Gå til innhold
Hundesonen.no

MH-tester

Thessa

Recommended Posts

Hei!

Jeg lurer på hva som er forskjellen på de svenske og norske MH-testene?

Jeg går å tenker på å mentalteste min hund, men han er 2 år. Kan han ta testen selv om han er over 18 mnd gammel?

Har snakket med oppdretteren hans, og hun har bare tatt mentaltester på sine hunder i Sverige, og kunne derfor ikke si noe om hvordan de norske testene er..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det skal i prinsippet være nøyaktig samme MH som tilbys i Norge som i Sverige. Men noen små forskjeller er det, blant annet er det to beskrivere på norske MHer men bare en i Sverige. Har bare vært tilstede på to norske MHer og flere svenske og tror de foregår noen lunde likt. Selv kommer jeg nok til å gå MH i Sverige neste gang for jeg stoler ennå ikke helt på at nordmennene har skjønt prinsippet bak MH 100% (hvordan man forholder seg til hva man observerer av adferd etc) men i prinsippet skal det ikke gjøre noe fra eller til hvor man går den altså :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selv kommer jeg nok til å gå MH i Sverige neste gang for jeg stoler ennå ikke helt på at nordmennene har skjønt prinsippet bak MH 100% (hvordan man forholder seg til hva man observerer av adferd etc) men i prinsippet skal det ikke gjøre noe fra eller til hvor man går den altså :-)

Vi som bruker helgene våre på å være figuranter og testledere takker for tilliten :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sverige har flere ulike tester, men det som kalles MH-test er den samme som i Norge, og kan tas uansett alder. Det anbefales å ta den før to års alder, men er ikke noe krav.

MH (Mentalbeskrivelse Hund) er vel strengt talt ingen test i ordets rette forstand, kun en beskrivelse. Det er ikke noe som kan bestås eller strykes på. Derimot er MT (Mentaltest Hund) en test med poengresultat.

Anbefaler Thessa på det varmeste å ta med hunden på MH - det er veldig interessant. :) Mine to collies har gått MH i Sverige.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for svar alle sammen :)

Det høres veldig spennende ut, og viss dere mener han kan ta testen selv om han er over 2 år så tror jeg vi går for det. Blir nok i Sverige.

Skal stille han ut igjen til høsten også, så ser vi hvordan han gjør det videre i ringen :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Opprett ny...