Gå til innhold
Hundesonen.no

staff på 9 mnd gammel


Santos

Recommended Posts

jeg har hatt staff på 7 mnd nå ( hunden min er 9 mnd gammel nå ) han er flink med alt jeg sier, han drar ikke i bånd og er utrolig vennlig mot småbarna til store barna ... det er jeg glad for, men jeg oppdaget ikke så lenge siden at hunden min følger og plager stefaren siden han er litt / liker ikke hunder. han har ikke gjort noe galt mot hunden.

så jeg prøvde å ordne opp mellom hunden min og ham. så jeg forslo ham å overse hunden og er ikke interessert i ham som kontaktsøkere. han gjorde det som jeg ba om, det virket på en stund ( hunden min ga opp ), ca en uke etter kom han plutselig tilbake og plaget stefaren igjen. stefaren overså hunden og gjorde alt som jeg sa før .

det hjalp ikke, så jeg har klart å gi kommando til hunden, nei eller la være. han slutter og plager stefaren. det er bra, men han plager ennå bare når jeg ikke kan se ham eller ikke høre ham da plager hunden min mot stefaren som å hoppe og bjeffe på stefaren... hunden min er ALDRI sånn mot de andre enn stefaren min...

jeg mistenker at stefaren har en følelser som kan påvirke hunden min som truet eller noe ligner, så det er derfor han gjør sånn mot stefaren ?

PS: det er litt slitsomt å holde øye med hunden og stefaren min ellers er det alltid rolig når jeg er tilstede.

håper noen har erfaring til det slikt situasjon :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva med å lære hunden en god kommando (f.eks "gå vekk") som stefaren din også etterhvert kan bruke?

ja, jeg gjorde en ligner som det som nei, gå vekk, på plassen. han er lydighet til det nå... problemet er at han ikke gjør det når jeg ikke er tilstede eller jeg ikke kan se ham da gjør han det mot stefaren min. det har aldri skjedd med moren min når hun er alene med hunden min. det ble ikke noe problem... men det foregår alltid med stefaren... jeg skjønte lite på det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ja, jeg gjorde en ligner som det som nei, gå vekk, på plassen. han er lydighet til det nå... problemet er at han ikke gjør det når jeg ikke er tilstede eller jeg ikke kan se ham da gjør han det mot stefaren min. det har aldri skjedd med moren min når hun er alene med hunden min. det ble ikke noe problem... men det foregår alltid med stefaren... jeg skjønte lite på det.

Jeg tror det eneste som virker her er hvis stefaren din går inn, med deg til stede.

Litt løst tankespinn, men jeg tenker litt sånn at puberteten er jo her og stefaren din er et enkelt "mobbeoffer" å teste grensene på. At DU går inn for å beskytte stefaren din vil isåfall bare forsterke det inntrykket hos hunden.

Jeg ville tatt på pubertetslusa et lite bånd og fått stefaren din til å tråkke på båndet og si "nei", med en bestemt stemme, med en gang han begynner. Det viktige er å ikke høres sint eller redd ut (sinne og redsel går gjerne hånd i hånd, og det vet hundene), men bestemt. Som jeg sa til en kompis som en av hundene mine gjerne ville bølle med: du må virkelig MENE det med hele deg, og ta det som en selvfølge at hunden faktisk hører etter. Halvhjertede eller sinte tilbakemeldinger gjør det bare verre.

Mulig jeg tar feil i forhold til årsaken, men uansett er jeg ganske sikker på at taktikken virker, det der er typisk pubertetslus oppførsel og uansett om det er pga lek, teste grenser eller stress så er det viktig å få det under kontroll og gi tilbakemelding på at det ikke er ok. Det går ikke over av seg selv etter min erfaring.

Edit: glemte et viktig punkt! Når atferden er brutt er det lurt hvis stefaren din kommanderer sitt og belønner atferden med en godbit. Bare vær obs på at noen hunder kan såkalt "baklengskjede", dvs koble belønningen til den uønskede atferden, så det er lurt å å la den sitte rolig i 2-3 sek før man belønner. Jeg vet ikke hvordan staffen er der, men jeg hadde en toller som baklengskjedet biting i bukseben, til sitt, til godbit :whistle:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kanskje stefaren din hadde gått med på og gå noen turer med hunden, slik at deres forhold styrkes? Trenger ikke være lange turen eller i en lang periode, men han må være med på det hundre prosent de gangene han tar han med ut.. Skal nok ikke mye til, og kanskje det hjelper begge to :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Uff, kjipt med UVI. Men bra du fikk sove 6 timer sammenhengende, det er jo ganske lenge.  Jeg tror det allerede er blitt en vane for han å våkne i 4-tiden. Han våknet igjen i natt. Lå litt å tygget på sengen og styrte, så sovnet han etterhvert. Og igjen når alarmen går klokken 7, så vil han bare sove videre, så det er virkelig ikke noe stort behov for å tømme seg. Så nå er det bare å få bort den vanen tenker jeg, så får jeg sove natten igjennom 😊
    • Så bra Her har ho begynt å tisse inne, så da var UVI et faktum.. Men men, det skjer ofte med valper.  I natt sov ho i 6 timer sammenhengende, deilig. 
    • Sjekker om det lukter tiss hvor? Nei. Får det veldig godt med meg om han tisser inne, så trenger ikke å leite eller lukte. Det er en stor dam der hvis han har tisset 😂 Har gått over til å gi han tørt for til siste måltid, også har jeg faktisk vært litt "streng" og ikke luftet han på natten med mindre han virkelig gir tegn på at han må. Han har våknet 2 ganger denne uken, og ikke gitt tegn på at han virkelig må ut, bare sånn "kan vi stå opp nå, jeg er ferdig uthvilt" aktig greie. I dag virket det som han ville sove videre når klokken ringte 7, selv om han forsøkte å vekke meg i 4-tiden, så jeg tror absolutt han klarer å holde seg. 
    • PS: er det andre enn meg som går rundt å sjekker om det lukter tiss hele tiden???
    • Min har holdt seg stabil frem til nå.  Jeg har begynt å sove oppe, den sover nede i bingen. Tydligvis så sover jeg tungt, for idag etter 7 timer var hele buret og valpen fullt av tiss. Dette har ikke skjedd før... så hektisk morgen..  Lurer litt på hva jeg skal gjøre nå. Prøve igjen og se om det var et uhell, eller bare sove 6 timer så ut...
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...