Gå til innhold
Hundesonen.no

Hva er lov å ha med i ringen?

Red Merle

Recommended Posts

Min lille utstillins stjerne av en gromgutt, hater utstilling. Han er straks 6 mnd, og har vært vist på valpeshow 2 ganger. Han synes utstilling er teit, fordi han ikke får leke med de andre hundene. Godbiter har ingen effekt, har prøvd det meste fra fiskekaker til roastbiff. Han hiver seg rundt i lenka som en dust, og skal bare leke og herje tulling. Om han da får tilsnakk, eller man maser på ham, så klapper han sammen, og nekter å gjøre noe som helst.. Og der er jo forståelig, det er ikke morro å få kjeft og mas. Det eneste som fungerer er en liten kong-pipeball og klikker. Jeg vet at det ikke er lov med klikker i ringen, men er det lov å ha med f.eks pipeballen?

Den er så liten at jeg kan holde den inni hånda, og lage en liten pipely, så han følger med. Da løper han som en gud, hopper noen gledes hopp, men er mer kontrollerbar i det store og hele. Nettopp fordi denne lille pipeballen betyr så mye for ham. Iallefall når vi trener.

Hva har man egentlig lov til å ha med i ringen som motivasjon/belønning til hunden når man er på utstilling?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Jonna

Så vidt jeg vet så står det ikke noe om det i regelverket at man ikke kan ha med forsterker. Vet at mange har med ball og pipeleke.

MEN vær oppmerksom på at med en gang dette plager/forstyrrer andre hunder i ringen så vil det antagelivis blir reagert på at dommer/ringsekeritær/med utstiller.

Dette gjelder jo også folk som slenger godbiter i hytt og gevær uten å plukke det opp igjen inni ringen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat, nei må jo selvsagt passe på å ikke forstyrre de andre i ringen :). Tenkte å leke med ham før vi går i ringen, pipe med ballen, og ha det gøy.. For så gå inn i ringen med ballen, men ikke pipe med den. Bare det at han vet at jeg har den, har hittil fungeret veldig bra. Men jeg tør jo ikke ha den med om det ikke er lov. Men siden det ikke går på noe annet enn å ta hensyn (noe som er en selvfølge), så kan man jo ikke akkurat bli disket eller noe for å ha den med heller?

Jeg vil jo ikke at han skal synes utstilling er kjipt. Og jeg vil jo gjøre det jeg kan for at han skal like det, men om det ikke fungerer, så vil jeg heller ikke tvinge ham til å gjøre noe han ikke trives med.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

Jeg bare lurer, er det lov å pipe litt (ikke mye) med en pipeball når du står foran dommerbordet? for da er det jo din hund som blir dømt.

Hunden min klarer seg med godbiter og han er flink med det, men han er mye flinkere og gladere med ball.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Kanskje på tiden med en oppdatering her også. Shero: Shero er nå 11 år og pensjonist. Han har vært pensjonert fra agility konkurranse siden 2022, men har fått gå blåbær med mamma, men etter at han begynte å halte i ett løp i sommer er han heltidspensjonist. Før han ble pensjonert rakk han å delta på ett NM, hvor vi kom igjennom 1. løp. Han har fått prøvd seg på nose work, men vi sliten med at han skal appotere luktboksne så det er lagt litt på hyllen til jeg finner en løsning. Eskene skal uansett enten stås på eller etes opp så... Han har også fått prøvd seg på svømming, han vet ikke om han er helt fan av å svømme hvor han ikke kan stå.M Mamma og Shero. Shero & Max er slitene etter NM  Max: Max er nå 6 1/2 år gammel (hvor tiden flyr). Han bommet på stigefelt i sommer og traff, så nå er vi klasse 3 på heltid. Stigefelt brenner vist, hilsen Max. Max er en fin storebror til Yoshi og er glad han endelig har fått noen å leke med. Jeg har vært instruktør i agility i høst, og Max stilte opp som lånehund siste gangen. Veldig moro at han er trygg nok til å gå, siden sist jeg prøve å få han til å gå med noen utenom familen løp han rett til meg. Vi har også vært innom Sheltie-VM i Kongsvinger hvor vi hadde mye fint, men ikke full klaff.  Max på Sheltie-VM Max og Yoshi
    • Dette har jeg aldri hørt om. Uff, lykke til, håper det går bra!
    • Frøkna har mest sannsynlig fått en blokkert spyttkjertel. I går skulle hun til utredning i CT, men forundersøkelse av hjertet viste at det ikke er et alternativ å dope henne ned slik hjertet er nå. Så hva i alle dager gjør jeg? Er det noen som har vært borti dette, og evt. fått utført noe slags behandling (f.eks. drenering?) under lokalbedøvelse? Hun ble satt på vanndrivende over helga for å redusere trykket på hjertet, så vil de ta en ny vurdering mtp. risiko ved narkose i neste uke,  men hun vil uansett være en høyrisikopasient så det er jo kjempeskummelt å gå den veien. Jeg har jo ikke lyst til å risikere livet hennes for en blokkert spyttkjertel, som tross alt ikke er livstruende og mest bare et irritasjonsmoment. Alt hva den stakkars hunden skal måtte gjennomgå 
    • Få en trener MED ERFARING (fra hundeklubben f.eks) ikke en som har tatt e kurs og er på sin første hund...  Dette må en hjelpe dere med in real life.  Har selv en valp på 16 uker som bodde på småbruk, men hun er miljøsterk og rå i miljø. Det er noe miljø og mye genetikk.  Kjenner ikke til Collie men tidligere slet de med nerver og det er jo bittelitt arvelig det... Det du opplever høres meget rart ut. Få hjelp hjem nå!!  Valpekurs er genialt, men treneren der har begrenset tid til å hjelpe med sånne problemer, men noe veiledning hjelper absolutt.   
    • Gratulerer med resultatene og hunden!
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...