Gå til innhold
Hundesonen.no

under 4 mnd og valpeshow.

JulieOgBertene

Recommended Posts

Guest Jonna
Skrevet

Nei, valper under 4 mnd har ikke lov til å være på utstillingsområde lengre ifølge regelverket.

Hentet fra NKK sine utstillingsregler:

5.2 Ansvar

Utstilleren er ansvarlig for sin(e) hund(er). Ansvaret omfatter også å fjerne etterlaten‐ skaper (avføring) etter hunden på utstillings‐ området og tilliggende områder, så som par‐ keringsplasser og på veien mellom parkering og hall/utstillingsområdet samt ansvar for eventuell skade forårsaket av hunden i for‐ bindelse med utstillingen.

Valper under 4 mnd får ikke medtas inn på utstillingsområdet. Nær familie/samboer av dommer eller øvrig ringpersonell, kan ikke fremvise hund til be‐ dømmelse i samme ring.

Skrevet

Jeg vet. Men jeg har fått vite at det er meldt på en valp på 3 mnd ureg på valpeshow på rasespesialen.

Jeg har også snakket med de som er ansvarlig for utstillingen, men svaret jeg fikk var at de var glad flere ble med på utstillingen.

Guest Jonna
Skrevet

Om klassen er (som den pleier å være) 4-6 mnd så driver jo personen å trikser med alderen på skjema.

Har personen skrevet korrekt f.dato og det er 3 mnd så er det egentlig bare til å sende den i retur med infoen om regelverket.

Evt så er det bare til å drite i det. Det må jo nesten en komite bli enig om så ikke en person blir stående som "syndebukken".

Skrevet

Valpeshow er uoffisielt. På vår rase spesial for en uke siden var det flere valper på 3,5 mnd som spurte om de kunne få være med. Jeg var ansvarlig for utstillingen. Jeg spurte dommer og hun synes det var helt greit. Jo flere jo bedre. Så disse fikk bli med og den ene vant faktisk.

Disse resultatene registeres ikke noe sted, så ikke noe problem i mitt hode.

Man får ikke meldt på hunden via NKK sitt system, men det er jo bare å skrive et kritikkskjema og ta med hunden på listen til ringsekretæren.

Skrevet

Vi følger NKKs regler på Japanspesialen. Slike påmeldinger eller forespørsler blir avvist/returnert.

Men noen kan jo jukse på en valp som er under registrering, hvis man ønsker å lyve for å få valpen sin med...

Vi kjører katalogen mot DogWebArra, og der er det ikke mulig å få med valper som er under 4 måneder.

Vi har opplevd at noen har jukset, og da blir det oppdaget, det er min erfaring.

Som arrangør plikter man å følge reglene, og reglene for valpeshow sier klart at valpene skal være 4 måneder.

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Det er veldig vanskelig å si hva som er "bedre" uten å vite hvordan forutsetningene ser ut. Hvis det er hjelp til rasevalg du vil ha så er det kanskje greit å lage en egen tråd til det med informasjon om hvilken erfaring du har med hund, hvordan hverdagen din ser ut, hvor mye aktivitet vil hunden få, har du planer om noe målrettet aktivitet/sport osv. Hvilke kriterier har du mtp. lyd, pelsstell, støvsuging, størrelse på hunden?  Med denne informasjonen er det lettere å gi råd om en rase som kan passe til ditt potensielle hundehold. Det er helt sikkert flere raser som kan passe kriteriene, og mange som ikke gjør det. 
    • Svarer dere begge to her. Ser at dette kanskje er en god grunn til å vurderer andre raser. Kanskje Aussie eller Collie er bedre?
    • Har ofte erfaring med at de jeg spør på utstillinger eller andre stevner bare roser hunderaser helt og forteller kun det positive. De jeg snakka med på messen var kun positive til rasen.
    • Jeg har møtt noen fine individer, men ikke nok til at jeg tenker at rasen er en fin og god brukshund. Alt for mye merkelig mentalitet ute å går, og allergi og hd
    • Hunder lever fint med tre ben, jeg ser ikke at en amputert tå vil utgjøre store problemer for en såppas sprek rase. Hvis hunden ellers er frisk og sprek ville jeg gjort det, selv om den er godt voksen. 
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...