Gå til innhold
Hundesonen.no

Stamtavler før hundekjøp


Liline
 Share

Recommended Posts

Hei. Som sagt holder jeg på å kjøpe med Border Collie valp. Men før jeg gjør dette vil jeg sjekke stamtavlen til foreldrene, for å sjekke innavlsgrader. Hvordan gjør jeg dette?

Jeg har både navn og registreringsnummer på foreldre til valpene. Og det er stamtavle på dem.

Burde jeg finne ut av dette sjølv , eller kan jeg like godt spørre selgeren hva innavlsgraden på valpene er?

Takk for svar : )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei. Som sagt holder jeg på å kjøpe med Border Collie valp. Men før jeg gjør dette vil jeg sjekke stamtavlen til foreldrene, for å sjekke innavlsgrader. Hvordan gjør jeg dette?

Jeg har både navn og registreringsnummer på foreldre til valpene. Og det er stamtavle på dem.

Burde jeg finne ut av dette sjølv , eller kan jeg like godt spørre selgeren hva innavlsgraden på valpene er?

Takk for svar : )

Dersom du er medlem av NKK, har du tilgang på DogWeb. Jeg kan godt sjekke dette for deg, dersom du ikke har mulighet sjøl. Ellers kan du selvsagt også spørre selger. :) Send meg PM om du vil.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Belgerpia

Hei. Som sagt holder jeg på å kjøpe med Border Collie valp. Men før jeg gjør dette vil jeg sjekke stamtavlen til foreldrene, for å sjekke innavlsgrader. Hvordan gjør jeg dette?

Jeg har både navn og registreringsnummer på foreldre til valpene. Og det er stamtavle på dem.

Burde jeg finne ut av dette sjølv , eller kan jeg like godt spørre selgeren hva innavlsgraden på valpene er?

Takk for svar : )

Så den andre tråden din, og hvorfor er det så viktig å vite innavlsgraden? Det er vel kanskje det MINST viktige av alt du bør sjekke før du kjøper valp fra en kombinasjon.

1. Helse

* Sjekk at begge foreldre er fri for HD og AA (HD grad A eller B - AA grad A)

* Sjekk tidligere avkom etter begge foreldre - om det er mye HD eller AA der

* Sjekk søsken av foreldre om de kommer fra sunne og friske kull (uten for mye HD og AA)

* Spør og grav om epilepsi/allergi

2. Meritter

* Sjekk at foreldre har godkjent gjeterhundprøve (som ett minimum synes nå jeg)

* Sjekk om søsken/avkom osv. har resultater

Å henge seg opp i innavlsgrad blir litt sånn "overkill" og at man liksom forsøker å være "seriøs" fordi man henger seg opp i det og ikke det som faktisk ER viktig. Innavlsgrad kan man henge seg opp i om den er ekstrem og alt annet er skikkelig ræva.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så den andre tråden din, og hvorfor er det så viktig å vite innavlsgraden? Det er vel kanskje det MINST viktige av alt du bør sjekke før du kjøper valp fra en kombinasjon.

1. Helse

* Sjekk at begge foreldre er fri for HD og AA (HD grad A eller B - AA grad A)

* Sjekk tidligere avkom etter begge foreldre - om det er mye HD eller AA der

* Sjekk søsken av foreldre om de kommer fra sunne og friske kull (uten for mye HD og AA)

* Spør og grav om epilepsi/allergi

2. Meritter

* Sjekk at foreldre har godkjent gjeterhundprøve (som ett minimum synes nå jeg)

* Sjekk om søsken/avkom osv. har resultater

Å henge seg opp i innavlsgrad blir litt sånn "overkill" og at man liksom forsøker å være "seriøs" fordi man henger seg opp i det og ikke det som faktisk ER viktig. Innavlsgrad kan man henge seg opp i om den er ekstrem og alt annet er skikkelig ræva.

Alt dette vet jeg svaret på :)

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Belgerpia

Alt dette vet jeg svaret på :)

Vel, om du vet svarene på det og er fornøyd med resultatet så er det jo bare tullete å henge seg opp i innavlsgraden. Med mindre det dreier seg om en søskenparing så er det jo bare å løpe å kjøpe...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...