å delta på ett NM, hvor vi kom igjennom 1. løp. Han har fått prøvd seg på nose work, men vi sliten med at han skal appotere luktboksne så det er lagt litt på hyllen til jeg finner en løsning. Eskene skal uansett enten stås på eller etes opp så... Han har også fått prøvd seg på svømming, han vet ikke om han er helt fan av å svømme hvor han ikke kan stå.M Mamma og Shero. Shero & Max er slitene etter NM  Max: Max er nå 6 1/2 år gammel (hvor tiden flyr). Han bommet på stigefelt i sommer og traff, så nå er vi klasse 3 på heltid. Stigefelt brenner vist, hilsen Max. Max er en fin storebror til Yoshi og er glad han endelig har fått noen å leke med. Jeg har vært instruktør i agility i høst, og Max stilte opp som lånehund siste gangen. Veldig moro at han er trygg nok til å gå, siden sist jeg prøve å få han til å gå med noen utenom familen løp han rett til meg. Vi har også vært innom Sheltie-VM i Kongsvinger hvor vi hadde mye fint, men ikke full klaff.  Max på Sheltie-VM Max og Yoshi
    • Dette har jeg aldri hørt om. Uff, lykke til, håper det går bra!
    • Frøkna har mest sannsynlig fått en blokkert spyttkjertel. I går skulle hun til utredning i CT, men forundersøkelse av hjertet viste at det ikke er et alternativ å dope henne ned slik hjertet er nå. Så hva i alle dager gjør jeg? Er det noen som har vært borti dette, og evt. fått utført noe slags behandling (f.eks. drenering?) under lokalbedøvelse? Hun ble satt på vanndrivende over helga for å redusere trykket på hjertet, så vil de ta en ny vurdering mtp. risiko ved narkose i neste uke,  men hun vil uansett være en høyrisikopasient så det er jo kjempeskummelt å gå den veien. Jeg har jo ikke lyst til å risikere livet hennes for en blokkert spyttkjertel, som tross alt ikke er livstruende og mest bare et irritasjonsmoment. Alt hva den stakkars hunden skal måtte gjennomgå 
    • Få en trener MED ERFARING (fra hundeklubben f.eks) ikke en som har tatt e kurs og er på sin første hund...  Dette må en hjelpe dere med in real life.  Har selv en valp på 16 uker som bodde på småbruk, men hun er miljøsterk og rå i miljø. Det er noe miljø og mye genetikk.  Kjenner ikke til Collie men tidligere slet de med nerver og det er jo bittelitt arvelig det... Det du opplever høres meget rart ut. Få hjelp hjem nå!!  Valpekurs er genialt, men treneren der har begrenset tid til å hjelpe med sånne problemer, men noe veiledning hjelper absolutt.   
    • Gratulerer med resultatene og hunden!
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...