Gå til innhold
Hundesonen.no

Hvordan få valpen til å gå tur

Lara

Recommended Posts

Skrevet

Hei!

Jeg har nå nylig fått meg en liten dansk svensk gårdshund tispe. Hun er nå 9 uker gammel, snart 10. Problemet, er at hun ikke er så veldig glad i å gå tur. Da mener jeg ikke sånne lange turer, men bare sånne korte, fine turer. Uansett, når vi skal gå tur, så setter hun seg ned, ser seg tilbake og klynker. Noen ganger er hun kjempeflink og kan gå, men det krever tålmodighet først. Noen som har et svar til dette? :D

Guest lijenta
Skrevet

En valp skal ikke gå tur. En valp skal på oppdagelsesferd og nå så holder det med å ta en runde rundt huset så lenge huset ikke r for stort, da begrenser du oppdagelsesferden til et stykke fra inngangsdøren så kommer det seg ettter hvert

Skrevet

Trenger ikkeå gå mange turer nei. Men kan godt bære henne litt (ikke for langt vekk fra huset) og så sette dere ned et sted slik at hun får følge med på ting osv. Uten at hun trenger å gå så mye. Og godbiter kan være greit å ha med seg overalt. Ellers er det små gåturer rundt huset og litt lek i hagen osv som er bra når de er så små :) Ihvertfall når du har en liten rase så være forsiktig med for mye belastning den første tiden.

Det er forskjell fra raser osv, og huskyjenta mi ble understimulert av å bare gå rundt i hagen osv så vi begynte med korte turer rundt nabolaget slik at hun fikk oppleve noe mer spennende enn gress som gror osv :lol:

Men gå sakte fremover i begynnelsen og la valpen bestemme hvordan det går. De blir fort slitne når de er så små. Valpen her var også litt motvillig i begynnelsen, men da ventet jeg bare med å gå videre til hun var klar. Hun løsnet raskt etterhvert.

Guest Belgerpia
Skrevet

Og jeg kjenner at jeg er fundamentalt uenig i to foregående her.

Turer i nærmiljøet ER viktig for miljøtreningens del, valper trenger å oppleve ting for at de i voksen alder skal fungere rett og slett.

Valper har IKKE vondt av turer, de har ikke vondt av å oppleve noe annet enn hagen.

Mitt råd er at du forsøker å være avslappet og trygg og bare tusle av gårde, setter hun seg og nekter å gå så venter du bare til hun kommer til deg og så går du videre. Ikke styr så mye med godbiter og ros og masse mas, gjør det til noe naturlig - dit går vi og sånn er det :). Lykke til.

Jeg har gått turer med mine valper fra de har vært 8 uker - i bånd, og de har vært med overalt, skogen, byen osv. - de har fått oppleve det meste fordi sånn er det bare og jeg har aldri hatt hunder som har vært miljøberørt eller blir satt ut av ting. Så mitt råd er alltid - gjør valpen og deg selv en tjeneste, alt du vet den MÅ gjøre når den er voksen fra turgåing, tog-, trikketurer, kloklipp, bad osv. - det skal du la den oppleve fra dag 1.

Guest lijenta
Skrevet

Jeg bruker å ha med valp over alt men starter bestandig i hagen rundt huset og her er det snakk om en valp på ni uker snart ti uker som helst vil hjem. Når jeg får valpen starter jeg altid rundt huset så utvider jeg, kan ta bilen et sted gå tur i skogen eller oppdagelsesferd putte valpen i sekken og gå et stykke når valpen er litt sliten da sover gjerne valpen. Her blir det miljøtrent men i valpens tempo. Har også hatt med meg valp på ti uker på hyttetur med en gjeng ungdummer funket fin fint for denne valpen men det gjør det ikke for alle valper. Hadde du hatt mulighet til å ta bilen litt bort fra huset og gå på oppdagelsesferd der du og valpen så kunne det være en god løsning for at hunden vil syntes det er mer spennende å være med på tur. Prøv deg litt fram høres ut som hun syntes verden er litt skummel enda så de for store skrittene bør du ikke gå enda men en frisk valp er gjerne en nysgjerrig valp og gode godbiter bruker da å være topp eller en leke..

Skrevet

Mange gode råd over her. Så lenge hun er såppas ung er jeg enig med de som sier at dere ikke trenger å gå "tur", men bare rusle rundt og snuse og oppdage verden.

Hvor er valpen din fra?

Om du lurer på ting spesifikt om rasen eller erfaringer med dsg, så finnes det et eget raseforum her: http://dansksvenskgrds.diskusjonsforum.no

Blir koslig å se mer om deg og valpen, og vi vil gjerne se bilder!

Skrevet

Mange gode råd over her. Så lenge hun er såppas ung er jeg enig med de som sier at dere ikke trenger å gå "tur", men bare rusle rundt og snuse og oppdage verden.

Hvor er valpen din fra?

Om du lurer på ting spesifikt om rasen eller erfaringer med dsg, så finnes det et eget raseforum her: http://dansksvenskgrds.diskusjonsforum.no

Blir koslig å se mer om deg og valpen, og vi vil gjerne se bilder!

Jeg er enig i det du sier. Vi går ikke akkurat tur, men vi rusler gjerne litt i gata. :)

Valpen min er ikke akkurat fra en kennel. Oppdretteren vi fikk valpen vår fra hadde nettopp begynt med avl etter som dansk svensk gårdshundtispa hennes nylig hadde blitt 2 år. Moren er Lilli av Riverroom og faren er Morris Ambersønn. Er ganske så fornøyd :D

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Vi hadde en elghund som stod og ulte ved døra hvis det var løpetisper innen en mils radius (satt på spissen), og en annen elghund som ikke brydde seg i det hele tatt, så det er nok i alle fall til en viss grad individbetinget. Ellers har jeg bare hatt relativt små hunder (6-8 kg), men det har kun vært tisper, og de har vært veldig enkle mtp. løpetid (lite blod, ikke noe særlig hormonpåvirking mentalt utover at det skal markeres hver 5. meter på tur). simira nevner livmorbetennelse, jeg vet ikke om det er mer vanlig på småraser, men min forrige hund fikk i alle fall det. Men skal man ikke drive med avl eller andre raserelaterte aktiviteter er det jo ikke verre enn at man kastrerer.
    • Hvordan er rasene hunden er blanding av? Og ikke minst foreldrene? Det er jo ulempen med blanding, det er vanskelig å gjøre grundig research, men foreldrene og evt. tidligere kull kan jo gi indikasjoner. Hvis det er bevisst blandingsavl så ville jeg uansett håpet at de ikke ville avlet på en hannhund som er slik, men samtidig så ville de da kanskje ikke avlet på blanding heller, om de var opptatte av genetikk. Jeg kan ikke veldig mye om miniatyrhunder, jeg har kjent et par hannhunder som var slik du beskriver, og et par som er helt greie. Når det er sagt er jo tispene også "kjent" for mer gneldring og innbilte svangerskap og livmorbetennelse, så man velger jo litt sine onder. 
    • Hei! Jeg er helt ny i liten-hund-verden. Har tidligere hatt springer spaniel, boxer og schæfer, men skal nå få en liten blandingsrase.  Jeg er så usikker på valget av hannhund eller tispe! Personlig har jeg ikke en sterk preferanse, har hatt to tisper og en hannhund, og heller nok kanskje mer mot hannhunder. Men jeg hører fra mange med små hunder at hanner kan være veldig vanskelig å få stuerene, at de markerer inne og at de er så stressa rundt løpetid i nabolaget feks at de står og uler ved døra osv. Dette er ikke noe jeg har vært borti med store raser, verken min egen eller venner sine (vært aktiv i NRH og NBF-miljø i 15 år, så vært borti en del forskjellige raser) i det hele tatt, så er det en typisk type atferd for små hunder, eller er det mer individbetinget? Vi legger så klart til rette for rotrening og passe aktivitetsnivå osv osv.  Hadde vært fint å høre noe annet enn skrekkhistorier om små hunder, for akkurat nå lener jeg veldig mot tispe.
    • Vi har hittil foret vår valp på 13 uker med fire måltider om dagen og har planer om å gå ned til tre måltider om dagen. Ved fire måltider ga vi frokost ca 07-07.30, lunsj 12, middag 16 og kveldsmat 19.30.  hvilke tidspunkter forer dere valpene deres og hva har fungert for dere?
    • Hei @Betan, min erfaring strekker seg fra 2002 da jeg fikk min første bull-hund. Min første ambull ble født i 2007 og jeg har hatt mange verv i det norske raseklubbens styre, nå sitter jeg i den svenske klubbens styre. Jeg har som oftest hunder i par og jeg er utdannet innefor atferd men også jobbet som hundetrener i mange år. Nå for tiden konkurerer jeg med min ambull-tispe. Vi er i kl 3 i RL f.eks og har flere sporprøver bak oss, tatt i Sverige. Så erfaringen strekker seg fra egne hunder til mange av norges og sveriges ambuller. Holder det?
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...