Gå til innhold
Hundesonen.no

anskaffelse av hund


qrush

Recommended Posts

det kan godt hende jeg begynner med agility osv etterhvert, men først vil jeg bli kjent med hunden og lære den å kjenne. sier jo ikke at hunden ska ligge i kurven sin hele dagen bortsett fra 2 små turer om dagen. jeg vil gjerne leke med den og lære den ting... møte andre hunder osv...

kan ikke huske at noen av de hundene jeg vokste opp med hjemme eller i nabolaget blei "brukt" til noe annet enn en turkamerat og venn, litt leking og lære den forskjellige triks osv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 50
  • Created
  • Siste svar

Altså.. en hund kan leve et helt flott liv som turkamerat og treningsvenn. Man trenger absolutt ikke konkurrere med hunden for å gi den et godt liv. Men man må bruke den, aktivisere den, jobbe, trene på forskjellige ting, spore, la hunden bruke hjernen og bli skikkelig sliten, både fysisk og psykisk.. Noen raser MÅ bli brukt til noe, mens med andre, sånne som dachsen eller cavalieren, kan det holde med god aktivisering og hjernebry, i tillegg til fysisk trening..

Det jeg egentlig mener er at du ikke bør anskaffe deg hund kun for en venn og en turkamerat, du bør iallefall ha interesse av å trene, lære den ting, knaksje gå kurs, gå spor- ja, hva som helst egentlig. Så lenge hunden føler at den har noe å gjøre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og må bare si at jeg har trent fler dachser. De er tøffe hunder som absolutt trenger trening mentalt og fysisk. En dachs er ikke fornøyd med bare turer. Dette er en smart jakthund som elsker oppgaver og utfordringer. Selv en gang i fremtiden vil jeg ha en dachs til å drive lp med. De er utrolig intelligente, men nokså stae på sitt :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vil bare si at vi sier ikke dette for å motarbeide deg på noen som helst måte. Det er bare det at de fleste av oss har sett utallige hunder som lider av kjedsomhet, og vi ønsker ikke at det skal skje. :) Jeg sier ikke at det kommer til å skje med din hund, siden du er her inne og spør om råd, tyder jo det på at du bryr deg. :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare for at det ska være helt klart her nå så er jeg ikke typen som lar hunden kjede seg halvt ihjel. Jeg kjeder meg og vet hvor jævli det er og vil ha en hund som jeg kan være aktiv med. savner hunden til farmora mi, akiviserte den MYE oppigjennom åra, men hadde ikke noe med det daglie stellet å gjøre så er vell det jeg vil lære om her hos dere. Vil være best mulig forberett før vi får en valp i hus. det blir nok ei lita stund til ennå (de koster jo skjorta!) må spare litt sånn at vi har råd til det beste, ikke masse kjipe billig ting. å ja kommer til å gå kurs, også derfor vi sparer for de er ikke billige de heller for en student uten fast arbeid (heldigvis har samboeren min det da :) )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Altså.. en hund kan leve et helt flott liv som turkamerat og treningsvenn. Man trenger absolutt ikke konkurrere med hunden for å gi den et godt liv. Men man må bruke den, aktivisere den, jobbe, trene på forskjellige ting, spore, la hunden bruke hjernen og bli skikkelig sliten, både fysisk og psykisk.. Noen raser MÅ bli brukt til noe, mens med andre, sånne som dachsen eller cavalieren, kan det holde med god aktivisering og hjernebry, i tillegg til fysisk trening..

Det jeg egentlig mener er at du ikke bør anskaffe deg hund kun for en venn og en turkamerat, du bør iallefall ha interesse av å trene, lære den ting, knaksje gå kurs, gå spor- ja, hva som helst egentlig. Så lenge hunden føler at den har noe å gjøre.

Jeg må si at jeg er litt uenig med det.. hehe

Alle hunder trenger ikke å blir BRUKT til noe.. De fleste er jo selskaps dyr.. de trener jo sikker litt lydighet å triks med de.. og en turkamerat.. De må ikke holde aktiv ¨på med lydighet ,agility, spor osv..

Finn deg en hund som passer din lifstil..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare for at det ska være helt klart her nå så er jeg ikke typen som lar hunden kjede seg halvt ihjel. Jeg kjeder meg og vet hvor jævli det er og vil ha en hund som jeg kan være aktiv med. savner hunden til farmora mi' date=' akiviserte den MYE oppigjennom åra, men hadde ikke noe med det daglie stellet å gjøre så er vell det jeg vil lære om her hos dere. Vil være best mulig forberett før vi får en valp i hus. det blir nok ei lita stund til ennå (de koster jo skjorta!) må spare litt sånn at vi har råd til det beste, ikke masse kjipe billig ting. å ja kommer til å gå kurs, også derfor vi sparer for de er ikke billige de heller for en student uten fast arbeid (heldigvis har samboeren min det da :D )[/quote']

Det høres bra ut :D Det er så mye morro man kan bruke hunden til. :D Bare å spørre hvis det skulle være noe, og du må gjerne spørre meg om hvordan dachsen er i lydighet :P Har trent dachs mye, og jeg syns rasen er kjempe flott! Masse gøts, liv og inteligens :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

lar meg nok ikke skremme så lett ska du se :wink: ska ta meg litt tid på å finne den rette tazzen ja...vil ikke kjøpe det første og beste som kommer opp!!!ta kontakt med noen oppdrettere som planlegger valper i løpet av siste halvår av 2006. da bør jeg ha spart nok penger til både valp og masse utstyr! gleder meg uansett kjempe masse til å få en liten en i hus :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

lar meg nok ikke skremme så lett ska du se :wink: ska ta meg litt tid på å finne den rette tazzen ja...vil ikke kjøpe det første og beste som kommer opp!!!ta kontakt med noen oppdrettere som planlegger valper i løpet av siste halvår av 2006. da bør jeg ha spart nok penger til både valp og masse utstyr! gleder meg uansett kjempe masse til å få en liten en i hus :)

alle skulle ha tenkt sånn som deg :D Flott at du ser på det som en stor avgjørelse! :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

har sett på animail planet om dyr som ikke blir tatt hånd om av eierne og det er forjævli! min hund ska ikke ha det sånn!!! [-X det ska tenkes nøye igjennom og brukes tid på hele prosessen, ikke bare ta det første og beste!

det mener no jeg da :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Chihuahua er en ganske aktiv rase de også.

Jeg syns at hvis man ikke ønsker å gå tur med hundene sine så skaffer men seg ikke hund i det hele tatt.

Det er for dumt å skaffe seg en rase fordi at de trenger ikke masse tur.

Pito trener mindre tur enn når jeg hadde stor hund men hun trenger virkelig turene sine og hun får nesten like masse som taxi gjorde.

Det som er greit med liten hund syns jeg er at hvis du er veldig opptatt en dag så ikke hunden ha langturen sin.

Og slik vil jeg tro at det er med de fleste små hunderaser. De kan overleve uten masse tur. men de har virkelig nok energi til å gå flere turer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kan ikke huske å ha sakt at jeg ikke ønsker å gå tur med hunden min, tvert imot, jeg ønsker å gå flere turer om dagen med hunden min, MEN jeg har seriøse problemer med kneet og blir operert fra tid til annen og rett etter operasjonen kan jeg ikke gå LANGE turer. da kan derimot samboern min gå tur. vi er to om det her så tur ska hunden få gått så ofte og så langt den bare vill!!! i tillegg har vi begge mindre søsken som kan gå og vil gå tur! så hvis det er flere her inne som mener at vi ikke bør skaffe oss hund forde JEG ikke kan gå 3-4mil om dagen så hold det for dere selv. Jeg har hørt det nok nå, derimot er det noen som har noe positivt eller informativt å komme med vil jeg gjerne høre det. som sakt jeg vil vite så mye som mulig på forhånd å være godt forberett FØR vi får hund i huset, i motsettning til andre som kjøper hunden først og så begynner å lese om rasen og hunde stell.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror kanskje det er fordi du ikke beskrev det så godt på begynnelsen. Nå som du sier at både du og flere kan gå tur og trene hunden er jo saken en helt annen. Dessuten trenger ikke hunden 3-4 mil tur hver dag :lol: Det er lurt å beskrive situasjonen så godt som mulig helt fra begynnelsen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ja og som sakt er jeg ny på det her så jeg fylte inn di opplysningene jeg trudde var nok i begynnelsen, men har kommet med flere opplysninger etterhvert som folk har lurt på det. og ja jeg veit at en hundikke trenger 3-4 mil om dagen, det kalles å overdrive for å få fram et poeng. ironi.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

glemte jo ....en liten hund...har tenkt på dvergdachs, synes vanlig dachs er litt stor, ikke så høy men lang  :wink:   vi har ikke stor plass hjemme!! har regna med å gå flere turer per dag, men ikke av den lange typen. er mange fine plasser å gå  her både i skog og i strandsonen...

her skeiv jeg at jeg var forberett på å gå flere turer hver dag, men ikke av den lange typen, altså ikke en tur på flere timer. jeg vet ikke hva dere mener er en liten tur og en lang tur, men en liten tur for meg er på 30min, 5km ca, det kan være ganske langt for en liten hund og hvis man da regner dette ut så blir det: 1time 30 min per dag og 1.5mil. er det nok?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

her skeiv jeg at jeg var forberett på å gå flere turer hver dag, men ikke av den lange typen, altså ikke en tur på flere timer. jeg vet ikke hva dere mener er en liten tur og en lang tur, men en liten tur for meg er på 30min, 5km ca, det kan være ganske langt for en liten hund og hvis man da regner dette ut så blir det: 1time 30 min per dag og 1.5mil. er det nok?

Jeg synes iallefall det er nok. Den store hunden min får ca 1- 1 1/2 time til dagen...

Har du funnet deg en "ønskeliste" over hvilken rase du kunne tenkt deg?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

har landa på dverg dachs.nå gjelder det bare å finne den rette lille tazzen til rett pris. :wink: har sett at de ligger på 8000kr men vi er ikke ute etter en utstillings hund så hvis det er en med utstillingsfeil så får vi den kanskje litt billigere... :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

har landa på dverg dachs.nå gjelder det bare å finne den rette lille tazzen til rett pris.  :wink:  har sett at de ligger på 8000kr men vi er ikke ute etter en utstillings hund så hvis det er en med utstillingsfeil så får vi den kanskje litt billigere... :D

Kjenner en langhåret dvergdachs jente, kjempefin jente :mrgreen:

Hvilken hårtype vil du ha da?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



  • Nye innlegg

    • Så herlig at ferien din har begynt, og at du og hunden din skal nyte den sammen! Det høres ut som dere kommer til å få masse kvalitetstid sammen, noe som er så viktig. Når det gjelder naboene og hundevennen din, det er jo flott at de har så mye tillit til deg, men jeg skjønner godt at du ikke vil overta flere hunder! Det er jo en stor forpliktelse, og det er viktig å kjenne sine egne grenser. Håper dere får en fantastisk ferie sammen, du og hunden din! ❤️
    • Odin var også dement mot slutten, og det var tøft. Han hadde ikke samme uroen, han var bare forvirret, og ville være inntil oss hele tiden (nok en kombinasjon av døvhet/blindhet også). Vi fikk Eldepryl hos Renate Nydal, det hjalp litt en stund på uroen, men ikke store forandringer. Kan være verdt forsøket.
    • Du kan ta pulsen ved å kjenne på blodåren som går ned på innsiden av låret.
    • Frøkna her begynner å bli dement, og det er utrolig vanskelig å forholde seg til. Så snart det er "dødtid" hjemme begynner hun enten å vandre frem og tilbake, eller å gå i ring. Hvis jeg avbryter henne og tar henne med ut på tur eller trening "våkner" hun og er seg selv igjen, men hun må altså ha mental input hele tiden for å ikke gå inn i disse tvangshandlingene. Jeg antar at det i stor grad skyldes kjedsomhet og uro, men ettersom hun har en ødelagt skulder er det ikke mulig å gå lange turer med henne heller. Lite fysisk aktivitet bidrar helt sikkert til problemet. Hun går på Karsivan, men synes ikke det hjelper så veldig. Det er ikke noe særlig til livskvalitet sånn som hun har det nå, men jeg kan jo ikke underholde henne konstant. Er det noen som har hatt dement hund som har noen tips til hva jeg kan gjøre for henne? Andre typer medisiner som hjelper?
    • Jeg vet ikke hvordan det skilles mellom de ulike dachsrasene, men avlsrådet i raseklubben vil kunne hjelpe deg med dette. Jeg ser ingen grunn til at det skulle bli komplikasjoner hvis begge er friske, men det er mange andre hensyn å ta før man velger å avle, så ta kontakt med avlsrådet og be om hjelp der.
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...