Gå til innhold
Hundesonen.no

Hundehold i tyskland


LilleZara
 Share

Recommended Posts

Noen som vet eller har erfaring med hundehold i tyskland,og vet hvilke lover de har der?

Jeg var nettopp i Berlin,og der gikk alle med hund inne på kjøpesenter. Til og med på sånne senter som ikke er delt opp i butikker,men der alt er åpent,og med masse dyre merkevarer.

På et annet senter,som er mer likt som de vi har (der butikkene er delt opp),så satt det folk med hunder på spiseplasser osv. Eneste gangen jeg så noen som ikke hadde hunden sin med inn i butikken,var da en eldre mann gikk inn på apoteket å sa til hunden at den måtte vente utforbi.

Så,ja,noen som vet noe om det?

Skulle ønske det var litt friere her hjemme også :rofl:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, sånn er det nedover i Europa... Norge er verre enn verst (nesten) når det kommer til regler for hvor man kan bevege seg med hund i det offentlige rom. For all del, tyskerne vet å kontrollere hundeeierne, men det står liksom klart og TYDELIG hvor det faktisk ikke er lov. Hos oss er det meste ganske diffust. Du vet liksom ikke om du har lov til å ha med deg hunden før du får noe dritt slengt i trynet om at hunder har "ingen ting her og gjøre", o.l. Skal du finne ut hvor og når du kan ha med deg hunden din i Norge, må du huske å lese ALT som står med liten skrift liksom. HEIA NORGE!

Usj, jeg får makk. Skulle aldri sjekket innom tråden. Blir bare i dårlig humør av sånt...

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Verst i sverige faktisk. Hadde med meg valp på ti uker (for noen år siden) og skulle kjøpe ett eller annet på bensin stasjonen og luftet henne ute mens mannen tanket bilen, jeg fikk ikke ha henne med meg inn ikke på armen en gang for å kjøpe meg skjokolade.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I Danmark kan hver butikk etc selv avgjøre om de tillater førerhunder, i Sverige er det opp til kommunen. Det er verre enn i Norge.. Vi kan velge å la bikkja bli hjemme, det kan ikke blinde. Å ta taxi med førerhund i Danmark kan du visst bare glemme.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synest faktisk at det er helt greit at vi ikke får lov til å ha med oss hund over alt. Hva skal du med en hund på et kjøptesenter/butikk? Det finnes faktisk folk som er veldig allergiske eller som er veldig redd for hunder.

Det jeg synest er teit, er på uteserveringer under tak. Ta for eksempel brygga i Tønsberg: Der kan man sitte å blåse røyk på folk som sitter som sild i tønner, men å ta med ei bittelita Shibajente som bare legger seg under stolen til matmor DET blir for mye.

Nå skal det sies at ikke all resturantene der er like strenge.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synest faktisk at det er helt greit at vi ikke får lov til å ha med oss hund over alt. Hva skal du med en hund på et kjøptesenter/butikk? Det finnes faktisk folk som er veldig allergiske eller som er veldig redd for hunder.

Det jeg synest er teit, er på uteserveringer under tak. Ta for eksempel brygga i Tønsberg: Der kan man sitte å blåse røyk på folk som sitter som sild i tønner, men å ta med ei bittelita Shibajente som bare legger seg under stolen til matmor DET blir for mye.

Nå skal det sies at ikke all resturantene der er like strenge.

Ja, men Bård, du som forfekter hundeforbud på diverse offentlige steder, med allergi som argument, du burde kanskje vite at det går an å være skikkelig allergisk OG røyker...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, men Bård, du som forfekter hundeforbud på diverse offentlige steder, med allergi som argument, du burde kanskje vite at det går an å være skikkelig allergisk OG røyker...

Ja, men allergikere reagerer ikke like mye på hunder på f.eks en uteresturant, som i et lukket rom. Og om allergikere røyker eller ikke er egentlig uinteressant. Røyken er sjenerende for de fleste ikke-røykere. Selv jeg som røyker synest det er irriterende når folk skal røyke på bordet ved siden av når jeg sitter å spiser mat. Hunder er for allergikere det røyk er for astmatikere, så det hadde kanskje vært en mer relevant sammenligning.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, men allergikere reagerer ikke like mye på hunder på f.eks en uteresturant, som i et lukket rom. Og om allergikere røyker eller ikke er egentlig uinteressant. Røyken er sjenerende for de fleste ikke-røykere. Selv jeg som røyker synest det er irriterende når folk skal røyke på bordet ved siden av når jeg sitter å spiser mat. Hunder er for allergikere det røyk er for astmatikere, så det hadde kanskje vært en mer relevant sammenligning.

Det var prinsippet her som var poenget mitt, fordi jeg synes innlegget ditt var en smule dobbeltmoralsk :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synest faktisk at det er helt greit at vi ikke får lov til å ha med oss hund over alt. Hva skal du med en hund på et kjøptesenter/butikk? Det finnes faktisk folk som er veldig allergiske eller som er veldig redd for hunder.

Det jeg synest er teit, er på uteserveringer under tak. Ta for eksempel brygga i Tønsberg: Der kan man sitte å blåse røyk på folk som sitter som sild i tønner, men å ta med ei bittelita Shibajente som bare legger seg under stolen til matmor DET blir for mye.

Nå skal det sies at ikke all resturantene der er like strenge.

Les en gang til hva du har skrevet.

Det er for øvrig ikke lov å ta med seg hunden "over alt" i Tyskland heller, bare så det er sagt, men reglene der nede er ikke så strenge som her. På de fleste utesteder og restauranter er hundene velkomne, på kjøpesentre (men ikke inne i alle butikkene nødvendigvis) og ellers i det offentlige rom. Det finnes egne parker med svære arealer hvor hundene kan springe fritt (ja, i Berlin altså) og områder hvor det ikke er lov med hunder/løse hunder er GODT oppmerket. Så der kunne du tatt med deg shibajenten din på uteserveringen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vell. Det er en viss forskjell på butikker og uteresturanter. Og jeg sier aldri at hunder skal være forbudt over alt, men at mange steder så er det ikke hensiktsmessig å ha med seg hund. Jeg trekker paralleller med røyk på uteservering, fordi det er minst like sjenerende for folk flest som det en hund er, så får andre avgjøre om det er en relevant sammenligning eller ikke.

Dette blir mine siste ord om saken, med mindre du kommer med en revolusjonerende uttalelse som får meg til å skifte standpunkt. :)

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vell. Det er en viss forskjell på butikker og uteresturanter. Og jeg sier aldri at hunder skal være forbudt over alt, men at mange steder så er det ikke hensiktsmessig å ha med seg hund. Jeg trekker paralleller med røyk på uteservering, fordi det er minst like sjenerende for folk flest som det en hund er, så får andre avgjøre om det er en relevant sammenligning eller ikke.

Dette blir mine siste ord om saken, med mindre du kommer med en revolusjonerende uttalelse som får meg til å skifte standpunkt. :)

Jo da, men det er fortsatt din subjektive mening hva som er mest sjenerende av røyk og hunder. Og det var naturlig for meg å stille spørsmålstegn ved en slik uttalelse siden jeg har en veldig hundeallergisk, storrøykende venninne (og ja, hun ER virkelig allergisk). Jeg sier heller ikke at man bør kunne ha med hunder over alt, men Norge er slett ikke noe foregangsland når det gjelder hundehold.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ser ikke dobbeltmoralen i Bård sitt innlegg? Han påpekte jo bare at det er forskjell på innendørs og utendørs og det er jeg enig i.

Det var ikke for å være ekkel, det var fordi jeg opplever en uttalelse om at folk kan være veldig allergiske og redde for hunder, og deretter uttaler man at det er kjipt at det ikke er lov med en shiba på et crowded utested, som litt selvmotsigende. Når man kan spørre seg hva hunder skal i butikken, så kan man jo også spørre seg hva shibaen gjorde på utserveringen. Den hadde vel like mye der å gjøre som den ville gjort i en butikk.

Edit: fikset opp i ufullstendig setning.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var ikke for å være ekkel, det var fordi jeg opplever en uttalelse om at folk kan være veldig allergiske og redde for hunder, og deretter uttaler man at det er kjipt at det ikke er lov med en shiba på et crowded utested. Når man kan spørre seg hva hunder skal i butikken, så kan man jo også spørre seg hva shibaen gjorde på utserveringen. Den hadde vel like mye der å gjøre som den ville gjort i en butikk.

Jeg synes det er mer naturlig å ha med hunden på en uteservering. Jeg har selv gjort det utallige ganger og aldri hørt noe negativt. Butikken er man bare innom og handler på, på uteservering sitter man gjerne en stund. Spesielt Jonas liker å være med, han ligger og kikker på folk og koser seg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjenner meg heller ikke igjen i dette med uteservering, alltid hatt med hunden på mange forskjellige restauranter osv med uteservering, aldri vært et problem å ha han med på hotell, ofte fått lov å ha han med inn på cafe også faktisk om jeg spør og sier han skal være på fanget (da snakk om slike serveringsteder som endestopp på en langtur, og det ikke er fint nok vær til å sitte ute, vil jo aldri ha bundet han ute alene, så er jo lov å prøve seg?), på tog- og bussturer betaler jeg kanskje 1 av 100 ganger for han i og med at konduktøren gjerne bare smiler til hunden og forteller prisen jeg selv skal betale, hatt han med meg når han var valp ofte på kjøpesenter når vi bare skulle en snartur innom og han ikke skulle være alene hjemme (da bare med teppe i trallen, og heller aldri fått klager på det, heller "alle" som jobbet der skulle hilse på han). Men er absolutt en fordel å ha en liten hund, det vet jeg godt, hadde aldri sluppet unna med alt dette om min hund var stor av størrelse.

Stod en gang ute og ventet på at samboeren min var inne på Statoil og skulle handle litt for oss mens jeg ventet utenfor med hunden, og han som jobbet der spurte hvorfor vi stod der ute, for det var jo bare å ta med hunden inn "så lenge han ikke spiste opp alle pølsene". :P

Har altså ikke helt opplevd selv at det er så veldig strengt, og på kjøpesentre osv. forstår jeg jo at hunder ikke skal være generelt, med mindre man skal en kjapp tur innom dyrebutikken, så er det også som regel lov, iallefall etter hva jeg har opplevd (med alle hunder).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...