Gå til innhold
Hundesonen.no

rasebekreftelse?


roseborch
 Share

Recommended Posts

Stemmer det over.. Hvorfor skal du sette valper på en hund uten stamtavle? Er veldig mye man må tenke på når man skal sette valper på en tispe, det er mye som kan oppstå, og er ikke veldig sjelden akkurat at noe komplikasjoner oppstår, som betennelse o.l og i verstefall kan tispen din dø.. Dette er altså ikke noe man gjør bare "for å gjøre det", men om man har en tispe og hannhund som VIRKELIG har noe å tilføre rasen i nye valper (da selvsagt stamtavle begge to og gjort det bra på utstilling blant annet, godt helsetestet og har et veldig godt gemytt).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjempesøt valp! Og hun ser absolut ut som en pomeranian, så troligvis er hun også det.

Dessverre (for deg) må man ha stamtavle for å kunne konkurrere og registrere valper i Norsk Kennel Klub, så hvis du ikke greier å overtale oppdretteren til å få dette gjort vil hun forbli uregistrert og derfor ansett som "blanding".

Det er mulig at Norges Hunders Landsforbund (tilsv. Norsk Kennel Klub, men ikke samarbeidende) godtar hunder som renraset etter en eller annen form for mønstring/utstilling. Men uten kjennskap til foreldre vil det uansett bli vanskelig å gjøre et godt forarbeid for et evt. valpekull.

Du vil jo f.eks. ikke engang vite om hannen du finner er broren eller faren, liksom.. Heller ikke kontrollere helsestatus på foreldre/søsken/tanter/onkler, etc.

Så mitt råd er - kos deg med hunden din og la den få et godt og langt liv utenfor utstillingsringer og valpekasse. Dersom det frister med raseavl så gjør du et godt forarbeid og kjøper deg en registrert og lekker pom fra en seriøs oppdretter neste gang.

Alternativt - hør med oppdretteren om hvorfor den ikke er registrert, og om det er mulig å få gjort nå. (Det koster rundt 500,- å registrere en hund - så ikke godta et evt. pristillegg på flere tusen for dette...)

Lykke til med den lille hårballen!

Susanne

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

vet godt hvem foreldrene til jenta mi er :P så at det blir noen parring med bror eller slekt er liten sansynlighet for. athene er min første pommerian men har tenkt å fortsette med pommer fremmover hun har et nydelig gemmyt å er kjempe smart hun er en pomme opp av daget. hun er lettlert å elsker oppmerksomhet så hun hadde vert en perfekt utstillings hund

Lenke til kommentar
Del på andre sider

vet godt hvem foreldrene til jenta mi er :P så at det blir noen parring med bror eller slekt er liten sansynlighet for. athene er min første pommerian men har tenkt å fortsette med pommer fremmover hun har et nydelig gemmyt å er kjempe smart hun er en pomme opp av daget. hun er lettlert å elsker oppmerksomhet så hun hadde vert en perfekt utstillings hund

Om du kjøper en hund med avl i tankene så kjøper du i det minste en som er registrert fra før.

Og at hunden er lettlært og elsker oppmerksomhet gjør den ikke automatisk til en perfekt utstillingshund. Da det går mye mer på eksteriør enn annet.

Ja, høres sikkert kjempenegativ ut, men det er en overload av miniatyrhunder uten stamtavle og en haug av sykdommer.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

kjøpte ho ikke med avl i tankene advokaten min skaffet henne til meg pga jeg ikke fikk sove om natten etter utøya, hun har forresten helseatest å er vaksinert. så helsa er intakt. hun kommer fra et hjem der foreldrene hennes bor sammen. å jeg ønsker dte sammen for henne :) hun er lille babyen min

Lenke til kommentar
Del på andre sider

kjøpte ho ikke med avl i tankene advokaten min skaffet henne til meg pga jeg ikke fikk sove om natten etter utøya, hun har forresten helseatest å er vaksinert. så helsa er intakt. hun kommer fra et hjem der foreldrene hennes bor sammen. å jeg ønsker dte sammen for henne :) hun er lille babyen min

At hun har helseattest har lite med den generelle helsa å gjøre. Alle mine hunder har hatt helseattest, den ene var syk hele tiden og måtte til slutt bli avlivet pga. nada imunsystem. Helse kan være genetisk betinget også. Du aner jo ikke hva som ligger bakover på linjene hennes.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

nån steder i utlandet er det mulig å bekrefte hundens rase, ville bare sjekke om det gikk ant i norge vil ikke bli hakket ned på fordi jeg ikke hadde råd til en 25 tusen kroners hund. å jeg har sagt at jeg ikke skaffet henne med avl i tankene eller utstilling det er bare ønsker som har kommet i ettertid når jeg oppdaget hennes nydlige gemmytt å utsendende. jeg har kontakt med oppdretterne å de som fikk søsknene hennes å inget ting virker å være galt så langt for meg er hun en renraset pomerian uansett <3 jeg tar henne regelmessig til dyrelege som er smådyrsspesialist. så hun er en perfekt liten tecup pomme. som har vert en stor støtte etter utøya som var grunnen til at jeg skaffet henne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

kjøpte ho ikke med avl i tankene advokaten min skaffet henne til meg pga jeg ikke fikk sove om natten etter utøya, hun har forresten helseatest å er vaksinert. så helsa er intakt. hun kommer fra et hjem der foreldrene hennes bor sammen. å jeg ønsker dte sammen for henne :) hun er lille babyen min

For noe tull, det er da ingen advokater som kommer slogende på døra di for å gi deg en hund. Det kan godt være at advokat (eller mer logisk - en psykolog / lege) skriver ut en anbefaling om at en hund kan være til hjelp for ens psyke, men når alt kommer til alt er det du eller din familie som skaffer bikkja. Det er ditt fulle og hele ansvar selv å undersøke at hunden er hva den er (og sette deg inn i NKKs avlsretningslinjer eller spørre kompetente hundefolk før anskaffelse av hund - omså en veterinær - om ting du lurer på), du var klar over at den kom uten stamtavle og dertil (gitt at foreldrehundene også er stamtavleløse) har du ingen mulighet å få noen bekreftelse på det.

Fint og flott at den har helseattest og er vaksinert. Da kan du iallefall kose deg med hunden din og føle deg trygg på at den ikke kom syk fra valpestadiet - slik en del miniatyrhunder kan være. Lykke til :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

nån steder i utlandet er det mulig å bekrefte hundens rase, ville bare sjekke om det gikk ant i norge vil ikke bli hakket ned på fordi jeg ikke hadde råd til en 25 tusen kroners hund. å jeg har sagt at jeg ikke skaffet henne med avl i tankene eller utstilling det er bare ønsker som har kommet i ettertid når jeg oppdaget hennes nydlige gemmytt å utsendende. jeg har kontakt med oppdretterne å de som fikk søsknene hennes å inget ting virker å være galt så langt for meg er hun en renraset pomerian uansett <3 jeg tar henne regelmessig til dyrelege som er smådyrsspesialist. så hun er en perfekt liten tecup pomme. som har vert en stor støtte etter utøya som var grunnen til at jeg skaffet henne

Har da ikke hakket på deg, men det er ikke greit å tro at en helseattest betyr at dyret er friskt og raskt og vil forbli det, som jeg fikk litt intrykk at du kanskje trodde.

Jeg svarte på det du skrev, du skrev jo at du eventuelt ville ha valper etter henne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når du sier hun er en teacup pomme så er hun jo under rasestandar så vidt jeg har forstått og da er jo ikke utstilling aktuelt. Etter mitt hode så er i hvertfall teacup miniatyr altså mindre enn rasestandar og da skal du være utrolig heldig med hunden for å få den premiert

Her er rasestandaren http://www.nkk.no/nkk/public/openIndex?ARTICLE_ID=1513

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du kjenner oppdretter, og vet hvem foreldrene til hunden din er så burde det ikke være noe problem å få kullet eller hunden din registrert så lenge foreldrene er reg. i NKK?

Snakk med oppdretteren din om dette, og spør hvorfor kullet ikke er reg. i utganspunktet.

Om ikke foreldrene er reg. i NKK er det nok ikke mulig å få til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...