Gå til innhold
Hundesonen.no

Innsitt foran


Guest Michellus

Recommended Posts

Guest Michellus

Jeg driver og lærer Angus innsitt foran, og ser at han forstår hva jeg vil han skal gjøre allerede etter andre økt (har brukt metoden som Gråtass beskriver i dette innlegget og det fungerer perfekt). Jeg vet at atferden er langt fra ferdig innlært, men vil bli kvitt dette problemet så fort som mulig.

Jeg tester jo han for å se om han skjønner hva jeg vil, og det gjør han. Når jeg tar noen skritt bakover følger han etter, toucher meg med snuta og setter seg ned. Problemet er at han setter seg ganske så langt bak. Han tar liksom forbeina bakover for å sette seg ned og det gjør jo sånn at han sitter altfor langt bak. Jeg har prøvd litt forskjellig for å få han til å sette seg nærmere, men det slutter alltid med at han setter seg såpass langt bak. Og om han ikke gjør det så blir han småfrustrert og tilbyr dekk-sitt-utgangsstilling.

Så hvordan kan jeg påvirke han til å sette seg nærmere meg? Noen gode forslag? :icon_confused:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg driver og lærer Angus innsitt foran, og ser at han forstår hva jeg vil han skal gjøre allerede etter andre økt (har brukt metoden som Gråtass beskriver i dette innlegget og det fungerer perfekt). Jeg vet at atferden er langt fra ferdig innlært, men vil bli kvitt dette problemet så fort som mulig.

Jeg tester jo han for å se om han skjønner hva jeg vil, og det gjør han. Når jeg tar noen skritt bakover følger han etter, toucher meg med snuta og setter seg ned. Problemet er at han setter seg ganske så langt bak. Han tar liksom forbeina bakover for å sette seg ned og det gjør jo sånn at han sitter altfor langt bak. Jeg har prøvd litt forskjellig for å få han til å sette seg nærmere, men det slutter alltid med at han setter seg såpass langt bak. Og om han ikke gjør det så blir han småfrustrert og tilbyr dekk-sitt-utgangsstilling.

Så hvordan kan jeg påvirke han til å sette seg nærmere meg? Noen gode forslag? :icon_confused:

Hvorfor skal du ha innsitt foran? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helt ærlig fordi jeg liker den best :)

Hvorfor det? Har du tenkt å trene IPO? Om du IKKE skal det, så ville jeg definitivt gått for vanlig innsitt. Da slipper du mange fler momenter å få trekk for på en evt konkurranse (for da bedømmes jo både innsitten i front, og avslutningen der hunden skal inn i utgangsstilling etterpå).

Jeg tenkte også jeg skulle ha innsitt foran med Willy, men forkasta det rimelig fort nettopp fordi det ble MER å trene på på en enkel øvelse som innkalling liksom, samtidig som det så ut som om det var mer naturlig for ham å komme direkte inn på venstre side, og da utnytta jeg nettopp det - og fikk en nydelig innsitt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Michellus

Hvorfor det? Har du tenkt å trene IPO? Om du IKKE skal det, så ville jeg definitivt gått for vanlig innsitt. Da slipper du mange fler momenter å få trekk for på en evt konkurranse (for da bedømmes jo både innsitten i front, og avslutningen der hunden skal inn i utgangsstilling etterpå).

Jeg tenkte også jeg skulle ha innsitt foran med Willy, men forkasta det rimelig fort nettopp fordi det ble MER å trene på på en enkel øvelse som innkalling liksom, samtidig som det så ut som om det var mer naturlig for ham å komme direkte inn på venstre side, og da utnytta jeg nettopp det - og fikk en nydelig innsitt.

Jeg har nok ikke tenkt til å nærme meg IPO, nei. Jeg vil jo ha den innsitten nettopp fordi jeg synes den ser kulest ut (ja, jeg vet, drittungesvar, men det handler jo om preferanse :P ). Jeg har ikke bestemt meg helt 100% enda, men jeg liker jo den best da.. Blæ altså. Angus viser liksom ikke noen preferanse heller, han gjør liksom bare det han har blitt lært :P haha

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor det? Har du tenkt å trene IPO? Om du IKKE skal det, så ville jeg definitivt gått for vanlig innsitt. Da slipper du mange fler momenter å få trekk for på en evt konkurranse (for da bedømmes jo både innsitten i front, og avslutningen der hunden skal inn i utgangsstilling etterpå).

Jeg tenkte også jeg skulle ha innsitt foran med Willy, men forkasta det rimelig fort nettopp fordi det ble MER å trene på på en enkel øvelse som innkalling liksom, samtidig som det så ut som om det var mer naturlig for ham å komme direkte inn på venstre side, og da utnytta jeg nettopp det - og fikk en nydelig innsitt.

Jeg er helt enig med deg. Skal man ikke konkurrere i RIK programmet, så er det bare tull å ha innsitt foran. Jeg har skiftet innsitt på Extra, og så forskjell på poengene veldig fort.

Min erfaring er også at dommerene nesten ikke vet hvordan man skal dømme innsitt foran, og jeg fikk masse trekk pga det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det noe større problem å lære hunden innsitt foran enn gi labb, rull rundt, og alt det andre man lærer hunden som ikke skal fremvises i konkurranse?

Får du til å trene mot en vegg, slik at han ikke kan sette seg langt bakover? Evt. hold igjen i bånd, eller bruk musematte-target for forpotene når han skal sette seg ned?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det noe større problem å lære hunden innsitt foran enn gi labb, rull rundt, og alt det andre man lærer hunden som ikke skal fremvises i konkurranse?

Men poenget med innsitter pleier å være at man skal fremvise det i konkurranse, og så vidt jeg har fått med meg, så har Misheru planer om å konkurrere med Angus. Så det er det som Siri og Marthe sier, ikke noe poeng i å lære inn en innsitt som har flere momenter som kan trekkes for.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det noe større problem å lære hunden innsitt foran enn gi labb, rull rundt, og alt det andre man lærer hunden som ikke skal fremvises i konkurranse?

Jeg ser ikke poenget. Altså, folk må få lære hunden hva de vil, men hvorfor trene innkallinger og apporteringer og alle andre øvelser med innsitt foran, for så å komme på konkurranse og vil ha vanlig innsitt? Jeg har ikke trent med innsitt foran, men jeg vil tro at en hund som ikke er 100% sikker på hva som er innsitt foran-kommando og 100% sikker på hva som er vanlig innsitt-kommando kan begynne å rote det til på konkurranser.

Men om hun vil bruke innsitt foran konsekvent så er jo den saken grei, men som allerede folk har sagt så gir det et ekstra moment å trekke poeng fra og veldig mange dommere aner ikke hvordan en god eller dårlig innsitt i front ser ut.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg træner og konkurrerer i programmer (her i Danmark) hvor hunden skal sidde foran i alle indkald og apport. Og jeg dyrker også Rally-Obedience, hvor der er en masse dirigering frem og tilbage mellem foran og på plads, og 'fod' (spejlvendt plads på højre side). Så jeg har arbejdet meget med tætte og lige 'her'-positioner.

Nogle muligheder kunne være at bruge et target på jorden mellem dine fødder, som han skal sætte forpoterne på for at blive belønnet. Eller en targetstick/et håndtarget som du holder på din mave, for at trække ham tættere på og op med hovedet.

Du kunne også trække ham tættere på ved at tage et skridt tilbage med den ene fod, og så flytte foden frem igen, når han har sat sig (så i ender i rigtig position i forhold til hinanden).

Belønningsposition/retning kan også hjælpe - du kan have godbidder i munden og droppe dem lige ned til ham, når han er i rigtig position. Eller kaste bold/legetøj/godbidder bagud mellem dine ben når du belønner - begge dele gør det til en fordel for hunden at være tæt på.

Og noget af det min nuværende hund har lært mest af, hvad angår at sidde tæt foran, har været situationer hvor han meget gerne ville have mig til at tage en genstand, og jeg så bare har ventet lidt og belønnet ham for at presse sig tættere på mig. Han har en del aktivitetslegetøj som han får noget af sit foder i (tomme plasticflasker, bolde der kan puttes godbidder i, Canine Genius Leo'er og den slags), og han er meget intens når han kommer og beder om at få 'fyldt op igen'. Så der har jeg først taget imod tingene når han rykkede tætter på og sad lige, og det lærte han meget af som unghund.

Jeg ved ikke om du forstår hvad jeg mener, men jeg skal gerne prøve at forklare mere detaljeret, hvis det er :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min erfaring er også at dommerene nesten ikke vet hvordan man skal dømme innsitt foran, og jeg fikk masse trekk pga det.

Det er nok ikke så mange dommere som har tenkt over hvordan de ønsker at det skal se ut heller vil jeg tro, men det er iallefall mange momenter som kan føre til trekk i poengsum, som farten inn, innsitt for langt fra fører og/eller for skeivt. Videre vil tempo på hunden når den skal inn i utgangsposisjon kunne bedømmes, tjuvstart når hunden skal inn i utg.pos, evt for treg reaksjon, så fart på sitten, evt om man også her blir skeiv i innsitten, etc etc :D. Jeg liker enkle løsninger, jeg, så jeg fant det lettest å kjøre på med helt vanlig innkomst både på apporten og innkallinga :).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Snusmumrikk

Jeg driver og lærer Angus innsitt foran, og ser at han forstår hva jeg vil han skal gjøre allerede etter andre økt (har brukt metoden som Gråtass beskriver i dette innlegget og det fungerer perfekt). Jeg vet at atferden er langt fra ferdig innlært, men vil bli kvitt dette problemet så fort som mulig.

Jeg tester jo han for å se om han skjønner hva jeg vil, og det gjør han. Når jeg tar noen skritt bakover følger han etter, toucher meg med snuta og setter seg ned. Problemet er at han setter seg ganske så langt bak. Han tar liksom forbeina bakover for å sette seg ned og det gjør jo sånn at han sitter altfor langt bak. Jeg har prøvd litt forskjellig for å få han til å sette seg nærmere, men det slutter alltid med at han setter seg såpass langt bak. Og om han ikke gjør det så blir han småfrustrert og tilbyr dekk-sitt-utgangsstilling.

Så hvordan kan jeg påvirke han til å sette seg nærmere meg? Noen gode forslag? :icon_confused:

Jeg er helt enig med de andre, jeg ser det bare som en ulempe å ha innsitt i front om du ikke trener IPO. Det blir flere momenter å trekke for.

Uansett, det jeg har utheva, der skriver du at han kommer helt inntil deg, men i sittbevegelsen drar han forbeina bakover og har bakbeina stående stille. Stemmer det? Isåfall ville jeg lært han en ny måte å sitte på før du går videre med innsitt i front treninga. Jeg driver med akkurat det samme, bare motsatt i avstandskommanderinga. For min hund er det naturlig å trekke bakbeina inntil forbeina når han setter seg. Men jeg vil ha låste bakbein, og må derfor lære han å trekke forbeina bakover og sette seg med tryk bakover istedenfor. For deg blir det motsatt i innsittreninga. Han må gå et lite skritt fram med bakbeina når han setter seg. Det sakt har jeg aldri trent innsitt i front, så dette er bare et teoretisk forslag til å løse problemet. Jeg ville ikke lært hunden innsitt i front i det hele tatt :aww:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Innsitt foran er det når hunden kommer mot deg forfra og setter seg ned foran deg og holder kontakt?

Jeg er nok litt fjern og fersk ( :P ) og skjønner ikke helt hva dere mener med innsitt foran og vanlig innsitt... Hva er forskjellen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Michellus

Det er riktig det du sier pippin. Hunden kommer og setter seg foran med kontakt og på ny kommando setter den seg på plass :)

Jeg innser jo at det er enda et moment å trekke for, men jeg har jo så lyst.. Jaja, vi får se hva jeg kommer fram til. Har fortsatt masse tid til å bestemme meg for hva jeg vil gjøre :P hehe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Aha... Tenkte meg det ja.. Jeg har ikke lært Mana det, men jeg belønner når hu kommer å gjør det, fordi det er en fin måte å få kontakt med henne på tur. Når hu er løs og kommer springende så kommer hun jo mot meg og setter seg foran meg automatisk (ofte). Kanskje jeg bør rope henne på plass istedet da, slik at hu lærer av seg innsitt foran da.. Hvis det kan ødelegge senere.. Eller kan hun skille på konkurranse og tur osv mtp innsitten?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg sier bare, tenk deg grundig om. :P Hvis du ikke har tenkt å bevege deg innenfor RIK-programmet, så lager du egentlig bare mer jobb til deg selv. Spesielt siden jeg har forstått at du ikke vil ha han rundt etter innsitt i front heller, da blir det enda vanskeligere. Du vil antageligvis komme (etterhvert) til å slite med tempo inn siste strekk på både apporter, innkalling, hopp osv. Du vil antageligvis også slite med at hunden setter seg skjevt når den skal i utgangsstilling, enda mer når han blir eldre og ikke er like smidig lenger. Personlig ville jeg aldri hatt innsitt foran hvis det ikke var fordi jeg vil konkurrere litt i RIK-programmet også. :)

Ellers har visst søsknene litt til felles, Nik holder på på akkurat samme viset, så denne tråden var nyttig for meg og. :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Michellus

Altså jeg juger vel egentlig litt hvis jeg sier at jeg ikke har tenkt på å bevege meg inn i RIKprogrammet.. Jeg vil jo ta f.eks ferdselsprøve også har jeg vel snust litt på å kanskje kaaanskje starte i SL da jeg digger lydigheten i IPO programmet.. Nå har jeg heller ikke begynt en heftig sporinnlæring heller så jeg har fortsatt mulighet til å lære inn IPOspor. Nei jeg veit ikke jeg. Føler meg så noob at alt jeg sier blir teit x)

Men ja, Carina jeg har jo tenkt at jeg burde bytte tilbake til den utgangsstillingen jeg hadde før (som er gå rundt og sette seg på plass) om jeg skal ha innsitt i front i fare for at han kanskje kan blande dem og sette seg superskjevt. Nei, jeg tror jeg først og fremst må bestemme meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var da som bare ... :P

Man kan bestå med å ha et ganske så lite pent program sånn sett. :lol:

Vida var dau hele dagen, missa sitten (men fikk fremragende på dekken med innkallinga). På enkeltdekken lå hu og vaska seg et visst sted og ferdselsdelen hadde jeg helt misforstått... Jeg trudde det var å se hvordan hunden taklet å gå i beferdet miljø, ikke hvor sabla flink den var å gå lineføring på en bensinstasjon... :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man kan bestå med å ha et ganske så lite pent program sånn sett. :lol:

Vida var dau hele dagen, missa sitten (men fikk fremragende på dekken med innkallinga). På enkeltdekken lå hu og vaska seg et visst sted og ferdselsdelen hadde jeg helt misforstått... Jeg trudde det var å se hvordan hunden taklet å gå i beferdet miljø, ikke hvor sabla flink den var å gå lineføring på en bensinstasjon... :P

:lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Altså jeg juger vel egentlig litt hvis jeg sier at jeg ikke har tenkt på å bevege meg inn i RIKprogrammet.. Jeg vil jo ta f.eks ferdselsprøve også har jeg vel snust litt på å kanskje kaaanskje starte i SL da jeg digger lydigheten i IPO programmet.. Nå har jeg heller ikke begynt en heftig sporinnlæring heller så jeg har fortsatt mulighet til å lære inn IPOspor. Nei jeg veit ikke jeg. Føler meg så noob at alt jeg sier blir teit x)

Men ja, Carina jeg har jo tenkt at jeg burde bytte tilbake til den utgangsstillingen jeg hadde før (som er gå rundt og sette seg på plass) om jeg skal ha innsitt i front i fare for at han kanskje kan blande dem og sette seg superskjevt. Nei, jeg tror jeg først og fremst må bestemme meg.

Det er "ingen" som konkurrerer i SL. Man tar det fordi man allerede holder på med IPO. Så lenge du ikke er i et IPO miljø, så er det vanskelig å få trent med andre/få hjelp. Det er ikke lett å komme inn i et IPO miljø med den rasen du har.

Jeg ville lagt det på hyllen, og gått vanlige spor. Ferdselsprøven klarer du uten innsitt i front.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Michellus

Ja ok det visste jeg helt ærlig ikke.

Jaja, om det er så vanskelig å komme inn i et sånt miljø med en grønis så får jeg bare drite i det og holde meg til NBF'en :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Hahah frykter absolutt puberteten med første hannhund! Wææ!😬
    • 5 mnd og en stund er det fint. Og så kommer puberteten. Da er det ikke fred å få på et par år.
    • @maysofieer vel for tiden vår lokale gjeter-ekspert. Jeg synes det høres ut som dere har greit aktivitetsnivå, og så lenge hunden får brukt seg utenom sesongen så bør det ikke være noe stort problem.
    • Syns foreløpig den 0-4 måneder var den kjedeligste fasen 😂 Vi er ved 5 måneder nå, og jeg syns alt er mye bedre nå. Fra 2-4 måneder skal de bare tisse, sove, spise og leke. Nå kan han noen få ting, han kan gå skikkelige turer, han sover i lengre strekk, tisser ikke inne, biter egentlig mye mindre nå enn før selv om han er midt i tannfelling. Men, jeg skal være forsiktig med å si det for tidlig. Han kan enda få en periode hvor han blir en skikkelig slitsom valp/unghund 😂. Men akkurat nå flyter vi på en fin rosa sky ved 5 måneder 🥰 
    • Hei! Jeg og samboer vurderer Border Collie som neste hund. Eier pdd en finsk lapphund på 13 mnd. Ny hund blir ikke för om et halvt år. Da söster har sau og ikke mulighet til å ha hund selv, tenkte det vi det kunne värt en lösning å skaffe border collie hun kan bruke under gjetning da vi uansett hadde skaffet en hund nr 2. Vi satser på å bruke hunden til lydighetstrening, ettersök og muligens bruks i tillegg til gjeting. Det vi da lurer på er hvordan det vil gå når hunden kun brukes til gjeting om hösten. Vi må jo selvfölgelig trene gjennom vinteren men dette kan jo variere i hyppighet. Dere som har bc, hvor mye aktivisering får den ila en uke/per dag? Evt andre ting vi bör vurdere og tenke over!   Takk for alle innspill!! 
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...