Gå til innhold
Hundesonen.no

Patella Luxasjon grad 2


Bellare
 Share

Recommended Posts

Då har dyret vert til veterinæren for 1 års vaksina si, og i samme slengen ville eg få sjekka ho for Patella Luxasjon. Dei har konstantert at ho har grad 2 på høgre bakbein, og dei sa det ikkje var noko alvorleg i den forstand. Pia er 14 mnd. og har aldri vist teikn til halthet eller smerte på nokon måte. Har søkt litt rundt for og kunne lese litt meir om det, og ser dei fleste velger/vurderar operasjon, og at om ein ikkje opererar/behandlar, så kan grad 2 raskt utvikle seg til grad 3.

Nokon som kan sei litt meir rundt akkurat dette? Bør eg også for kvar gong vi er innom veterinæren (f.eks. annakvart år ved vaksinering) få veterinæren til og undersøke igjen, sånn at vi passar på at det ikkje har utvikla seg?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hunder med Patella Luksasjon grad 2 er ofte asymptomatiske, å viser sjelden eller aldri tegn til ubehag og smerte. Vi har en hund med PL grad 2 og en med PL grad 3 her hjemme, ingen av disse er opererte, da begge er asymptomatiske, og aldri har vist tegn til smerte pga Patella Luksasjon. Det viktigste for hunder med PL er at de har muskler som kan holde kneleddene på plass. Vær nøye med jevn mosjon, og aldri la hunden bli overvektig. Før hunden viser noen tegn til smerte, er ikke operasjon noe vi ser på som nødvendig, da det tross alt er lang rehabiliteringstid etterpå, og veldig smertefullt for hunden i rehabiliteringsperioden.

Vi sjekker våre (alle, enten de er fri eller har PL) hvert år, hun på 5 med grad 2, har hatt grad 2 hele livet, å der er det ingen utvikling, han med grad 2 ble etter hvert kategorisert som grad 3, i en alder av 6 år.. Med andre ord er det sjeldent forandringene skjer over natten.

Patella Luksasjon er i de fleste tilfeller asymptomatisk, å jeg er ganske sikker på at det finnes et høyt mørketall på sykdommen. Hunder med patella luksasjon skal selvsagt ikke videre i avl. En diagnose som sier PL grad 2, er på ingen måte en dødsdom, man kan til en viss grad sammenligne det med å få HD grad C på en hund. Det gir sjeldent symtomer, å byr sjeldent på problemer, men det finnes selvsagt de som har problemer med grad 2 patella Luksasjon og grad C av HD...

Jeg ville tatt en årlig sjekk om det var min hund, å passet på at hunden alltid er muskuløs og i godt hold!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er vanlig å sjekke etter patella luksasjon på mellom, dverg og toy puddel. Jeg kjenner til flere hunder som har patellaluksasjon og som er blitt operert med godt resultat.

Når hunden din fikk påvist patellaluksasjon ble hunden sedert og røntget? Jeg spør fordi jeg kjenner flere som eier hunder med patella luksasjon og det er veldig varierende praksis hos veterinær når kneleddet sjekkes. For å kunne korrekt påvise patellaluksasjon må hunden være sedert slik at den ikke kan stramme leddene ved palpering, samt at leddet burde røntges for å se om hvordan kneskålen sitter. En eier jeg kjenner fikk påvist grad 1 på den ene hunden og 2 på den andre på begge ben, mens realiteten har var grad 2 på den ene og 3 på den andre hunden- når hundene ble sedert hos annen veterinær.

Siden patellaluksasjon kan forverres er det veldig viktig å holde hunden slank og godt muskulert. Unngå turer på asfalt, men gå heller i skog og mark med mykt underlag. Svømming er en veldig god treningsform.

Jeg mener å ha lest at hunden din trekker deg på sykkel? Det er veldig belastende for knærne og selv om hun ikke viser tegn til smerte ville jeg kuttet det ut.

Dette ble jo ikke noe hyggelig lesning, men jeg kjenner som sagt hunder som har blitt helt fine etter operasjon og hunder som lever fint med patellaproblematikk, de får glukosamin og omega 3 tilskudd samt mye mosjon på mykt underlag, en får også hydroterapi.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når hunden din fikk påvist patellaluksasjon ble hunden sedert og røntget?

Jeg mener å ha lest at hunden din trekker deg på sykkel? Det er veldig belastende for knærne og selv om hun ikke viser tegn til smerte ville jeg kuttet det ut.

Ho var våken, så ingen sedering eller røntging. Eg har planar om å HD-røntge ho til våren/sommaren, så det er vel mulig at dei får sett litt betre då kanskje?

Trekking har ho ikkje akkurat gjort, har vert meir springing forran eller ved sidan av. Når ho har lagt seg i selen har eg heller prøvd å bremse ho ned eller sjølv gassa opp litt, men det seier seg jo sjølv at det blir slutt på det.

Men på vinterstid og skiturar? Går aldri meir enn 2 - 3 km. med tanke på størrelsen og tempoet dei ofte må halde i spesielt nedoverbakkane, men er det også noko som kan gå i gløymeboka?

Hunder med patella luksasjon skal selvsagt ikke videre i avl.

Yes, I know. Sjølv om raseklubbens krav seier at hunden ikkje skal ha meir enn til sammen grad 3, så føler eg uansett det blir feil. Så null av på denne frøkna i vert fall.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ho var våken, så ingen sedering eller røntging. Eg har planar om å HD-røntge ho til våren/sommaren, så det er vel mulig at dei får sett litt betre då kanskje?

Trekking har ho ikkje akkurat gjort, har vert meir springing forran eller ved sidan av. Når ho har lagt seg i selen har eg heller prøvd å bremse ho ned eller sjølv gassa opp litt, men det seier seg jo sjølv at det blir slutt på det.

Men på vinterstid og skiturar? Går aldri meir enn 2 - 3 km. med tanke på størrelsen og tempoet dei ofte må halde i spesielt nedoverbakkane, men er det også noko som kan gå i gløymeboka?

Uten å sitte på noe fasit så vil jeg vel tro at turer på skare må jo være fint. Det skal ikke mye snø til før min dvergpuddel må kave seg fram og blir sliten av det, og ikke minst hvor mye snøklumper han får i pelsen som også påvirker gangarten hans. Sølve har ikke patellaproblematikk, men har hatt en del ryggvondt så jeg er nøye med å ikke la han slite seg ut og overbelaste seg.

Jeg vet oppdretteren til Sølve er veldig nøye med å ikke la hundene gå på isen når den er glatt for å nettopp spare kneledd siden det ikke skal så mye til før hunden får en ekkel vridning på glatta.

EDIT: Jeg fikk sjekket patella på Sølve da han ble HDrøntget, både med palpering og bilde. Fordelen med å ha liten hund er at et røntgenbilde får med seg mye av hunden, så det ble ikke noen ekstra utgift.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uten å sitte på noe fasit så vil jeg vel tro at turer på skare må jo være fint. Det skal ikke mye snø til før min dvergpuddel må kave seg fram og blir sliten av det, og ikke minst hvor mye snøklumper han får i pelsen som også påvirker gangarten hans. Sølve har ikke patellaproblematikk, men har hatt en del ryggvondt så jeg er nøye med å ikke la han slite seg ut og overbelaste seg.

Jeg vet oppdretteren til Sølve er veldig nøye med å ikke la hundene gå på isen når den er glatt for å nettopp spare kneledd siden det ikke skal så mye til før hunden får en ekkel vridning på glatta.

Er stort sett "brøyta" slik at det ikkje er så mykje snø at ho må kave seg framover, med mindre ho hoppar ut i grøfta utanfor spispora då. Snø i pelsen skal vel strengt tatt ikkje vere store problemet sidan eg har fleire heildressar og potesokkar, nettopp for å forhindre all kladdinga på skiturar :lol:

Uansett, så er eg ingen aktiv skigåar, men får vel kanskje prøve nokre ekstra korte turar til å begynne med, for så å muligens øke lengda om det ser ut til å gå bra? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 5 weeks later...

Når eg var ute og lufta Pia på morgonkvisten i dag, så sklei ho på isen, og før eg viste ordet av det, så satt ho fortumla på rumpa og holdt høgre bakfot godt oppe frå bakken. Når ho fikk kava seg opp på alle "fire" gjekk ho haltande rundt med høgre bakfot godt opptrekt. Dog ikkje så lenge, men alikavel. Eg likar det ikkje sjølv om ho ikkje viste teikn til å ha vondt :no: Reknar med det var patellaen som luxerte og ikkje smatt på plass så raskt...?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vil bare skyte inn noe. Hunden skal aldri være sedert ved sjekk av PL! Hunden skal være våken, og STÅ oppreist ved PL-sjekk! En sedert hund vil ha mye mer slakk i patella (større luksasjon) enn en våken hund, nettopp fordi da slapper alt som holder patella på plass av pga sederingen.

Bellare: prøvde du å rette ut beinet? Ofte spretter patella tilbake på plass om beinet rettes ut, så slipper hunden ha ubehag mer enn nødvendig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vil bare skyte inn noe. Hunden skal aldri være sedert ved sjekk av PL! Hunden skal være våken, og STÅ oppreist ved PL-sjekk! En sedert hund vil ha mye mer slakk i patella (større luksasjon) enn en våken hund, nettopp fordi da slapper alt som holder patella på plass av pga sederingen.

Jeg har blitt fortalt akkurat det motsatte av det du beskriver av flere veterinærer. Det er viktig at hunden er sedert for å få et reelt bilde av pl siden hunden strammer når den blir palpert i våken tilstand og siden kneet burde røntges er dette to prosedyrer som oftes gjøres i en omgang. Så her om strides tydeligvis de lærde. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bellare: prøvde du å rette ut beinet? Ofte spretter patella tilbake på plass om beinet rettes ut, så slipper hunden ha ubehag mer enn nødvendig.

Nei, gjorde desverre ikkje det. Men får prøve på det om det skulle skje igjen ein gong.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Jeg ville gått ut med han, for det er jo ubehagelig å holde seg. jeg holder på med det så lenge de trenger. Den lengste varte tilogmed 5 måned. Det er forskjell på hunder og valper.
    • Det blir nok kompostgrinder og langline. håper bare det går bra med flytting midt i alene hjemme treningen.
    • Jeg tenker og gjør det samme som de ovenfor. Viktigere med gode hundemøter med gode sikre, kjente hunder.  
    • Har ei tispe på 5 som begynte å renne fra det rene øyet for litt siden. Vi dro til vet, men siden det ikke var rødt, eller irritert og ikke gul veske, så fikk jeg beskjed om å dryppe med saltvann en periode og komme tilbake om det ble verre. Det plager henne heller ikke.  Det er bedre om jeg drypper typ to ganger om dagen, men forsvinner ikke. Virker som om det blir verre på tur i vind feks.   Kan det være tett tårekanal? Hva gjøres med det?    Jeg spør her før jeg drar til veterinæren. Hun som så på det sist nevnte ikke det som et alternativ selv om jeg sa det virka som om det ble verre i «vær».  
    • Det bør du ikke. Gå god for dem. En av eierne der nå er anmeldt av veterinær, for dyremishandling. Etter at en valp på 6 mnd som var på kurs der ble strupt og holdt opp i luften etter kobbelet (Med struphålsbånd) og fikk påført varige skader på luftrør og strupehode.  Fordi den "utagerte" mot andre hunder. Som om valper bjeffer av annen grunn enn usikkerhet.... Veterinæren ble så rystet over skadene at mat-tilsynet ble meldt.    Så styr langt unna er mitt råd. Man risikerer at hunden blir varig skadet på kropp og sinn. 
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...