Gå til innhold
Hundesonen.no

Nytt objektiv til Canon


Guest Snusmumrikk
 Share

Recommended Posts

Guest Snusmumrikk

Jeg har fryktelig lyst på et nytt objektiv til kamera mitt (canon eos 450D). Jeg har et kit-objektiv som fulgte med kamera (18-55) og et 50-200 f/4,5 eller noe sånt. Tatt på husken, men sånn ca. Jeg er ikke på jakt etter et objektiv med kjempe-zoom. Jeg har tenkt litt på et fastobjektiv, men tror jeg ønsker litt zoom. Det jeg bruker mest er faktisk kit-objektivet. Jeg syns ofte det er vanskelig å være så mye som 50mm unna og det er ikke så ofte jeg trenger så mye som 200mm zoom, men jeg kunne også tenkt meg litt mer enn 55mm zoom. F.eks. syns jeg 24-70mm høres greit ut. Jeg ønsker også litt mer lysfølsomt. F.eks. f/2,8.

Bildestabilisator. Jeg tror jeg må ha bildestabilisator. Det er sikkert mye en treningssak, men ei venninde av meg har et bra kamera, med bra objektiv, som hun klarer fint å ta klare fine bilder med, men jeg sliter. Selvfølgelig blir det noen bra her og der, men ikke på langt nær så mange som med mitt eget kamera. Og jeg har en liten følelse i at problemet ligger i at det objektivet ikke har bildestabilisator. Er IF på sigma det samme som IS på canon? Eller OS? Forvirra jeg :P Har aldri sett på sigma-objektiver før.

Det vil i hovedsak bli brukt til å ta bilder av hunder i fart, natur, noe portretter og et familieselskap i ny og ne :P

Jeg har sett litt på Canon EF 24-70mm F2.8 L USM, men det er både over min prisklasse og har ikke IS. Har sett litt på dette fra sigma også. Men kom gjerne med forslag og erfaringer i denne prisklassen også.

I tillegg har jeg fryktelig lyst på et makroobjektiv. Men lommeboka skriker hardt og brutalt nei, og jeg hører på den :P Men om noen har forslag til objektiv som kan kompremisse litt, og også egne seg til å ta makrobilder så rop ut! Makro er litt nytt for meg, så jeg vet egentlig ikke hva jeg trenger der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I tillegg har jeg fryktelig lyst på et makroobjektiv. Men lommeboka skriker hardt og brutalt nei, og jeg hører på den :P Men om noen har forslag til objektiv som kan kompremisse litt, og også egne seg til å ta makrobilder så rop ut! Makro er litt nytt for meg, så jeg vet egentlig ikke hva jeg trenger der.

Var innom fotobutikken her i går og forhørte meg om Macro objektiv til Canon kamera, og fikk raskt eit svar om at Tamaron SP AF 60mm f/2.0 Di ll Macro 1:1 for Canon var eit fabelaktig objektiv som kamerahuset fortjente. Ikkje galen pris på Japanphoto med tanke på at det kosta heile 4600,- i butikken! :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du ønsker deg litt mer enn 50mm zoom og objektivet du nevner (24-70 f/2.8L) er jo veldig bra. Men som du sier er det dyrt, og sammtidig så mister du vidvinkelen. 24mm er dog en veldig fin brennvidde på ditt kamera (min mening) og 70mm. vil gi deg nok zoom til portretter for å fade ut bakgrunn etc.

Det jeg kanskje ville vurdert er fast optikk med god lysstyrke. Det vil gi den helt andre muligheter.Litt uvant å ikke kunne zoome til å begynne med, men da kan man jo bruke kreativiteten og bruke "pedalzoomen" (Beina) De fleste klarer og gå to tre skritt frem og tilbake, ogdet første som faller meg inn er en lyssterk 50mm. Du har jo også 70-200 f/2.8L til en ålreit pris, og dette er et knallbra objektiv.

Ikke tenk så mye på IS. Jeg var selv "avhengig" av dette før, helt til jeg så hvilke muligheter lyssterk optikk ga meg. Dessuten hjelper ikke IS en dritt på bevegelige motiver. IS gjør det heller værre for deg å fokussere på bevegelige motiver. IS er bra hvis du tar bilder av feks. en blomst langt borte, eller landskapet i dårlig lys. IS har ingenting å gjøre i et objektiv beregnet for sport fotografering.

Man får vel ikke tak i zoom optikk med større blender enn f/2.8 og disse koster som du ser selv rundt 10.000,- Mens en god 50mm med hele f/1.4 koster en brøkdel av denne igjen og gir deg MYE mer lysstyrke.

Så jeg er litt usikker på hva jeg skal annbefale deg. 24-70 f/2.8 er det som formeg virker som det beste valget, men Sigma har jo også tilsvarende zoom mener jeg til en brøkdel av prisen og samme lysstyrke?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har Sigma 17-70mm F2.8-4 Macro HSM OS, som koster rundt 3500kr på Fotovideo og Japan Photo.

Har ikke erfaring med 24-70mm til Canon, men jeg er veldig fornøyd med mitt Sigma objektiv. Tar fine bilder inne i kirker/lokaler, brukt til portretter og hundebilder. Mitt favoritt allround objektiv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Snusmumrikk

Jeg har Sigma 17-70mm F2.8-4 Macro HSM OS, som koster rundt 3500kr på Fotovideo og Japan Photo.

Har ikke erfaring med 24-70mm til Canon, men jeg er veldig fornøyd med mitt Sigma objektiv. Tar fine bilder inne i kirker/lokaler, brukt til portretter og hundebilder. Mitt favoritt allround objektiv.

Ja, det er vel det tredje jeg har sett en del på. Sigma 17-70mm F2.8-4 DC Makro OS HSM for Canon. Hva betyr DC, OS og HSM? Og hva vil det egentlig si at det står makro på det?

Du ønsker deg litt mer enn 50mm zoom og objektivet du nevner (24-70 f/2.8L) er jo veldig bra. Men som du sier er det dyrt, og sammtidig så mister du vidvinkelen. 24mm er dog en veldig fin brennvidde på ditt kamera (min mening) og 70mm. vil gi deg nok zoom til portretter for å fade ut bakgrunn etc.

Det jeg kanskje ville vurdert er fast optikk med god lysstyrke. Det vil gi den helt andre muligheter.Litt uvant å ikke kunne zoome til å begynne med, men da kan man jo bruke kreativiteten og bruke "pedalzoomen" (Beina) De fleste klarer og gå to tre skritt frem og tilbake, ogdet første som faller meg inn er en lyssterk 50mm. Du har jo også 70-200 f/2.8L til en ålreit pris, og dette er et knallbra objektiv.

Ikke tenk så mye på IS. Jeg var selv "avhengig" av dette før, helt til jeg så hvilke muligheter lyssterk optikk ga meg. Dessuten hjelper ikke IS en dritt på bevegelige motiver. IS gjør det heller værre for deg å fokussere på bevegelige motiver. IS er bra hvis du tar bilder av feks. en blomst langt borte, eller landskapet i dårlig lys. IS har ingenting å gjøre i et objektiv beregnet for sport fotografering.

Man får vel ikke tak i zoom optikk med større blender enn f/2.8 og disse koster som du ser selv rundt 10.000,- Mens en god 50mm med hele f/1.4 koster en brøkdel av denne igjen og gir deg MYE mer lysstyrke.

Så jeg er litt usikker på hva jeg skal annbefale deg. 24-70 f/2.8 er det som formeg virker som det beste valget, men Sigma har jo også tilsvarende zoom mener jeg til en brøkdel av prisen og samme lysstyrke?

Takk for godt svar. Du skriver egentlig mye av det jeg har tenkt selv. Større blender enn f/2.8 på objektiv med zoom er hverken aktuelt med tanke på penger eller hva jeg egentlig trenger og får nyttegjort meg tror jeg. Men 2.8 hadde vært fint. Ja, sigma har en ganske tilsvarende. Trodde jeg linka til den og jeg. Sigma 24-70mm F2.8 II IF EX DG HSM for Canon. Så om jeg skal spare meg opp til et sånt et, så blir det nok heller sigma enn canon. Det er vel 3000 kr i forskjell på dem. Men igjen, hva betyr IF EX DG og HSM? Er ikke helt inni disse sigma-forkortelsene jeg.

Jeg prøver å vurdere en 50mm fast istede, men sliter litt med å ikke skulle ha noe zoom altså. Men kanskje det er mest en vanesak? Det er jo veldig, veldig mye billigere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det er vel det tredje jeg har sett en del på. Sigma 17-70mm F2.8-4 DC Makro OS HSM for Canon. Hva betyr DC, OS og HSM? Og hva vil det egentlig si at det står makro på det?

Jeg lurte også på hvorfor det sår Macro men iføg Fotovideo så betyr det ingen ting. DC står for digital camera.

OS står for bildestabilisator og HSM for raskere autofokus

På Canon språk er IS bildestab og USM er autofokus.

Hos Canon er L serien proff serien mens hos Sigma er det EXP (eller noe sånt)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Ikke lett å få til disse oppstillingsbildene av valp 😂 Men tenker jeg skal forsøke å få til 1 bilde i måneden.    Tempo 4 måneder gammel.  12 kg og 42 cm høy. 
    • Jeg ønsker at prisene på valpene sank betraktelig. Både på blandinger og rasehunder. Grunnen til det er at når man nå tjener så utrolig godt på hvert valpekull, så er jeg redd det bli mer rovdrift på tispene. Og mer useriøs oppdrett. Jeg vet om flere som sper på pensjonen ved å avle kull etter kull, år etter år (på flere tisper, men likevel). Han ene får opp til ca 50 valper pr. år, og sånn har han holdt på i mange mange år. Blir penger av det gitt... 
    • Han får typisk siste måltid i 20-tiden, og da er det oppbløtet, så han får i seg mye væske da. Har tenkt at dette kanskje er litt for seint og at han da får full blære en gang midt på natten. Vi legger oss ca. 22:30 og står opp klokken 07, så det er jo over 8 timer. Men som sagt har han jo klart dette fra han var 2 måneder gammel, så jeg syns det er rart at nå som han er større, så skal han plutselig ikke klare å holde seg lenger. Ja, jeg er streng på at det er kun ut for å tisse og bæsje. Han får ikke begynne å leke med pinner osv. Han sovner fort igjen etter å ha vært på do, så det er bra! 
    • Litt av problemet er at om man avler renrasede hunder så får man konsekvenser i det at man ikke får registrert valpene, mens med blandingshunder så er det litt mer "fritt frem". Dessverre. Og det er lite man kan gjøre så lenge hundene har tilgang til mat, vann og ly, og får det tilsynet de har behov for helsemessig.
    • Hei.. Jeg blir så frustrert.. Noen jeg så hadde valper liggende ute på finn i starten av året (valpene født i Desember), har nå parret tispa igjen på første løpetid etter forrige kull, dette skjer så ofte og jeg blir kvalm! Er det virkelig ingen lov som skjermer de stakkars tipsene for sånt? De blir jo brukt som pengemaskiner. "Oppdretter" får søte små valper og itillegg så tjener de GODT på det, vinn vinn tenker de..  Ikke bare skal de ha nytt kull, men rett etter å solgt valpene fra forrige kull så ble både mor og far (de eier begge selv) lagt ut for omplassering på finn, dette ett eller annet vås om at de skulle bruke tid på Gud og hadde blitt frelst og blabla. Jeg blir helt paff.. Men viser seg jo at hundene aldri ble omplassert allikevel for nå har de lagt ut ny annonse om at de venter valper i August, fra samme tispe og hannhund... Har forresten screenshot fra annonsen til forrige kull. Er det lov å holde på sånn? Rådrift på tispa for at de har funnet ut at de tjener gode penger på det?!  Gjelder forresten Malamute/husky blanding, hvite hunder, du finner de på finn 🤪
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...