Gå til innhold
Hundesonen.no

Laminat eller gulvbelegg-noen synspunkter?


Stripa

Recommended Posts

Har netopp kjøpt et flott hus som vi er veldig fornøyd med, ikke minst for hundenes del da tomta og stedet er perfekt for hundehold. Ulempen er at absolutt ALT innvendig er gjennomført 80-talls stil, og alt må etter hvert moderniseres. Vi tar sikte på å bytte gulv innen et halvt år, og lurte litt på hva vi skal ha. Det er en veldig pen parkett der fra før, men pga teppebruk er den desverre veldig falmet. Å slipe den er uaktuelt da jeg har blitt fortalt at hund og parkett ikke hører sammen :/ da står jeg mellom alloc laminat eller gulvbelegg. Laminaten er penere, tåler mer enn vinylbelegget, men er til gjengjeld et kaldere gulv samt at jeg er redd for at jeg kommer til å irritere meg over lyden av hundeklør på et såpass hardt underlag. Belegget er billigere, enklere å legge, mykt for alle, stille, lett å rengjøre, men ulempen et at det ikke tåler så mye som allocen. Klarer hundene eller katten å klore opp gulvet litt og er man uheldig å får vann på det, sveller det opp og dermed må hele greia skiftes :/

Tenkte jeg skulle høre om noen hadde noen synspunkter eller erfaringer å dele :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har hatt hund og parkett i alle år vi :whistle: klipper klør jevnlig og ingen vill herjing inne så har gulvene holdt seg fint.

vi har også hatt sånn klikk laminat? fake parkett greiene, fungerte helt greit. Her vi bor nå med 2 hunder som leker inne har vi parkett uten at vi ser noe stor slitasje enda.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om parkett, laminat eller belegg er sterkest kommer helt an på kvaliteten. Det er ingen problem å finne vinyl som er sterkere enn parkett og omvendt. Et GODT vinylbelegg holder i 50 år+ uten riper, det kan dog bli mattere i fargen. Vinyl er dessuten 100% vanntett så lenge skjøtene vedlikeholdes. Ellers er bambus noe å sjekke, det er mykt og varmt som belegg, men penere og strukturert som parkett/laminat. Det er også meget sterkt/holdbart og mer vanntett en parkett/laminat.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi leide en leilighet med laminat, og hunden klarte fint å ødelegge det gulvet på det halvåret vi bodde der. Det ble stygge striper og store fuktskader - stripene kom fra klørne, og fukten kom fra for eksempel fuktig hund, vann som tisser inne, vannsøl når hun drakk, osv.

Jeg orker ikke det lenger, og sverger til gulvbelegg - det har mine foreldre hatt i sitt hus med et aktivt hundeliv i alle år, og det har fungert supert. Det synes ikke slitasje på det, det tåler all verdens fukt, det får ikke kloremerker, det er lett for valper å gå på uten å skli, det blir aldri glatt som laminat kan bli, og har så mange fordeler - det kommer jo også i veldig mange ulike mønstre og design. Vi pusset opp et rom i fjor, hvor vi la gulvbelegg, og det var en hel hærskare å velge mellom. Passe varmt og mykt å gå på var dette belegget også.

Jeg har nå flyttet til et "oppussingsobjekt", og har gulvbelegg i hvert bidige rom (unntatt kjelleren). Eneste grunnen til at jeg kan komme til å bytte det ut, er fordi jeg ønsker et annet motiv/mønster.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har veldig dyr parkett nå i alle rom utenom vårt soverom, og det fungerer uutmerket. Hundene herjer ganske mye (ikke så rart med en valp og en på nettopp fylt et år..) og ikke en stripe på det! Jeg tror som tulip sier, at det har veldig mye med kvalitet å gjøre :) Jeg personlig kunne aldri tenkt meg til å gå tilbake til gulvbelegg etter å ha hatt den her type parkett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har laminat i stuen (Trespo) og det er hardt, kaldt og glattis for både oss og hunden. Hadde Pergo på et barnerom, det hadde mye dårligere kvaitet så det ble fort riper der. La gulvbelegg oppå der og i gangen for etpar år siden, da valgte vi et med filtunderlag, en topp kvalitet som tåler både hunde- og katteklør. Det leveres i flere slags mønster og farger. Er veldig fornøyd med det, for det er både mykt og slitesterkt. Ville gjerne hatt samme type i stuen, men det blir ikke før Trespoen er utslitt. Og det blir den nok aldri.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om parkett, laminat eller belegg er sterkest kommer helt an på kvaliteten. Det er ingen problem å finne vinyl som er sterkere enn parkett og omvendt. Et GODT vinylbelegg holder i 50 år+ uten riper, det kan dog bli mattere i fargen. Vinyl er dessuten 100% vanntett så lenge skjøtene vedlikeholdes. Ellers er bambus noe å sjekke, det er mykt og varmt som belegg, men penere og strukturert som parkett/laminat. Det er også meget sterkt/holdbart og mer vanntett en parkett/laminat.

Har du noe bilde av bambus greiene? Har du det selv?

Foreløpig liker jeg best gulvbelegg pga det er varmere (holder mer på varmen) og jeg opplever det som mindre glatt for dyrene.

Jeg har pergo på soverommet og det er veldig kaldt og veldig glatt for dyrene. Så jeg måtte legge ned ett teppe forann sengen etter ett par uhell med ben som forsvant under dyret når den skulle hoppe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er også veldig glad i gulvbelegg, og har det på de rommene hundene befinner seg mest. Stua var så kronglete lagt opp at det hadde blitt veldig mange skjøter, så der har jeg flislaminat. Det er litt mindre glatt enn vanlig laminat, men glattere enn belegg, absolutt. Belegg er det som er definitivt lettest å holde rent av de to.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her har vi parkett, urgammel parkett også. Helt sikkert 20+ år. Det har bodd en hund her tidligere, men ingen riper i gulvet hverken fra den eller Nansen (den forrige hunden som bodde her het visst Nansen og var en samojed, sa forrige eier (av leilighet og hund) :lol: ) Det store problemet er egentlig at den gamle dama som bodde her først har slitt ut gulvet fullstendig foran oppvaskbenken og komfyren :whistle:

Heldigvis går det an å slipe ned parkett, og beise/olje/lakke på nytt, så får vi fin-fin parkett igjen, så det blir nok det vi gjør :) Hos foreldrene mine er det heltregulv (gran, trur eg), og det er et lite h******. Mykt treverk, og med en gang en hund med lange klør børner igjennom blir det dyyyype kloremerker; det har vært slipt ned ørtogførti ganger men har klart å få nye stygge, dype kloremerker igjen hver gang, ganske fort også. Så jeg er imponert, jeg, over hvor godt parketten holder! Har du parkett under, ville jeg forsøkt meg på å få slipt det ned først, og se hvordan det går :) Så kan du ta på gulvbelegg hvis du ikke syns det holder?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

OT: :lol: Vims så ikke en gang at du hadde byttet nick jeg! Avatar med Nansen er nok identifikasjon for meg!

Selv sverger jeg til gulvbelegg. Der vi bodde før, la vi belegg på parketten da den begynte å bli slitt. Det er nemlig et lite helv*** å slipe parkett, det har vi gjort en gang og det var absolutt ikke verdt det, selv om vi fikk en proffing til å gjøre det (det er svært vanskelig å få det pent hvis man skal gjøre det selv, hjalp foreldrene mine med det en gang - og det ble ikke pent). Parkettsliping innebærer masse støv, og lakklukt i flere dager (man må ha på flere lag lakk, jo mer man regner med å slite på parketten jo flere lag.. og skiten skal jo tørke mellom hvert lag). Huset er omtrent ubeboelig i den tiden.

Laminat (har prøvd det også) synes jeg er noe oppskrytte, kalde, harde greier og det er jo sprekker mellom så syk hund innebærer litt "gjennomrenning" og man får det ikke helt rent.

Som det sies, gulvbelegg med sånn filt under, er varmt/lunt om vinteren, godt å gå på, tåler alt, lett å holde rent.

Her vi bor nå, har vi også tregulv - og det slites det! Men vi har gått inn for "rustikk"-stil slik at det skal se slitt ut.. :lol: Men belegg er definivt favoritten.

Så tittet jeg på bambus-linken, men det virker ærlig talt veldig likt parkett/tregulv? Står at søl må tørkes opp øyeblikkelig for å unngå flekker.. ville være en no go her i huset ihvertfall!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så tittet jeg på bambus-linken, men det virker ærlig talt veldig likt parkett/tregulv? Står at søl må tørkes opp øyeblikkelig for å unngå flekker.. ville være en no go her i huset ihvertfall!

Slik jeg forsto det på dem ville de lyseste variantene lett få flekker i lakken/voksen av vann, men gulvet var vanntett under. Dvs at vannet ikke trakk igjennom plankene og la seg under. De jeg kjenner har en av de mørkeste, og de har ikke opplevd flekker til tross for vannsøl på kjøkkenet og rundt hundeskåla.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Jeg personlig ville ikke kastet pinne/leker da det er en aktivitet som får opp stressnivået veldig og er en mindre smart måte å slite ut valpen på. Prøv å heller å gjemme en leke som hun må søke etter.  Pinner kan dessuten være skadelig.  Får hun mental trening i tillegg til fysisk mosjon?  Edit: får hun dekket behovet for tygging? 
    • Du sier ingenting om hvor mye aktivitet hun faktisk får. 12 uker gamle begynner de jo å bli ganske aktive. Har dere begynt på valpekurs? Jokkingen og gravingen sier for meg at det er for lite aktivitet, selv om det kan være reaksjon på for mye også. Uansett ville jeg avbrutt adferden og gjort noen øvelser eller avledet på annen måte. Det samme med biting. Ha tilgjengelig ting det er lov å bite i, og avled med dette. Kjefting, straff eller å holde over snuten vil ikke hjelpe. Hvis hun klør i tennene kan det hjelpe å vri opp en tauknute eller tøyfille i vann og legge i fryseren, og så gi den for å tygge på ,det lindrer kløe i tennene. Det viktigste er nok aktivisering, men at det er gode pauser mellom. Allerede tenker jeg at hun bør ha en ok tur i løpet av dagen, få oppdage verden litt, og litt hodearbeid i form av triks eller hverdagslydighet, både underveis på turen, og innimellom hjemme. Korte økter. Selv om det er "valpeoppførsel" betyr ikke det at vi skal godta det og ikke gjøre noe med det. Bruk avledning, leker, lær inn alternative kommandoer, og avbryt eller forebygge adferd du ikke vil ha. Har dere akkurat kommet inn fra en lang tur og du vet hun er sliten og hun begynner å styre, gjør noen rolige øvelser, og øv på å legge seg å slappe av.
    • Jeg har en golden retriever valp som er 12 uker gammel. Hun gjør meg litt bekymret. Jeg er redd for at ho er veldig over eller understimulert men jeg klarer ikke å finne ut om det er for mye eller for lite aktiviserende av ho. Den siste uka har ho begynt å bli mye mer urolig, hun klarer ikke å finne roen lenger og er derfor mye våken og får ikke den søvnen en valp skal ha. Ho har også begynt å Jokke veldig mye, noe vi prøver å ignore til hun er ferdig. Energien er også veldig høy og ho er veldig gira stort sett hele tiden. Ho har også begynt å bjeffe veldig mye og bjeffer egentlig på alt og ingenting. Sammen med dette er det jo også biting, men jeg syntes ikke det virker som vanlig valpebiting. Ho angriper oss nesten, og klarer ikke å stoppe om vi sier nei, om vi går eller om vi holder ho over munnen. Jeg har også lest noe om graving og det har det blitt litt mindre av hos ho men ho har ikke stoppet med det enda. I stad var vi ute for å prøve å få energien over på noe annet ved å kaste pinne, noe ho liker å gjøre. Jeg hadde også med godbiter men det eneste hun ville var å bite meg i beina. Grunnen til at jeg er usikker er fordi mye av dette er valpeoppførsel og jeg syntes det er vanskelig å skille hundeoppførsel og valpeoppførsel. Er det noen som vet om dette er normalt og som kan gi oss noen råd om hvordan vi skal håndtere det på best mulig måte? 
    • Takk for svar.
    • Tusen takk for veldige hjelpsomme og nyttige tilbakemeldinger  - Skal sjekke med advokat. 
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...