Gå til innhold
Hundesonen.no

Pelstell på Puddel

Mud

Recommended Posts

Skrevet

Takk :ahappy: Nå har jo ikke jeg noen annen puddelpels å sammenligne med, men oppdretteren hennes sier at hun har veldig bra pelskvalitet.

Men du vil ikke ha en stor en da? Mathilde skal ha valper til våren, da får vi forhåpentligvis stua full av søte små sorte lakristroll :whistle: Hun er meget brukandes og hann hunden vi skal bruke på henne er også det :aww:

Nei. Less is more *ler*

Jo mindre hund, jo lettere å håndtere og få hundepass til :P

Ellers takk hehe..

• Svar 58
  • Created
  • Siste svar
Skrevet

til og med JEG ble litt forelsket av den videoen!

Med puddel kan du jo ha masse kule sveiser! :D:aww:

poodle_camel.jpg

:lol: :lol: :lol: Oh` The possibilties!

• 2 weeks later...
Skrevet

Osj, kamel ja.... :lol:

Her er Stella nå, nesten 2mnd etter skamklippen:

Stellaaug-114.jpg

Her er hun ubørstet og ufrisert, unntatt snutebarberingen. Har ikke rørt børsten siden skamklippen, har ikke vært behov. Nå begynner jeg snart å forme pelsen hennes igjen, og før man vet ordet av det har hun en T60 igjen :D

Skrevet

Osj, kamel ja.... :lol:

Her er Stella nå, nesten 2mnd etter skamklippen:

Stellaaug-114.jpg

Her er hun ubørstet og ufrisert, unntatt snutebarberingen. Har ikke rørt børsten siden skamklippen, har ikke vært behov. Nå begynner jeg snart å forme pelsen hennes igjen, og før man vet ordet av det har hun en T60 igjen :D

Synes hun var fin jeg :ahappy:

Skrevet

Nydelig farge på puddel, den fargen Stella har :-) ♥

Takk :) Skulle selv ønske hun beholdt sin sjokoladebrune farge, men hun har heldigvis ikke bleket helt til beige (som noen gjør) og hun bleker heldigvis jevnt, så hun ser ganske ensfarget ut. Hun driver og blir mørkere igjen nå da, bytter pels (fra valpepelsen som var veldig bløt til voksenpelsen som er striere, med mer dekkhår) og dekkhårene hun får er brune :) Så det er litt spennende hvordan fargen utvikler seg. Og uansett farge er hun verdens beste :wub:

Skrevet

Angående hvor mye du må børste...det kommer også fryktelig ann på hva slags pelskvalitet og struktur du får på pelsen til puddelen din. Noen er helt håpløse med pels som floker seg med en gang, mens andre har en særdeles lett pels.

Dette er veldig sant!

Min storpuddel har forfedelig pelskvalitet. Hun har alltid rimelig kort pels, men den floker seg bare man ser på henne... Blir bikkja våt (uten shampoo) så blir hun en stor floke når hun tørker. Hun har kort pels da, så det er ikke så vanskelig å løsne på det men pga at hun får så lett floker så er ikke børsting no kosestund her i hus desverre. Det er veldig synd syns jeg siden jeg bare måå børste henne. Prøver å gjøre det så hyggelig som mulig, hun ligger bl.a. alltid på fanget når jeg børster henne, men det er enkelt og greit ubehagelig for henne. Hun godtar barbering og bading da, ikke det beste hun veit men hun sitter bare der og aksepterer det! Og så får hun et skikkelig raptusanfall av glede når hun er ferdig :wub:

Jeg kunne aldri hatt henne i utstillingskondisjon. Hadde aldri fått pelsen så lang og i tillegg holdt den pen og flokefri.

Ang. valpe- og unghundstida så var Java et aldri så lite mareritt :whistle: Jeg holdt på å bli sprø til tider, men nå som hun er voksen er hun selvfølgelig helt annerledes. All jobbingen var virkelig verdt det. Nå er hun lydig, morsom men har også beholdt mye av de rampete faktene sine. Bare at nå har jeg kontroll på det ;)

Når det gjelder kamplyst og arbeidsvillighet er Java helt perfekt. Hun kan trene i evigheter og syns det er utrolig morsomt. Hun har flott kamplyst så drakamp er en suveren belønning for henne. Har man en ball kan man i grunn få henne til å gjøre det meste. Eneste problemet er at det blir en for sterk belønning til tider, så hun koker litt over. :lol: Hun er ihvertfall en helt rå treningskompis, men jeg veit jo at ikke alle pudler er så "på" som hun er.

Tja. Jeg veit ikke helt om jeg sier noe fornuftig nå jeg, men er ihvertfall en bitteliten beskrivelse av hvordan krølledyret mitt fungerer. Det eneste problemet jeg har med henne er at hun er bitchy mot hunder vi møter på tur. Ellers er hun helt fantastisk.

Loke, hvis du blir med på et Drammen-sonentreff så kan du få hilse på Java og se hvor kul hun er :whistle::wub: Jeg er egentlig ganske stolt fordi jeg veit at det er flere som har hatt et sånne typiske puddelfordommer som har forandret syn etter å ha hilst på Java. Hun er ikke no kongepuddel, hun er mer en "hoffnarr-puddel" :innocent:

Skrevet

Vi hilser gjerne på Java :D

Ask har bestemt seg for at Flatcoat er rasen for oss (tror kanskje han innerst inne "husker" Loke, han blir spinnvill når han ser store sorte vimsete hunder), så han må lære seg at pulder er kulest :lol:

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Med denne innstillingen kommer du til å få mange overraskelser i hundeholdet ditt i årene som kommer:) 
    • Tenker at du først og fremst må stikke fingeren i jorda å innse hva slags gener valpen din har. Alle disse tre rasene har grunnleggende mye jaktinstinkt. Alt beror seg ikke på at du er flink til å trene hunden din i valpestadiet. Om du har valp etter foreldredyr/linjer med mye stress og lite impulskontroll har du mildt sagt en jobb foran deg Jeg hadde aldri, ALDRI stolt på min amerikanske bulldog alene rundt små dyr eller katter. Det ville høyst sannsynlig blitt blodbad. Ikke fordi han var slem, ond eller dårlig trent. Men fordi han hadde ett voldsomt jaktinstinkt. Jo før du innser at det mest sannsynlig kan være tilfelle med din hund og, dess bedre er det. Tilrettelegg for minimalt med triggere for hunden din og å holde dyra skilt når du ikke hjemme eller kan følge godt med på interaksjonen mellom dem er mitt beste tips til deg. Pluss, trene på impulskontroll og konsentrasjon. Atferden på hunden din kommer garantert til å forandre seg når den går igjennom de forskjellige kjønnsmodningsfasene - kanskje spesielt dersom du har hannhund.  Fortsett å trene gjennom hele livet til hunden din så minimerer du sjansen for at noe går galt. 
    • Jeg meldte en bekymring til mattilsynet i sommer. Hadde masse bevis på at dyrene ikke hadde det bra, hadde samtaler på telefon, SMS, mailkorrespondanse med saksbehandler fra Mattilsynet, pluss jeg lagde egen googledisk-folder med bilder og videoer av forholdene som hun/de fra Mattilsynet hadde fri tilgang til. Jeg vet også at Mattilsynet var der i hvert fall en gang på befaring. Det endte i at eieren fortsatt har dyrene, noe jeg syntes er heeelt hårreisende.  Hundene hadde tak over hodet, tilgang til mat og vann - så da var det ikke skjellig grunn til omplassering. På tross av at de konstant sto ute, sloss så blodet sprutet og ikke ble møkka for... Nå har jeg flytta, men da jeg fortsatt bodde i området stod det to voksne pluss fire/fem valper i samme hundegård. Alle utenom den ene var forholdsvis store driv- og jakthunder på rundt 25/30 kilo. Tror også at Mattilsynet har sykt mye å gjøre, med lite ressurser til å gjennomføre alt, at de kun har mulighet til å befare bekymringer der dyr er døende eller har veldig, veldig kummerlige livsforhold. Det du beskriver er selvfølgelig helt ******, men trolig ikke nok til at Mattilsynet kommer til gjøre noe.. Dessverre.
    • Som jeg nevnte så er alle rasene i blandingen kjente for å ha sterkt jaktinstinkt. Noe av denne kunnskapen kommer for min del fra Linn som har hatt ambull i mange år, og vi kjenner begge både oppdrettere og aktive hundesportsfolk med alle disse rasene og er aktive i sine respektive raseklubber. Det betyr ikke at det er umulig, men definitivt en langt større utfordring enn om du hadde kjøpt en labrador eller en cocker spaniel. Og det synes jeg oppdretter burde visst om med en slik kombinasjon, men tiltroen min til oppdrettere som blander slike raser er heller ikke veldig stor.  Det er jo uansett bra om det går fint, og så lenge man er bevisst på hva slags hund man har så er det bedre.
    • Hvor har du det fra??? Mage hunder blir feilaktig kalt for kattedrepere, uten at det er noe hold i det. Ja, hundene våre, uansett rase, har jaktinstinkt i større eller mindre grad, men at ambull er så mye verre enn mange andre hunder, har jeg vanskelig for å tro.  Nå kan jeg uansett fortelle at det gjøres store fremskritt her i huset. Hunden har lært seg å sitte når kattene passerer, og han viser en mye lavere interesse for de nå enn i begynnelsen. Han kan fint ligge rolig i ene enden av sofaen og en av kattene ligger i den andre delen uten at de gjør noe stort nummer av hverandre. Så jeg syns vi er på rett vei 🙂
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...