Gå til innhold
Hundesonen.no

Å klippe pelsen ved ulveklørne - hvor mye og hvordan?


SFX
 Share

Recommended Posts

Jeg har for første gang en hund med intakte ulveklør på bakbeina, og er litt usikker på hvordan jeg skal klippe pelsen der.

Dere andre som har ulveklør på hundens bakbein - hva gjør dere?

En del av meg tenker at jeg skal finklippe pelsen rundt de klørne/tredeputene, på samme måte som jeg gjør på øvrige tær på bakpotene. Mens en annen del av meg tenker at jeg bør la pelsen vokse og få "kamuflert" klørne blant fanene.

Jeg er av de som klipper mest mulig pels mellom tredeputene på hundene, både for å gi de bedre grep på glatte gulv, for at de skal dra inn minst mulig skit, for å minimere snøklumper og av andre praktiske hensyn. Men ulveklørne er såpass høyt oppe at de ikke har samme problem. Og da blir jeg usikker.

Det er særdeles unormalt i min rase å la ulveklørne være intakte, så jeg har ingen i utstillingsringen å sammenligne med. Derfor ser jeg utover eget rasemiljø, og spør hva andre gjør.

Selve klørne klipper jeg selvfølgelig jevnlig for å holde korte, dusteklørne vokser jo i sirkel om en ikke passer på. Mitt spørsmål dreier seg altså om selve pelsen rundt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ikke hatt bakre ulveklør på de siste hundene på sikkert femten år, men jeg har hatt to stykk med ulveklør bak. Der klippet jeg beinhår uavhengig av ulveklør. Jeg formklippet pelsen slik som pelsen skulle være (mellomschnauzer) eller klippet vekk unødig pels (blandingshund) av praktiske årsaker som en del av en klipp uavhengig av ulveklør fremme eller bak. Jeg klippet ikke "frem" ulveklørne.

Håper det var greit at jeg svarte selv om vi ikke akkurat har like raser ;) Jeg foreslår derfor at du formklipper beinhår slik som du pleier å gjøre med din rase, og at du fortsetter med det du gjør - å se på hva som er mest praktisk for deg og hunden. Du skriver jo at hunden selv ikke har noen problemer i det daglige, og da synes jeg du bare kan prøve deg frem med å klippe slik at du synes det er finest og mest praktisk!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen hunder kan få problemer med bakre klør, at de "henger seg opp" i alt, og at de risper seg. Men det ser du fort. Så jeg hadde nok spart pelsen, det er tross alt en viss beskyttelse i hårene. Kan ikke tenke meg at klabbing blir noe tema med bare en klo/tå.

Usj, jeg liker ikke bakre ulveklør :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ikke bakre ulveklør på de siste hundene på sikkert femten år, men har hatt to stykk med ulveklør bak. Der klippet jeg beinhår uavhengig av ulveklør. Jeg formklippet pelsen slik som pelsen skulle være (mellomsnauzer) eller klippet vekk unødig pels (blandingshund) av praktiske årsaker som en del av en klipp uavhengig av ulveklør fremme eller bak. Jeg klippet ikke "frem" ulveklørne.

Håper det var greit at jeg svarte selv om vi ikke akkurat har like raser ;) Jeg foreslår derfor at du formklipper beinhår slik som du pleier å gjøre med din rase, og at du fortsetter med det du gjør - å se på hva som er mest praktisk for deg og eventuelt hunden. Du skriver jo at hunden selv ikke har noen problemer i det daglige, og da synes jeg du bare kan prøve deg frem med å klippe slik at du synes det er finest og mest praktisk!

Takk for svar - jeg ville gjerne ha svar fra folk med andre raser, siden det er så få i egen rase med ulveklørne intakt.

Hos oss er det ikke så mye beinhår, bortsett fra fanene - men de starter jo gjerne litt lenger bak enn der ulveklørne sitter, og vi er noen som klipper de nederst også, så de starter over ulveklørne - da får en klippet fram litt mer vinkler og pote. Så jeg er usikker på hvordan jeg skal innlemme klørne i fanene - men jeg må vel bare prøve meg fram. Jeg vil at hundens poter skal se velstelte ut, og det virker litt rotete når pelsen gror rundt - samtidig som det kunne vært greit å kamuflere de litt, siden jeg regner med at noen dommere vil kicke på det, ukjent som det er.

Noen hunder kan få problemer med bakre klør, at de "henger seg opp" i alt, og at de risper seg. Men det ser du fort. Så jeg hadde nok spart pelsen, det er tross alt en viss beskyttelse i hårene. Kan ikke tenke meg at klabbing blir noe tema med bare en klo/tå.

Usj, jeg liker ikke bakre ulveklør :)

Takk for svar! Jeg er rimelig godt oppdatert på diskusjonen for og imot ulveklør, og vet det er en het potet. Jeg synes det er vanskelig å si at de vil være til problem for hundene, så lenge vi har fjernet de i alle år (på min rase, i det minste) og dermed ikke har noen god empiri å basere vår frykt på. Jeg er helt fortrolig med at hunden har ulveklørne, og legger ikke merke til dem, men har det jo i bakhodet at en eller annen utstillingsdommer kan gå i fistel over det. Jeg har hatt brukket ulveklo på frambeinet til en hund uten at jeg ble for å fjerne de ulveklørne av den grunn, så jeg er per i dag ganske avbalansert til ulveklør.

Vi kan godt diskutere for og imot fjerning av ulveklør ytterligere, men da synes jeg det skal gå i en egen tråd med en mer beskrivende topic - og ikke en ren pelsstellstråd.

Det er flere raser som har ulveklørne intakt og skal ha de intakt, så jeg tenkte noen av deres eiere hadde "groomingerfaring" å dele.

Det du sier med pels som beskyttelse er for så vidt et godt poeng, det har jeg ikke tenkt på. Men jeg oppfatter at det er selve kloa - og ikke tåa - som kan være et problem i forhold til å henge seg fast i kvister, rives av, etc - og da vil jo kloklipp være viktigere preventivt enn pelsen.

For øvrig har hunden doble klør på den ene siden, men jeg har foreløpig ikke sett at det kladder snø der - i dag svømte vi i snø. Det må vel kroppstyngde i stegene til for å kladde mellom tredeputene som settes i bakken, vil jeg tro.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar! Jeg er rimelig godt oppdatert på diskusjonen for og imot ulveklør, og vet det er en het potet. Jeg synes det er vanskelig å si at de vil være til problem for hundene, så lenge vi har fjernet de i alle år (på min rase, i det minste) og dermed ikke har noen god empiri å basere vår frykt på. Jeg er helt fortrolig med at hunden har ulveklørne, og legger ikke merke til dem, men har det jo i bakhodet at en eller annen utstillingsdommer kan gå i fistel over det. Jeg har hatt brukket ulveklo på frambeinet til en hund uten at jeg ble for å fjerne de ulveklørne av den grunn, så jeg er per i dag ganske avbalansert til ulveklør.

Vi kan godt diskutere for og imot fjerning av ulveklør ytterligere, men da synes jeg det skal gå i en egen tråd med en mer beskrivende topic - og ikke en ren pelsstellstråd.

Det er flere raser som har ulveklørne intakt og skal ha de intakt, så jeg tenkte noen av deres eiere hadde "groomingerfaring" å dele.

Det du sier med pels som beskyttelse er for så vidt et godt poeng, det har jeg ikke tenkt på. Men jeg oppfatter at det er selve kloa - og ikke tåa - som kan være et problem i forhold til å henge seg fast i kvister, rives av, etc - og da vil jo kloklipp være viktigere preventivt enn pelsen.

For øvrig har hunden doble klør på den ene siden, men jeg har foreløpig ikke sett at det kladder snø der - i dag svømte vi i snø. Det må vel kroppstyngde i stegene til for å kladde mellom tredeputene som settes i bakken, vil jeg tro.

*Ler*, nei jeg hadde ikke tenkt å diskutere det, men det kan se ut som om du har lyst kanskje? :)

Ja kloa er jo det viktigste, jo kortere enn kortest den holdes jo mindre vil den være til fare for seg selv og den andre bakfoten. Men jeg har sett litt forskjellige varianter, en bekjents Langhårscollie har veldig store puter på disse klørne sine, og veldig lite pels akkurat der. Selve putene stikker så langt ut at jeg ikke hadde sluppet den bikkja i skogen uten å tape klørne. Fort gjort å tre noe opppigjennom selve puta.

Kommentaren min om at jeg ikke liker de- betyr akkurat det. Jeg synes det er estetisk svært lite pent på raser der de synes godt Så er den noe med hele greia, som bare henger der fæl og "død" som den er, og kan være til bry.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde jeg fått ulveklør på en hund, og ikke fjernet dem (det ville vel ikke skjedd, men..) , så ville jeg nok prøvd å trimme beina slik at de ble skjult mest mulig. Hvor bra resultat det vil gi på en berner må du jo bare vurdere. Du kan jo teste ut litt ulik trimming, sånn rent estetisk?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

*Ler*, nei jeg hadde ikke tenkt å diskutere det, men det kan se ut som om du har lyst kanskje? :)

Nei, egentlig ikke, jeg er bare litt i forsvarsposisjon etter å ha fått en del pes for at jeg ikke fjernet ulveklørne da valpene ble født, og ønsket å kunne snakke om ulveklør uten å få høre at jeg er en dyremishandler ;)

Ja kloa er jo det viktigste, jo kortere enn kortest den holdes jo mindre vil den være til fare for seg selv og den andre bakfoten. Men jeg har sett litt forskjellige varianter, en bekjents Langhårscollie har veldig store puter på disse klørne sine, og veldig lite pels akkurat der. Selve putene stikker så langt ut at jeg ikke hadde sluppet den bikkja i skogen uten å tape klørne. Fort gjort å tre noe opppigjennom selve puta.

Kommentaren min om at jeg ikke liker de- betyr akkurat det. Jeg synes det er estetisk svært lite pent på raser der de synes godt Så er den noe med hele greia, som bare henger der fæl og "død" som den er, og kan være til bry.

Hadde jeg fått ulveklør på en hund, og ikke fjernet dem (det ville vel ikke skjedd, men..) , så ville jeg nok prøvd å trimme beina slik at de ble skjult mest mulig. Hvor bra resultat det vil gi på en berner må du jo bare vurdere. Du kan jo teste ut litt ulik trimming, sånn rent estetisk?

Det er snakk om en valp på seks og en halv måned, så verken beinstamme, tær eller pels er ferdig enda - så jeg får jo bare se an hvordan det ser ut etter hvert, og teste med saksa hva som fungerer og ikke. Det er lettere å prøve seg fram når det faktisk har grodd ut pels, hehehe.

Klørne klipper jeg dog jevnlig, der er jeg påpasselig, særlig siden de begynner å vokse i sirkel og selvfølgelig ikke slites på samme måte som øvrige klør.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja kloa er jo det viktigste, jo kortere enn kortest den holdes jo mindre vil den være til fare for seg selv og den andre bakfoten. Men jeg har sett litt forskjellige varianter, en bekjents Langhårscollie har veldig store puter på disse klørne sine, og veldig lite pels akkurat der. Selve putene stikker så langt ut at jeg ikke hadde sluppet den bikkja i skogen uten å tape klørne. Fort gjort å tre noe opppigjennom selve puta.

Det er jo et viktig poeng dette. Mine hadde små ulveklør som lå tett inntil sammen med at kloen hadde igjen hår rundt som var med å beskyttet. Det gjør nok sannsynligheten for skader noe mindre. Jeg har også sett flere hunder med store eller mer utstående ulveklør, og det er ikke lenge siden det var en liten korthårstass som måtte til dyrlegen og fjerne den ene etter et uhell med buret sitt.

Det er jo slik at ulveklørne både foran og bak har en risiko for skader. Poenget blir som du sier hvordan de er formet, og hvordan den enkelte hund lever av aktiviteter og hvordan den enkelte hunden er av type (klomsete eller mer forsiktig type..) er jo med å sier litt om risikoen også, men man vet jo aldri med de ulveklørne ;)

Heldigvis er det enkelt og greit å holde et øye med de.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Enig med Simira, meld dere på et valpekurs om dere ikke allerede går/har gått. I tillegg har for eksempel Maren Teien en veldig fin kanal som heter Hverdagslydig+ (https://boon.tv/hundetrener-maren), der er det også en egen kanal for valpeeiere. Vet at flere har hatt god nytte av hennes forelesninger og videoer i valpeperioden. Finnes helt sikkert noen gratis alternativer også, men det har jeg ingen oversikt over. 
    • Først av alt må du slutte å la ham hilse på andre hunder på tur. Hvis ikke får du en hund som trekker i båndet i alle retninger, og stresser seg opp hver gang han ser en hund. Det er ikke alle som kan eller vil hilse, og det er heller ikke trygt. Prøv å holde dere til kjente, trygge hunder. Om du ikke kjenner så mange kanskje det er noen du møter ofte på tur, eller du kan ta kontakt med en klubb i nærheten, en turgruppe eller noe. Jokking er en typisk stressadferd i den alderen, og tegn på at han girer seg opp for mye. Avbryt lek eller hilsing så fort det er tilløp til jokking, og jobb med at han skal være rolig og ha kontakt med deg. For å få slutt på biting i føtter ville jeg først og fremst sørget for at han har nok biteleker, og avlede med dem. Når han først begynner å bite på føttene, stå helt stille og ignorere ham til han slutter. Jeg vil på det sterkeste anbefale deg å gå et valpekurs om du ikke har gjort det allerede. Alt dette er helt vanlig for valper i den alderen, og på et kurs vil du få hjelp til å håndtere det. Du finner også mange vanlige problemer og råd for dem i trådene under valpeprat her på forumet, så ta en titt gjennom her.
    • Kikket litt i dogweb og ser at hundene fra lundehundprosjektet ligger der sånn som alle andre, med en X på slutten reg. nummeret. Den som ble utstillingschampion var 3. generasjon, og ser tittelen ligger inne. Da skulle man jo gjerne tro at de kan ta andre championat også, og at det samme vil gjelde for cavalierprosjektet, som trossalt er ganske så ekvivalent? Det var jammen ikke lett å finne informasjon på dette! 
    • Jeg har en Dvergpuddel gutte valp som er 5 mnd. Han har siden han var ny hatt oppheng i sokker og biter og henger seg etter føttene dine så lenge d har sokker på. Hvordan få det til å slutte.    Å jokker på andre hunder under samvær ute, møtes på tur og får hilse og på alle størrelser og hunder i alle aldre. Hva gjør jeg? - helt fersk i hunde verden, ønsker kun seriøse svar😅😭
    • Er vel først fra fjerde generasjon at de potensielt kan stambokføres etter typegodkjenning?
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...