Gå til innhold
Hundesonen.no

Hvordan lære hunden høyre og venstre?

Linus & Cissa

Recommended Posts

Skrevet

tenker du på å snu hode til høyre/venstre, gå til høyre/venstre eller bruke høyre/venstre pote? :?

f.eks snu hodet til høyre:

Vet ikke helt sikkert da, men èn måte kan jo være å belønne hver gang hunden snur seg til høyre? Jeg ville brukt klikkeren da, og klikket hver gang hunden snudde seg til høyre. Etter en del repitisjoner, så ville jeg lagt på kommando :wink:

Og så gjøre akkurat det samme, bare belønne når hunden snur seg til venstre...?

Skrevet

Slenger meg inn her, for jeg lurer på det samme..

Jeg vil veldig gjerne vite hvordan man lærer hunden apportering med dirigering.. Og avstandsdirigering.

Skrevet
Slenger meg inn her, for jeg lurer på det samme..

Jeg vil veldig gjerne vite hvordan man lærer hunden apportering med dirigering.. Og avstandsdirigering.

Først må hunden kunne sitte på kommando og på avstand. Den må også kunne apportere på kommando. Hvis den kan begge deler så er saken biff. Det neste man begynner med er "linjetag" som de sier i Sverige, eller "idiottrening" som svigerfar sier. Man kaster ut apporten 5-10 meter unna og viser med hånden i retning av apporten og gir kommando. Apporten bør helst lande ved et tre, en busk, eller lignende slik at hunden får et referansepunkt å gå etter. Gjør dette ofte, og sørg for at hunden ikke kan ta feil av retningen. Etterhvert vil hunden vende seg til at apporten alltid ligger i den retningen hånden viser, og det er særs viktig at du aldri viser feil retning, da vil ikke hunden samarbeide stort lenger - hvis den blir "lurt". Når den går i den retningen du peker kan du legger ut to apporter med stor avstand, i hver sin retning. Send hunden på den du kastet først og og så på den du kastet sist. Hvis det går uten problemer 5-10 ganger kan du begynne med klokka. Dvs at du og hunden står i senter og det ligger fire apporter i hver sin retning. En ligger mot kl 12, en mot kl 3, en mot kl 6 og en mot kl 9. Send hunden på kl 12-apporten og når du tar i mot, så snu deg 90 grader og sender på kl 3, så på kl 6 og så på 9. Dette skal gjøres ofte og stadig vekk repeteres. Etterhvert kan du øke avstanden til deg og hunden når dere trener apport, ved at du står 2 meter unna hunden og peker på en apport 5 meter unna. Gi kommando kun når hunden ser på deg. Hvis det går lett så kan du gå lenger og lenger unna hunden når du dirigerer. Så kommer det som mange ikke får til: få hunden til å sitte midt i et søk og se på fører.. Selv bruker jeg fløyte, for det er en lyd som ikke kan misforstås når man har lært det inn, det er den samme lyden hver gang og den betyr det samme hver gang. Et langt pip betyr "sitt og se på meg". I begynnelsen må man gi flere signaler for å hjelpe hunden å forstå, f.eks ved å gi håndsignal for sitt eller rope ( i lys tone) sitt. Til slutt assosierer hunden et fløytesignal med kommandoen sitt.

Til slutt skal du kunne stoppe hunden midt i et søk, hunden skal sette seg og se på deg, du skal vise riktig retning med hånden og hunden skal gå den retningen selv om du er langt borte.

Med denne fremgangsmåten har jeg en hund som lar seg dirigere over vann, i vann, på land, i skog, på flatmark osv. I vannet kan hun selvsagt ikke sitte, men hun stopper opp og ser på meg. Og søker viderer i retningen jeg gir.

De forskjellige retningene herter her i huset "ut" (utover), "såh" (høyre og venstre) og "hitover". (Nærmere meg).

Skrevet

Tusen takk Charlotte! Kjempeflott! (Jeg har en BC som tror han er en apporterende fuglehund, i vann og på land, skjønner du.. )

Skrevet
Tusen takk Charlotte! Kjempeflott! (Jeg har en BC som tror han er en apporterende fuglehund' date=' i vann og på land, skjønner du.. )[/quote']Kult! Har han alltid vært flink på apport? Jeg vil bruke min kommende aussie til litt apport ser du :) Ser for meg trynene på folka når jeg kommer på jaktdag med en aussie, en jaktlabbe og en chihuahua og skarpladd 12 kaliber hagle :)
Skrevet
Kult! Har han alltid vært flink på apport? Jeg vil bruke min kommende aussie til litt apport ser du :) Ser for meg trynene på folka når jeg kommer på jaktdag med en aussie, en jaktlabbe og en chihuahua og skarpladd 12 kaliber hagle :)

Ja, han apporterer absolutt ALT, men dummy er yndlingen. Første han gjorde da han kom til oss var å hente tre apporten, og SÅ hilse;)

Skrevet

Ja, han apporterer absolutt ALT, men dummy er yndlingen. Første han gjorde da han kom til oss var å hente tre apporten, og SÅ hilse;)

Så kult! Sånn skal det være :D
  • 2 weeks later...
Skrevet

Kan man bruke høyre- og venstre-kommando i agility? (Driver ikke med det, men skal når minsten er ferdigutviklet). Er det evt noen andre ord som er vanlige å bruke for høyre og venstre i ag (for oss som har vært så lure og brukt ordene til høyre og venstre pote trikset en dag vi kjedet oss :roll: ).

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Vi hadde en elghund som stod og ulte ved døra hvis det var løpetisper innen en mils radius (satt på spissen), og en annen elghund som ikke brydde seg i det hele tatt, så det er nok i alle fall til en viss grad individbetinget. Ellers har jeg bare hatt relativt små hunder (6-8 kg), men det har kun vært tisper, og de har vært veldig enkle mtp. løpetid (lite blod, ikke noe særlig hormonpåvirking mentalt utover at det skal markeres hver 5. meter på tur). simira nevner livmorbetennelse, jeg vet ikke om det er mer vanlig på småraser, men min forrige hund fikk i alle fall det. Men skal man ikke drive med avl eller andre raserelaterte aktiviteter er det jo ikke verre enn at man kastrerer.
    • Hvordan er rasene hunden er blanding av? Og ikke minst foreldrene? Det er jo ulempen med blanding, det er vanskelig å gjøre grundig research, men foreldrene og evt. tidligere kull kan jo gi indikasjoner. Hvis det er bevisst blandingsavl så ville jeg uansett håpet at de ikke ville avlet på en hannhund som er slik, men samtidig så ville de da kanskje ikke avlet på blanding heller, om de var opptatte av genetikk. Jeg kan ikke veldig mye om miniatyrhunder, jeg har kjent et par hannhunder som var slik du beskriver, og et par som er helt greie. Når det er sagt er jo tispene også "kjent" for mer gneldring og innbilte svangerskap og livmorbetennelse, så man velger jo litt sine onder. 
    • Hei! Jeg er helt ny i liten-hund-verden. Har tidligere hatt springer spaniel, boxer og schæfer, men skal nå få en liten blandingsrase.  Jeg er så usikker på valget av hannhund eller tispe! Personlig har jeg ikke en sterk preferanse, har hatt to tisper og en hannhund, og heller nok kanskje mer mot hannhunder. Men jeg hører fra mange med små hunder at hanner kan være veldig vanskelig å få stuerene, at de markerer inne og at de er så stressa rundt løpetid i nabolaget feks at de står og uler ved døra osv. Dette er ikke noe jeg har vært borti med store raser, verken min egen eller venner sine (vært aktiv i NRH og NBF-miljø i 15 år, så vært borti en del forskjellige raser) i det hele tatt, så er det en typisk type atferd for små hunder, eller er det mer individbetinget? Vi legger så klart til rette for rotrening og passe aktivitetsnivå osv osv.  Hadde vært fint å høre noe annet enn skrekkhistorier om små hunder, for akkurat nå lener jeg veldig mot tispe.
    • Vi har hittil foret vår valp på 13 uker med fire måltider om dagen og har planer om å gå ned til tre måltider om dagen. Ved fire måltider ga vi frokost ca 07-07.30, lunsj 12, middag 16 og kveldsmat 19.30.  hvilke tidspunkter forer dere valpene deres og hva har fungert for dere?
    • Hei @Betan, min erfaring strekker seg fra 2002 da jeg fikk min første bull-hund. Min første ambull ble født i 2007 og jeg har hatt mange verv i det norske raseklubbens styre, nå sitter jeg i den svenske klubbens styre. Jeg har som oftest hunder i par og jeg er utdannet innefor atferd men også jobbet som hundetrener i mange år. Nå for tiden konkurerer jeg med min ambull-tispe. Vi er i kl 3 i RL f.eks og har flere sporprøver bak oss, tatt i Sverige. Så erfaringen strekker seg fra egne hunder til mange av norges og sveriges ambuller. Holder det?
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...