Gå til innhold
Hundesonen.no

Undervektig hannhund


marjea
 Share

Recommended Posts

Jeg har en blanding av Rh.Ridgeback og Rottweiler, og da jeg overtok ham veide han ca 30 kg. ifølge veterinær er han undervektig, og bør opp minst 5-6 kg. I forkant av veterinærbesøket fikk han voksenfór (Eukanuba for store raser), og ble fóret som om han veide 35 kg (330 g/dag). Vet'en mente at dette var en grei mengde, og foreslo at vi skulle fortsette med det. Han var endel på kennel den første tida, og der foreslo de å gå over til valpefór pga høyere fettprosent. Kennellederen hadde nettopp oppfóret en av sine egne hunder på det, og fortalte om strålende vektoppgang.

I løpet av en langhelg på denne kennelen gikk han (min hund altså) visstnok opp 2,3kg(!), men de forsvant mer eller mindre første døgnet etter vi kom hjem.

I løpet av de første to ukene på valpefór gikk han opp 1 kg, men har nå brukt 5 uker på den neste kiloen. Jeg har forsøkt å øke mengden fór, både ved å øke måltidene og ved å legge inn et ekstra mellommåltid, men da spiser han ikke opp. Han har fått Eukanuba puppy for medium rase (pga. høyest fettprosent), men har nå gått over til RC Maxi Junior, da han ser ut til å like det bedre.

Jeg møtte flere hundeeiere i en park, og en av dem foreslo høyenergifór istedet for valpefór, og sa at det fungerte veldig bra på hennes hunder. Såvidt jeg vet har hun hunder av både stor rase (GD) og små (Dachs). En annen hundeeier, som hadde drevet med hundekjøring (tror jeg), mente derimot at valpefór var det beste, og at jeg burde fortsette med det.

Her er jeg altså blitt anbefalt mye forskjellig, men da kun tørrfór som dere ser.

Ser av de andre trådene her at folk fórer mye med V&H og også rått - hvordan stiller det seg i forhold? Akkurat sånn situasjonen er her nå, så har jeg ikke mulighet til å kjøpe digre blokker med V&H, men sånn jeg har forstått det så finnes de i mindre "pølser" også?

- Hvor raskt vektoppgang kan man egentlig forvente? Aktivitetsnivået er veldig forskjellig fra dag til dag, men han får ihvertfall en times tur i tillegg til flere tisseturer på 15-30 minutter. Inne er han helt rolig, og sover for det meste.

Den forrige hunden min hadde vel heller motsatt problem, så jeg er helt grønn på dette området.. :blink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har en blanding av Rh.Ridgeback og Rottweiler, og da jeg overtok ham veide han ca 30 kg. ifølge veterinær er han undervektig, og bør opp minst 5-6 kg. I forkant av veterinærbesøket fikk han voksenfór (Eukanuba for store raser), og ble fóret som om han veide 35 kg (330 g/dag). Vet'en mente at dette var en grei mengde, og foreslo at vi skulle fortsette med det.

Syns 330 gram for dagen var lite jeg da! Det er jo det samme som mine på 15-17 kg får i døgnet.

Om hunden din spiser tørrföret den får så hadde jeg rett og slett doblet porsjonen og når du ser han begynner legger på seg så går du sakte ned rundt 20-50 gram ned på föret hver uke eller oftere inntil hunden har den vekten du syns den skal ha. Om du ser den blir tynnere igjen så øker du det med 20-50 gram inntil du ser hunden stabiliserer seg i vekt.

Du kan også tillegföre den med V&H/rått de gangen du har plass/tilgang til frys.

Fordel det gjerne på flere porsjoner, 2-3 måltider for dagen pleier hjelpe på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om hunden din spiser tørrföret den får så hadde jeg rett og slett doblet porsjonen og når du ser han begynner legger på seg så går du sakte ned rundt 20-50 gram ned på föret hver uke eller oftere inntil hunden har den vekten du syns den skal ha. Om du ser den blir tynnere igjen så øker du det med 20-50 gram inntil du ser hunden stabiliserer seg i vekt.

Det er en del av problemet, han spiser ikke alt han får. Selv om han får mat etter tur så spiser han litt over halvparten, og er helt uinteressert i å spise mer. Har både forsøkt å ta bort matskåla etter ti minutter, og å la den stå fremme hele dagen, men han spiser ikke noe mer uansett. Prøvde å bløte det opp en gang og, for å se, men det bare snuste han på og snudde ryggen til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er en del av problemet, han spiser ikke alt han får. Selv om han får mat etter tur så spiser han litt over halvparten, og er helt uinteressert i å spise mer. Har både forsøkt å ta bort matskåla etter ti minutter, og å la den stå fremme hele dagen, men han spiser ikke noe mer uansett. Prøvde å bløte det opp en gang og, for å se, men det bare snuste han på og snudde ryggen til.

Da er nok det å gi ett tillegg i form av rått, V&H eller NP. Bland det godt med det vanlige törforet. Probelmet er jo om han er sær så dropper han helt å spise om han ikke får det sammen med sitt normale för.

De fleste dyrebutikker selger v&h i 0.5 kg pølser.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Norwegian Polar, det er litt samme prinsippene som V&H bare dette ikke er rått. Men vet om nok folk som har greid å feite hundene sine på det også :)

Ellers så har de større butikkkjedene med kjøttdisk ofte liggende avskjær o.l. som kan kjøpes til billig penge, eller annet ubehandlet kjøtt billig som kanskje bare går ut på dato om en dag eller to.

Om du feks svenske handler i Charlottenberg så har de veldig ofte fersk spekk (fett), margben, griselabber, grisehaler, avskjær o.l. som kan være greie tillegg for å holde vekt. Ukrydret ribbe er også noe du kan gi hunden som er til en billig penge :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Yellow

Hmm..nå spør jeg kanskje veldig dumt her, men hva er NP?

Og hvor mye V&H eller rått skal man gi? Jeg har aldri fóret med annet enn tørrfór på forrige hunden, så jeg har jo rett og slett ikke peiling..

Np = Norwegian Polar.

www.norwegian-polar.no

Både NP og VogH (Vom og hundemat) er fullfôr til hund, kun malt kjøtt/ben/innmat, fryst i blokker/pølser, kun tilsatt vitaminer og er den mest naturlige kosten en hund kan få ferdigprodusert. Så du kan altså kun gi dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har hatt akkurat samme problemet som deg, med en hund som nektet annet enn å småspise litt tørrfór her og der. Etter å ha prøvd en hel masse tørrfór byttet vi til vom og hundemat, og problem solved. Nå slukes maten, og hun har lagt på seg 3 kg på en måned.

Ellers så sies det vel at jaktfór er bedre egnet til å fete opp voksne hunder, noe med kalsium innholdet som kan gi skjelettproblemer for voksne hunder som blir gitt valpefór. F.eks. Eukanuba Working and Endurance kan da være egnet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for svar, alle tre! :)

Men som sagt, hvor mye gir man? Ser på V&H sine sider at 2% av vekten er veiledende, og det ville blitt 640 g for ham - men det er vel i utgangspunktet for å opprettholde normal vekt? Bør jeg gi dette i starten, eller lønner det seg å starte med 3-4%, for så å minske når vekta øker?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Snusmumrikk

Hvor gammel er han? Det er ikke noe unormalt at unge hannhunder er litt tynne og har dårlig apetitt. Min hadde det, en periode, vært flaut å vise ute blandt folk om han ikke hadde hatt mye pels. Din har i tillegg bytta hjem og sikkert stressa litt med det og usikkerhet med å være alene.

Det som har funka på min er fri tilgang til et høyaktivitetstørrfor (4800 RC, working and endurance fra Eukanuba, eller et høyenergifor fra handler import jeg har prøvd nå sist som virker veldig bra. Jeg varierer litt på merke) pluss ca 500g vom og hundemat de fleste dager. Han er fortsatt veldig slank, men ikke for tynn lenger. Så det har funka, pluss at han er blitt voksen...

Ikke stress med det, men jeg skjønner ikke hvorfor du begrenser formengden hans om han er tynn (syns også 330 g høres lite ut)? Og hvis han spiser lite bør du finne noe med mer energi, så han får i seg mer energi på det han spiser. Jeg ville gått over på høyenergifor (valpefor kan sikkert også funke, men høyenergifor har mer fett) og tilleggsfora på f.eks. vom og hundemat. Eller gå fullstendig over på vom og hundemat. Det finnes i halvkilospølser også. Kjøper du halvkilospølser blir det omtrent samme pris som tørrfor, kjøper du blokker er det veldig billig for :)

Utrolig pen hund forresten!

Edit:

Tusen takk for svar, alle tre! :)

Men som sagt, hvor mye gir man? Ser på V&H sine sider at 2% av vekten er veiledende, og det ville blitt 640 g for ham - men det er vel i utgangspunktet for å opprettholde normal vekt? Bør jeg gi dette i starten, eller lønner det seg å starte med 3-4%, for så å minske når vekta øker?

Hva med å se hvor mye han vil ha, og så gi omtrent det? Ikke bry deg så mye om hvor mye det står på pakkene at de skal få. Se hva han trenger for å holde en bra vekt og hvor mye han vil spise :) Min på 28 kg får 500g v&h pluss så mye høyenergitørrfor han vil ha. På det holder han en stabil vekt, ikke alt for tynn. Det er overhode ikke sikkert det passer din hund, men prøv deg frem.

Endret av Snusmumrikk
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for svar, alle tre! :)

Men som sagt, hvor mye gir man? Ser på V&H sine sider at 2% av vekten er veiledende, og det ville blitt 640 g for ham - men det er vel i utgangspunktet for å opprettholde normal vekt? Bør jeg gi dette i starten, eller lønner det seg å starte med 3-4%, for så å minske når vekta øker?

Du må nesten prøve deg fram, 2% er for lite for mine. De ligger vel på rundt 3,5% om de bare får V&H.

Skal du fortsatt gi tørför så hadde jeg gitt han ett tillegg på rundt 1% med V&H. Sånn ca 250 gram for dagen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare for å presisere, de 330 g var da han fikk voksenfór (og veide 30 kg);

Hvordan fôre Eukanuba Adult Large Breed Kroppsvekt Gram per dag:

35kg 300-335g

Da vi gikk over til valpefór spiste han i overkant av 500 g, men han får nok ikke i seg mer enn 350-400 gram nå for tiden.

Hvor gammel er han? Det er ikke noe unormalt at unge hannhunder er litt tynne og har dårlig apetitt. Min hadde det, en periode, vært flaut å vise ute blandt folk om han ikke hadde hatt mye pels. Din har i tillegg bytta hjem og sikkert stressa litt med det og usikkerhet med å være alene.

Det som har funka på min er fri tilgang til et høyaktivitetstørrfor (4800 RC, working and endurance fra Eukanuba, eller et høyenergifor fra handler import jeg har prøvd nå sist som virker veldig bra. Jeg varierer litt på merke) pluss ca 500g vom og hundemat de fleste dager. Han er fortsatt veldig slank, men ikke for tynn lenger. Så det har funka, pluss at han er blitt voksen..

Han er 2 år. Du har helt rett i at han har stresset, og at han er tynn skyldes nok flere ting. Blant annet ble han fóret på butikkfór av tidligere eier, og har ikke fått kvalitetsfór på en stund (eller kanskje aldri).

Skal prøve å ikke henge meg så opp i vekt og mengde, men perfeksjonisten i meg vil helst ha en tabell å følge :rolleyes2:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ellers så sies det vel at jaktfór er bedre egnet til å fete opp voksne hunder, noe med kalsium innholdet som kan gi skjelettproblemer for voksne hunder som blir gitt valpefór. F.eks. Eukanuba Working and Endurance kan da være egnet.

noe OT: men det der er tull. Som tidligere sagt er alle fôr i handelen i Norge i dag balansert på fosfor og kalsium, og en senior kan få valpefôr og omvendt uten at det har noe å si for skjelettet ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

noe OT: men det der er tull. Som tidligere sagt er alle fôr i handelen i Norge i dag balansert på fosfor og kalsium, og en senior kan få valpefôr og omvendt uten at det har noe å si for skjelettet ;)

Nei, det er faktisk ikke bare tull. Innholdet av kalsium i fóret varierer. Om du studerer innholdsfortegnelsen i eukanuba large breed voksenfór og valpefór så er det mer kalsium i voksenfóret enn det er i valpefóret (forskjellen er ikke stor, om jeg ikke husker helt feil så er det 0.8% i valpefóret og 1.1% i voksenfóret. Men det er en forskjell. Dette fordi valper av de store rasene skal vokse saktere, og om man gir voksenfór vil skjelettet utvikle seg raskere enn det egentlig skal.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alle mine tre hannhunder har spist dårlig i kortere eller lengre perioder som valp/unghund.

På nåværende hund så var det variasjon som fikset matlysten.

Han får en liten dæsj tørrfòr til frokost, hovedmåltid med NP til kvelds og i løpet av dagen får han noe fersk og rått kjøtt eller bein med kjøttrester på (feks fårikål, kyllingklubber, svineribbe, rester fra slakteren).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

noe OT: men det der er tull. Som tidligere sagt er alle fôr i handelen i Norge i dag balansert på fosfor og kalsium, og en senior kan få valpefôr og omvendt uten at det har noe å si for skjelettet ;)

Nei, det er faktisk ikke bare tull. Innholdet av kalsium i fóret varierer. Om du studerer innholdsfortegnelsen i eukanuba large breed voksenfór og valpefór så er det mer kalsium i voksenfóret enn det er i valpefóret (forskjellen er ikke stor, om jeg ikke husker helt feil så er det 0.8% i valpefóret og 1.1% i voksenfóret. Men det er en forskjell. Dette fordi valper av de store rasene skal vokse saktere, og om man gir voksenfór vil skjelettet utvikle seg raskere enn det egentlig skal.

Nå klarer ikke jeg å huske om noen av dere har vært med i de krasse diskusjonene her på forumet, om FranskDogge's (og andres) mangel på dokumentasjon.. Men når dere begge er så bestemte på dette; har dere noen kilder å vise til? :)

Alle mine tre hannhunder har spist dårlig i kortere eller lengre perioder som valp/unghund.

På nåværende hund så var det variasjon som fikset matlysten.

Han får en liten dæsj tørrfòr til frokost, hovedmåltid med NP til kvelds og i løpet av dagen får han noe fersk og rått kjøtt eller bein med kjøttrester på (feks fårikål, kyllingklubber, svineribbe, rester fra slakteren).

Takk for konkrete tips på fóring. Jeg er klar over at matlysten og matinntaket kan svinge, men han har trolig vært sånn en stund, og det er ikke greit i lengden synes jeg. Som skrevet over så har han fått "dårlig" fór en stund, og jeg synes det er viktig at han spiser godt - ikke bare for generell vektøkning, men også for at han skal få i seg de viktige næringsstoffene. Han skal fortsatt vokse, og er en veldig spretten og aktiv kar ute, og da trenger man mye mat! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Calcium: The ideal calcium content, on a dry weight basis is 0.7%-1.2%-. AAFCO recommendation is 1%-2.5% which is generally acceptable though not ideal; however, for giantbreeds, such as the Great Dane, the lower end of this range is especially recommended. It is believed that calcium in excess of 3% on a dry weight basis can predispose to significant skeletal abnormalities, such as those mentioned above. Keep in mind, also, that adding of vitamins, particularly Vitamin D, will also increase absorption of dietary calcium (to possibly excessive levels).

Hentet herfra: http://www.newmanvet...com/large.html

EDIT:

The common practice of feeding commercially available adult dog foods to puppies can also be detrimental. The broad category of adult canine maintenance foods contains diets with a wide range of nutrient profiles, caloric densities, and mineral contents. Some foods marketed for adult maintenance have passed AAFCO feeding tests for growth, but some have not. Regardless, in some instances, these diets provide more calcium per calorie and/or have more calories per cup than growth diets designed for large breed puppies. A large breed growth diet that has passed AAFCO animal feeding tests should be fed at least until the puppy reaches about 80% of the expected adult weight, and it will not be detrimental to keep a healthy, lean puppy on growth formula until full adult size is achieved.

Hentet herfra: http://www.lgd.org/library/Optimal%20feeding%20of%20large%20breed%20puppies.pdf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, det er faktisk ikke bare tull. Innholdet av kalsium i fóret varierer. Om du studerer innholdsfortegnelsen i eukanuba large breed voksenfór og valpefór så er det mer kalsium i voksenfóret enn det er i valpefóret (forskjellen er ikke stor, om jeg ikke husker helt feil så er det 0.8% i valpefóret og 1.1% i voksenfóret. Men det er en forskjell. Dette fordi valper av de store rasene skal vokse saktere, og om man gir voksenfór vil skjelettet utvikle seg raskere enn det egentlig skal.

Tull, økt kalsium har ingenting å si for veksthastighet, og eneste måten å senke gentisk bestemt vekst er å underfôre en hund. Det er balansen mellom fosfor og kalsium som bestemmer om det blir over- eller underskudd av kalsium i ledd og vekstplater. Om du sjekker sekkene igjen, vil du se at der det er mer kalsium er det mer fosfor også, ergo er balansen opprettholdt. Den ideelle balansen er 1 del fosfor til 1.2-1,4 deler kalsium, men fare på ferde er det ikke før balansen er forykket med mer enn 100%, dvs 1 del fosfor til 0,6 eller 2,4 deler kalsium.

Nå klarer ikke jeg å huske om noen av dere har vært med i de krasse diskusjonene her på forumet, om FranskDogge's (og andres) mangel på dokumentasjon.. Men når dere begge er så bestemte på dette; har dere noen kilder å vise til? :)

Sjekk mine utallige poster om fôring, der er det kilder plenty ;)

EDIT:

Den første linken din har ingen dokumentasjon på hvor de har info fra, og de anbefaler feks begrenset protein, som også er bevist er tull.

Den andre linken din har jeg, og det er også de nevnte forsøkene med GD som er noen av mine kilder. Det det derimot ikke står noe om i linken er fosformengden. Det er fosforet som bestemmer hvor mye kalsium som opptaes eller skylles ut (valper kan ikke regulere dette selv før de er ca 6-9 mndr). Det er helle rikke nevnt et maksimum eller minimumnivå av kalsium, kun de amerikanske anbefalingene iflg aafco som er den gyldne middelvei som skal passe alle. Det er ingenting galt med anbefalingen, men de har dessverre hoppet over fosfor/kalsiumkoblingen..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tull, økt kalsium har ingenting å si for veksthastighet, og eneste måten å senke gentisk bestemt vekst er å underfôre en hund. Det er balansen mellom fosfor og kalsium som bestemmer om det blir over- eller underskudd av kalsium i ledd og vekstplater. Om du sjekker sekkene igjen, vil du se at der det er mer kalsium er det mer fosfor også, ergo er balansen opprettholdt. Den ideelle balansen er 1 del fosfor til 1.2-1,4 deler kalsium, men fare på ferde er det ikke før balansen er forykket med mer enn 100%, dvs 1 del fosfor til 0,6 eller 2,4 deler kalsium.

Sjekk mine utallige poster om fôring, der er det kilder plenty ;)

Du, trekk inn kløra, og slutt å svare på den måten der. Det er ikke koselig når du starter postene dine med å være så bastant, og påstår at det jeg sier er tull. Jeg har vist til flere kilder, og kan sikkert finne fler. Overdose av kalsium er IKKE bra for valper, og selv om det sikkert ikke er farlig å fóre på voksenfór for de aller fleste hunder, så er det fortsatt en viss sannhet i det jeg skriver.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du, trekk inn kløra, og slutt å svare på den måten der. Det er ikke koselig når du starter postene dine med å være så bastant, og påstår at det jeg sier er tull. Jeg har vist til flere kilder, og kan sikkert finne fler. Overdose av kalsium er IKKE bra for valper, og selv om det sikkert ikke er farlig å fóre på voksenfór for de aller fleste hunder, så er det fortsatt en viss sannhet i det jeg skriver.

Helt enig i dette, men der ER ikke en problemstilling i fôr som selges i Norge idag. Vel, ikke av de som var i salg før april -11 iallefall, for da ble kravet til balansert kalsium/fosfor fjernet fra lovverket om dyrefôr..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helt enig i dette, men der ER ikke en problemstilling i fôr som selges i Norge idag. Vel, ikke av de som var i salg før april -11 iallefall, for da ble kravet til balansert kalsium/fosfor fjernet fra lovverket om dyrefôr..

Nei, ser på de kildene jeg viste til at valpefór og voksenfór til large breed faller innenfor det som er "recommended" i USA, så da er det jo i grunn ingen problemstilling. Allikevel er det en viss forskjell, og det er vel en grunn til det også. Men som Therese tidligere nevnte vil jeg fortsatt påstå at høyenergi fór er bedre egnet til å fete opp hunder, da det har en høyere fettprosent.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, ser på de kildene jeg viste til at valpefór og voksenfór til large breed faller innenfor det som er "recommended" i USA, så da er det jo i grunn ingen problemstilling. Allikevel er det en viss forskjell, og det er vel en grunn til det også. Men som Therese tidligere nevnte vil jeg fortsatt påstå at høyenergi fór er bedre egnet til å fete opp hunder, da det har en høyere fettprosent.

Vel, det er vel det jég trengte å vite i denne omgang :ahappy: Men alltid spennende med ny kunnskap uansett!

Helt enig i dette, men der ER ikke en problemstilling i fôr som selges i Norge idag. Vel, ikke av de som var i salg før april -11 iallefall, for da ble kravet til balansert kalsium/fosfor fjernet fra lovverket om dyrefôr..

Vet du hvorfor dette kravet ble fjernet? Høres jo helt hårreisende ut, spesielt hvis det er så marginalt som du skrev istad?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, ser på de kildene jeg viste til at valpefór og voksenfór til large breed faller innenfor det som er "recommended" i USA, så da er det jo i grunn ingen problemstilling. Allikevel er det en viss forskjell, og det er vel en grunn til det også. Men som Therese tidligere nevnte vil jeg fortsatt påstå at høyenergi fór er bedre egnet til å fete opp hunder, da det har en høyere fettprosent.

Det er jeg enig i, og anbefaler selv også, ikke bare pga fett%, men også fordi protein% er bedre. Jeg er for høyenergifôr til alle hunder jeg, fordi det har høyest animalsk innhold. Ja, for de som ikke kan/vil/ønsker å fôre rått ;)

EDIT:

Vet du hvorfor dette kravet ble fjernet? Høres jo helt hårreisende ut, spesielt hvis det er så marginalt som du skrev istad?

Nix, det kom helt overraskende på meg i en annen fôrdiskusjon jeg var i, der jeg linket til lovverket. Heldigvis hadde jeg en scannet eldre versjon av lovverket, og der var loven med :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Ser at det er nesten 6 år siden noen har skrevet her, men jeg prøver likevel:  Har et par spørsmål om whippet som jeg lurer på. 1) Leser her og der at det er veldig lett at de får overflatiske skader på kroppen, pga av full fart under "fri leik". Hvordan er det å kombinere tur  i typisk norsk skog med en løs whippet?  2) Whippet har jo jaktlyst. Er det mange som har erfaring med at naboens katt har fått en ublid skjebne? 3) Når det gjelder jaktlyst; er det helt "på trynet" å sette munnkurv på en whippet som skal få rase fra seg i fritt løp? Bare noen spørsmål fra en som har whippet på lista over "hunder jeg kanskje kunne tenkte med, når den hunden jeg har nå rusler til de evige jaktmarker"...
    • Skal sjekke den sida da jeg får tid.  Når det kommer til aktivisering har det vært lite i det siste, men alle problemene jeg viser til er helt uavhengig av hvor mye aktivisering han har fått i det siste. I hele sommer feks var det 2 5-minutters turer hver dag, en tur på en halvime og 1 til 1,5 time i en hundepark hvor han kunne springe og lukte og utforske, hvor mellom 10 og 40 minutter hver gang ble brukt til agility, rally lydighet og andre øvelser. Det var da altså 6 av 7 dager i uka i månedsvis. Før også har han fått minst en time hver dag pluss trening. Ren hundetrening vi drev med ellers gjorde han mer sliten, men det hjalp som sagt ikke på noen av problemene nevnt over. Ikke på bjeffing, piping, aggresjon eller noe annet. Nå siste måneden har det ikke vært tid til å følge opp det med så mye aktivisering dessverre.  Så selv om det ikke har vært direkte trening så har det ihvertfall vært aktivisering med egentrening fra min side.  Jeg vil tro at hvis noen har tid til mer aktivisering enn dette så kan han nok være en "bedre" hund. Men det krever vel også at noen er i en situasjon hvor dem ofte kan få besøk av noen som er vant med hund.  Sånn som situasjonen er nå har jeg heller ikke mulighet til å følge opp med veldig mye fysisk aktivitet, fordi skaden jeg har begrenser det til at selv 30 minutter lange turer er å strekke ting og selv det er vanskelig noen dager.  Hvis det hadde vært mulig hadde jeg skulle ønske jeg kunne hatt han videre. Jeg vil fort være i en situasjon hvor dette er et problem som ikke vil fungere videre i hverdagen. Utenom det så har jeg først nå egentlig innsett hvor store verdier på eiendommen som har forfalt fordi jeg ikke takler konstant bjeffing hele tiden. Bjeffingen, sånn utenom hørselskaden, tærer enormt mentalt for det føles som om noen skriker konstant. Jeg har forsøkt noen som har han noen helger innimellom og han er roligere der enn han er hos meg, foreldrene mine og flere anre som har passet han. Eller ihvertfall etter første dagen. Jeg har kontakt med oppdretteren, så kan jo høre om det. Han har prøvd litt gjeting, hvor han spredte flokken i alle retninger og kun var opptatt av å jage. Er også en del jaktinnsikt, så ikke sikkert det er noe han fungerer veldig godt med.  Men ja, jeg ser for meg omplassering er vanskelig. Det krever noen som har erfaring med lignende hunder og som i tillegg har mye tålmodighet. Absolutt alt annet enn lyden er noe som fint hadde gått ellers også
    • Her trenger du definitivt hjelp. Jeg vil anbefale å sjekke https://atferdskonsulenter.no/,  det er mange flinke der over store deler av landet. Jeg er på reise og har ikke hatt tid til å lese nøye gjennom, men mitt første spørsmål er hvor mye aktivisering får han på regelmessig basis? Dette høres ut som en gjeterhund med mye kapasitet, og ta tenker jeg at det er en hund som må få brukt seg nok både fysisk og mentalt hver dag. Du beskriver noe hundetrening "som kolliderte med andre ting", og enkelte episoder/tilfeller, men en aktiv gjeterhund trenger jo fort god trening ihvertfall noen dager i uken og litt småtrening til daglig. I tillegg til nok fysisk. Folk jeg kjenner med border collier og andre aktive hunder trener jo gjerne hundesport et par timer to-tre dager på ukedagene, i tillegg til kurs og/eller konkurranser i helgene, samt lange turer enten med sykkel eller løping.  Av måten du skriver på høres det veldig ut som det eneste du ønsker er å slippe å ha hunden. Det vil være en ganske stor jobb å trene bort mye av denne adferden, og jeg tenker det må være en helt fair vurdering om du ønsker å leve med denne jobben. Å ha hund er en livsstil, og en hund med adferdsproblemer legger mange føringer i hverdagen. Jo mindre mulighet du har til å tilrettelegge hverdagen etter hundetreningen, jo lengre tid vil det ta å få bukt med problemene. Dessverre kan det være vanskelig å omplassere en slik hund, men HVIS det i hovedsak er mangel på aktivisering som er utfordringen så kan det være aktuelt for noen som vil ha en arbeidshund med mer kapasitet. Er han prøvd til gjeting? Har du kontakt med oppdretter? Det kan jo være verdt å høre om de vet om noen som kan være aktuell for å ta over hunden. Eventuelt kan du jo ta kontakt med en av adferdskonsultentene på lenken over og få en vurdering av hunden. 
    • God dag. Jeg skriver her fordi jeg trenger råd og tips for en hund som kan beskrives som vanskelig. Selve teksten kommer etter oppsummeringa: Oppsummert: Hund på 5 år. Hunden lager veldig mye lyd i de aller fleste situasjoner. Det er trent på å stoppe dette med ignorering, belønning for å være stille, rolig, det er brukt omvendt lokking , med mer. Ikke fungert. Hunden er aggresiv mot en del ander hunder. Trening og kjemisk kastrering har ikke hjulpet. Hundens adferd ødelegger de fleste aspekter av livet til eier.   Så jeg har en hund som er veldig energisk og med mye lyd. Det er en gjeterhund, hannkjønn, på 5 år. Energisk går fint. En hund som er hyper, vil leke, spretter rundt i sofaer og maser går egentlig helt greit. Det som derimot er et stort, stort problem, er lyd. Først og fremst bjeffing, men også mye piping. Ikke bare har jeg fått hørselskade av det som hvis verre kan gjøre at jeg sliter med å være sosial, dra på butikken, arbeide, med mer, men det går utover meg mentalt og påvirker alle aspekter av livet mitt svært negativt. Adferden går på at det bjeffes for eksempel når biler kjører forbi utenfor huset. Før var det bare en spesifikk nabo som det ble bjeffet mot og det var ingen måte å avverge det på som jeg fikk til selv de få gangene jeg visste bilen ville passere på forhånd. Nå er det de fleste biler. Det varer jo bare 2-3 minutter med intens bjeffing, stramline hvor han kveler seg selv og røsker tak i båndet hvis han står ute. Er han inne prøver jeg å avverge det, men han vet lenge før meg at en bil er på vei forbi og det er omtrent umulig å reagere fort nok. Men det er trent på at han var ros og belønning for å være stille når noen kjører forbi, når han bjeffer brukes det innkalling og han får ros og belønning for å komme til meg og for å være stille. Det virker til å ha null effekt utenom de gangene han reagerer. Andre ting som gir bjeffing ute er hvis jeg driver med arbeid utenfor rekkevidde for båndet hans. Han kan bjeffe i timevis uten stopp. Det skjer ikke alltid at det er timevis, men det alltid en del bjeffing og det varer alltid minst 10 minutter. Han kan fint ligge å se på og følge med, men det er sjeldent han gjør det uten at jeg blander meg inn. Han bjeffer også da mye mer mot naboen, hvis hunden der er i hagen, selv om han ikke ser den hunden, hvis jeg er ute. Hvis han ligger rolig og får ros for det vil det alltid, hver eneste gang, føre til at han bjeffer kontinuerlig etterpå. Jeg må dessverre si at den eneste måten jeg får han til å være stille, etter årevis med trening på at han får ros og belønning for å ligge stille å følge med, er å fysisk ta tak i han. Løfte han opp, eller legge han i bakken er eneste muligheten. Alternativet mitt eller ser å låse han i bilen mens jeg holder på ute. Selv om jeg ikke har naboer tett på, så forstyrrer det langt unna. Jeg har sett folk som jeg vet bor mange hundre meter unna kjøre forbi og snu hos naboen og tilbake igjen, som der ser ut som bare ville sjekke hvorfor det er så mye lyd her og om en hund står alene i en hundegård eller lignende. Så dette her plager folk som bor minst 400 meter unna. Hvis jeg skal gjøre ting ute, så vil jeg ikke låse hunden i bilen i 8 timer i strekk. Dette her har over de siste årene gjort at jeg på generell basis har gjort veldig lite ting ute. Annslagsvis har jeg ting jeg lett kunne ha fikset ute for et år siden, som har blitt verre og nå vil koste meg mye mer tid, energi og penger å fikse. Verdier for sikkert 50 000 er da ødelagt over at jeg verger meg mot å bevege meg ut for å gjøre ting. Så til dette punktet: Hva kan man gjøre? Jeg har i årevis prøvd å forsterke positiv adferd med å belønne og rose da han er rolig, men hver eneste gang det har blitt gjort i alle år, har det ført til bjeffing. Nå orker jeg ikke gjøre det da han er stille, så han får ikke ros for det, fordi da må jeg fysisk ta tak i han for at lyden skal gi seg. Det neste er jo å være hjemme alene. Han klarer seg helt greit med å være hjemme alene hvis jeg drar tidlig. Men det må være før 8, ellers blir det enormt leven som jeg ikke tror gir seg med det første. Før det er et par bjeff så ok. Det virker da heller ikke som han bjeffer like mye på alt som skjer utenfor huset, men det er nok en del på noe da også. I fjor, etter at han ikke hadde vært så mye alene på 3 måneder, fikk han det for seg at han skulle bjeffe da jeg kom hjem. Jeg har aldri gått inn da han har bjeffet. Det tok to uker før han roet seg og et par måneder før han nå igjen nesten ikke bjeffer da jeg kommer hjem. Første to dagene satt jeg og ventet i bilen i over tre timer før han ikke bjeffet mer. Nå bjeffer han kun da jeg først er ved dørhåndtaket. Dette er noe jeg synes er helt greit. Men den opptreningen igjen for at den bjeffinga skulle gi seg var ekstremt demotiverende. Jeg måtte avlyse alle andre planer for dagene og ofte gjorde det at jeg heller ikke hadde tid til å gå tur med hunden, fordi hele kvelden var borte. Reiser jeg bort senere på dagen og kvelden er det ekstremt slitsomt. Jeg får en hund som er hyper, bjeffer i et sett og som er stresset resten av dagen. Det virker da også som han bjeffer ekstremt mye på alt som skjer utenfor huset mens jeg er borte. Da han var valp trente jeg på å være ute i korte turer og kom inn igjen da han ga seg med å bjeffe. Jeg utvidet det gradvis, men det tok langt tid før han ga seg med å bjeffe. Før jeg til slutt bare måtte «hoppe i det» og la han være hjemme alene, så kom vi aldri under 10 minutter med bjeffing.  Samme hvor mye mental trening som var gjort føre eller hvor lange turer som var gått. Så hva kan jeg gjøre her?  Hvilke andre tiltak er det? Neste punk er lyd innendørs. Han bjeffer ikke så mye inne, «sånn egentlig». Det er når det går forbi noen med hund, med søpledunker og på de fleste biler. Før var det som sagt bare en bil, men nå er det så å si alle. Til gjengjeld bjeffer han ikke like lenge inne som han gjør ute, men lyden er veldig, veldig høy. Det er trent på å avverge situasjoner med innkalling, holde oppmerksomheten borte fra det utenfor, hundetrening og generelt belønning når han er stille. Jeg har for lengst gitt opp muligheten for at han forholder seg rolig og ikke springer til vinduet for å følge med. Dette er samme problemene som ute, sånn generelt. Hovedproblemet, sånn generelt, er jo når det er besøk. Det her gjør at jeg nesten aldri drar på besøk til noen og så å si aldri har besøk eller inviterer folk hit. Det er få som takler å være hos meg, eller som takler å ha han i huset. Det betyr at i praksis må jeg sette han i bilen for seg selv de fleste ganger noen er på besøk. Det varierer fra dag til dag, person til person, men det er ekstremt slitsomt i til og med de beste tilfellene. Når noen kommer er det enormt med bjeffing og noen ganger også hopping. Det er trent på at han ikke får oppmerksomhet av de som kommer på besøk eller meg når han hopper, men hvis jeg ikke gir alle som kommer på besøk hit hørselvern før dem kommer inn døra, er det umulig å ignorere bjeffingen. Personer med apple watch får beskjed om at miljøet dem er vil gi varig hørselskade ganske kjapt etter dem kommer hit. Det er da trent på å ignorere han, så godt det lar seg gjøre, men det er umulig. Han kan som sagt bjeffe timevis på egenhånd hvis det ikke blir tatt tak i. Ingen jeg kjenner er villig til å stå i gangen min i timevis for å vente på at en hund gir seg med å bjeffe. Når man sitter og prater senere, da første runde har roet seg litt, bjeffer han hele tiden når det snakkes. Han har mye lettere for å være stille hvis ingen snakker. Han krever konstant oppmerksomhet og hvis ikke folk tar på han, leker med han, eller bruker kommandoer som han får noe for, så vil det være konstant lyd. Det er trent på at han skal ligge stille, uten å bjeffe, eller bare sitte rolig. Det funker helt til han får ei belønning eller helt til han føler det har gått for langt tid uten belønning. Han blir roligere etterhvert med besøk, men det tar timevis. Fort en 2 til 3 timer, noen ganger lengre. Jeg hadde flere på besøk her for en stund siden. Da hadde jeg før på dagen gått over en time med han, vært 1,5 timer i en hundepark vi hadde leid så han kunne springe fritt og drevet en halvtime med mental trening. Han begynte å bli rolig 4 timer etter at gjestene kom. Ikke har jeg tid til å bruk så mye tid hver gang jeg skal ha gjester over, men likevel er han ikke rolig før de fleste besøk er ferdig. Han har ikke blitt noe bedre på dette i det hele tatt. Jeg får også alt for sjeldent besøk til at det kan trenes på ofte og jeg har ingen måte å gjøre så jeg kan få besøk veldig ofte heller. En av grunnene til det er jo at det er umulig å snakke sammen eller på noen måte ha det normalt sosialt med noen hvis man også skal trene på dette. Dette medfører også store problemer med hundepass også, hvor da foreldrene mine generelt ikke orker bråket. Dem kan ikke ha besøk, det er lyd hver gang noen er ute og noen inne. Du kan ikke reise på butikken uten at den som er igjen hjemme omtrent mister hørselen. Det er blitt så dem ofte både gir kos, oppmerksomhet og belønninger når han bjeffer, fordi dem klarer ikke lengre lyden. Det forsterker jo så klart bare adferden, men alternativet for dem er å låse han ute i bilen mesteparten av døgnet. Alternativet for meg er at jeg aldri får møtt venner hvis jeg ikke har noen muligheter til hundepass. Hva og hvordan skulle man trent på det her? Hva kan man gjøre? For å gjøre lista enda lengre er det også et problem med aggresjon mot andre hannhunder, og i tillegg noen tisper. Forsøkte nå kjemisk kastrering for å se på effekten av det og det hjalp ingenting. Ikke på noen av punktene over og heller ikke på dette. Det virker faktisk som aggresjonen, spesielt mot noen tisper og visse hundetyper har blitt verre. Vi var en del i offentlige hundeparker da han var valp. Det gikk veldig bra veldig lenge, men det var noen krangler som han ble tatt i. I tillegg har det vært flere, da spesielt småhunder, som har gått rett til angrep på han. Senest i fjor vinter var den som sprang løs og kastet seg rett i strupen på han. Han har også blitt angrepet av en aggresiv labrador to ganger, men merkelig nok er ikke dette hundetypen han reagerer mest på. Han er også veldig dominant, noe som også gjør ting utfordrende for andre som også er det. Han deler ikke på godbiter eller leker med egentlig noen andre hunder, annet enn kanskje to. Her har jeg trent med omvendt lokking, avbryte blikkontakt, holde oppmerksomheten hans på kommandoer og oppgaver, belønne for å ignorere og andre ting. Det virker til å ha hatt minimal effekt på adferden. Det gjør at det veldig få andre hunder jeg tørr å slippe han til. Her også lurer jeg på hva man kunne ha gjort for å forbedre dette? Det her er det desidert minste problemet, men det er heller ikke særlig positiv opplevelse for meg, andre hundeeiere eller de som vil passe han. Så er det effekten på meg da. Det her er ikke lett. Jeg har jobba mye med det i perioder, men nå er dette bare ting jeg finner meg i. Jeg har ikke energi, spesielt mentalt, til å forholde meg til det. Bjeffingen får meg som oftest sint og frustrert. Det kreves energi for å bare holde igjen når det bjeffes på det meste fra å fysisk slå, sparke og kaste hunden i veggen. Spesielt da fysisk bli holdt fast , bli skreket til ol er de eneste tingene som stopper adferden, annet enn tid. Jeg har ikke nerver igjen til å la det holde på og ikke energi igjen til å fikse det. Man må takke nei til en del sosialt, fordi det er vanskelig med hundepass og hunden sliter med å være alene på kveldstid. Det gjør at man blir invitert med på mindre ting og det sosiale nettverket minker. Drev på med noe med hundetrening, men det kræsjet med andre ting jeg prøvde på med trening og sosialt. I tillegg er hørselskaden sånn at slike miljøer, i hvert fall regelmessig, kan bli veldig slitsomt. Jeg har da heller ikke ofte besøk og det er så klart mer sjeldent pågrunn av alt bråket og styret. Bare det å dra på besøk hos noen betyr at hunden må være låst i bilen fordi lyden og energien blir alt for mye ellers. Jeg kan heller ikke generelt være med andre hundeeiere, fordi det er en større sjanse for at han reagerer negativt enn positivt på andre hunder. Av alle mine beste dager siste årene er alle uten hund. Har jeg en dårlig dag har den aldri blitt bedre, bare lik eller dårligere. Har jeg en god dag blir det aldri bedre, bare på det beste lik, men alt for ofte dratt ned til en middels eller dårlig dag. En middels dag er de eneste som innimellom blir bittelitt bedre, men alt for ofte blir også disse dagene dårligere. Det pipes også mye til tider, og det og bjeffingen har fått meg innimellom låst innpå badet for meg selv for å komme meg unna. Jeg kjenner at hele meg krymper sammen, hvor jeg nærmest søker en fosterposisjon og hvor jeg blir sittende å glane på ingenting på telefon, på noen dumme mobilspill eller lignende. Hjernen min «kortslutter» og jeg får bare ikke til å fungere ordentlig. Det går utover husarbeid, hunden så klart, og andre obligasjoner jeg har. Ikke minst tar det bort tid fra faktisk avslapping og restaurering, fordi jeg kjenner kropper er superstressa og jeg får ikke til å sette på en film eller gjøre noe som slapper meg av. Jeg har gått i lengre perioder med et stress som noen ganger presser i brystet, eller gir meg hodevondt nok til at jeg bare vil legge meg i et mørkt rom alene resten av dagen. Akkurat nå har jeg det siste året også hatt et problem med et bein som forhindrer meg fra å gå lengre turer uten å ta medisiner. Sånn som det ser ut nå vet jeg ikke om det vil bedre seg og det er ikke funnet noen reel årsak til problemet. Det gjør jo også at man må være mer kreativ på å få ut energi fra hunden, men at det også da generelt er vanskelig å gi det som trengs. I tillegg flyttes det til enten ei leilighet eller rekkehus pga jobb og den lyden vil ikke kunne fungere i noen av delene.   Så det her er det hele. Bare mer enn 3 hele A4 sider med tekst. Jeg har tenkt til å kontakte noen hundeinstruktører for å sjekke hva man kan gjøre noe med. Siste to dagene nå har han ikke vært så ille, så man glemmer fort hvordan det er på det verste. Jeg kunne også skrevet mye mer, men det her er alt for langt fra før.  Alle tips for hva man kan gjøre tas gjerne i mot, men jeg tror jeg må se på en løsning med omplassering, hvis mulig. Samme hvor glad man er i dyret, så tror jeg ikke jeg klarer mer. Spesielt da ikke mine foreldre orker å være hundepasser særlig mer og jeg også skal flytte.
    • Jeg ville ikke vært redd for mellompuddel. Ta dere en tur på puddeltreff og møt noen i ulike størrelser! Puddel er høyst undervurdert og jeg tenker det kan passe bra til kriteriene. Hundene krysses jo dessuten mellom størrelsene, og det er en del variasjon. Jeg har møtt mange fine mellompuddel de siste årene, siden jeg har veldig lyst på en selv. Det er også stor forskjell inad i kategoriene, jeg ser på mellom, men en liten storpuddel er et alternativ. Personlig har jeg dårlig erfaring med wheaten terrier. De kan være supre hunder, men de er terriere og har sterke, egne meninger, og jeg er usikker på om jeg har vært på et problemhund/passeringskurs uten en wheaten... Toller mener jeg bør brukes aktivt og det er litt mentalt rusk på dem, da ville jeg heller gått for golden eller labrador. Korthåret collie - passer kriteriene men røyter en del. Langhåret collie - må børstes. For førerorientert og samarbeidsvillig tenker jeg retriever, gjeterhund og noen typer jakthunder. Hvis det er mye unger og styr så kan gjeterhunder blir stresset. Jeg tenker litt på lagotto eller spansk vannhund - men sjekk veldig nøye gemyttet! Da jeg var aktivt var det ganske mye dårlig på dem, så mye at en aktiv lagottoeier med tre hunder advarte meg mot å vurdere det. 
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...