Gå til innhold
Hundesonen.no

sikre hunden i bilen


Recommended Posts

Jeg har mine i bur i bagasjerommet som er festet fast. Når jeg er med venner i mindre biler ol setter vi gjerne et bur i baksetet og fester godt. Evt får de på seg sånn bilsele som du fester i bilbeltet.

har aldri hørt om og sett den du linket til så har lite å si om den :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det jeg likte minst med den løsninga du linket ti, er at hunden er fes6ta i halsbåndet inni "bilsetet" som består av myke kanter.Ser ikke at dette skal beskytte noen ting, og i en smell vil man vel kunne gi hunden en skikkelig nakkaskade i stede for beskyttelse.

Så dette beskytter vel bare eier mot løse gjenstander, i dette tilfellet hunden, ved bråbremsing...

Vi kjøpte skreddersydd "burløsning" til bilen vår i Finland bestående av hel luke bakerst, skillevegg, samt sikkerhetsgodkjent løsning for å sette i åpningen mellom seterygg på baksetet og taket.

Er kjempefornøyd, for nå kan vi ha bagasjerommet åpent og ingen kommer seg inn.

Samt at hele bagasjerommet er liggeplass, noe man ikke oppnår med bur.

http://www.kulkukoira.com/epages/OVK.sf/fi_FI/?ObjectPath=/Shops/04012010-1027/Categories/kulkukoiraverajat

Mens de laga og monterte dette så jeg på andre ting de solgte, og de hadde en løsning for småhunder som sikres i bilens baksete:

http://www.kulkukoira.com/epages/OVK.sf/fi_FI/?ObjectPath=/Shops/04012010-1027/Categories/SleepyPod

Dette er jo en lukket løsning, så jeg synes den er litt bedre enn den trådstarter linker til.

Og så har den innlagt varme for frossne små hunder... :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det jeg likte minst med den løsninga du linket ti, er at hunden er fes6ta i halsbåndet inni "bilsetet" som består av myke kanter.Ser ikke at dette skal beskytte noen ting, og i en smell vil man vel kunne gi hunden en skikkelig nakkaskade i stede for beskyttelse.

Så dette beskytter vel bare eier mot løse gjenstander, i dette tilfellet hunden, ved bråbremsing...

Vi kjøpte skreddersydd "burløsning" til bilen vår i Finland bestående av hel luke bakerst, skillevegg, samt sikkerhetsgodkjent løsning for å sette i åpningen mellom seterygg på baksetet og taket.

Er kjempefornøyd, for nå kan vi ha bagasjerommet åpent og ingen kommer seg inn.

Samt at hele bagasjerommet er liggeplass, noe man ikke oppnår med bur.

http://www.kulkukoira.com/epages/OVK.sf/fi_FI/?ObjectPath=/Shops/04012010-1027/Categories/kulkukoiraverajat

Mens de laga og monterte dette så jeg på andre ting de solgte, og de hadde en løsning for småhunder som sikres i bilens baksete:

http://www.kulkukoira.com/epages/OVK.sf/fi_FI/?ObjectPath=/Shops/04012010-1027/Categories/SleepyPod

Dette er jo en lukket løsning, så jeg synes den er litt bedre enn den trådstarter linker til.

Og så har den innlagt varme for frossne små hunder... :D

hunden er festet i sele og ikke i halsbåndet :ahappy: men vi skal ikke ha den for hunden kan bli slengt ut ved bråbrems...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det jeg likte minst med den løsninga du linket ti, er at hunden er fes6ta i halsbåndet inni "bilsetet" som består av myke kanter.Ser ikke at dette skal beskytte noen ting, og i en smell vil man vel kunne gi hunden en skikkelig nakkaskade i stede for beskyttelse.

Så dette beskytter vel bare eier mot løse gjenstander, i dette tilfellet hunden, ved bråbremsing...

Vi kjøpte skreddersydd "burløsning" til bilen vår i Finland bestående av hel luke bakerst, skillevegg, samt sikkerhetsgodkjent løsning for å sette i åpningen mellom seterygg på baksetet og taket.

Er kjempefornøyd, for nå kan vi ha bagasjerommet åpent og ingen kommer seg inn.

Samt at hele bagasjerommet er liggeplass, noe man ikke oppnår med bur.

http://www.kulkukoira.com/epages/OVK.sf/fi_FI/?ObjectPath=/Shops/04012010-1027/Categories/kulkukoiraverajat

Mens de laga og monterte dette så jeg på andre ting de solgte, og de hadde en løsning for småhunder som sikres i bilens baksete:

http://www.kulkukoira.com/epages/OVK.sf/fi_FI/?ObjectPath=/Shops/04012010-1027/Categories/SleepyPod

Dette er jo en lukket løsning, så jeg synes den er litt bedre enn den trådstarter linker til.

Og så har den innlagt varme for frossne små hunder... :D

men der står alt på finsk.. :rolleyes2: ... hehe.. fant den på en norsk hjemmeside :) den var jo genial! :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Siden toypuddelen er såpass liten, kan du kjøpe et lite transportbur som du sikrer i fotenden bak førersetet. Det sikres godt, men det er langt tryggere enn å feste det i setet på noe vis, siden det ikke er noe særlig plass til å flakse fram og tilbake i en evt kollisjon ;)

varikennel lager slike transportbur.

1.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Veldig takknemelig for alle råd! :ahappy: tusen takk alle sammen! <3

PS: finnes det sleepypod på norske dyrebutikker?

Har ikke sett den hverken på nett eller i butikk i Norge.

Men de er veldig greie å handle med på Kulkukoira i Finland.

Og de sender til Norge.

Jeg møtte de først på ei utstilling i Finland i fjor, og tok kontakt når jeg visste vi skulle forbi butikken / verkstedet deres i påsken.

Har brukt mail, og skrevet på engelsk.

Er kjempefornøyd med servicen deres, de var hjelpsomme og fleksible, og kan trygt anbefale andre å handle derfra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ikke sett den hverken på nett eller i butikk i Norge.

Men de er veldig greie å handle med på Kulkukoira i Finland.

Og de sender til Norge.

Jeg møtte de først på ei utstilling i Finland i fjor, og tok kontakt når jeg visste vi skulle forbi butikken / verkstedet deres i påsken.

Har brukt mail, og skrevet på engelsk.

Er kjempefornøyd med servicen deres, de var hjelpsomme og fleksible, og kan trygt anbefale andre å handle derfra.

godt å vite :) vi har veldig lyst på sleepypod i hvit! den var veldig smart!! :ahappy:

Er det mulig å få nettsiden på engelsk?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror ikke det.

Men klipp og lim litt i Google sin oversetter, så får man med essensen av innholdet...

Kan fort bli litt rart oversatt, men tenker man litt kreativt, så går det seg til. :lol:

har akkurat prøvd det.. noen finske ord innimellom og rart oversatt! veldig morsomt å lese :lol::D hehe..

en kan man sende mail til kulkukoira på engelsk?? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja vi har hatt all kontakt på engelsk.

Både når vi møtte dem første gang, og når vi var der for å få montert inn buret.

Samt alle mailene i forkant.

Da sender vi nok snart en mail :) Tusen takk :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

Vi bruker en sele, med et feste akkurat som et vanlig bilbelte.

Det er av en type som heter CLIX Car safe

Denne er veldig praktisk for små biler, det er som å ha en ekstra person i bilen! ;)

PS: Hvis man er alle i bilen kan dette bli et problem!

men vi skal få liten toypuddel.. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Cosmo sitter enten i bur eller i sele (avhengig etter hvilken av bilene jeg har) Tesh ligger løs i bagasjerommet. Hun er såppas stor at hun ikke vil fly over setene uansett pluss at det er gitter der.

Vet ikke om det er helt godkjent da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trodde det nå var påbudt å sikre hund med godkjente bilbur jeg? :icon_confused:

Niks, det eneste er at de har blitt strengere på at hunder inngår i reglene for sikring av last.

Det er dessverre sånn at de fremdeles gjelder som last.

Altså er det nok sikring å feste dem i et solid bånd i bagasjerommet, festet i halsbåndet.

Men med løse hunder, kan du bøtelegges med inntil 7,000kr per hund. En bekjent fortalte meg om en venn av ham som fikk 21,000kr i bot for sine tre løse hunder.

Selv har jeg en midlertidig løsning i form av sammenleggbart skrått metallbur, dette er kilt fast i bagasjerommet, da jeg har høy kant bak, og baksetet festet på skrått på andre siden. Dette er absolutt ikke optimalt i mine øyner, men mer en brukbart nok.

Nå skal jo bilen vekk, så da ser jeg ikke noe poeng i å investere i noe annet til den. Men det blir nok andre boller med den nye bilen.

Kan forsåvidt anbefale Kela-hundebur, og det blir nok min neste løsning, om jeg ikke finner standardbur som passer, og ligger under i prisklasse.

Jeg har forsåvidt brukt bilsele til phalenen jeg hadde, og det funket det altså. Med så lette og små hunder er det ganske forsvarlig. Men det er ingen løsning jeg ville brukt på hunder over sånn ca 10kg.

Ellers kan det jo nevnes at jeg har blitt stoppet av politi (førerkort-kontroll) den ene gangen phalenen var løs i bagasjerommet. Det gikk visst helt fint det, hun bare koste masse med den superglade hunden som stakk hodet ut av vinduet for å hilse på dette uniformerte mennesket.

Men det er vel ikke noe stor nyhet at politi også består av mennesker, med forskjellige prioriteringer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

No er det jo ikkje krav til sikring av last inni personbil, så skal ein bøteleggje for usikra last her, så må det vere særs graverande, eller alt skjedd ei ulukke. Det er klart, tre heilt lause hundar som spring rundt i bilen under køyring kan jo vere gale, men å ha ein hund laus i bagasjerommet kan ingen seie noko på, OM det er som du seier at hundar går som vanleg last (eg kan det meste om lastsikring, men ikkje så mykje om kva hund er definert som).

Vi har bur i stasjonsvogna, der det ikkje er gitter mellom bagasjerom og kabin. I pizzabilen har vi foreløpig hunden laus baki. Har planar om å snekre oss eit bur, slik at vi kan ha med oss både hund OG bagasje :ahappy: .

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Så herlig at ferien din har begynt, og at du og hunden din skal nyte den sammen! Det høres ut som dere kommer til å få masse kvalitetstid sammen, noe som er så viktig. Når det gjelder naboene og hundevennen din, det er jo flott at de har så mye tillit til deg, men jeg skjønner godt at du ikke vil overta flere hunder! Det er jo en stor forpliktelse, og det er viktig å kjenne sine egne grenser. Håper dere får en fantastisk ferie sammen, du og hunden din! ❤️
    • Odin var også dement mot slutten, og det var tøft. Han hadde ikke samme uroen, han var bare forvirret, og ville være inntil oss hele tiden (nok en kombinasjon av døvhet/blindhet også). Vi fikk Eldepryl hos Renate Nydal, det hjalp litt en stund på uroen, men ikke store forandringer. Kan være verdt forsøket.
    • Du kan ta pulsen ved å kjenne på blodåren som går ned på innsiden av låret.
    • Frøkna her begynner å bli dement, og det er utrolig vanskelig å forholde seg til. Så snart det er "dødtid" hjemme begynner hun enten å vandre frem og tilbake, eller å gå i ring. Hvis jeg avbryter henne og tar henne med ut på tur eller trening "våkner" hun og er seg selv igjen, men hun må altså ha mental input hele tiden for å ikke gå inn i disse tvangshandlingene. Jeg antar at det i stor grad skyldes kjedsomhet og uro, men ettersom hun har en ødelagt skulder er det ikke mulig å gå lange turer med henne heller. Lite fysisk aktivitet bidrar helt sikkert til problemet. Hun går på Karsivan, men synes ikke det hjelper så veldig. Det er ikke noe særlig til livskvalitet sånn som hun har det nå, men jeg kan jo ikke underholde henne konstant. Er det noen som har hatt dement hund som har noen tips til hva jeg kan gjøre for henne? Andre typer medisiner som hjelper?
    • Jeg vet ikke hvordan det skilles mellom de ulike dachsrasene, men avlsrådet i raseklubben vil kunne hjelpe deg med dette. Jeg ser ingen grunn til at det skulle bli komplikasjoner hvis begge er friske, men det er mange andre hensyn å ta før man velger å avle, så ta kontakt med avlsrådet og be om hjelp der.
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...