Gå til innhold
Hundesonen.no

Lære voksen hund "lek som belønning?


hund og cat
 Share

Recommended Posts

Min Dachs blanding på 5 år er ikke så gira på å leke. Vi får til noe draleking og noe ball og skinneeez kasting og risting, men han blir ganske fort lei og det er ikke aktuelt å leke med forstyrrelser rundt. Vi har super kontakt og trener masse triks osv og han er ganske gira på å trene, men jeg skulle gjerne fått til å belønne med lek innimellom.... Han er lett å belønne med mat ;)

Så, er det noen som vet om en oppskrift på å lære inn leking så bra at det kan brukes som belønning? Linker til artikler eller sider om temaet mottas med takk :)

Vi har allerede begynt med tre favoritt leker som kan draes, ristes og pipes, de drar jeg fram et par ganger om dagen og har litt draleking med han. Supermorro i 30 sekunder... så jeg prøver å gi meg på 25 sekunder og legger bort leken igjenn osv.. jeg prøver også å benytte meg av gjenkomstgleden når jeg akkurat har kommet hjem for å få litt futt i leken.

Så er det håp? eller skal jeg bare glemme å komme til dit hvor det går å belønne med dralek innimellom?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da jeg fikk bc tispa på 3år i hus. Var den eneste leken hun ville leke "løpe etter å komme tilbake med". Jeg bandt draleker i et tau å fikk henne til å jakte på det, for å trigge jakt instinktet. Jeg lot henne få tak i den ofte, å begynte å dra slik hun måtte kjempe litt før hun vant den. Etter hvert kunne jeg bare starte drakamp, men lot henne vinne 3 av 5 ganger ca for å få opp "selvtilliten" hennes. Jeg kjempa aldri lenge nok til at hun ble lei, enten måtte hun sleppe eller så vant hun. Etter hvert ble det mer og mer gøy å ha drakamp, å nå vinner hun kanskje 1 av 5 ganger, og hun blir helt bananas om hun får tilbud om drakamp, knurrer og hopper rundt :P Hun kan tillogme finne draleke selv og komme bort å knurre for å invitere til drakamp :) Nå har hun veldig mye "jakt" i seg, så det gjør det jo selvfølgelig lettere. Men jeg ville nok prøvd å få han til å "jakte" litt før han fikk tak i den, og etter det la han vinne en del, men igjen, ikke slik det ikke blir noe som helst "kamp" om leken.

Det var det som fungerte her, og har også fått til dette på en Dachs blanding, da ikke med like stort engasjemang(?) som hos Bcen :) Noe som kanskje sier seg litt selv, hehe.

Lykke til, får sikkert mange andre gode tips også som kanskje fungerer bedre på din hund :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...