Gå til innhold
Hundesonen.no

Hunden min er redd ute

EmilieSjåvik

Recommended Posts

Hei, hunden vår Nemi er 15 mnd og vi fikk henne fra Budadogs i starten av Mars.

Hun og broren ble reddet av Budadogs da de var 2-3 mnd gamle. Noen hadde sett de ble kastet ut av en bil.

Hun er en snill og lydig hund og bortsett fra litt hopping når vi kommer hjem så fungerer hun veldig bra innendørs.

Ute er det imidlertid anderledes, og særlig i byen. Vi bor i sentrum av byen, rett ved en park, men alikvel så er det "bylyder" der.

I starten var hun livredd alt på hjul og gamle mennesker, særlig menn, men det har blitt bedre. Sykler er hun fremeles veldig skvetten for. Jeg løper endel med henne. Det liker hun, men har det kjørt forbi en sykkel så skvetter hun langt ut til siden eller stopper. Etter syklen har kjørt forbi så ser hun seg ofte tilbake som for å sjekke at det ikke kommer flere.Vi har prøvd henne i springer noen ganger, men det går greit :-)

Har gått endel med henne i parken for å trene litt og leke, men da får jeg liten kontakt. Kan få henne til å sitte, men ikke mye mer. Hun vil skjelden leke eller ta godbit.Hun snuser rundt mens hun sjekker ut alle som kommer og går. Setter jeg meg ned så setter hun seg ned med rumpa på foten min og bare kikker. Kryper gjerne bak bena hvis det kommer noen litt nærme. På doturer så vil hun inn så snart hun er ferdig, noen ganger kaster hun seg panisk mot retningen der døra til leiligheten er. I bygatene kan jeg få henne til å gå ganske pent ved siden av meg, men merker hun er veldig spent, hun følger med på alt som skjer og halen er mellom bena mesteparten av tiden.

I skogen er det anderledes. Der er halen i halen logrende i været og hun snuser ivrig på alt og oppfører seg som en "normal" hund.

I morgen skal hun steriliseres så da blir det 10 dagers tid med bare doturer, men er det noen som har noen råd om hvordan jeg kan få henne tryggere i bymiljø? Det virker som det er lydene og "travelheten" fra bymiljøet som hun blir stresset av. Nå skal det sies at ikke alle dager er like ille, det går opp og ned, men jeg har ikke sett den halen hennes oppe når vi har gått tur i byen enda..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skulle ønske jeg hadde noen gode svar, men dere er jo på god vei.... Det virker jo som om hun har blitt MYE bedre, og slikt tar tid.. Dessverre. Det finnes ingen mirakel oppskrift som jeg vet om. Det jeg tenker, er at det kanskje kan være lurt å være så mye som mulig i byen med henne, ikke unngå det, som man har så lett for å gjøre. Husk å ikke dill for mye med henne, å gå i byen er helt normalt liksom, ikke noe å styre med. Og ikke minst: få en turvenn hun setter pris på. En stødig hund som ikke lar seg affisere av sykler, som hun kan leke med i parken. En hun kjenner godt og gjerne ser litt opp til. Det beste er vel å introdusere de i skogen, la de bli skikkelige kompiser der, for så å gå turer med de sammen i byen. Noen hunder kan støtte seg for mye på andre hunder, men så lenge de ikke bor sammen og går alle turene sammen så tror jeg ikke det blir noe problem. Vet ikke om dere allerede har prøvd dette, men hvis dere ikke har, så finnes det sikkert flere her inne som kan stille opp. Uansett: jeg synes dere har kommet langt, hun har jo tross alt en traume stakkar.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Syns Lokes forslag virker gode :)

En annen ting er jo å bruke parken for det den er verdt, når du har tid.

Der vil jeg tro at det er såpass plass at du ikke sitter i veien for noen.

Ta med deg en god bok/avis, noe å knaske på og drikke.

La hund være hund i passe langt bånd og konsentrer deg om boken/avisen.

Om hun vil sitte på foten din og kikke, greit. Velger hun å krype bak bena dine når noen kommer litt nært, greit. Ikke gjør noen stor sak av noenting egentlig.

Les boken/avisen og kos deg.

Om noen ønsker å hilse på henne, så se først hvordan hun reagerer. Det er helt i orden å si "Nei, du får ikke hilse" om du ser at hun virker usikker.

Kan gjentas til det kjedsommelige, evt til du er fri for bra bøker/aviser. Eller alle de "interessante" menneskene er studert i alle bauger og kanter fra din side.

Kan også flyttes til andre parker etterhvert, samt plasser der det er mulig for deg å sitte og slappe av.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for tips. Nå er hun nysterilisert så da blir det ikke så mye ut på noen dager, men hun har vært med meg på jobb og det er fin trening når det gjelder menn, for jeg er eneste kvinne på arbeidsplassen min :-) Når stingene er fjernet så skal vi bruke tid i parken og hun har noen hundevenner som vi skal få med på tur :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Nå skal ikke jeg skryte på meg å kunne kjempemasse om hverken Malle eller hollender, men mitt inntrykk og det andre sier er at det er så store variasjoner innenfor begge rasene at du kan få begge type hunder (f.eks. mer skapt vs mer sosial, osv)  i begge rasene.   Men basert på de individene jeg kjenner av begge raser (som stort sett da er avlet for IGP ol) så vil jeg ikke si at hollender er noe mer krevende eller noe skarpere enn malle. Heller ikke mer energiske. Av de jeg har sett har hollendere litt lavere terskel for stress og lyd, men jeg er nok farget av hun jeg har selv 😂 og jeg har jo sett 10x fler maller enn hollendere.   Og hun jeg har er ikke spesielt selvstendig. Eller altså, hun kan fint være selvstendig og der det kreves, men hun henger jo etter meg som en skygge i typ alle situasjoner vi er i 😂 hun vil helst gjøre ting sammen med meg dagen lang 😂    Men den typen du beskriver høres ut som en typisk KNPV hund, hunder avlet mot bruk i politiet i Nederland osv. og de er nok sånn. Men min oppdretter av hollender blander KNPV linjer med sportslinjer, hvor hundene ikke er fult så skarpe, mer sosiale og ikke så selvstendige. De fleste i Norge er mer sportsavla.  Ble  langt svar ja 😄 I og med at det er så mange fler malle oppdrettere enn hollender tror jeg det er lettere å finne en bra malle. Jeg er heldig og kjenner flere som kan masse om både schæfer og malle til IGP bruk, så jeg må spørre og grave litt rundt 🧐😊  
    • Tatt bilder av pliktfølelse i dag. Han pleier være flink til å bli sittende/stående/liggende når jeg står oppreist, ter seg som et skolelys, men somehow har han tolket det at jeg setter meg ned på huk som: "Kom!" Forståelig nok. Et ekstra håndsignal mens jeg setter meg ned var alt som skulle til for å fikse den, men når jeg tar frem mobilen virker det som han er redd den skal fange mamsen, og han klarer ikke holde posisjonen, men haster inn for å redde turen fra den gledesdreperen der.  En real tålmodighetsprøve for begge å få lov til å ta bilder av de flotte sitt/dekk/stå han vanligvis har, da vi ikke snakker samme språk og har vidt forskjellige oppfatninger av hva den der svarte, flate greia er for noe, men vi fikk det da til etterhvert. Tjue bilder av naturskjønne omgivelser forsøplet av en lilla gummisnor, noen av dem også med hale og rumpestump på lagt i søpla, og så presenterer vi oss som om vi har litt fotoskills og hverdagslydighet sånn noenlunde på stell. Å få tatt fine bilder med langlina skjult eller litt penere dandert får være neste mål.    BTW, han har fått seg en praktisk custom klipp. Korrekt riesen frisyre drar nemlig inn sånne MENGDER med sand, en blir tullerusk. Fra å være vant med korthårede hunder på asfalt og gress i bymiljø, ble jeg virkelig smågal av all sanden de nydelige riesenbeina dro inn fra gårdsveiene her. Dessuten er flared jeans silhuett SÅ 90's. Vi gikk for en 2020 women's jeans fashion silhuett istedenfor. Praktisk. Ørene klarer jeg ikke klippe før det blir virkelig varmt, for han er så nuskesnusk kosemose søt med sånn spanielpels på dem. Litt sånn Lady og Landstrykeren hybrid look nå. Gen Z synes sikkert han ser ut som en skikkelig kjekkas hen/them/they. 
    • Dette albumet har flere låter han liker. Artisten har gitt ut flere: https://music.youtube.com/playlist?list=PLQKkIV10JKf_ZFZxjvkB-LUc00Kyiifhz&si=Hc2-qFcJVQEsqZ_G
    • Om økonomien er stram låner man bøker på biblioteket. 100% positiv hverdagslydiget (eller Hverdagslydighet fra valp til voksen som den nye versjonen heter), På talefot med hunden, eller andre gode hundebøker. Men ta en titt på fra Bølle til bestevenn-seriene, Maren bruker mye metoden der med å få hunden til å legge seg og være trygg i sengen sin.
    • Jeg har ikke lyst til å beskrive metode å trene inn ro med tekst på internett. Kroppspråk, toneleie, timing og ikke minst følelser. Jeg anbefaler å leie inn en instruktør. Det er alltid det beste, fordi de ser en utenifra. En ser ikke sitt eget kroppsspråk, og når en har fokus på hunden og barna så er det fort gjort å glemme eget kroppsspråk. Alternativt, om økonomien er veldig stram: Dunbar Academy abonnement? 
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...