Gå til innhold
Hundesonen.no

Øyesykdommer hos collieraser og sheltie


MiO

Recommended Posts

På øyeundersøkelse-attesten til min valp står det krysset av fri i alle rutene. Men det er en kommentar et sted på Dogweb. Hva betyr det at det står

"persisterende hyaloroidkar v"

(jeg gjetter at den siste bokstaven, v, betyr venstre - altså rett og slett venstre øye?)

Noen som har kjennskap til hva det betyr? En liten misdannelse i øyet eller hva? Høres ut som et blodkar..?

3 av søsknene i kullet på 5 har fått anm. på CEA (CRD), en valp "mild", to "moderat". Har dette noe å si for min valp?

Er dette en undersøkelse som kan forandre seg med årene? Det står på øyeunders.attesten at den er gyldig i 12 mnd bare? Hva betyr det? At sykdom likevel kan vise seg f.eks. ved 1 eller f.eks. 3 års alder?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjenner ikke til "persisterende hyaloroidkar", men v står normalt sett for venstre, ja.

Noe som ikke er ukjent hos collierasene er PPM, Persisterende Pupillmembran.

http://www.vmdb.org/dx1.html

CRD er ikke en progressiv lidelse som f.eks. stær, så du vil sannsynligvis ikke oppleve forskjell i graden hos hunden som voksen (lite CRD kan forøvrig forsvinne i oppveksten). Hos collien er det imidlertid vanlig å øyelyse både som valp og voksen, selv om det ikke er noe krav å lyse om. Har den imidlertid et stort colobom, som er en mer alvorlig variant av CEA, vil det kunne føre til netthinneløsning i løpet av de første leveårene. CRD er vanlig hos collierasene og det er ikke påvist nevneverdig tap av synsevne, hvilket er hvorfor man ikke ekskluderer hunder med CRD i avl. At søsknene til din valp har CRD betyr derfor ikke stort mye, bortsett at du vet at ingen av foreldrene er genetisk fri for CEA (dersom én hadde vært genetisk fri, hadde ingen valper fått påvist CEA).

Kan nevnes at det kan være verd å øyelyse hunder som skal i avl i voksen alder, da det kan være vanskelig å se alt i pyttesmå collie- og sheltie-øyne når de er unge. Min hanne ble øyelyst 12 mnd gammel. Som valp hadde han påvist CRD, men det viste seg at han hadde colobom på begge øyne. Dette hadde Danmarks fremste spesialist gått glipp av da han øyelyste ham 6 uker gammel. Heldigvis fant jeg altså ut av at han hadde dårlige øyne så jeg fikk trukket ham ut av avlen før det ble aktuelt - bedre med skuffede tispeeiere enn skuffede valpekjøpere! ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Regner med det er PPM det er snakk om. Det er ikke noe som utvikler seg med alder, mens PRA/katarakt o.l. som vi øyelyser for i voksen alder dukker opp fra omtrent 1 års alder eller senere, det vanligste er at det kommer på hunder eldre enn 4 år. Dog er dette en sjelden sykdom, det er vel 4 påviste tilfeller i Norge de siste 10 årene. Men det er anbefalt av raseklubben å øyelyse voksne hunder, også de som ikke skal i avl, ved 1, 4 og 7 års alder nettopp for å kartlegge de tilfellene som dukker opp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Regner med det er PPM det er snakk om.

På min valp? Nei, ikke hvis jeg forstår attesten rett...? For på akkurat det er det krysset av i feltet "FRI" (punkt 1, som er Persisterende pupill membran) under resultater.

Det som står på Dogweb av kommentar på min valp, er noe jeg ikke finner igjen på selve øyeundersøkelses-attestpapiret jeg sitter med. Jeg klarer ikke se noe iallefall.

De tre valpene som har fått krysset av AFFISERT er det CEA → CRD(CH) som er merket av.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, ikke hvis jeg forstår attesten rett...? For på akkurat det er det krysset av i feltet "FRI" (punkt 1, som er Persisterende pupill membran) under resultater.

Det som står på Dogweb av kommentar, er noe jeg ikke finner igjen på selve øyeundersøkelses-attestpapiret jeg sitter med...?

Dette er det jeg fant om temaet, fant ikke noe på norsk.

hyaloid remnant

A rare condition in which there remain some parts of the hyaloid artery. Posteriorly there may be a vascular loop or the thread of an obliterated vessel running forward from the optic disc and floating freely in the vitreous. Anteriorly there may be some fibrous remnants attached to the posterior lens capsule and others sometimes floating in the vitreous. The anterior attachment of the hyaloid artery to the lens may also remain throughout life as a black dot, called Mittendorf's dot, and can be seen within the pupil by direct ophthalmoscopy (it appears as a white dot with the biomicroscope). There is rarely any visual interference although patients may sometimes report seeing muscae volitantes. Syn. persistent hyaloid artery.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ser at jeg var litt uklar i første innlegg muligens :-) På min valp, samt 1 av brødrene (merle) hennes, er det krysset av for FRI på alle punkter. Det er de 3 andre, alle tricolour, som det er anmerkning på CEA → CRD.

PS!

Takk Kensington Gate og Caroline.

Det du nevner fra nederst her, Kensington, har jeg såvidt lest litt om før, en tilstand som normalt skal trekke seg tilbake og rette seg på fosterstadiet, men som i noen tilfeller ikke helt 100% gjør det. Harmløs tilstand ikke sant...?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Med forbehold om at klokka er halv tolv om natta...:P

men jeg roter rundt på Dogweb igjen, og nå finner jeg at både farmor og farfar til kullet er reg. med CEA. En av dem er til og med dobbeltsjekket for det med to års mellomrom og likevel avlet på...

Er det ikke egentlig fy-fy i oppdrettssammenheng da, å bruke to hunder med påvist CEA til et kull? Eller er det avhengig av hvilken type? (CRD her)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det ikke egentlig fy-fy i oppdrettssammenheng da, å bruke to hunder med påvist CEA til et kull? Eller er det avhengig av hvilken type? (CRD her)

Nei, det er ikke fy-fy å avle på CRD, i alle fall ikke hos collien (der godt over halvparten er affiserte). Årsaken til det er at en hund med CRD anses å være klinisk frisk. Arvbarheten til CEA er forøvrig meget simpel:

1304624952.jpg

Normal = genetisk fri

Carrier = fri, men bærer

Affected = påvist CEA

Ved å parre to frie dyr som ikke er gentestet, risikerer du fremdeles å få valper med CRD. Det er kun når en forelder er gentestet med resultat "genetisk fri" at avkommene automatisk blir fri. Samtidig er det kun dersom du parrer to genetisk frie hunder at alle avkommene blir genetisk frie også.

Det beste hadde selvsagt å være å avle på genetisk frie dyr, men i og med at dette er forholdsvis sjelden (i alle fall hos collie, vet ikke med sheltie), så ville det medført at man måtte kutte ut mesteparten av genpoolen og det hadde hatt mye mer dramatiske konsekvenser for rasen enn om man avler på CRD. Dersom det hadde vært slik at CRD var et sjeldent fenomen, så ville man nok imidlertid ha frarådet å parre to affiserte dyr.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for den info-boksen, Kensington! Supersnillt av deg å hjelpe meg og forstå dette :-)

Jeg trodde først at min valp MÅ være bærer, siden hun har søsken med CEA. Men når jeg så den boksen ble jeg usikker. Siden begge foreldrene hennes må ha vært carriers, så ser jeg i den info-boksen at sjansene er :

1/4 av valpene er normale

1/4 er affected

1/2 er carriers

Valpen min fikk jo fri på attesten sin. Betyr det at min valp da enten er i gruppen for 1/4 normal eller 1/2 carrier...? Og eneste måte og finne det ut på er DNA test?

Nei, har jeg ikke lest feil info-boksen nå? Kan to carrier foreldre virkelig gi noe avkom som er ikke carrier?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Valpen min fikk jo fri på attesten sin. Betyr det at min valp da enten er i gruppen for 1/4 normal eller 1/2 carrier...? Og eneste måte og finne det ut på er DNA test?

Nei, har jeg ikke lest feil info-boksen nå? Kan to carrier foreldre virkelig gi noe avkom som er ikke carrier?

Ja, det stemmer. To frilyste foreldre som begge er bærere vil statistisk sett kunne produsere 25% genetisk frie avkom. Og ja, den eneste måten man finner ut av det på, er å ta en gentest. :) (Det vil si, man kan jo selvsagt parre den med en med CRD og se om det blir avkom med CRD, men det er vel litt tungvint!)

http://www.optigen.com/opt9_test_cea_ch.html

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det bare raser på med spørsmål her visst... :icon_redface:

Optigen... er det navnet på et firmaet eller en type test? Eller det DNA testens navn? (for å teste om en hund er CEA carrier eller ikke) Er det norsk eller utenlands firma som tar dna testen?

Ble skikkelig nysgjerrig her nå...

Hvor mye ligger en slik test på i pris? Jeg regner med at det er relativt dyrt, siden ikke "alle" tar den...?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det bare raser på med spørsmål her visst... :icon_redface:

Optigen... er det navnet på et firmaet eller en type test? Eller det DNA testens navn? (for å teste om en hund er CEA carrier eller ikke) Er det norsk eller utenlands firma som tar dna testen?

Ble skikkelig nysgjerrig her nå...

Hvor mye ligger en slik test på i pris? Jeg regner med at det er relativt dyrt, siden ikke "alle" tar den...?

Unnskyld, men trykket du på linken??

Optigen er firmaet som er størst på gentesting av øyesykdommer, og det er amerikansk. Prisene på testene varierer, men sjeldent over 600.- (US$ 100.-) Du må dog betale din vet i tillegg for blodprøvetaking ol.

Grunnen til at folk ikke gentester?? De gidder ikke, kjenner linjene og vet at de ikke har syke hunder osv osv osv. Har man råd til å reise på mer enn 3 uts i året har man fint råd til å genteste.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det bare raser på med spørsmål her visst... :icon_redface:

Optigen... er det navnet på et firmaet eller en type test? Eller det DNA testens navn? (for å teste om en hund er CEA carrier eller ikke) Er det norsk eller utenlands firma som tar dna testen?

Ble skikkelig nysgjerrig her nå...

Hvor mye ligger en slik test på i pris? Jeg regner med at det er relativt dyrt, siden ikke "alle" tar den...?

Optigen er selskapet. Testen kalles "Collie Eye Anomaly / Choroidal Hypoplasia (CEA) Test".

Tyske Laboklin og Tjekkiske Genomia tilbyr også en rekke gentester, men ikke for CEA. Om jeg ikke tar feil, er Optigen det eneste valget per dags dato. Prisen der er 180 USD (120 USD per valp ved test av kull).

Det at det koster litt, er en av grunnene til at de fleste her til lands ikke tar den. En annen grunn er rett og slett at mange ikke ønsker å vie mye oppmerksomhet til CEA da de føler det er nok å ta hensyn til i avlen fra før. Eller, som i mitt tilfelle - begge mine har CRD og det er derfor ikke hensiktsmessig å teste da CRD allerede er påvist ved klinisk testing. Ellers er det strengt talt ikke nødvendig å teste avkom etter to genetisk frie foreldre, da avkommene også blir det. Jeg kommer til å teste i de tilfellene jeg ikke vet om jeg har hunder som er genetisk fri eller bærere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ellers er det strengt talt ikke nødvendig å teste avkom etter to genetisk frie foreldre, da avkommene også blir det. Jeg kommer til å teste i de tilfellene jeg ikke vet om jeg har hunder som er genetisk fri eller bærere.

Ja, det skjønner jeg at da er det ikke nødvendig å teste, men i mitt tilfelle for eksempel... der vet jeg jo ikke om hunden faller inn under den fjerdedelen som kan bli født fri, eller den halvparten som er født bærer. Det kunne jo vært veldig interessant, om ikke annet enn for læringens skyld, å genteste henne for å se hva hun faktisk er når det kommer til CEA.

Dette var egentlig veldig spennende.

Og beklager at jeg ikke leste hele linken til Optigen før jeg fyrte av nye spørsmål :icon_redface: . Ser at Tulip ble litt muggen ovenfor:-) Jeg så at siden var engelskspråklig, og ved første øyekast trodde jeg det var en ren info side om CEA. Lagret den og tenkte å lese den nøye senere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Grunnen til at ikke flere tester for det er nok at CEA er såpass harmløst som det er. Den dagen det kommer gentester for PRA og evt. katarakt, DA skal jeg bruke mine kroner på å genteste alle mine avlsdyr også. Aussiene mine skal også gjennomgå DNA-tester for de mest utbredte arvelige sykdommene. Ettersom det er en amerikansk rase har de langt flere tester tilgjengelig enn det sheltien har idag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det skjønner jeg at da er det ikke nødvendig å teste, men i mitt tilfelle for eksempel... der vet jeg jo ikke om hunden faller inn under den fjerdedelen som kan bli født fri, eller den halvparten som er født bærer. Det kunne jo vært veldig interessant, om ikke annet enn for læringens skyld, å genteste henne for å se hva hun faktisk er når det kommer til CEA.

Dette var egentlig veldig spennende.

Jeg kom på at du skrev at både farmor og farfar hadde CRD. I så fall skal egentlig faren også være affisert. Kan være så lite at det ikke syntes, men det hender at en hund er tilsynelatende klinisk fri, mens den faktisk er CEA -/- (affected). Dersom mora er +/- (bærer), vil ingen av valpene være +/+ (genetisk fri). Hun kan ikke være +/+ ettersom noen av avkommene har CRD.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

PRA-test finnes ikke for sheltie enda nei, enda de har jobbet med å utvikle den i 11 år. Grunnen er at oppdrettere "gjemmer" vekk hunder som får PRA istedenfor å innvie dem i prosjektet, samt at rasens hjemland nekter for at sykdommen finnes. At den finnes for aussie vet jeg, som sagt, aussiene skal testes for det som finnes: HSF4, PRA og katarakt (og CEA, om jeg gidder, men jeg gjør sikkert det når jeg først er i gang).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

PRA-test finnes ikke for sheltie enda nei, enda de har jobbet med å utvikle den i 11 år. Grunnen er at oppdrettere "gjemmer" vekk hunder som får PRA istedenfor å innvie dem i prosjektet, samt at rasens hjemland nekter for at sykdommen finnes. At den finnes for aussie vet jeg, som sagt, aussiene skal testes for det som finnes: HSF4, PRA og katarakt (og CEA, om jeg gidder, men jeg gjør sikkert det når jeg først er i gang).

Sorry, trodde du mente til aussie! :icon_redface:

Skjønner hva du mener med oppdrettere som gjemmer bort hunder med arvelige sykdommer. Snakker om kjærlighet til rasene sine, liksom! :getlost:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og beklager at jeg ikke leste hele linken til Optigen før jeg fyrte av nye spørsmål :icon_redface: . Ser at Tulip ble litt muggen ovenfor:-)

Ble ikke muggen, bare paff iom at du er så ivrig på å spørre og lære :) Genetikk ER spennende, enten det handler om øyne, farger eller gemytt!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Vi har måttet deale med en hel del mageproblemer oppigjennom. Er vel ca. en måned siden siste episode med diaré og litt nedsatt allmenntilstand, og løsningen ble Hills tørrfôr (og kun det; ingen godbiter eller annen mat) i tre uker, samt probiotika og kulltabletter. Kanskje det kan være lurt å ha et slikt "regime" i en periode med veiledning fra vet?
    • Her anbefalte også veterinæren Hill's i/d, helst boksmat men den er så dyr så jeg gikk for tørrfor. Min ble fin i magen etter to dager på i/d, i tillegg til Zoolac og Canikur. Går du for tørrfor er det viktig å bløte det opp først.
    • Høres ut som dere har det meste på stell! Kjør på tenker jeg 😁
    • Hill’s ID boksemat har vært redningen de gangene jeg har hatt erfaring med skikkelig mage-/tarminfeksjon hos hund, ikke vet jeg hvorfor denne maten er så effektiv sammenlignet med vanlig skånekost, men det er det. Burde brukes etpar dager lenger enn man tror er nødvendig, og gjerne også DiaTab eller medisinsk kull som tilskudd.
    • Vil gjerne høre deres erfaringer om hund og diare, om hvor langvarig en mage-/tarminfeksjon kan være:  Tispen min er snart 9 år gammel. For halvannen uke siden fikk hun løs mage/diare. Etter noen dager ga jeg henne probiotika, uten at det så ut til å hjelpe.  Tok kontakt med veterinærklinikken, der klinikksekretæren mente at det ikke var noen grunn til konsultasjon så lenge hun var pigg og hadde matlyst. Hun foreslo å bruke Webiotic.  Tispen fikk Webiotic i tre dager, og avføringen ble normal. Nå, tre dager etter avsluttet kur, har diareproblemet kommet tilbake (oppe to ganger i natt...). Jeg har gitt henne probiotika. Det er nå helg, og problemet er jo ikke akkurat akutt. Men har tenkt å ta kontakt med veterinæren igjen på mandag.  Jeg vet jo ikke om klinikken vil mene om tispen "kvalifiserer" til konsultasjon, siden dette ikke ser ut til å gi seg. Bør jeg insistere? I bakhodet lurer jo tanken på tarmkreft. Men altså, hunden virker pigg og spiser. Hadde blod i avføringen tidlig i sykdomsperioden, men ikke nå.  Noen som har noen erfaringer å komme med?  
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...