Gå til innhold
Hundesonen.no

Grammatikk-tegn-spørsmål!


SoppenCamilla

Recommended Posts

Jeg kjenner jeg er glad for at jeg ikke har mye å irritere meg over jeg :whistle:

Hadde fått magesår... :innocent:

Synes du det er rart? Jeg skjønner at mange synes rettskrivning er moro og viktig, men å irritere seg så voldsomt over så mye som det fremkommer her, se det skjønner jeg bare ikke...

Jeg er glad jeg ikke bryr meg, det virker - helt oppriktig - veldig slitsomt.

Jeg er litt som deg :whistle:

men jeg har venner som konstant retter på meg alltid, på irc, msn og når jeg prater så jeg blir lettere sprø av språknerder og for å være slem velger å skrive og si feil til slutt :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 84
  • Created
  • Siste svar

Misforstå meg rett: jeg synes denne tråden er nyttig, jeg har jo funnet nye taster på tastaturet bla(yey!), men det er når alt plutselig er så veeeeeeldig irriterende at jeg begynner stusse litt. Det virker som enkelte her tydeligvis irriterer seg voldsomt over minst annethvert innlegg, og da ender jeg med å lure på hvordan de orker å henge på et nettforum :whistle:

Men tipper dere ikke irriterer dere så voldsomt som det kan høres ut :innocent:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg irriterer meg også over da/når, MEN jeg mener fremdeles at slik du forklarer det blir litt feil? :icon_redface:

Rett bruk av da:

"Da jeg kjørte til hytten fikk jeg fartsbot." Noe som skjedde én gang.

Feil bruk av "når"?:

"Når jeg kjørte til hytten fikk jeg fartsbot." Noe som skjedde hver gang.

Men at denne varianten blir rett bruk av "når"?:

"Når jeg kjører til hytten får jeg fartsbot." Noe som skjer hver gang.

Noen andre innspill? :icon_confused:

Da eller når?

Ja, det heter Når jeg kjører... Skrivefeil fra min side :lol:

:lol: Nå er jeg hvertfall 100% sikker. Det heter føner. Melder meg ikke inn i føhner mafiaen :lol:

:lol: Jippiiii :lol:

Jeg kjenner jeg er glad for at jeg ikke har mye å irritere meg over jeg :whistle:

Hadde fått magesår... :innocent:

:lol: Vi har vel alle noe som irriterer oss?

Jeg legger merke til skrivefeil på grunn av jobben min. Men jeg synes det er stor forskjell på å se skrivefeil på et forum eller på venners status på fb, og når oversettere skriver feil. Og jeg er overrasket over hvordan nivået på oversettelser har falt bare i løpet av de 3 årene jeg har jobbet med teksting.

Så jeg lurer på om undervisningsnivået er lavere, eller om kjappe oppdateringer på nettet og mobil får oss til å slurve, slik at vi etterhvert glemmer generelle skriveregler?

Som jeg nevnte tidligere i tråden, jeg slurver veldig når jeg skriver på nett, og synes blant annet at det er er mareritt å lese gjennom egen blogg noen dager etter at den er postet :icon_redface: Samtidig håper jeg at ingen av mine oppdragsgivere finner nettsiden min eller det jeg poster på sonen. Da får jeg nok fyken :lol:

Og jeg setter pris på sånne tråder som dette, for de gjør at jeg tar meg selv litt i nakken :ahappy:

Ps. Dysleksi og skrivevansker er noe helt annet enn slurv og uvitenhet. Jeg har familie og venner med alt fra lette skrivevansker til kraftig dysleksi, og nei, jeg irriterer meg ikke over hvordan de skriver. Ikke korrigerer jeg dem, og jeg håper inderlig at ingen av dem tar seg nær av at jeg er språknerd :icon_redface:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er en sånn type som skamma meg dypt og inderlig da jeg for noen få år siden oppdaget at jeg har stavet ordet "nysgjerrig" feil i hele mitt liv.... :lol: Jeg stavet det "nysgjerrig" med k i mange år...gru og grem!

Da jeg gikk på grunnskolen, ble vi lært at valp staves med h, altså "valp". Dette er gjort om iflg norske rettstavingsregler, i likhet med en hel del andre ord. Det er ikke alltid så lett å få med seg når man ikke lenger går på skolen.

Nå er det jo godt nok norsk å skrive "skvåsj" også - altså den grønnsaken! Det ser liksom bedre ut for norske språkprofessorer enn squash, som det egentlig heter...:D

REDIGERT;

jeg har tydeligvis en slags automatisk stavekontroller som retter ting jeg prøver å skrive feil med vilje...:P Bruker Firefox, men får ikke slått av stavekontrollen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men tipper dere ikke irriterer dere så voldsomt som det kan høres ut :innocent:

Jeg tror vi får det til å høres verre ut enn det det er.

Jeg irriterer meg egentlig ikke sånn kjempe over ting, men legger mer merke til det og har noen ganger lyst til å påpeke det. Likevel skriver jeg at jeg irriterer meg.

Jeg sliter alltid med å skrive ett ord, og vet aldri om jeg skriver riktig. Hvordan skrives "inntrisangt"? (Vet det overhode ikke skrives sånn, men siden vi sier det sånn forstår dere meg sikkert? :innocent: ) :icon_redface:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Gråtass

Jeg irriterer meg over masse uten å få magesår av den grunn, jeg. Men noe som jeg syns er kanskje mest irriterende er når folk (nordmenn sådann) til stadig skriver engelske statuser på FB, men overhodet ikke kan stave. Faktisk så grove feil at betydningen av setningen bortfaller, da lurer jeg litt på hva hensikten er?! (Retorisk spørsmål- forventer ingen svar :lol:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg irriterer meg over masse uten å få magesår av den grunn, jeg. Men noe som jeg syns er kanskje mest irriterende er når folk (nordmenn sådann) til stadig skriver engelske statuser på FB, men overhodet ikke kan stave. Faktisk så grove feil at betydningen av setningen bortfaller, da lurer jeg litt på hva hensikten er?! (Retorisk spørsmål- forventer ingen svar :lol:)

Åh, you and me both!

Det er skikkelig irriterende å lese tredjeklasseengelsk hos folk som prøver å skryte av resultat, kull og prestasjoner, og eneste grunnen til at du forstår hva som står der, er fordi de hadde samme status på sitt morsmål noen sekunder tidligere.

Jeg har slettes ikke perfekt engelsk, men noen ganger ville google translator gjort en bedre jobb enn hva jeg av og til ser...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Irriterer meg alltid over folk som ikke klarer å skrive an. Det heter "At det går an!", ikke "At det går ann!".

Eller som jeg har sett mange ganger...;"At det går ant!" ANT!?? Det er ingenting som heter det.

Jeg syns at dialektskriving kan man ta på private sms med lokale innfødte :rolleyes2: , men på nettet kan man skrive bokmål ELLER ren nynorsk. En av delene. Ikke en "blanda saus" av alt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg irriterer meg over folk som bruker hermetegn helt ukritisk.

Da jeg og "Fyda" gikk "tur", møtte vi en "hund" som gikk på hendene og spiste lokomotiv med "snoppen" og "hadde" fåreleppesyltetøy rundt hele "munnen". Ja, det er så ille! :ahappy:

Og Loke, selvsagt ser det ut som folk irriterer seg overdrevent i en tråd som handler om irritasjoner. Hadde det kommet fram mange slike innlegg i en tråd om rumpetroll så kunne man sagt at folk hadde et problem, men i denne tråden er det jo bare helt naturlig liksom. ;)

Ellers må jeg innrømme at jeg er svak på kommaregler og bindestrek. Det blir litt hipp som happ noen ganger. Til og med i så stor grad at jeg tidvis klarer å irritere meg selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er lite jeg egentlig irriterer meg over i denne verden, men en liten detalj ved et populært og ofte brukt uttrykk her på sonen - å prokRastinere, blir altfor ofte skrevet prokastinere, altså uten r`n.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tja... Var det ikkje eit slikt voldsomt oppstyr her for eit par år sidan om at ein skulle få lov til å skrive engelske ord slik dei uttalast? Sånn som beibi i staden for baby. Smaili må vel stille i same kategori? Kan jo ikkje drive forskjellsbehandling her, altså!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tja... Var det ikkje eit slikt voldsomt oppstyr her for eit par år sidan om at ein skulle få lov til å skrive engelske ord slik dei uttalast? Sånn som beibi i staden for baby. Smaili må vel stille i same kategori? Kan jo ikkje drive forskjellsbehandling her, altså!

Jamen klart man må skrive smaili *ler*. Man får jo skrive lønsj, sørvis og sånt også *grøsser innvendig og utvendig av det men...*.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sørvis var det andre ordet eg lette etter, ja. Kom berre på beibi i farta. Og ja, eg grøssar med deg! :aww: Kjekt å ha noko å irritere seg over av og til :ahappy: .

Viktig å få irritere seg litt en gang i blant :D. Vel - noen av oss er vel kronikere i så måte, men *ler*.

Eller smuti? :lol:

Grunn god nok til å IKKE drikke sånt *ler*.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er lite jeg egentlig irriterer meg over i denne verden, men en liten detalj ved et populært og ofte brukt uttrykk her på sonen - å prokRastinere, blir altfor ofte skrevet prokastinere, altså uten r`n.

Jeg tenker ofte at når folk skal bruk fremmedord, er det jo greit at man vet hvordan det egentlig skrives/uttales :whistle: Det er veldig mange her som prokrastinerer uten R :aww:

Når det gjelder rettskriving, irriterer jeg meg mest over st noen bruker stor Bokstav et sted det ikke hører hjemme. Og når man ikke bruker komma eller punktum eller i verste fall skriver alt i en smørje uten noe opphold av noe slag det blir jævelig slitsomt og lese og det er veldig vanskelig og Få med seg sammenhengen så Jeg pleier som regel, og hoppe over slike innlegg fordi Jeg ikke får noe ut av det Fordi det er skrevet på en så Rotetet måte at det blir Bare slitsomt :aww:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



  • Nye innlegg

    • Så bra Her har ho begynt å tisse inne, så da var UVI et faktum.. Men men, det skjer ofte med valper.  I natt sov ho i 6 timer sammenhengende, deilig. 
    • Sjekker om det lukter tiss hvor? Nei. Får det veldig godt med meg om han tisser inne, så trenger ikke å leite eller lukte. Det er en stor dam der hvis han har tisset 😂 Har gått over til å gi han tørt for til siste måltid, også har jeg faktisk vært litt "streng" og ikke luftet han på natten med mindre han virkelig gir tegn på at han må. Han har våknet 2 ganger denne uken, og ikke gitt tegn på at han virkelig må ut, bare sånn "kan vi stå opp nå, jeg er ferdig uthvilt" aktig greie. I dag virket det som han ville sove videre når klokken ringte 7, selv om han forsøkte å vekke meg i 4-tiden, så jeg tror absolutt han klarer å holde seg. 
    • PS: er det andre enn meg som går rundt å sjekker om det lukter tiss hele tiden???
    • Min har holdt seg stabil frem til nå.  Jeg har begynt å sove oppe, den sover nede i bingen. Tydligvis så sover jeg tungt, for idag etter 7 timer var hele buret og valpen fullt av tiss. Dette har ikke skjedd før... så hektisk morgen..  Lurer litt på hva jeg skal gjøre nå. Prøve igjen og se om det var et uhell, eller bare sove 6 timer så ut...
    • Ikke lett å få til disse oppstillingsbildene av valp 😂 Men tenker jeg skal forsøke å få til 1 bilde i måneden.    Tempo 4 måneder gammel.  12 kg og 42 cm høy. 
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...