Gå til innhold
Hundesonen.no

Collie oppdretter?


¤renate¤

Recommended Posts

Noen som kan anbefale en god oppdretter av collie(Langhår)?

Og for å gjøre det litt vanskeligere, så er jeg ute etter noe mer enn en pen utstillingshund, jeg vil ha en collie som kan brukes også.

Jeg har bruk for en gjeterhund på gården, så jeg trenger en hund med god mentalitet og vilje til å jobbe.

Er ikke et krav at oppdretter bruker hundene til gjeting da, men fint om de faktisk bruker hundene til et eller annet bortsett fra utstilling.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Gråtass

Noen som kan anbefale en god oppdretter av collie(Langhår)?

Og for å gjøre det litt vanskeligere, så er jeg ute etter noe mer enn en pen utstillingshund, jeg vil ha en collie som kan brukes også.

Jeg har bruk for en gjeterhund på gården, så jeg trenger en hund med god mentalitet og vilje til å jobbe.

Er ikke et krav at oppdretter bruker hundene til gjeting da, men fint om de faktisk bruker hundene til et eller annet bortsett fra utstilling.

Hvis dette er det du skal ha hund til, å bør du kanskje vurdere en border collie, framfor en collie?!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis dette er det du skal ha hund til, å bør du kanskje vurdere en border collie, framfor en collie?!

Joda, hadde jeg KUN tenkt gjeting så hadde jeg nok valgt en bc, men hverdagen inneholder så mye mer enn det, og i resten av min hverdag passer ikke en bc inn.

Altså, jeg er ute etter en grei, ukomplisert familiehund som ikke krever enormt, men som også kan brukes til gjeting, og da blir bc'en for ekstrem, mens en collie med litt ekstra motor(Iforhold til den gjengse utstillingscollien) vil passe perfekt.

Og nå finner jeg det også spennende å prøve noe annet enn bc i gjeting, jeg har jo shelties, og gutta mine har vist at de absolutt ikke har glemt hva rasens opprinnelige bruksområde var :ahappy: Eneste grunn til at jeg ikke kjøper meg ny sheltie og satser på gjeting med den er at jeg vil ha en litt større hund.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Gråtass

Joda, hadde jeg KUN tenkt gjeting så hadde jeg nok valgt en bc, men hverdagen inneholder så mye mer enn det, og i resten av min hverdag passer ikke en bc inn.

Altså, jeg er ute etter en grei, ukomplisert familiehund som ikke krever enormt, men som også kan brukes til gjeting, og da blir bc'en for ekstrem, mens en collie med litt ekstra motor(Iforhold til den gjengse utstillingscollien) vil passe perfekt.

Og nå finner jeg det også spennende å prøve noe annet enn bc i gjeting, jeg har jo shelties, og gutta mine har vist at de absolutt ikke har glemt hva rasens opprinnelige bruksområde var :ahappy: Eneste grunn til at jeg ikke kjøper meg ny sheltie og satser på gjeting med den er at jeg vil ha en litt større hund.

Jeg personlig er helt uenig med deg at en border collie er en ekstremhund, som ikke kan tilpasse seg et normalt familieliv. Men det er meg. Jeg tror at det er enklere å finne en bc med av-knapp enn å finne en collie med på-knapp..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg personlig er helt uenig med deg at en border collie er en ekstremhund, som ikke kan tilpasse seg et normalt familieliv. Men det er meg. Jeg tror at det er enklere å finne en bc med av-knapp enn å finne en collie med på-knapp..

enig der

Vi har hatt 2 bc familiehunder som ikke er ekstreme, de trenger det alle andre hunder trenger. man legger jo litt opp til ting selv også :)

våre har vært med oss overalt på ferier ol, drevet ltit meg agility og lydighet.

+ at de er jo supre gjeterhunder :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg personlig er helt uenig med deg at en border collie er en ekstremhund, som ikke kan tilpasse seg et normalt familieliv. Men det er meg. Jeg tror at det er enklere å finne en bc med av-knapp enn å finne en collie med på-knapp..

Akkurat, så dere mener at bc'en overhodet ikke krever noe mer enn f.eks en (noe over gjennomsnittet aktiv) sheltie, collie el.lignende da altså?(For det er DET jeg er ute etter, hverken mer eller mindre) Isåfall foregår det ekstremt mye løgn og fanteri i bc verdenen gitt :blink:

Anyway, bc er ikke aktuell her i hus, aktivitetsnivå er ikke eneste grunn til det, uten at jeg ser poenget i å legge ut så mye mer om det da jeg ikke er intressert i noen rasediskusjon siden jeg nå allerede har bestemt meg for rase, og er fullt klar over hva jeg går til.

Hva med korthåret collie?

Er mange fine kenneler i Sverige og Finland. Kanskje Gemdales kunne vært noe? Fullt mulig å få en langhår fra korthårs linjer, men den vil antakeligvis ikke gjøre det bra på utstilling.

Tja, mjo, kunne vurdert korthårs collien, men hvordan klarer disse seg i nord-norsk vinterkulde? Noen som vet?

Takk for oppdretterforslag, skal sjekkes ut:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vil anbefale border collie dersom du skal ha en gjeter. Det finnes én oppdretter i Norge som driver med gjeting, og der blir det neppe valper på to-tre år. I Sverige tror jeg ikke det er noen som driver med gjeting "på ordentlig". Vet at hundene fra linjene tispa mi kommer fra har vist svært gode takter når de har testet sitt gjeterinstinkt, men det er så vidt jeg vet ingen som driver med det og dermed blir det total sjansing å kjøpe valp. I all hovedsak er mesteparten av gjeterinstinktet avlet ut av rasen.

Kjøp collie dersom du ønsker deg en fin allround-hund som kanskje vil kunne gjete. Hvis du VIL gjete, kjøp border collie.

Når det er sagt, så tror jeg forresten at kennel Dantos i Sverige planlegger kull etter en Amerikansk import som kommer fra en kennel som driver med gjeting. Du kan jo forhøre deg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror korthårs collien må ha dekken om det blir for kaldt, men jeg tror den tåler mer enn f.eks dalmatiner, boxer osv, som er helt glatthåret. Korthårs Collien har så vidt jeg vet både dekkhår og underull, så den har bedre beskyttelse enn en glatthåret hund.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vil anbefale border collie dersom du skal ha en gjeter. Det finnes én oppdretter i Norge som driver med gjeting, og der blir det neppe valper på to-tre år. I Sverige tror jeg ikke det er noen som driver med gjeting "på ordentlig". Vet at hundene fra linjene tispa mi kommer fra har vist svært gode takter når de har testet sitt gjeterinstinkt, men det er så vidt jeg vet ingen som driver med det og dermed blir det total sjansing å kjøpe valp. I all hovedsak er mesteparten av gjeterinstinktet avlet ut av rasen.

Kjøp collie dersom du ønsker deg en fin allround-hund som kanskje vil kunne gjete. Hvis du VIL gjete, kjøp border collie.

Når det er sagt, så tror jeg forresten at kennel Dantos i Sverige planlegger kull etter en Amerikansk import som kommer fra en kennel som driver med gjeting. Du kan jo forhøre deg.

Jeg er klar over at jeg tar en stor sjanse mtp gjeting og collie, men den sjansen er jeg absolutt villig til å ta, om den ikke egner seg så er det synd, såklart, men ikke verdens undergang på noen måte.

Ellers, takk for tipset, skal sjekke ut:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er klar over at jeg tar en stor sjanse mtp gjeting og collie, men den sjansen er jeg absolutt villig til å ta, om den ikke egner seg så er det synd, såklart, men ikke verdens undergang på noen måte.

Ellers, takk for tipset, skal sjekke ut:)

Da kan det jo være verd å kikke nærmere på collie. :) Ellers er det kennel Dagsljus (kennel Dantos er medeiere til denne hannen) som planlegger valper etter hannen jeg nevnte til neste år. Ellers finnes det oppdrettere i USA som driver med gjeting (konkurranse), så om importrestriksjonene endrer seg til nyttår, er jo også det en mulighet. Her kan du se litt annonser fra Amerikanere som driver med gjeting:

http://www.colliesonline.com/ad_archive_2009/misty_morn_101709.html (klikk Next Page for å komme videre)

Dette er jo da mer "kose-gjeting" enn "bruks-gjeting", da. Men det er altså ikke umulig å få collien til å hjelpe deg til å få dyr til å bevege seg i en gitt retning! :ahappy:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...