Gå til innhold
Hundesonen.no

Digitalt speilreflekskamera

tuppetroll

Recommended Posts

Skrevet

Sparer penger til eget kamera, er jo snart jul nå og fyller 20 i februar, så håpet er å greie å spare nok penger av de to tingene kombinert + subsidiert med litt studielån :) Men jeg kan lite om kameraer og vil gjerne ha anbefalinger - hvilket kamera er bra? hvor er det best å kjøpe hen, på nett eller i butikk? link til produktbeskrivelser? hva må jeg passe på?

Skrevet

Vil anbefale deg å dra til minst tre forskjellige butikker hvor de selger kameraer (de ordentlige fotobutikkene har generelt sett bedre kompetanse enn kjedene som f.eks. Elkjøp, derfor vil det beste være å dra i ordentlige fotobutikker om du har muligheten). Spør, lytt og prøv ut kamera. Få dem til å vise deg forskjellige funksjoner, test ut ting og tang, som f.eks. hvor stor utløserforsinkelse det er både med og uten blits (utløserforsinkelse er kjipt!), hvor høy/lav ISO-verdi du kan ha, hvor høy/lav lukkertid du kan ha, hvor stor/liten blenderåpning du kan ha osv. Se hvor tregt kameraet er når det gjelder å starte det. Spør hvor lenge batteriet varer. Prøv med forskjellige objektiver, om du får lov. Hør på det de forskjellige butikkfolkene har å si om forskjellige kameraene, om de motsir hverandre, og føl på hvilket kamera du liker best.

Nå veit jeg ikke helt åssen bilder du har tenkt til å bruke kameraet til, men uansett er nok de viktigste punktene man bør tenke over når man kjøper kamera disse:

- utløserforsinkelse, både med og uten blits.

- blenderåpning, lav blenderåpning (rundt 2-3) gjør at du ofte kan ta bilder når du ellers måtte ha brukt blits, noe som gir mer naturlige bilder.

- ISO-verdi, har du høy ISO-verdi kan du ha det nokså mørkt før du må skru på blitsen.

- lukkertid, stort spenn på lukkertidinnstillingene gir deg masse frihet (på mitt canon kompaktkamera har jeg alt fra 15 sekunder til 1/1000 sekunder lukkertid omtrent, og det holder i massevis).

- skjerm, for stor skjerm sluker batteri. Vridbar skjerm er en stor fordel, men du savner det mest sannsynlig ikke før du har brukt det en liten stund (jeg er nærmest avhengig av det nå).

- egne ønsker som er avhengig av ditt bruk.

En del av disse punktene dekker automatisk ditt behov når du kjøper speilrefleks, sånn som lukkertiden og ISO-verdien.

Når du først har bestemt deg for hvilket kamera du vil ha, kan du gå etter hvor det er billigst, kombinert med god service. I tillegg til selve kameraet bør du regne med å kjøpe en romslig veske, et eller to objektiver (kommer an på om du får med noe, og om du har behov for noe mer), batterier.

På www.akam.no kan du finne tester av forskjellige kameraer og linker til hvor du kan kjøpe de forskjellige kameraene.

Skrevet

Hvilken pris.?

d slr koster jo minst 7000...

her er det Mini nevner...

http://www.komplett.no/k/ki.asp?sku=307871&cks=PLS

Les alle testene på www.akam.no, finn ut hva du prioriterer mest, for det finnes ikke et kamera hvor du får alt... :D

(Jeg som startet tråden om nordlys som ligger på fremsiden av akam nå... (stolt... :) )

Akkurat vært gjennom dette valget selv, å det er ikke lett... :)

Å kjøpe fra nettbutikk er som aller oftest billigere en i butikk...

akam har også en prisguide til alle nettbutikkene, så du ser hvemsom er billigst......

Skrevet

Når du skal velge merke er det lurt å velge et kameramerke som Canon, Nikon osv og ikke et datamerke som f.ex HP. :wink:

Skrevet

Jeg vil jo benytte kameraet til å ta gode bilder av hundene, både i skogen, på trening og på agilitykonkurranser. Pris må være under 10 000, men bedre å bruke litt mer nå enn å få dårligere kamera enn nødvendig. Vil veldig gjerne ha et kamera som kan ta gode bilder på avstand (altså med goood zoommulighet) og som tar gode "fartsbilder". Men er rimelig noldus på uttrykk, så en forklaring på hva som er viktig hadde vært fint..

Skrevet

Bestill over nettet ihvertfall.. da sparer du som regel noen kroner.

Har du muligheten så kjøp i tyskland. Er ca 10% billigere i Danmark også hvis du vil kjøpe her.

Skrevet
Bestill over nettet ihvertfall.. da sparer du som regel noen kroner.

Har du muligheten så kjøp i tyskland. Er ca 10% billigere i Danmark også hvis du vil kjøpe her.

Regnet med at det ville være en del billigere, ja, men blir ikke tollen dyr? Hvordan er det isåfall med garanti og angrefrist osv.? Noen som vet?

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Hei @Betan, min erfaring strekker seg fra 2002 da jeg fikk min første bull-hund. Min første ambull ble født i 2007 og jeg har hatt mange verv i det norske raseklubbens styre, nå sitter jeg i den svenske klubbens styre. Jeg har som oftest hunder i par og jeg er utdannet innefor atferd men også jobbet som hundetrener i mange år. Nå for tiden konkurerer jeg med min ambull-tispe. Vi er i kl 3 i RL f.eks og har flere sporprøver bak oss, tatt i Sverige. Så erfaringen strekker seg fra egne hunder til mange av norges og sveriges ambuller. Holder det?
    • Med denne innstillingen kommer du til å få mange overraskelser i hundeholdet ditt i årene som kommer:) 
    • Tenker at du først og fremst må stikke fingeren i jorda å innse hva slags gener valpen din har. Alle disse tre rasene har grunnleggende mye jaktinstinkt. Alt beror seg ikke på at du er flink til å trene hunden din i valpestadiet. Om du har valp etter foreldredyr/linjer med mye stress og lite impulskontroll har du mildt sagt en jobb foran deg Jeg hadde aldri, ALDRI stolt på min amerikanske bulldog alene rundt små dyr eller katter. Det ville høyst sannsynlig blitt blodbad. Ikke fordi han var slem, ond eller dårlig trent. Men fordi han hadde ett voldsomt jaktinstinkt. Jo før du innser at det mest sannsynlig kan være tilfelle med din hund og, dess bedre er det. Tilrettelegg for minimalt med triggere for hunden din og å holde dyra skilt når du ikke hjemme eller kan følge godt med på interaksjonen mellom dem er mitt beste tips til deg. Pluss, trene på impulskontroll og konsentrasjon. Atferden på hunden din kommer garantert til å forandre seg når den går igjennom de forskjellige kjønnsmodningsfasene - kanskje spesielt dersom du har hannhund.  Fortsett å trene gjennom hele livet til hunden din så minimerer du sjansen for at noe går galt. 
    • Jeg meldte en bekymring til mattilsynet i sommer. Hadde masse bevis på at dyrene ikke hadde det bra, hadde samtaler på telefon, SMS, mailkorrespondanse med saksbehandler fra Mattilsynet, pluss jeg lagde egen googledisk-folder med bilder og videoer av forholdene som hun/de fra Mattilsynet hadde fri tilgang til. Jeg vet også at Mattilsynet var der i hvert fall en gang på befaring. Det endte i at eieren fortsatt har dyrene, noe jeg syntes er heeelt hårreisende.  Hundene hadde tak over hodet, tilgang til mat og vann - så da var det ikke skjellig grunn til omplassering. På tross av at de konstant sto ute, sloss så blodet sprutet og ikke ble møkka for... Nå har jeg flytta, men da jeg fortsatt bodde i området stod det to voksne pluss fire/fem valper i samme hundegård. Alle utenom den ene var forholdsvis store driv- og jakthunder på rundt 25/30 kilo. Tror også at Mattilsynet har sykt mye å gjøre, med lite ressurser til å gjennomføre alt, at de kun har mulighet til å befare bekymringer der dyr er døende eller har veldig, veldig kummerlige livsforhold. Det du beskriver er selvfølgelig helt ******, men trolig ikke nok til at Mattilsynet kommer til gjøre noe.. Dessverre.
    • Som jeg nevnte så er alle rasene i blandingen kjente for å ha sterkt jaktinstinkt. Noe av denne kunnskapen kommer for min del fra Linn som har hatt ambull i mange år, og vi kjenner begge både oppdrettere og aktive hundesportsfolk med alle disse rasene og er aktive i sine respektive raseklubber. Det betyr ikke at det er umulig, men definitivt en langt større utfordring enn om du hadde kjøpt en labrador eller en cocker spaniel. Og det synes jeg oppdretter burde visst om med en slik kombinasjon, men tiltroen min til oppdrettere som blander slike raser er heller ikke veldig stor.  Det er jo uansett bra om det går fint, og så lenge man er bevisst på hva slags hund man har så er det bedre.
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...