Gå til innhold
Hundesonen.no

Digitalt speilreflekskamera

tuppetroll

Recommended Posts

Skrevet

Sparer penger til eget kamera, er jo snart jul nå og fyller 20 i februar, så håpet er å greie å spare nok penger av de to tingene kombinert + subsidiert med litt studielån :) Men jeg kan lite om kameraer og vil gjerne ha anbefalinger - hvilket kamera er bra? hvor er det best å kjøpe hen, på nett eller i butikk? link til produktbeskrivelser? hva må jeg passe på?

Skrevet

Vil anbefale deg å dra til minst tre forskjellige butikker hvor de selger kameraer (de ordentlige fotobutikkene har generelt sett bedre kompetanse enn kjedene som f.eks. Elkjøp, derfor vil det beste være å dra i ordentlige fotobutikker om du har muligheten). Spør, lytt og prøv ut kamera. Få dem til å vise deg forskjellige funksjoner, test ut ting og tang, som f.eks. hvor stor utløserforsinkelse det er både med og uten blits (utløserforsinkelse er kjipt!), hvor høy/lav ISO-verdi du kan ha, hvor høy/lav lukkertid du kan ha, hvor stor/liten blenderåpning du kan ha osv. Se hvor tregt kameraet er når det gjelder å starte det. Spør hvor lenge batteriet varer. Prøv med forskjellige objektiver, om du får lov. Hør på det de forskjellige butikkfolkene har å si om forskjellige kameraene, om de motsir hverandre, og føl på hvilket kamera du liker best.

Nå veit jeg ikke helt åssen bilder du har tenkt til å bruke kameraet til, men uansett er nok de viktigste punktene man bør tenke over når man kjøper kamera disse:

- utløserforsinkelse, både med og uten blits.

- blenderåpning, lav blenderåpning (rundt 2-3) gjør at du ofte kan ta bilder når du ellers måtte ha brukt blits, noe som gir mer naturlige bilder.

- ISO-verdi, har du høy ISO-verdi kan du ha det nokså mørkt før du må skru på blitsen.

- lukkertid, stort spenn på lukkertidinnstillingene gir deg masse frihet (på mitt canon kompaktkamera har jeg alt fra 15 sekunder til 1/1000 sekunder lukkertid omtrent, og det holder i massevis).

- skjerm, for stor skjerm sluker batteri. Vridbar skjerm er en stor fordel, men du savner det mest sannsynlig ikke før du har brukt det en liten stund (jeg er nærmest avhengig av det nå).

- egne ønsker som er avhengig av ditt bruk.

En del av disse punktene dekker automatisk ditt behov når du kjøper speilrefleks, sånn som lukkertiden og ISO-verdien.

Når du først har bestemt deg for hvilket kamera du vil ha, kan du gå etter hvor det er billigst, kombinert med god service. I tillegg til selve kameraet bør du regne med å kjøpe en romslig veske, et eller to objektiver (kommer an på om du får med noe, og om du har behov for noe mer), batterier.

På www.akam.no kan du finne tester av forskjellige kameraer og linker til hvor du kan kjøpe de forskjellige kameraene.

Skrevet

Hvilken pris.?

d slr koster jo minst 7000...

her er det Mini nevner...

http://www.komplett.no/k/ki.asp?sku=307871&cks=PLS

Les alle testene på www.akam.no, finn ut hva du prioriterer mest, for det finnes ikke et kamera hvor du får alt... :D

(Jeg som startet tråden om nordlys som ligger på fremsiden av akam nå... (stolt... :) )

Akkurat vært gjennom dette valget selv, å det er ikke lett... :)

Å kjøpe fra nettbutikk er som aller oftest billigere en i butikk...

akam har også en prisguide til alle nettbutikkene, så du ser hvemsom er billigst......

Skrevet

Når du skal velge merke er det lurt å velge et kameramerke som Canon, Nikon osv og ikke et datamerke som f.ex HP. :wink:

Skrevet

Jeg vil jo benytte kameraet til å ta gode bilder av hundene, både i skogen, på trening og på agilitykonkurranser. Pris må være under 10 000, men bedre å bruke litt mer nå enn å få dårligere kamera enn nødvendig. Vil veldig gjerne ha et kamera som kan ta gode bilder på avstand (altså med goood zoommulighet) og som tar gode "fartsbilder". Men er rimelig noldus på uttrykk, så en forklaring på hva som er viktig hadde vært fint..

Skrevet

Bestill over nettet ihvertfall.. da sparer du som regel noen kroner.

Har du muligheten så kjøp i tyskland. Er ca 10% billigere i Danmark også hvis du vil kjøpe her.

Skrevet
Bestill over nettet ihvertfall.. da sparer du som regel noen kroner.

Har du muligheten så kjøp i tyskland. Er ca 10% billigere i Danmark også hvis du vil kjøpe her.

Regnet med at det ville være en del billigere, ja, men blir ikke tollen dyr? Hvordan er det isåfall med garanti og angrefrist osv.? Noen som vet?

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Jeg brukte for det meste lek som belønning med puddelen, han krevde en del aktivisering men han begynte ikke å bli destruktiv eller pipete om jeg var litt treg en dag eller to, det var greit. I tilfelle det er interessant har jeg en video av en ekstra lang treningsøkt ute en kveld da han trengte litt ekstra hjelp til å få ut energi. Slikt går helt fint, så lenge hunden ikke sier ifra ved å ødelegge ting 😅   Kan jo hende det blir puddel igjen, men kjekt med input i tilfelle det var noe jeg ikke hadde vurdert. Spaniel var ikke på radaren min, vet ikke om det inntrykket jeg har av dem er helt riktig for meg. Og en tråd jeg fant her inne snakket om at de luktet sterkt for noen, det gjør meg litt skeptisk, lukt er grunn til at jeg ikke ville hatt Golden retriever feks 🫣 Korthår collie så jeg på for en del år tilbake men falt ikke helt i smak. Vurderte også chodsky pes, basenji, lundehund, sort elghund, whippet etc, veldig forskjellige raser med forskjellige behov 😅 
    • Det kommer jo litt på ambisjonene mtp lydighet og sånt også. Hunder som er lette å trene krever ofte også mer aktivisering.  Med labrador er det på godt og vondt mye matfokus, det er et godt verktøy i treningen, men også en utfordring. På samme måte som at mange pudler er kresne og vanskeligere å belønne med mat. Spaniel er generelt også mer matglade, men kanskje ikke så ekstreme som labrador.  Gjeterhundrasene har ofte også en del stress, og gjerne lyd med det.  Korthårscollie er en av de jeg synes er litt annerledes og som er ok hunder på aktivitet, de røyter en god del, men ikke noe pelsstell utover børsting og støvsuging. Jeg er litt usikker på lydnivå der. Men kan være verdt en titt.
    • Takk for svar 😁 Har vurdert labrador ja, men litt redd for at den hadde spist alt den kom over 😂  Har absolutt vurdert puddel på nytt, men fra en annen oppdretter. Jeg gjorde mye research og kontaktet flere oppdrettere da jeg fikk min første, men det endte ikke så bra allikevel. Var også ikke klar over at de brune var kjent for å være ekstra gal. Jeg startet en puddelgruppe i området da jeg fikk ham og vi dro på jevnlige treff der, så vet jo at ikke alle er like ikke, men det var en del av guttene som var vanskelige å ha med å gjøre.. så hadde valgt tispe om det ble puddel, tenker jeg. Springer spaniel har jeg ikke sett noe på, har ikke særlig erfaring med den type hund. Pelsstell går helt greit. Alle har jo noe stell. Puddel var ganske mye innimellom, men det var jo ikke verre enn at jeg bare kunne glattbarbere ham om jeg ikke orket en periode. Har også blitt klok av skade og innsett at jeg må prioritere trening på ro ute 🫣
    • Ah perfekt! Takk skal du ha for heads up! Hadde litt guffen magefølelse. Takk for tips, sjekker ut disse nærmere  
    • Nydelig puddel! Selv om du var uheldig med denne så finnes det nok stabile og roligere puddler av begge kjønn. Det handler mye om gener og litt om trening. Men jeg tenker med en gang standard labrador av beskrivelsen din. Det er sjelden mye lyd, de er arbeidssomme, men (som alle raser) tåler en rolig dag så lenge de ellers får det de trenger av aktivisering både mentalt og fysisk. Ellers ville jeg kanskje tatt en titt på springer spaniel, men de kan ha litt lyd. Faktorer som spiller inn er hvor mye aktivitet du ser for deg i hverdagen, og hvor mye pelsstell som er ok. Med puddel er du jo litt vant til pelsstell, så jeg antar det går fint?  Puddel med litt bedre research både på oppdretter og linjer kan jo også være en mulighet. De er flotte arbeidshunder, og det er jo en grunn til at de er brukt som servicehunder - da skal de tåle det meste av ulike situasjoner i ulike omgivelser. Hvis det kun var stresset hos denne hunden du ikke likte med puddelen så ville jeg dratt på noen puddeltreff og snakket med noen oppdrettere.
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...