Gå til innhold
Hundesonen.no

Min jul


Symra&Pippin
 Share

Recommended Posts

Hvordan er din jul?

Jeg begynner:

Hvor vi er på juleaften har endret seg litt opp gjennom årene. Først (selvfølgelig) hjemme hos mamma og pappa i det lille huset ved fjorden, så hos søsteren min, der hele familien var samlet, så i det lille huset ved fjorden etter at jeg kjøpte det, så tilbake til søsteren min sammen resten av familien, dit skal vi i år også.

Julestemning for meg er å stå opp på juleaften og gå ned trappa til renvasket og pyntet stue. Sette seg ned og bare nyte synet, ta fram litt julepålegg til frokosten. Gå tur med vofser i nabolaget og kikke inn i alle husene vi går forbi, det tyter gjerne julestemning ut av alle vinduene! Nyte synet av dørdekorasjoner og utejuletrær med lys. Si god jul til naboer som måker snø eller laster store julegaver inn i bilene sine.

Senere: Dra til søster og hjelpe til litt med middagen. Sette seg i sofaen og skravle litt med henne, mens det lukter kalkun i hele huset. Så kommer de andre gjestene, med snø i håret (håper vi, det hører med!), store klemmer og bæreposer med julegaver som legges under treet. Bordet er vakkert pyntet, svoger lager saus til kalkunen, som bare svoger kan gjøre det. Bror og familie stikker innom på vei hjem fra kirken, for å si god jul og levere julegaver, de feirer jul hjemme hos seg selv. Så åpner vi verandadøra og hører på at kirkene ringer jula inn. Klokka er nøyaktig fem og vi setter oss til bords. Der sitter vi lenge. Etterpå sitter vi i sofaen og venter på at kaffen skal være klar, så begynner vi å pakke opp julegaver, en i gangen. Alle ser hva alle har fått, det skal gå rolig for seg. Det blir alltid en del latter. Pippin får en rar hatt av Sara, søster har kjøpt en dyr og fin julegave til seg selv. Noen får en gave som de absolutt ikke vil vise til noen, husmusene i det lille huset ved fjorden har kjøpt en gave til gamle mor, og hun henger seg fullstendig opp i avgiveren. Mus? Som har kjøpt gave? Men hvorfor har de gjort det da? Så spiser vi litt mer kake og konfekt, selv om alle er stappmette.

w015.gif

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annen hvert år er vi hjemme hos mamma og de, mens de andre gangene er vi hos samboer sin familie som bor i Stavanger.

Kjempekoselig begge delene.

Julestemning for meg er en stille, snehvit julemorgen der sola titter frem og glitrer i snøen. Lufta ute er krystallklar og iskald, innelufta er varm og god. Hos mamma og de er det julefrokost med ferske bakster og kakao. Jeg kan ikke glemme duften av edelgran som står i all sin prakt med glitter og juledekorasjon som går tilbake fra da min mor var barn.

Jeg har ingen problem med å slippe julestemningen innpå meg.

Annen hvert år jobber jeg på julaften. Det gjør ikke så mye,for da kan jeg kanskje spre litt juleglede og ønske kundene våre god jul.

Jeg er ferdig klokka ett, da er det bare å se på opptakene av de faste juleprogrammene som går på tv.

Ellers nyter jeg bare dagen.

På kveldstid pynter vi oss og reiser utover til mamma (om vi er hjemme).

Der møter duften av ribbe og pinnekjøtt oss i døra og snart sitter alle til bords og nyter et herlig julemåltid.

Etterpå er det dessert og kaffe.

Resten av kvelden går i åpning av julepressanger.

Jeg elsker julen :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...