Gå til innhold
Hundesonen.no

Grammatikk-tegn-spørsmål!


SoppenCamilla

Recommended Posts

Når det gjelder rettskriving, irriterer jeg meg mest over st noen bruker stor Bokstav et sted det ikke hører hjemme. Og når man ikke bruker komma eller punktum eller i verste fall skriver alt i en smørje uten noe opphold av noe slag det blir jævelig slitsomt og lese og det er veldig vanskelig og Få med seg sammenhengen så Jeg pleier som regel, og hoppe over slike innlegg fordi Jeg ikke får noe ut av det Fordi det er skrevet på en så Rotetet måte at det blir Bare slitsomt :aww:

:lol: :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 84
  • Created
  • Siste svar

Nei, det heter mudi.

:lol:

Jaaaa, stemmer! Og så var det... pule? Nei...

Kona mi fall forresten for mudi straks ho bladde opp på den sida i raseboka, KUN basert på namnet :lol: . Det såg forresten ut som ein bra hund utover namnet òg. Skulle berre vore ein 3 - 4 gongar større... :aww:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 5 months later...

Jaaaa, haha! Også er det mange rare skrivemåter av ordet røntgen.

:yes: Ordet staves så ofte feil, at jeg etterhvert sliter med å huske hva som er riktig. Det merker jeg forresten med flere ord. Jeg har blant annet tatt meg selv i å drive med orddeling :frantics:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror det meste er ramset opp av skrivefeiler.

Noe som SVÆRT mange er dårlig på er å bruke komma riktig.

"Blir du med Karoline?" eller "Blir du med, Karoline?" f.eks betyr to forskjellige ting, den ene er siktet til personen, mens det andre er et spørsmål om du blir med en annen person.

"Jeg aner ikke hva jeg skal gjøre da." eller "Jeg aner ikke hva jeg skal gjøre, da." også to forskjellige ting, man setter kommaen foran "da" på det ene siden det ikke egentlig har noen sammenheng i setningen, mens kommaet uten har en sammenheng i setningen, kan også skrives "Da aner jeg ikke hva jeg skal gjøre." som et svar.

Egentlig er det veldig mye komma som skal brukes i slike setninger som vi ofte bruker den dag i dag.

"Jeg vet ikke hvordan jeg skal skrive, jeg, da, Ola, men kanskje hvis jeg prøver." f.eks er riktig bruk av komma.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror det meste er ramset opp av skrivefeiler.

Noe som SVÆRT mange er dårlig på er å bruke komma riktig.

"Blir du med Karoline?" eller "Blir du med, Karoline?" f.eks betyr to forskjellige ting, den ene er siktet til personen, mens det andre er et spørsmål om du blir med en annen person.

"Jeg aner ikke hva jeg skal gjøre da." eller "Jeg aner ikke hva jeg skal gjøre, da." også to forskjellige ting, man setter kommaen foran "da" på det ene siden det ikke egentlig har noen sammenheng i setningen, mens kommaet uten har en sammenheng i setningen, kan også skrives "Da aner jeg ikke hva jeg skal gjøre." som et svar.

Egentlig er det veldig mye komma som skal brukes i slike setninger som vi ofte bruker den dag i dag.

"Jeg vet ikke hvordan jeg skal skrive, jeg, da, Ola, men kanskje hvis jeg prøver." f.eks er riktig bruk av komma.

Det har du helt rett i, og jeg tror jammen jeg er blitt fæl til å slurve med kommabruken ofte. Sikkert fordi, som du sier, vi skriver som vi prater, og da blir det himla mange kommaer. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

:yes: Ordet staves så ofte feil, at jeg etterhvert sliter med å huske hva som er riktig. Det merker jeg forresten med flere ord. Jeg har blant annet tatt meg selv i å drive med orddeling :frantics:

Det har jeg også gjort - skikkelig irriterende å måtte korrigere seg selv på slike banale feil en tidligere aldri gjorde. Jeg fatter ikke hvorfor - jeg reagerer jo på andres orddelingsfeil, så det er rart om en skal ha klart å etterape andres uvaner en selv ikke liker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



  • Nye innlegg

    • Så bra Her har ho begynt å tisse inne, så da var UVI et faktum.. Men men, det skjer ofte med valper.  I natt sov ho i 6 timer sammenhengende, deilig. 
    • Sjekker om det lukter tiss hvor? Nei. Får det veldig godt med meg om han tisser inne, så trenger ikke å leite eller lukte. Det er en stor dam der hvis han har tisset 😂 Har gått over til å gi han tørt for til siste måltid, også har jeg faktisk vært litt "streng" og ikke luftet han på natten med mindre han virkelig gir tegn på at han må. Han har våknet 2 ganger denne uken, og ikke gitt tegn på at han virkelig må ut, bare sånn "kan vi stå opp nå, jeg er ferdig uthvilt" aktig greie. I dag virket det som han ville sove videre når klokken ringte 7, selv om han forsøkte å vekke meg i 4-tiden, så jeg tror absolutt han klarer å holde seg. 
    • PS: er det andre enn meg som går rundt å sjekker om det lukter tiss hele tiden???
    • Min har holdt seg stabil frem til nå.  Jeg har begynt å sove oppe, den sover nede i bingen. Tydligvis så sover jeg tungt, for idag etter 7 timer var hele buret og valpen fullt av tiss. Dette har ikke skjedd før... så hektisk morgen..  Lurer litt på hva jeg skal gjøre nå. Prøve igjen og se om det var et uhell, eller bare sove 6 timer så ut...
    • Ikke lett å få til disse oppstillingsbildene av valp 😂 Men tenker jeg skal forsøke å få til 1 bilde i måneden.    Tempo 4 måneder gammel.  12 kg og 42 cm høy. 
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...