Gå til innhold
Hundesonen.no

Hvem sitt ansvar?


Yakine

Recommended Posts

Når man får besøk, og din hund (eller den andre) blir kjempestressa eller noe sånn, hvem er det da som har ansvaret for å "roe" hunden sin? :?

(Selv om begge selvfølgelig bør roes... :P )

Skal vi da ha Atheo i buret eller skal besøket ha hunden sin i gangen eller evnt i bilen?

Dette er noe jeg har spekulert masse på... Kommer jo helt sikkert opp i sånne situasjoner.. :P

Håper dere skjønte hva jeg mente... Er litt dårlig til å formulere meg.. :oops:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Begge har anvare for å roe hundene. Blir hunden din veldig urolig av å ha den andre hunden i hus, er det kasnje best å enten legge din hund i bur eller ute gangen, eller ta den andre hunden ut i bilen. Somregel går det greit hvis begge holder hundene hver for seg og roer dem ned hver for seg. De trenger ikke å ligge oppå hverandre. Da roer de seg fortere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kommer jo ann på. Men når jeg tenker meg om så pleier nok venninnene mine og jeg ha det sånn at den som bor der har "førsterett". Jeg tar ikke med meg solo til noen hvis jeg vet at da må den jeg skal på besøk til bli låst inne i et annet rom... Da er det solo som må være igjen i bilen, eller noe sånt..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok.. For sånn det virker på meg så er det den som ofte kommer på besøk som ikke tar "hensyn" til at det er en annen hund i huset fra før...

Ja, det er kanskje ofte sånn. Men da får man prate med de det gjelder da.. Solo kommer heldigvis godt overens med de fleste av mine venninners hunder. Men det er ei venninne som har ei amstaff tispe som er litt gretten på andre tisper. Vi har aldri prøvd å ta hundene sammen (etter hennes ønske). Vi lar vær å ta med hundene når vi skal til hverandre, eller lar dem ligge i bilen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Djervekvinnen: Ja, det er akkurat det jeg og mener! Synes det er LITT for mye forlangt at vi skal sette vår hund ute i gangen eller i buret, fordi at de som kommer på besøk stresser opp vår hund...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det er kanskje ofte sånn. Men da får man prate med de det gjelder da.. Solo kommer heldigvis godt overens med de fleste av mine venninners hunder. Men det er ei venninne som har ei amstaff tispe som er litt gretten på andre tisper. Vi har aldri prøvd å ta hundene sammen (etter hennes ønske). Vi lar vær å ta med hundene når vi skal til hverandre, eller lar dem ligge i bilen.

Joda, det er jo greit å skal si fra om det, men det er jo ikke alle sånne ting går inn i hue på... :? Desverre!!

Vi kommer nok til å la Atheo være i bilen når vi drar hos folk vi vet ikke vil at han skal inn. Eller lar han være igjen hjemme...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Begge har ansvar for å roe ned hundene, men jeg syns at hunden som bor i huset skal ha "førsteretten", å da hvis besøket ikke klarer å roe ned hunden sin bør legge den i bilen (eller som jeg og venninne gjor - i gangen med et pledd, hunden hennes snorket å sov til dem skulle hjem:) ).

Er man på besøk bør man ta hensyn, å følge de regler som eiern i huset har satt. :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kommer jo litt an på hva som passer best, synes jeg. Selvfølgelig er det den som bor der som bestemmer, men man kan jo prate med sine venner håper jeg. :lol: F.eks. se an hvem det er som bråker, er det din hund eller besøkendes? Er noen av dem redde, trenger de å bli kjent med hverandre i et annet miljø først? Har besøkende bil eller annet sted hunden kan ligge på? Hvis ikke er det jo sansynlig at den hunden som bor der roer seg lettere på et kjent rom, enn at den fremmede roer seg på et fremmed rom.. Eller man kan binde dem begge to, unna hverandre.. Mange muligheter :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Ikke lett å få til disse oppstillingsbildene av valp 😂 Men tenker jeg skal forsøke å få til 1 bilde i måneden.    Tempo 4 måneder gammel.  12 kg og 42 cm høy. 
    • Jeg ønsker at prisene på valpene sank betraktelig. Både på blandinger og rasehunder. Grunnen til det er at når man nå tjener så utrolig godt på hvert valpekull, så er jeg redd det bli mer rovdrift på tispene. Og mer useriøs oppdrett. Jeg vet om flere som sper på pensjonen ved å avle kull etter kull, år etter år (på flere tisper, men likevel). Han ene får opp til ca 50 valper pr. år, og sånn har han holdt på i mange mange år. Blir penger av det gitt... 
    • Han får typisk siste måltid i 20-tiden, og da er det oppbløtet, så han får i seg mye væske da. Har tenkt at dette kanskje er litt for seint og at han da får full blære en gang midt på natten. Vi legger oss ca. 22:30 og står opp klokken 07, så det er jo over 8 timer. Men som sagt har han jo klart dette fra han var 2 måneder gammel, så jeg syns det er rart at nå som han er større, så skal han plutselig ikke klare å holde seg lenger. Ja, jeg er streng på at det er kun ut for å tisse og bæsje. Han får ikke begynne å leke med pinner osv. Han sovner fort igjen etter å ha vært på do, så det er bra! 
    • Litt av problemet er at om man avler renrasede hunder så får man konsekvenser i det at man ikke får registrert valpene, mens med blandingshunder så er det litt mer "fritt frem". Dessverre. Og det er lite man kan gjøre så lenge hundene har tilgang til mat, vann og ly, og får det tilsynet de har behov for helsemessig.
    • Hei.. Jeg blir så frustrert.. Noen jeg så hadde valper liggende ute på finn i starten av året (valpene født i Desember), har nå parret tispa igjen på første løpetid etter forrige kull, dette skjer så ofte og jeg blir kvalm! Er det virkelig ingen lov som skjermer de stakkars tipsene for sånt? De blir jo brukt som pengemaskiner. "Oppdretter" får søte små valper og itillegg så tjener de GODT på det, vinn vinn tenker de..  Ikke bare skal de ha nytt kull, men rett etter å solgt valpene fra forrige kull så ble både mor og far (de eier begge selv) lagt ut for omplassering på finn, dette ett eller annet vås om at de skulle bruke tid på Gud og hadde blitt frelst og blabla. Jeg blir helt paff.. Men viser seg jo at hundene aldri ble omplassert allikevel for nå har de lagt ut ny annonse om at de venter valper i August, fra samme tispe og hannhund... Har forresten screenshot fra annonsen til forrige kull. Er det lov å holde på sånn? Rådrift på tispa for at de har funnet ut at de tjener gode penger på det?!  Gjelder forresten Malamute/husky blanding, hvite hunder, du finner de på finn 🤪
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...