Gå til innhold
Hundesonen.no

Hva skal man gjøre hvis valpen blir spinnvill?


Dixie

Recommended Posts

Valper er valper, og de får raptus osv..

Det er viktig at de får bruke hodet sitt, mental trening altså :)

Nå vet jeg ikke helt hva du mener med "spinnvill" heller.

En overstimulert og en understimulert valp reagerer ganske likt egentlig.

Men at en valp er vilter i ny og ned kommer man vel ikke unna :)

Blir spennende med valp tenker jeg! :) Hvilken rase skal dere ha?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det vi alltid har gjort, og som i vårt tilfelle har funka bra, er å ignorere uønska atferd. Du har sikkert høyrd det før, og det er jo nesten ein klisje, men held ein hovudet kaldt og gir kvalpen null merksemd for oppførsle du ikkje ønskjer, så blir det meste keisamt. Vi har no ein 7mnd gamal berner sennen, som i våre auge er bortimot perfekt :).

No er det sjølvsagt visse forskjellar på ein berner og ein toypuddel, og det kan jo kome ting ein vil vere nødt til å ta tak i, då dei ikkje gir seg, eller aukar i omfang (over- og understimuli går jo ikkje an å ignorere), men det er iallefall eit godt utgangspunkt.

Lukke til med kvalp. Ikkje ta sorgene på forskott, det går nok bra skal du sjå :ahappy: .

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Valper er valper, og de får raptus osv..

Det er viktig at de får bruke hodet sitt, mental trening altså :)

Nå vet jeg ikke helt hva du mener med "spinnvill" heller.

En overstimulert og en understimulert valp reagerer ganske likt egentlig.

Men at en valp er vilter i ny og ned kommer man vel ikke unna :)

Blir spennende med valp tenker jeg! :) Hvilken rase skal dere ha?

Toypuddel <3 :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det vi alltid har gjort, og som i vårt tilfelle har funka bra, er å ignorere uønska atferd. Du har sikkert høyrd det før, og det er jo nesten ein klisje, men held ein hovudet kaldt og gir kvalpen null merksemd for oppførsle du ikkje ønskjer, så blir det meste keisamt. Vi har no ein 7mnd gamal berner sennen, som i våre auge er bortimot perfekt :).

No er det sjølvsagt visse forskjellar på ein berner og ein toypuddel, og det kan jo kome ting ein vil vere nødt til å ta tak i, då dei ikkje gir seg, eller aukar i omfang (over- og understimuli går jo ikkje an å ignorere), men det er iallefall eit godt utgangspunkt.

Lukke til med kvalp. Ikkje ta sorgene på forskott, det går nok bra skal du sjå :ahappy: .

hehe :D takk :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi fikk tips av oppretteren om tvangskosing og klø på magen i mellom 2-3 min.

Han pleier som oftest og være overtrøtt eller overskudd på energi ca ved middags tider.

Da pleier vi og tvangskose og da roer han seg til vi er ferdige med å spise, og da blir det tid til en lengre tur etter middag!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Belgerpia

Seriøst?

Kan ikke valper bare få lov til å få raptuser uten at man skal lage en lange greie om tvangskosing og tvangsroing? Valper SKAL være livlige. Valper SKAL få lov til å frese ut energi. Valper SKAL få være valper. En valp vil være spinnvill, en valp vil bite, en valp vil være leken - det er en del av det å være valp. Helt normalt og det er bare å vente til det går over. Og gjerne sitte klar med kamera og ta bilder av moroa. Ha det like gøy som valpen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, belgerpia, det er morsomt når de er gale! :D det er bare gøy det, med "spinnvill" mener jeg biting og bjeffing o.l :) hvis valpen er litt vill og hopper rundt på gulvet og løper rundt" er det som du sier å sitte klar med kamera :D:lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi fikk tips av oppretteren om tvangskosing og klø på magen i mellom 2-3 min.

Han pleier som oftest og være overtrøtt eller overskudd på energi ca ved middags tider.

Da pleier vi og tvangskose og da roer han seg til vi er ferdige med å spise, og da blir det tid til en lengre tur etter middag!

Helt OT, men hvor er valpen din fra? :)

Valper er valper, de er ville ;) Men min eldste var helt gal som valp. Spant rundt her i flere timer og klarte ikke å roe seg selv. Da tok jeg henne opp på fanget og holdt henne der selv om hun absolutt ikke ville. Etter ett par minutter sluknet hun som ett lys.

Har ikke hatt behov for dette med mine andre to valper, så hun var litt ekstra ille.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Valper er valper - og dere får nok mye å holde øye med i måneder fremover :D

Selvom man kan rive og røske seg i håret av dem innimellom - er dem som oftes bare artige og herlige små krabater :wub:

Ikke så veldig lenge siden jeg hadde "spinnvill" valp selv. Jeg lot han få utfolde seg og herje på som han ville igrunn. Men når han nærmet seg 7 måneder og beit og sleit i fingrene våre fortsatt, med kraftige kjever - var det på tide å sette ned foten.

"Slapp av-treningen" vi endte opp med å bruke var å sette hunden i bånd i stuen, til den var rolig. Dermed lærte den at inne skal vi være rolig, og uønsket adferd ble "straffet" ved å bli utstøtt fra flokken til hunden var rolig - da fikk den "komme inn" igjen.

Egentlig hadde jeg et utgangspunkt ved å ALDRI la hunden min stå i bånd i stuen - men tro det eller ei, det har vært det beste hjelpemiddelet vårt i hundens hele 9 måneder lange liv så langt :ahappy:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Valper er valper - og dere får nok mye å holde øye med i måneder fremover :D

Selvom man kan rive og røske seg i håret av dem innimellom - er dem som oftes bare artige og herlige små krabater :wub:

Ikke så veldig lenge siden jeg hadde "spinnvill" valp selv. Jeg lot han få utfolde seg og herje på som han ville igrunn. Men når han nærmet seg 7 måneder og beit og sleit i fingrene våre fortsatt, med kraftige kjever - var det på tide å sette ned foten.

"Slapp av-treningen" vi endte opp med å bruke var å sette hunden i bånd i stuen, til den var rolig. Dermed lærte den at inne skal vi være rolig, og uønsket adferd ble "straffet" ved å bli utstøtt fra flokken til hunden var rolig - da fikk den "komme inn" igjen.

Egentlig hadde jeg et utgangspunkt ved å ALDRI la hunden min stå i bånd i stuen - men tro det eller ei, det har vært det beste hjelpemiddelet vårt i hundens hele 9 måneder lange liv så langt :ahappy:

Det var veldig lurt, det med å ha den i bånd eller å "stenge den ute av flokken" hjertelig takk :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Kan hende ja? Rocky rant liksom alltid litt på den siden som var tett såvidt jeg husker, på tross av nedsatt tåreproduksjon også. 🤔 Saltvannsdrypping og eventuelt falske tårer ble løsningen for oss. Var også snakk om en operasjon for å åpne inn mot munnen eller noe? For at spytt? Kunne fungere som tåreveske eller noe? Eller om det var for drenering pga den tette kanalen? Er så lenge siden at jeg husker ikke for å være helt ærlig. Ble ikke gjort i hans tilfelle uansett så kan ikke si noe om hvordan det hadde hjulpet heller. (Han hadde øyebetennelse ofte, så ble mye drypping)    Har du endra på fôr i det siste? Kan være en reaksjon på noe der eventuelt. 
    • Han er så fin @maysofie! 😍 Blir spennende å se hvordan han utvikler seg! 😍 
    • Gode hundemøter med hunder jeg kjenner først og fremst, ellers så kan de lære seg at ikke alle skal hilses på/være nøytrale. Jeg bor jo midt i et turområde for bydelen min, så smittepresset bare i «Hagen» er sånn sett høyt her, jeg liker jo ikke det akkurat, men så lenge det ikke går noe i området så begrenser jeg ikke der heller. Jeg føler meg absolutt tryggere når 12 ukers vaksinen er satt, men foreløpig så har valpene jeg har/har hatt fått 8 ukersen også før jeg hentet dem. (Tror de nye anbefalingene sier at den ikke er nødvendig lenger?)    Jeg avventer valpekurs til etter 12 uker, ikke pga vaksine, men fordi jeg vil at de skal ha mental stamina til å faktisk få noe særlig utav det. (Trening med distraksjoner etc) Kontaktlyd/innkalling/miljø har jeg liksom kunnskapen til å gjøre på egenhånd nå før den tid. Begrenset hvor mange valpekurs man kan gå som trener og få noe nytt utav dem, så valpene sosialisering og samarbeidet vårt er hovedfokuset mitt med ett valpekurs + eventuelt få en feeling for nye kursholdere i området etc jeg ikke har vært hos før. Førstegangs hundeeiere anbefaler jeg at går tidligere, fordi de som eiere/hundetrenere får noe utav det uten at valpen nødvendigvis trenger å klare hele øktene uten å få overtenning/bli overtrøtt. De trenger gjerne hjelp til å gjenkjenne sånt også, så sånn sett like greit at det skjer på kurset eventuelt. 
    • Tenker de er forskjellige og ting går i orden etterhvert. Om han bare vil på do og sovner fort etterpå så hadde jeg bare fortsatt med å gå ut. Men vært dritkjedelig sånn et det ikke er noe belønning i å våkne utover at han får gå på do. ❤️  Limit måtte jeg lufte ganske ofte, opptil ca halvt år gammel, men sovna fort igjen. Karma sover foreløpig 6-8 timer i strekk på natta, men er da VÅKEN når hun har vært på do. 😂(Turboturid den der) Så blir tidlige morgener og heller en hvil på sofaen ila morningen isteden. 😴
    • Men du sier ikke når dere legger dere, man kan ikke forvente at en liten valp skal sove 8t i strekk, det tar som regel litt tid.
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...