Gå til innhold
Hundesonen.no

Ørebetennelse?


Martine
 Share

Recommended Posts

Akita har de siste dagene klødd en del i det venstre øret. Hun har ristet mye på hodet og det har plaget henne en del.

I stad ble hun plutselig mye verre. Nå klør hun konstant, og rister på hodet hele tiden. Hun klarer ikke å slappe ordentlig av.

Har sett i øret hennes, og prøvd å få vekk den verste ørevoksen, men det hjelper ikke. Jeg kan heller ikke se at hun er rød i øret.

Vi skal selvfølgelig ta henne til veterinær, men ville dere ha tatt det med en gang eller kan vi vente til i morgen? Det er jo sikkert ikke noe akutt, men hun plages helt tydelig av det og det er ikke noe gøy å se på... Stakkars liten :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg opplevde det samme med Sølve. Han ristet seg stadig på hodet og klødde seg i øret, men øret var helt fint og jeg kunne ikke se noe som helst galt. Det endte med at veterinæren tok en dypkikk og fant et relativt stort flak med ørevoks som lå på trommehinnen og irriterte. Siden Sølve har hårete puddelører kom det ikke ut av seg selv, men måtte fiskes opp og når det var gjort ble han helt fin igjen. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har en hund med kronisk ørebetennelse om vi kan kalle det det. Det kommer om og om igjen, og jeg må rense ofte.

Når hun får det gjør hun som din, rister veldig på hodet og klør seg fælt. Dette gjelder også bare det venstre øret. Om jeg ser i det er det mye mørkt puss, og det lukter surt! Om det er ørebetennelse hunden din vil jeg tro øret lukter.

Det er så vidt jeg har forstått to hovedgrupper som kan føre til ørebetennelse. Det ene er sopp, det andre er bakterier. Disse kan være vanskelig å skille ettersom symptomene blir de samme, så vet må ofte sende inn til laberatorier for å få svar. De ulike typene har forskjellig behandlingsmetode og reaksjon på medisiner og øredråper.

Fram til du drar til veterinæren ville jeg tatt å skylt øret med vanlig saltvann. Ikke bruk øreskyll for hund uten at dere vet grunnen til ubehaget. Om det er hull på trommehinna kan stoffer i skyllemiddelet gjøre vondt verre..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...