Gå til innhold
Hundesonen.no

innkomst med apport i utgangsstilling

Gjest

Recommended Posts

Skrevet

Ellie skjønner ikke at hun kan gjøre noe annet enn å løpe med apport i munnen. Så på vei inn med den slipper hun den før hun setter seg i utgangstilling, det gjør hun også hvis hun bare får en sitt kommando med apporten i munnen.

Jeg har prøvd å trene mye hold fast og mye innkomster separat, også hatt en super belønning som hun ikke får hvis hun slipper apporten. Men det søte lille welshhodet skjønner fremdeles ingenting :P

Tips?

Skrevet

Vi har ikke apportøvelsen i boks enda, men jeg har forsøkt å variere hvordan X'en får oppføre seg med bukken - altså delt opp i og konstruert ulike moment.

Å sitte i utgangsposisjon rolig med bukken har vært et moment. Å plukke et annet, å ikke tjuvstarte et tredje, også videre.

Jeg har også jobbet mye med FVF mens apporten bæres - men i høyt tempo fordi det er et morsomt ganglag for X'en, og jeg brukte det også for å motivere henne til å komme til meg med den. Så jeg har løpt rundt på banen, hun løper med meg (med høy hale og hockneyframbein, men hun skal altså hjernevaskes på at det er gøy å være med meg når hun har bukken, for hun fikk litt sånn "precious"-tendenser...), og av og til snur jeg, stanser, og da har hun på en måte helt automatisk smelt i utgangsstilling, for det gjør en jo i FVF - og da har sirkus og julaften og bursdag vært framme på en gang.

Etter hvert har jo bikkja fattet at det er lurt å avslutte i utgangsposisjon hos meg, det lønner seg. Jeg har forresten også trent på vendinger på stedet med bukken, for å få stadig nye utgangsposisjoner, og dertilhørende belønninger.

En annen ting jeg har gjort for å opprettholde farta inn og øke motivasjonen for å avslutte korrekt, er følgende: Hund i utgangsposisjon, kaste bukken, gi apportkommando, hunden byker fram, jeg bykser bakover og gjemmet meg lett synlig - da har hun så å si alltid kommet helt bort til meg uten å slippe - for vi også hadde en periode hvor hun slapp den et par meter foran meg (og jeg tror det var mest for at jeg ikke skulle få den, men at hun skulle være lydig og komme på plass som jeg ba henne om... Vi hadde en liten eierkonflikt om den bukken, kan du si). Men jeg gjør ikke dette ofte, for å opprettholde et overraskelsesmoment som gjør at hunden ikke rekker å tenke på å slippe, og bare beiner bort til mutter'n som nesten ble borte!

Jeg vet ikke om dette ga noen mening, men jeg kan heller vise deg til helga om jeg forklarer dårlig.

Skrevet

Jeg hadde også en hund som gjorde det samme. Jeg løste det med å kaste apporten, og gå motsatt vei. Da blir hundene som regel nysgjerrig hva som skjer, og glemmer ofte ut å slippe den. I tillegg så får han brutt tidligere handlingsmønster, da øvelsen ser anderledes ut.

I tillegg så er eierer mindre "truende" når man står med ryggen til.

De første gangene så klikker jeg bare hunden kommer ved foten (trenger ikke å sette seg). Etterhvert så må hunden gå litt fvf med apporten i munnen. Deretter tar jeg en holdt i fvf, når hunden kan det godt. Tilslutt så kaster jeg apporten, begynner å gå motsatt vei, i det hunden er 2-3 meter bak meg, så stopper jeg, og hunden setter seg inn på plass.

Når hunden kan det, så gjør jeg det samme, bare at jeg går til høyre i stede for å snu meg å gå bakover. Dette er forsatt for å generalisere øvelsen, uten å se fremover.

Så gjør jeg det samme, bare at jeg vender til venstre.

Det tar litt tid, men det fungerte i hvert fall veldig godt på min hund :)

Skrevet

Har du trent no særlig på at hun skal holde apporten i utgangsstilling? Spør, for aner ikke hvordan du har lært inn apport.

Men det som kan prøves er at du får henne til å plukke apporten, og mens hun kommer mot deg går du også bakover, og når du får henne på høyde med deg, så snur du om så hun kommer opp på siden din, tar noen steg og prøver å stoppe.

Skrevet

Tror det er mange som sliter med akkurat det der, men det er litt vanskelig å gi gode råd når man ikke har sett akkurat hva som skjer, og hvorfor hun ikke vil komme helt inn med apportbukken.

Jeg sleit lenge med Willy også mht dette (og mye annet ifm apporten). Jeg begynte da å trene bare på at han satt ved siden av meg med apportbukken, noe som utløste julekveld og nyttårsaften når han satt på plass med bukken i kjeften. Jeg trente også separat på at han skulle lære seg å sette seg med apportbukken i kjeften (uten å kreve innsitt) - det er jo TO TING på en gang, og var vanskelig for en mann *ler*. Da gikk jeg fri v fot/lineføring hvor Willy holdt apportbukken, og ved holdt måtte han sette seg MED apportbukken. Dermed lærte han å sette seg ved siden av meg med bukken i kjeften.

Et forslag fra meg er at dere jobber med øvelser inntil deg MED apporten i kjeften (ingen kasting og løping), gjør helomvendinger, sitt, ligg, gå, løp, men alltid MED apporten og alltid inntil deg :). Som Stine nevner, kan dette at hun slipper den være en konflikt mht at hun gjerne vil ha apporten for seg selv.... bare en antakelse fra min side altså :).

Guest Springthing
Skrevet

Jeg slet med akkurat det samme. Hun kunne holde den mens hun gikk fvf etterhvert, men ikke når hun satte seg - da kom bukken rett ut.

Nå vet jeg ikke hvordan og når du belønner, så kan hende du har unngått dette problemet. Men løsninga for meg ble å belønne at hun holdt bukken. I begynnelsen belønnet jeg uten å være klar over det at hun SLAPP bukken, ikke at hun holdt den. Da jeg begynte å kaste godbit på bakken mens hun holdt bukk (slik at belønninga kom mens hun holdt i den), løste alt seg plutselig. Nå kan jeg ta bukken ut av munnen hennes igjen og belønne etter det, fordi hun nå har skjønt konseptet med å holde. Men i innlæringa måtte jeg altså kaste godbiten på bakken en ganske god stund før det satt.

Skrevet

Vi har ikke apportøvelsen i boks enda, men jeg har forsøkt å variere hvordan X'en får oppføre seg med bukken - altså delt opp i og konstruert ulike moment.

Å sitte i utgangsposisjon rolig med bukken har vært et moment. Å plukke et annet, å ikke tjuvstarte et tredje, også videre.

Jeg har også jobbet mye med FVF mens apporten bæres - men i høyt tempo fordi det er et morsomt ganglag for X'en, og jeg brukte det også for å motivere henne til å komme til meg med den. Så jeg har løpt rundt på banen, hun løper med meg (med høy hale og hockneyframbein, men hun skal altså hjernevaskes på at det er gøy å være med meg når hun har bukken, for hun fikk litt sånn "precious"-tendenser...), og av og til snur jeg, stanser, og da har hun på en måte helt automatisk smelt i utgangsstilling, for det gjør en jo i FVF - og da har sirkus og julaften og bursdag vært framme på en gang.

Etter hvert har jo bikkja fattet at det er lurt å avslutte i utgangsposisjon hos meg, det lønner seg. Jeg har forresten også trent på vendinger på stedet med bukken, for å få stadig nye utgangsposisjoner, og dertilhørende belønninger.

En annen ting jeg har gjort for å opprettholde farta inn og øke motivasjonen for å avslutte korrekt, er følgende: Hund i utgangsposisjon, kaste bukken, gi apportkommando, hunden byker fram, jeg bykser bakover og gjemmet meg lett synlig - da har hun så å si alltid kommet helt bort til meg uten å slippe - for vi også hadde en periode hvor hun slapp den et par meter foran meg (og jeg tror det var mest for at jeg ikke skulle få den, men at hun skulle være lydig og komme på plass som jeg ba henne om... Vi hadde en liten eierkonflikt om den bukken, kan du si). Men jeg gjør ikke dette ofte, for å opprettholde et overraskelsesmoment som gjør at hunden ikke rekker å tenke på å slippe, og bare beiner bort til mutter'n som nesten ble borte!

Jeg vet ikke om dette ga noen mening, men jeg kan heller vise deg til helga om jeg forklarer dårlig.

Tusen takk for supert svar :)

Jeg tror jeg skjønte det, og det skal vi prøve!

Jeg hadde også en hund som gjorde det samme. Jeg løste det med å kaste apporten, og gå motsatt vei. Da blir hundene som regel nysgjerrig hva som skjer, og glemmer ofte ut å slippe den. I tillegg så får han brutt tidligere handlingsmønster, da øvelsen ser anderledes ut.

I tillegg så er eierer mindre "truende" når man står med ryggen til.

De første gangene så klikker jeg bare hunden kommer ved foten (trenger ikke å sette seg). Etterhvert så må hunden gå litt fvf med apporten i munnen. Deretter tar jeg en holdt i fvf, når hunden kan det godt. Tilslutt så kaster jeg apporten, begynner å gå motsatt vei, i det hunden er 2-3 meter bak meg, så stopper jeg, og hunden setter seg inn på plass.

Når hunden kan det, så gjør jeg det samme, bare at jeg går til høyre i stede for å snu meg å gå bakover. Dette er forsatt for å generalisere øvelsen, uten å se fremover.

Så gjør jeg det samme, bare at jeg vender til venstre.

Det tar litt tid, men det fungerte i hvert fall veldig godt på min hund :)

Jippi, jeg elsker oppskrifter :D

Høres absolutt ut som dette kan funke på Ellie også!

Har du trent no særlig på at hun skal holde apporten i utgangsstilling? Spør, for aner ikke hvordan du har lært inn apport.

Men det som kan prøves er at du får henne til å plukke apporten, og mens hun kommer mot deg går du også bakover, og når du får henne på høyde med deg, så snur du om så hun kommer opp på siden din, tar noen steg og prøver å stoppe.

Ja, jeg burde skrevet at når vi trener hold fast så gjør vi det i utgangsstilling.

Hun klarer også det med å følge meg noe steg når jeg snur som du beskriver, men hver gang jeg har prøvd å stoppe har hun sluppet, skuffende nok. Men jeg kan prøve dette igjen etter å ha jobbet litt mer, da kan det hende det går!

Tror det er mange som sliter med akkurat det der, men det er litt vanskelig å gi gode råd når man ikke har sett akkurat hva som skjer, og hvorfor hun ikke vil komme helt inn med apportbukken.

Jeg sleit lenge med Willy også mht dette (og mye annet ifm apporten). Jeg begynte da å trene bare på at han satt ved siden av meg med apportbukken, noe som utløste julekveld og nyttårsaften når han satt på plass med bukken i kjeften. Jeg trente også separat på at han skulle lære seg å sette seg med apportbukken i kjeften (uten å kreve innsitt) - det er jo TO TING på en gang, og var vanskelig for en mann *ler*. Da gikk jeg fri v fot/lineføring hvor Willy holdt apportbukken, og ved holdt måtte han sette seg MED apportbukken. Dermed lærte han å sette seg ved siden av meg med bukken i kjeften.

Et forslag fra meg er at dere jobber med øvelser inntil deg MED apporten i kjeften (ingen kasting og løping), gjør helomvendinger, sitt, ligg, gå, løp, men alltid MED apporten og alltid inntil deg :). Som Stine nevner, kan dette at hun slipper den være en konflikt mht at hun gjerne vil ha apporten for seg selv.... bare en antakelse fra min side altså :).

Det var kjempelurt å lage julekveld når hun sitter i utgangstilling! Jeg har jo bare belønnet ganske vanlig.

Og nettopp det med to ting på en gang - det er vanskelig for en liten frøken også det :D

Jeg skal jobbe med de tingene du nevner med en gang hun ikke spytter den ut med det samme lenger. :)

Jeg slet med akkurat det samme. Hun kunne holde den mens hun gikk fvf etterhvert, men ikke når hun satte seg - da kom bukken rett ut.

Nå vet jeg ikke hvordan og når du belønner, så kan hende du har unngått dette problemet. Men løsninga for meg ble å belønne at hun holdt bukken. I begynnelsen belønnet jeg uten å være klar over det at hun SLAPP bukken, ikke at hun holdt den. Da jeg begynte å kaste godbit på bakken mens hun holdt bukk (slik at belønninga kom mens hun holdt i den), løste alt seg plutselig. Nå kan jeg ta bukken ut av munnen hennes igjen og belønne etter det, fordi hun nå har skjønt konseptet med å holde. Men i innlæringa måtte jeg altså kaste godbiten på bakken en ganske god stund før det satt.

Har belønnet holdinga og har også prøvd å omvendt lokke det - slik at hun mister belønningen rett foran nesen eller på bakken hvis hun slipper. Men forløpig har hun bare sluppet likevel. Men dette er også noe vi kan prøve når vi har kommet hakket lenger.

Tusen takk for supre svar :D

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Hos meg så så morgenrutinene ganske like ut da jeg hadde valp i huset. Valpen våknet som regel tidlig, ofte rundt samme tidspunkt som dere opplever nå. Jeg gikk rett ut med en gang, bare en kort tur for å få gjort det viktigste. Etterpå ble det litt rolig lek eller enkel kontakttrening inne, mest for å få hun i gang uten å gjøre hun helt gira. Så fikk hun frokosten sin, og etter det gikk vi ut igjen for en ny do‑runde. Jeg merket fort at det var bedre å holde morgenen ganske forutsigbar, så hun visste hva som kom og ikke ble stresset. Litt hjernetrim eller en enkel oppgave før jeg dro på jobb fungerte veldig fint det gjorde hun mentalt sliten uten at hun ble overstimulert. Når jeg dro, fikk hun være i valpegrind/et trygt område med noe å tygge på og litt rolig aktivitet. Jeg prøvde å gjøre avskjeden så nøytral som mulig, så det ikke ble noe styr rundt det. Så kort sagt: ut – inn – litt trening – mat – ut igjen – rolig aktivitet - hvile. Det funket veldig bra hos oss.
    • Det høres ut som en utrolig vanskelig situasjon, og jeg skjønner godt at du sitter igjen med mange spørsmål. Du gjorde i hvert fall det som er riktig: du hadde begge hundene dine i bånd, og du hadde kontroll på dem da situasjonen oppsto. Det er mer enn man kan si om den andre parten. Når det gjelder spørsmål 1: Det var veldig generøst av deg å tilby å betale veterinærutgiftene, men du hadde egentlig ikke noe ansvar for det. Når det er båndtvang, og den andre hunden går løs uten kontroll, ligger ansvaret hos eieren av den løse hunden. Det er hans plikt å sørge for at hunden ikke skader andre. At du tilbød deg å betale var en fin gest, men det var ikke noe du var juridisk forpliktet til. Når det gjelder spørsmål 2: Siden din hund også ble skadet, og skaden nå har utviklet seg til noe alvorlig, er det helt rimelig å ta opp dette med eieren av den løse hunden. Du hadde hunden din i bånd, du fulgte reglene, og du gjorde det du kunne for å unngå situasjonen. Det er ikke du som har skapt risikoen her. Det er eieren av den løse hunden som har ansvaret for at hans hund gikk bort til dine og startet en slåsskamp. Det er derfor helt naturlig at han bør dekke kostnader som går utover forsikringen din, spesielt når det nå er snakk om omfattende behandling eller i verste fall avliving. Dette er ikke noe du skal stå alene med. Kort oppsummert: – Du hadde kontroll på dine hunder. – Han hadde ikke kontroll på sin. – Det var båndtvang. – Det var hans hund som oppsøkte og startet konflikten. – Dermed ligger ansvaret hos ham, ikke deg. Jeg ville tatt en rolig, saklig prat med eieren og forklart situasjonen slik den faktisk er. Hvis han nekter ansvar, kan du vurdere å ta det videre gjennom forsikring eller juridisk rådgivning. Du står sterkt i denne saken.
    • Det du beskriver her er en veldig vanskelig situasjon, og jeg skjønner godt at du føler deg usikker på hva som er riktig å gjøre. Selv om du ikke har sett hendelsene selv, så er det helt naturlig å reagere når du får høre om ting som kan være skadelig både fysisk og psykisk for en unghund. Når det gjelder person 1, så høres det ut som hun gjør så godt hun kan, men at hun kanskje mangler kunnskap og struktur. Det er ikke uvanlig at unge hunder blir litt «for mye» for eiere som ikke er forberedt på hvor krevende den perioden kan være. Det er ting som kan løses med veiledning, kurs og bedre rutiner. Det som bekymrer mest er det du beskriver om person 2. Slag, spark, strup som straff, og å kaste en valp i veggen er alvorlige ting. Det er ikke snakk om «streng oppdragelse», men om handlinger som kan skade hunden både fysisk og mentalt. At han i tillegg er bevisst på å ikke bli sett, gjør situasjonen enda mer ubehagelig. Selv om du ikke har sett det selv, så betyr det ikke at du må ignorere det. Du har fått informasjon fra en person som faktisk er til stede, og det er lov å reagere på det. Oppdrettere ønsker som regel å vite om slike ting, nettopp fordi de har ansvar for avkommet sitt og vil at hundene skal ha det bra. Du kan gi beskjed på en forsiktig måte, uten å komme med bastante påstander bare si at du har fått høre ting som gjør deg bekymret, og at du synes oppdretter bør være klar over det. Hvis du føler at situasjonen er alvorlig nok, kan du også vurdere å melde en bekymring anonymt til Mattilsynet. De krever ikke bevis for å vurdere en sak  de gjør egne undersøkelser. Det viktigste er at noen sier ifra når en hund kan være i fare. Jeg synes ikke du skal sitte med dette alene. Når det gjelder dyrevelferd, er det alltid bedre å si ifra én gang for mye enn én gang for lite. jeg vil ha ringt politiet om nr 2. om du ikke melde det inn så er du på en måte å hjelper den eieren med å skade valpen. mattilsynet kan du også ringe
    • Det høres ut som en veldig ubehagelig opplevelse, både for deg og hunden din. Du gjorde helt riktige ting i situasjonen: du holdt din egen hund i bånd, du tok ham mellom beina for å beskytte ham, og du forsøkte å få kontakt med eier før hunden kom bort. Det er akkurat slik man skal håndtere et møte med en løs hund som ikke virker under kontroll. Når det gjelder båndtvang, så har du helt rett i at selv om det ikke er generell båndtvang i området, så har eier likevel et ansvar. Hunder som ikke kommer på innkalling, eller som viser aggressiv atferd, skal ikke gå løse. Det står tydelig i hundeloven at hunder skal holdes under kontroll til enhver tid, og at eier har ansvar for å hindre skade på andre hunder og mennesker. Her sviktet han på flere punkter. At han slo og sparket hunden sin er også svært bekymringsfullt. Det er ikke en akseptabel måte å håndtere en hund på, uansett situasjon. Det kan være grunnlag for å melde fra til Mattilsynet hvis du føler deg trygg på det både fordi hunden din ble angrepet, og fordi hans egen hund ble utsatt for vold. Hvis du ønsker å gå videre med saken, kan du: •     dokumentere skadene på hunden din (bilder, veterinær hvis nødvendig) •     skrive ned hva som skjedde mens det fortsatt er ferskt •     vurdere å melde fra til Mattilsynet om volden mot hunden •     eventuelt kontakte kommunen eller politiet hvis du mener hunden utgjør en fare Du har all grunn til å reagere på dette. Det er ikke normalt at en hund går løs uten kontroll, og det er ikke normalt at en eier tyr til vold. Du gjorde alt riktig, og det er bra at du sier ifra det kan forhindre at noe lignende skjer med andre.
    • Hei! Jeg trenger litt råd fra dere som har mer erfaring enn meg. Vi vurderer å kjøpe en Bichon Havanais, og jeg vil gjerne være helt åpen og ryddig i prosessen. Vi har allerede en hund fra før, Diva, og jeg vil gjerne forklare litt om henne når jeg snakker med oppdrettere eller valpekjøpere senere. Diva er en liten blandingshund, rottwailer dobermann, og hun er utrolig snill, rolig og stabil. Hun er ikke dominant, hun lager ikke bråk, og hun fungerer veldig fint sammen med andre hunder. Hun er typen som holder seg til seg selv, men som er sosial og vennlig når hun møter nye dyr og mennesker. Jeg opplever henne som en trygg voksenhund som ikke skaper stress rundt seg. Det jeg kjenner litt på, er at rottwailer dessverre er en rase mange har sterke meninger om. Noen dømmer rasen uten å kjenne den, og jeg er litt redd for at en oppdretter kan misforstå situasjonen eller tenke at Diva kan være et “problem” bare fordi vi allerede har en hund. Jeg vil jo ikke at de skal tro at vi har et utrygt miljø eller at Diva er vanskelig, for det stemmer virkelig ikke. Jeg er også litt redd for at oppdretteren kan angre seg eller ikke vil selge hvis de tror at Diva kan påvirke valpen negativt, selv om hun egentlig er en veldig positiv faktor. Jeg vil derfor gjerne høre hvordan dere ville presentert dette på en god måte. Hvordan forklarer man at man har en snill, stabil hund fra før uten at det blir tolket feil? Har dere noen tips til hvordan jeg bør gå frem når jeg snakker med oppdrettere? Er det noe jeg bør nevne spesielt, eller noe jeg bør unngå å si? Og er det vanlig at folk dømmer situasjonen bare fordi man har en hund fra før? Tar gjerne imot erfaringer og råd fra dere som har vært gjennom lignende. Jeg vil også bare legge til at jeg ikke ønsker at noen skal misforstå meg eller bli irritert over at jeg spør. Jeg mener ikke noe galt med dette, jeg prøver bare å gjøre ting riktig fra starten av. Jeg jobber med hunder til vanlig, men akkurat dette med å ta det opp med en oppdretter er litt nytt for meg, og jeg vil være sikker på at jeg formulerer meg på en god måte. Det er viktig for meg at oppdretteren ser at vi ønsker det beste både for valpen og for Diva. Diva er en hund som er vant til små hunder helt siden hun var valp selv, og hun har alltid vært trygg, rolig og stabil rundt dem. Jeg vil bare vise at vi har tenkt gjennom dette, at vi tar det seriøst, og at vi ønsker å gi valpen et godt og trygt hjem uten at noen skal tro noe annet.
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...