Gå til innhold
Hundesonen.no

Tips til fòring av operert valp

Solo

Recommended Posts

Jeg har en valp som ble operert i magen for noen dager siden. Han hadde svelget en pipeleke hel og den måtte derfor fjernes kirurgisk. Nå får han et spesialfòr fra dyrelegen og får kun 1 ss pr gang x flere pr dag.

Han kan fòres med større og større porsjoner etterhvert men jeg lurer litt på om jeg skulle fòre med annet enn tørrfòr i en periode når han kan spise normalt igjen. Tenkte på dette valpeforet V&H? Han er ganske tynn og jeg vil gjerne "feite" han opp litt. Han har dårlig apetitt på tørrfòret til vanlig, både når jeg bløter det opp og hvis jeg gir det litt tørrere. Så å gi mer tørrfor kommer ikke til å funke ser jeg for meg:/

Hvis jeg kjøper av V&H sitt for, hvor mye ca pr dag? Noen andre råd? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du må gjerne gi VOH, men begynn meget forsiktig. Gi bare en mullfull i gangen og ofte. Dette fordi han er mage/tarm operert OG fordi han ikke er vant til det høye fettinnholdet.

Når han takler maten fint, skal han ca CA 4% av sin egen vekt pr dag. Dvs om han veier 10 kg skal han ha ca 400 gram pr dag. Det virker veldig mye, men husk at over halvparten er vann, så han vil drikke mye mindre enn før.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når min hadde gjennomgått samme type operasjon (spist stein) så forte jeg på Hills a/d bokser i starten. Ofte og lite. Om jeg husker rett så gikk han på det til stingene ble tatt. Stor hund,så det ble litt dyrt..men men. Etter stingene ble tatt gikk jeg tilbake til V&H men gav ofte og lite. Om du gir a/d så står det på hvor mange bokser i forhold til vekt. V&H 2% av forventet voksenvekt eller 4% av nåværende valpevekt. Gå over til V&H du :) Lykke til med lekespiseren

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da Pan ble operert (åpnet både mage og tarmer..) ble han også foret på Hills våtfor fra boks en stund.

Etter en uke eller noe gikk han over på en tørr variant som skulle stå til oppbløting en time eller mer..

Så, etter ytterligere en stund (i overkant av to uker etter operasjonen mener jeg å huske..) gikk vi tilbake til vårt gamle foringsregime.

V&H er IKKE en måte å feite opp en hund på. Det er derimot en måte å gi de fin og sunn mat uten alle karbohydratene det er i tørrfôret..

Kombinasjonen av fett og karbohydrater er den mest effektive måten å feite opp en hund på, men hva er egentlig poenget? Det er alt for mange feite hunder der ute fra før, hunden din har best av å være slank, også under oppveksten.

Valpefett som man tidligere mente var sjarmerende og sunt er faktisk farlig!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ikke tenkt å overfòre hunden min men han er undervektig og trenger å spise rikelig etter en litt tøffere start...

Har du konsultert en veterinær angående at hunden din er undervektig? Da bør en dyktig veterinær kunne komme opp med forslag til hva du bør gjøre..

PS: Ikke bruk en veterinær som er helt opphengt i de 20 timene eller hva de har med undervisning fra Hills og Eukanuba..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Snakket med veterinær angående dette og hun mente også at valpeforet til V&H kunne gjøre ham noe hardere i magen og at hun ikke ville startet med det så snart etter operasjonen iallefall. Men han skal fortsett med a/d en stund og se om ting retter på seg når han blir helt frisk igjen :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Dette har jeg aldri hørt om. Uff, lykke til, håper det går bra!
    • Frøkna har mest sannsynlig fått en blokkert spyttkjertel. I går skulle hun til utredning i CT, men forundersøkelse av hjertet viste at det ikke er et alternativ å dope henne ned slik hjertet er nå. Så hva i alle dager gjør jeg? Er det noen som har vært borti dette, og evt. fått utført noe slags behandling (f.eks. drenering?) under lokalbedøvelse? Hun ble satt på vanndrivende over helga for å redusere trykket på hjertet, så vil de ta en ny vurdering mtp. risiko ved narkose i neste uke,  men hun vil uansett være en høyrisikopasient så det er jo kjempeskummelt å gå den veien. Jeg har jo ikke lyst til å risikere livet hennes for en blokkert spyttkjertel, som tross alt ikke er livstruende og mest bare et irritasjonsmoment. Alt hva den stakkars hunden skal måtte gjennomgå 
    • Få en trener MED ERFARING (fra hundeklubben f.eks) ikke en som har tatt e kurs og er på sin første hund...  Dette må en hjelpe dere med in real life.  Har selv en valp på 16 uker som bodde på småbruk, men hun er miljøsterk og rå i miljø. Det er noe miljø og mye genetikk.  Kjenner ikke til Collie men tidligere slet de med nerver og det er jo bittelitt arvelig det... Det du opplever høres meget rart ut. Få hjelp hjem nå!!  Valpekurs er genialt, men treneren der har begrenset tid til å hjelpe med sånne problemer, men noe veiledning hjelper absolutt.   
    • Gratulerer med resultatene og hunden!
    • Jeg er ganske forelska om dagen 😂❤️    Vi har jo 3 tisper også - Utrolig morsomme og herlige vesen! Men hannhund er virkelig noe for seg selv! ❤️   Nils hadde en strålende valpekarriere, til helga skal han til Nkk Sandefjord og prøve seg som junior - Vi er forberedt på at alt kan skje 😂
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...