Gå til innhold
Hundesonen.no

Forhøyet ALAT-verdier i lever ved hoggormbitt


Benedicte
 Share

Recommended Posts

Vi får vite mer fra veterinæren i morgen, men jeg tenkte å først høre her inne om noen har erfaring med forhøyede verdier av serum-alanin-aminotransferase i lever?

Venninnen min sin hund har vært i et huggormbol og blitt bitt over hele seg. Nyrene er i orden, men som sagt er ALAT-verdiene veldig høye (460, mens det vanligvis liggerpå 120). Veterinærene vil ikke si noe særlig før i morgen, og det i seg selv lover jo ikke så godt. Men er det noen som har erfaring med dette og har noen solskinnshistorier - eller ikke solskinnshistorier? :/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dalmatinertispen som jeg hadde (og som spiste ALT hun kom over) hadde skyhøye verdier på ALAT og ASAT etter at hun hadde spist trøfler i 4 timer...husker ikke eksakt verdien, men tror det var 12 eller 1400 og noe... Ifølge veterinæren skulle hun vært død med de verdiene, men hun spratt lykkelig rundt på veterinærkontoret og tigget godbiter av alle som var der :D Og hun levde i MAAAAANGE år etter det :P

Leveren kan være ganske skadet, uten at det får varige mèn for hunden...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fohøyet ALAT kan komme av mange forskjellige ting, i denne sammenhengen vil jeg annta det er sjokk.. Grunnen til at de ikke vil si mer er vel at de vil ha en ny blodprøve. Forhøyet ALAT kan komme av andre årsaker (sykdomer) som ikke er forbundet med hendelsen hunden har hatt, og at de da må ha nye blodprøver for å utelukke dette (hemolyse i blodet kan også gi falsk forhøyet verdi). Om dette kommer av eks. sjokk, anemi, dehydrering, vil verdiene ha sunket med ca.50% 48 timer etter traume. Man skal heller ikke glemme at alle verdiene i prøven MÅ ses i sammenheng, om det var bare ALAT som var forhøyet ville jeg ikke vært bekymret.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nedsatt verdi av hvite blodlegemer (laukocytter) ses også ved traume/stress, sjokk, forgiftning, kraftig bakterie infeksjon. Det som er viktig er å vite hvilke av de totalt 7-celler dette er snakk om (hvite blodceller deles i 7 "egen"celler, der 3 av de utgjør omkring 70%).

Edit: lagt til noe

Endret av Gullulven
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Okei. Jeg fikk ikke vite det, og jeg vet ikke om eieren vet det heller. Jeg fikk bare vite at hunden har lite leukocytter.

Hunden er også blitt en skikkelig tyv - stjeler mat fra de andre hundene, stjeler mat fra bordet, rapper mat ut av hendene til eieren og har aldri vist tegn til dette før. Noen tanker?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...