Gå til innhold
Hundesonen.no

Undervektig hannhund


marjea
 Share

Recommended Posts

Jeg har en blanding av Rh.Ridgeback og Rottweiler, og da jeg overtok ham veide han ca 30 kg. ifølge veterinær er han undervektig, og bør opp minst 5-6 kg. I forkant av veterinærbesøket fikk han voksenfór (Eukanuba for store raser), og ble fóret som om han veide 35 kg (330 g/dag). Vet'en mente at dette var en grei mengde, og foreslo at vi skulle fortsette med det. Han var endel på kennel den første tida, og der foreslo de å gå over til valpefór pga høyere fettprosent. Kennellederen hadde nettopp oppfóret en av sine egne hunder på det, og fortalte om strålende vektoppgang.

I løpet av en langhelg på denne kennelen gikk han (min hund altså) visstnok opp 2,3kg(!), men de forsvant mer eller mindre første døgnet etter vi kom hjem.

I løpet av de første to ukene på valpefór gikk han opp 1 kg, men har nå brukt 5 uker på den neste kiloen. Jeg har forsøkt å øke mengden fór, både ved å øke måltidene og ved å legge inn et ekstra mellommåltid, men da spiser han ikke opp. Han har fått Eukanuba puppy for medium rase (pga. høyest fettprosent), men har nå gått over til RC Maxi Junior, da han ser ut til å like det bedre.

Jeg møtte flere hundeeiere i en park, og en av dem foreslo høyenergifór istedet for valpefór, og sa at det fungerte veldig bra på hennes hunder. Såvidt jeg vet har hun hunder av både stor rase (GD) og små (Dachs). En annen hundeeier, som hadde drevet med hundekjøring (tror jeg), mente derimot at valpefór var det beste, og at jeg burde fortsette med det.

Her er jeg altså blitt anbefalt mye forskjellig, men da kun tørrfór som dere ser.

Ser av de andre trådene her at folk fórer mye med V&H og også rått - hvordan stiller det seg i forhold? Akkurat sånn situasjonen er her nå, så har jeg ikke mulighet til å kjøpe digre blokker med V&H, men sånn jeg har forstått det så finnes de i mindre "pølser" også?

- Hvor raskt vektoppgang kan man egentlig forvente? Aktivitetsnivået er veldig forskjellig fra dag til dag, men han får ihvertfall en times tur i tillegg til flere tisseturer på 15-30 minutter. Inne er han helt rolig, og sover for det meste.

Den forrige hunden min hadde vel heller motsatt problem, så jeg er helt grønn på dette området.. :blink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har en blanding av Rh.Ridgeback og Rottweiler, og da jeg overtok ham veide han ca 30 kg. ifølge veterinær er han undervektig, og bør opp minst 5-6 kg. I forkant av veterinærbesøket fikk han voksenfór (Eukanuba for store raser), og ble fóret som om han veide 35 kg (330 g/dag). Vet'en mente at dette var en grei mengde, og foreslo at vi skulle fortsette med det.

Syns 330 gram for dagen var lite jeg da! Det er jo det samme som mine på 15-17 kg får i døgnet.

Om hunden din spiser tørrföret den får så hadde jeg rett og slett doblet porsjonen og når du ser han begynner legger på seg så går du sakte ned rundt 20-50 gram ned på föret hver uke eller oftere inntil hunden har den vekten du syns den skal ha. Om du ser den blir tynnere igjen så øker du det med 20-50 gram inntil du ser hunden stabiliserer seg i vekt.

Du kan også tillegföre den med V&H/rått de gangen du har plass/tilgang til frys.

Fordel det gjerne på flere porsjoner, 2-3 måltider for dagen pleier hjelpe på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om hunden din spiser tørrföret den får så hadde jeg rett og slett doblet porsjonen og når du ser han begynner legger på seg så går du sakte ned rundt 20-50 gram ned på föret hver uke eller oftere inntil hunden har den vekten du syns den skal ha. Om du ser den blir tynnere igjen så øker du det med 20-50 gram inntil du ser hunden stabiliserer seg i vekt.

Det er en del av problemet, han spiser ikke alt han får. Selv om han får mat etter tur så spiser han litt over halvparten, og er helt uinteressert i å spise mer. Har både forsøkt å ta bort matskåla etter ti minutter, og å la den stå fremme hele dagen, men han spiser ikke noe mer uansett. Prøvde å bløte det opp en gang og, for å se, men det bare snuste han på og snudde ryggen til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er en del av problemet, han spiser ikke alt han får. Selv om han får mat etter tur så spiser han litt over halvparten, og er helt uinteressert i å spise mer. Har både forsøkt å ta bort matskåla etter ti minutter, og å la den stå fremme hele dagen, men han spiser ikke noe mer uansett. Prøvde å bløte det opp en gang og, for å se, men det bare snuste han på og snudde ryggen til.

Da er nok det å gi ett tillegg i form av rått, V&H eller NP. Bland det godt med det vanlige törforet. Probelmet er jo om han er sær så dropper han helt å spise om han ikke får det sammen med sitt normale för.

De fleste dyrebutikker selger v&h i 0.5 kg pølser.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Norwegian Polar, det er litt samme prinsippene som V&H bare dette ikke er rått. Men vet om nok folk som har greid å feite hundene sine på det også :)

Ellers så har de større butikkkjedene med kjøttdisk ofte liggende avskjær o.l. som kan kjøpes til billig penge, eller annet ubehandlet kjøtt billig som kanskje bare går ut på dato om en dag eller to.

Om du feks svenske handler i Charlottenberg så har de veldig ofte fersk spekk (fett), margben, griselabber, grisehaler, avskjær o.l. som kan være greie tillegg for å holde vekt. Ukrydret ribbe er også noe du kan gi hunden som er til en billig penge :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Yellow

Hmm..nå spør jeg kanskje veldig dumt her, men hva er NP?

Og hvor mye V&H eller rått skal man gi? Jeg har aldri fóret med annet enn tørrfór på forrige hunden, så jeg har jo rett og slett ikke peiling..

Np = Norwegian Polar.

www.norwegian-polar.no

Både NP og VogH (Vom og hundemat) er fullfôr til hund, kun malt kjøtt/ben/innmat, fryst i blokker/pølser, kun tilsatt vitaminer og er den mest naturlige kosten en hund kan få ferdigprodusert. Så du kan altså kun gi dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har hatt akkurat samme problemet som deg, med en hund som nektet annet enn å småspise litt tørrfór her og der. Etter å ha prøvd en hel masse tørrfór byttet vi til vom og hundemat, og problem solved. Nå slukes maten, og hun har lagt på seg 3 kg på en måned.

Ellers så sies det vel at jaktfór er bedre egnet til å fete opp voksne hunder, noe med kalsium innholdet som kan gi skjelettproblemer for voksne hunder som blir gitt valpefór. F.eks. Eukanuba Working and Endurance kan da være egnet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for svar, alle tre! :)

Men som sagt, hvor mye gir man? Ser på V&H sine sider at 2% av vekten er veiledende, og det ville blitt 640 g for ham - men det er vel i utgangspunktet for å opprettholde normal vekt? Bør jeg gi dette i starten, eller lønner det seg å starte med 3-4%, for så å minske når vekta øker?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Snusmumrikk

Hvor gammel er han? Det er ikke noe unormalt at unge hannhunder er litt tynne og har dårlig apetitt. Min hadde det, en periode, vært flaut å vise ute blandt folk om han ikke hadde hatt mye pels. Din har i tillegg bytta hjem og sikkert stressa litt med det og usikkerhet med å være alene.

Det som har funka på min er fri tilgang til et høyaktivitetstørrfor (4800 RC, working and endurance fra Eukanuba, eller et høyenergifor fra handler import jeg har prøvd nå sist som virker veldig bra. Jeg varierer litt på merke) pluss ca 500g vom og hundemat de fleste dager. Han er fortsatt veldig slank, men ikke for tynn lenger. Så det har funka, pluss at han er blitt voksen...

Ikke stress med det, men jeg skjønner ikke hvorfor du begrenser formengden hans om han er tynn (syns også 330 g høres lite ut)? Og hvis han spiser lite bør du finne noe med mer energi, så han får i seg mer energi på det han spiser. Jeg ville gått over på høyenergifor (valpefor kan sikkert også funke, men høyenergifor har mer fett) og tilleggsfora på f.eks. vom og hundemat. Eller gå fullstendig over på vom og hundemat. Det finnes i halvkilospølser også. Kjøper du halvkilospølser blir det omtrent samme pris som tørrfor, kjøper du blokker er det veldig billig for :)

Utrolig pen hund forresten!

Edit:

Tusen takk for svar, alle tre! :)

Men som sagt, hvor mye gir man? Ser på V&H sine sider at 2% av vekten er veiledende, og det ville blitt 640 g for ham - men det er vel i utgangspunktet for å opprettholde normal vekt? Bør jeg gi dette i starten, eller lønner det seg å starte med 3-4%, for så å minske når vekta øker?

Hva med å se hvor mye han vil ha, og så gi omtrent det? Ikke bry deg så mye om hvor mye det står på pakkene at de skal få. Se hva han trenger for å holde en bra vekt og hvor mye han vil spise :) Min på 28 kg får 500g v&h pluss så mye høyenergitørrfor han vil ha. På det holder han en stabil vekt, ikke alt for tynn. Det er overhode ikke sikkert det passer din hund, men prøv deg frem.

Endret av Snusmumrikk
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for svar, alle tre! :)

Men som sagt, hvor mye gir man? Ser på V&H sine sider at 2% av vekten er veiledende, og det ville blitt 640 g for ham - men det er vel i utgangspunktet for å opprettholde normal vekt? Bør jeg gi dette i starten, eller lønner det seg å starte med 3-4%, for så å minske når vekta øker?

Du må nesten prøve deg fram, 2% er for lite for mine. De ligger vel på rundt 3,5% om de bare får V&H.

Skal du fortsatt gi tørför så hadde jeg gitt han ett tillegg på rundt 1% med V&H. Sånn ca 250 gram for dagen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare for å presisere, de 330 g var da han fikk voksenfór (og veide 30 kg);

Hvordan fôre Eukanuba Adult Large Breed Kroppsvekt Gram per dag:

35kg 300-335g

Da vi gikk over til valpefór spiste han i overkant av 500 g, men han får nok ikke i seg mer enn 350-400 gram nå for tiden.

Hvor gammel er han? Det er ikke noe unormalt at unge hannhunder er litt tynne og har dårlig apetitt. Min hadde det, en periode, vært flaut å vise ute blandt folk om han ikke hadde hatt mye pels. Din har i tillegg bytta hjem og sikkert stressa litt med det og usikkerhet med å være alene.

Det som har funka på min er fri tilgang til et høyaktivitetstørrfor (4800 RC, working and endurance fra Eukanuba, eller et høyenergifor fra handler import jeg har prøvd nå sist som virker veldig bra. Jeg varierer litt på merke) pluss ca 500g vom og hundemat de fleste dager. Han er fortsatt veldig slank, men ikke for tynn lenger. Så det har funka, pluss at han er blitt voksen..

Han er 2 år. Du har helt rett i at han har stresset, og at han er tynn skyldes nok flere ting. Blant annet ble han fóret på butikkfór av tidligere eier, og har ikke fått kvalitetsfór på en stund (eller kanskje aldri).

Skal prøve å ikke henge meg så opp i vekt og mengde, men perfeksjonisten i meg vil helst ha en tabell å følge :rolleyes2:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ellers så sies det vel at jaktfór er bedre egnet til å fete opp voksne hunder, noe med kalsium innholdet som kan gi skjelettproblemer for voksne hunder som blir gitt valpefór. F.eks. Eukanuba Working and Endurance kan da være egnet.

noe OT: men det der er tull. Som tidligere sagt er alle fôr i handelen i Norge i dag balansert på fosfor og kalsium, og en senior kan få valpefôr og omvendt uten at det har noe å si for skjelettet ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

noe OT: men det der er tull. Som tidligere sagt er alle fôr i handelen i Norge i dag balansert på fosfor og kalsium, og en senior kan få valpefôr og omvendt uten at det har noe å si for skjelettet ;)

Nei, det er faktisk ikke bare tull. Innholdet av kalsium i fóret varierer. Om du studerer innholdsfortegnelsen i eukanuba large breed voksenfór og valpefór så er det mer kalsium i voksenfóret enn det er i valpefóret (forskjellen er ikke stor, om jeg ikke husker helt feil så er det 0.8% i valpefóret og 1.1% i voksenfóret. Men det er en forskjell. Dette fordi valper av de store rasene skal vokse saktere, og om man gir voksenfór vil skjelettet utvikle seg raskere enn det egentlig skal.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alle mine tre hannhunder har spist dårlig i kortere eller lengre perioder som valp/unghund.

På nåværende hund så var det variasjon som fikset matlysten.

Han får en liten dæsj tørrfòr til frokost, hovedmåltid med NP til kvelds og i løpet av dagen får han noe fersk og rått kjøtt eller bein med kjøttrester på (feks fårikål, kyllingklubber, svineribbe, rester fra slakteren).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

noe OT: men det der er tull. Som tidligere sagt er alle fôr i handelen i Norge i dag balansert på fosfor og kalsium, og en senior kan få valpefôr og omvendt uten at det har noe å si for skjelettet ;)

Nei, det er faktisk ikke bare tull. Innholdet av kalsium i fóret varierer. Om du studerer innholdsfortegnelsen i eukanuba large breed voksenfór og valpefór så er det mer kalsium i voksenfóret enn det er i valpefóret (forskjellen er ikke stor, om jeg ikke husker helt feil så er det 0.8% i valpefóret og 1.1% i voksenfóret. Men det er en forskjell. Dette fordi valper av de store rasene skal vokse saktere, og om man gir voksenfór vil skjelettet utvikle seg raskere enn det egentlig skal.

Nå klarer ikke jeg å huske om noen av dere har vært med i de krasse diskusjonene her på forumet, om FranskDogge's (og andres) mangel på dokumentasjon.. Men når dere begge er så bestemte på dette; har dere noen kilder å vise til? :)

Alle mine tre hannhunder har spist dårlig i kortere eller lengre perioder som valp/unghund.

På nåværende hund så var det variasjon som fikset matlysten.

Han får en liten dæsj tørrfòr til frokost, hovedmåltid med NP til kvelds og i løpet av dagen får han noe fersk og rått kjøtt eller bein med kjøttrester på (feks fårikål, kyllingklubber, svineribbe, rester fra slakteren).

Takk for konkrete tips på fóring. Jeg er klar over at matlysten og matinntaket kan svinge, men han har trolig vært sånn en stund, og det er ikke greit i lengden synes jeg. Som skrevet over så har han fått "dårlig" fór en stund, og jeg synes det er viktig at han spiser godt - ikke bare for generell vektøkning, men også for at han skal få i seg de viktige næringsstoffene. Han skal fortsatt vokse, og er en veldig spretten og aktiv kar ute, og da trenger man mye mat! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Calcium: The ideal calcium content, on a dry weight basis is 0.7%-1.2%-. AAFCO recommendation is 1%-2.5% which is generally acceptable though not ideal; however, for giantbreeds, such as the Great Dane, the lower end of this range is especially recommended. It is believed that calcium in excess of 3% on a dry weight basis can predispose to significant skeletal abnormalities, such as those mentioned above. Keep in mind, also, that adding of vitamins, particularly Vitamin D, will also increase absorption of dietary calcium (to possibly excessive levels).

Hentet herfra: http://www.newmanvet...com/large.html

EDIT:

The common practice of feeding commercially available adult dog foods to puppies can also be detrimental. The broad category of adult canine maintenance foods contains diets with a wide range of nutrient profiles, caloric densities, and mineral contents. Some foods marketed for adult maintenance have passed AAFCO feeding tests for growth, but some have not. Regardless, in some instances, these diets provide more calcium per calorie and/or have more calories per cup than growth diets designed for large breed puppies. A large breed growth diet that has passed AAFCO animal feeding tests should be fed at least until the puppy reaches about 80% of the expected adult weight, and it will not be detrimental to keep a healthy, lean puppy on growth formula until full adult size is achieved.

Hentet herfra: http://www.lgd.org/library/Optimal%20feeding%20of%20large%20breed%20puppies.pdf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, det er faktisk ikke bare tull. Innholdet av kalsium i fóret varierer. Om du studerer innholdsfortegnelsen i eukanuba large breed voksenfór og valpefór så er det mer kalsium i voksenfóret enn det er i valpefóret (forskjellen er ikke stor, om jeg ikke husker helt feil så er det 0.8% i valpefóret og 1.1% i voksenfóret. Men det er en forskjell. Dette fordi valper av de store rasene skal vokse saktere, og om man gir voksenfór vil skjelettet utvikle seg raskere enn det egentlig skal.

Tull, økt kalsium har ingenting å si for veksthastighet, og eneste måten å senke gentisk bestemt vekst er å underfôre en hund. Det er balansen mellom fosfor og kalsium som bestemmer om det blir over- eller underskudd av kalsium i ledd og vekstplater. Om du sjekker sekkene igjen, vil du se at der det er mer kalsium er det mer fosfor også, ergo er balansen opprettholdt. Den ideelle balansen er 1 del fosfor til 1.2-1,4 deler kalsium, men fare på ferde er det ikke før balansen er forykket med mer enn 100%, dvs 1 del fosfor til 0,6 eller 2,4 deler kalsium.

Nå klarer ikke jeg å huske om noen av dere har vært med i de krasse diskusjonene her på forumet, om FranskDogge's (og andres) mangel på dokumentasjon.. Men når dere begge er så bestemte på dette; har dere noen kilder å vise til? :)

Sjekk mine utallige poster om fôring, der er det kilder plenty ;)

EDIT:

Den første linken din har ingen dokumentasjon på hvor de har info fra, og de anbefaler feks begrenset protein, som også er bevist er tull.

Den andre linken din har jeg, og det er også de nevnte forsøkene med GD som er noen av mine kilder. Det det derimot ikke står noe om i linken er fosformengden. Det er fosforet som bestemmer hvor mye kalsium som opptaes eller skylles ut (valper kan ikke regulere dette selv før de er ca 6-9 mndr). Det er helle rikke nevnt et maksimum eller minimumnivå av kalsium, kun de amerikanske anbefalingene iflg aafco som er den gyldne middelvei som skal passe alle. Det er ingenting galt med anbefalingen, men de har dessverre hoppet over fosfor/kalsiumkoblingen..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tull, økt kalsium har ingenting å si for veksthastighet, og eneste måten å senke gentisk bestemt vekst er å underfôre en hund. Det er balansen mellom fosfor og kalsium som bestemmer om det blir over- eller underskudd av kalsium i ledd og vekstplater. Om du sjekker sekkene igjen, vil du se at der det er mer kalsium er det mer fosfor også, ergo er balansen opprettholdt. Den ideelle balansen er 1 del fosfor til 1.2-1,4 deler kalsium, men fare på ferde er det ikke før balansen er forykket med mer enn 100%, dvs 1 del fosfor til 0,6 eller 2,4 deler kalsium.

Sjekk mine utallige poster om fôring, der er det kilder plenty ;)

Du, trekk inn kløra, og slutt å svare på den måten der. Det er ikke koselig når du starter postene dine med å være så bastant, og påstår at det jeg sier er tull. Jeg har vist til flere kilder, og kan sikkert finne fler. Overdose av kalsium er IKKE bra for valper, og selv om det sikkert ikke er farlig å fóre på voksenfór for de aller fleste hunder, så er det fortsatt en viss sannhet i det jeg skriver.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du, trekk inn kløra, og slutt å svare på den måten der. Det er ikke koselig når du starter postene dine med å være så bastant, og påstår at det jeg sier er tull. Jeg har vist til flere kilder, og kan sikkert finne fler. Overdose av kalsium er IKKE bra for valper, og selv om det sikkert ikke er farlig å fóre på voksenfór for de aller fleste hunder, så er det fortsatt en viss sannhet i det jeg skriver.

Helt enig i dette, men der ER ikke en problemstilling i fôr som selges i Norge idag. Vel, ikke av de som var i salg før april -11 iallefall, for da ble kravet til balansert kalsium/fosfor fjernet fra lovverket om dyrefôr..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helt enig i dette, men der ER ikke en problemstilling i fôr som selges i Norge idag. Vel, ikke av de som var i salg før april -11 iallefall, for da ble kravet til balansert kalsium/fosfor fjernet fra lovverket om dyrefôr..

Nei, ser på de kildene jeg viste til at valpefór og voksenfór til large breed faller innenfor det som er "recommended" i USA, så da er det jo i grunn ingen problemstilling. Allikevel er det en viss forskjell, og det er vel en grunn til det også. Men som Therese tidligere nevnte vil jeg fortsatt påstå at høyenergi fór er bedre egnet til å fete opp hunder, da det har en høyere fettprosent.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, ser på de kildene jeg viste til at valpefór og voksenfór til large breed faller innenfor det som er "recommended" i USA, så da er det jo i grunn ingen problemstilling. Allikevel er det en viss forskjell, og det er vel en grunn til det også. Men som Therese tidligere nevnte vil jeg fortsatt påstå at høyenergi fór er bedre egnet til å fete opp hunder, da det har en høyere fettprosent.

Vel, det er vel det jég trengte å vite i denne omgang :ahappy: Men alltid spennende med ny kunnskap uansett!

Helt enig i dette, men der ER ikke en problemstilling i fôr som selges i Norge idag. Vel, ikke av de som var i salg før april -11 iallefall, for da ble kravet til balansert kalsium/fosfor fjernet fra lovverket om dyrefôr..

Vet du hvorfor dette kravet ble fjernet? Høres jo helt hårreisende ut, spesielt hvis det er så marginalt som du skrev istad?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, ser på de kildene jeg viste til at valpefór og voksenfór til large breed faller innenfor det som er "recommended" i USA, så da er det jo i grunn ingen problemstilling. Allikevel er det en viss forskjell, og det er vel en grunn til det også. Men som Therese tidligere nevnte vil jeg fortsatt påstå at høyenergi fór er bedre egnet til å fete opp hunder, da det har en høyere fettprosent.

Det er jeg enig i, og anbefaler selv også, ikke bare pga fett%, men også fordi protein% er bedre. Jeg er for høyenergifôr til alle hunder jeg, fordi det har høyest animalsk innhold. Ja, for de som ikke kan/vil/ønsker å fôre rått ;)

EDIT:

Vet du hvorfor dette kravet ble fjernet? Høres jo helt hårreisende ut, spesielt hvis det er så marginalt som du skrev istad?

Nix, det kom helt overraskende på meg i en annen fôrdiskusjon jeg var i, der jeg linket til lovverket. Heldigvis hadde jeg en scannet eldre versjon av lovverket, og der var loven med :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Kanskje på tiden med en oppdatering her også. Shero: Shero er nå 11 år og pensjonist. Han har vært pensjonert fra agility konkurranse siden 2022, men har fått gå blåbær med mamma, men etter at han begynte å halte i ett løp i sommer er han heltidspensjonist. Før han ble pensjonert rakk han å delta på ett NM, hvor vi kom igjennom 1. løp. Han har fått prøvd seg på nose work, men vi sliten med at han skal appotere luktboksne så det er lagt litt på hyllen til jeg finner en løsning. Eskene skal uansett enten stås på eller etes opp så... Han har også fått prøvd seg på svømming, han vet ikke om han er helt fan av å svømme hvor han ikke kan stå.M Mamma og Shero. Shero & Max er slitene etter NM  Max: Max er nå 6 1/2 år gammel (hvor tiden flyr). Han bommet på stigefelt i sommer og traff, så nå er vi klasse 3 på heltid. Stigefelt brenner vist, hilsen Max. Max er en fin storebror til Yoshi og er glad han endelig har fått noen å leke med. Jeg har vært instruktør i agility i høst, og Max stilte opp som lånehund siste gangen. Veldig moro at han er trygg nok til å gå, siden sist jeg prøve å få han til å gå med noen utenom familen løp han rett til meg. Vi har også vært innom Sheltie-VM i Kongsvinger hvor vi hadde mye fint, men ikke full klaff.  Max på Sheltie-VM Max og Yoshi
    • Dette har jeg aldri hørt om. Uff, lykke til, håper det går bra!
    • Frøkna har mest sannsynlig fått en blokkert spyttkjertel. I går skulle hun til utredning i CT, men forundersøkelse av hjertet viste at det ikke er et alternativ å dope henne ned slik hjertet er nå. Så hva i alle dager gjør jeg? Er det noen som har vært borti dette, og evt. fått utført noe slags behandling (f.eks. drenering?) under lokalbedøvelse? Hun ble satt på vanndrivende over helga for å redusere trykket på hjertet, så vil de ta en ny vurdering mtp. risiko ved narkose i neste uke,  men hun vil uansett være en høyrisikopasient så det er jo kjempeskummelt å gå den veien. Jeg har jo ikke lyst til å risikere livet hennes for en blokkert spyttkjertel, som tross alt ikke er livstruende og mest bare et irritasjonsmoment. Alt hva den stakkars hunden skal måtte gjennomgå 
    • Få en trener MED ERFARING (fra hundeklubben f.eks) ikke en som har tatt e kurs og er på sin første hund...  Dette må en hjelpe dere med in real life.  Har selv en valp på 16 uker som bodde på småbruk, men hun er miljøsterk og rå i miljø. Det er noe miljø og mye genetikk.  Kjenner ikke til Collie men tidligere slet de med nerver og det er jo bittelitt arvelig det... Det du opplever høres meget rart ut. Få hjelp hjem nå!!  Valpekurs er genialt, men treneren der har begrenset tid til å hjelpe med sånne problemer, men noe veiledning hjelper absolutt.   
    • Gratulerer med resultatene og hunden!
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...