Gå til innhold
Hundesonen.no

Hva er lov å ha med i ringen?

Red Merle

Recommended Posts

Min lille utstillins stjerne av en gromgutt, hater utstilling. Han er straks 6 mnd, og har vært vist på valpeshow 2 ganger. Han synes utstilling er teit, fordi han ikke får leke med de andre hundene. Godbiter har ingen effekt, har prøvd det meste fra fiskekaker til roastbiff. Han hiver seg rundt i lenka som en dust, og skal bare leke og herje tulling. Om han da får tilsnakk, eller man maser på ham, så klapper han sammen, og nekter å gjøre noe som helst.. Og der er jo forståelig, det er ikke morro å få kjeft og mas. Det eneste som fungerer er en liten kong-pipeball og klikker. Jeg vet at det ikke er lov med klikker i ringen, men er det lov å ha med f.eks pipeballen?

Den er så liten at jeg kan holde den inni hånda, og lage en liten pipely, så han følger med. Da løper han som en gud, hopper noen gledes hopp, men er mer kontrollerbar i det store og hele. Nettopp fordi denne lille pipeballen betyr så mye for ham. Iallefall når vi trener.

Hva har man egentlig lov til å ha med i ringen som motivasjon/belønning til hunden når man er på utstilling?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Jonna

Så vidt jeg vet så står det ikke noe om det i regelverket at man ikke kan ha med forsterker. Vet at mange har med ball og pipeleke.

MEN vær oppmerksom på at med en gang dette plager/forstyrrer andre hunder i ringen så vil det antagelivis blir reagert på at dommer/ringsekeritær/med utstiller.

Dette gjelder jo også folk som slenger godbiter i hytt og gevær uten å plukke det opp igjen inni ringen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat, nei må jo selvsagt passe på å ikke forstyrre de andre i ringen :). Tenkte å leke med ham før vi går i ringen, pipe med ballen, og ha det gøy.. For så gå inn i ringen med ballen, men ikke pipe med den. Bare det at han vet at jeg har den, har hittil fungeret veldig bra. Men jeg tør jo ikke ha den med om det ikke er lov. Men siden det ikke går på noe annet enn å ta hensyn (noe som er en selvfølge), så kan man jo ikke akkurat bli disket eller noe for å ha den med heller?

Jeg vil jo ikke at han skal synes utstilling er kjipt. Og jeg vil jo gjøre det jeg kan for at han skal like det, men om det ikke fungerer, så vil jeg heller ikke tvinge ham til å gjøre noe han ikke trives med.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

Jeg bare lurer, er det lov å pipe litt (ikke mye) med en pipeball når du står foran dommerbordet? for da er det jo din hund som blir dømt.

Hunden min klarer seg med godbiter og han er flink med det, men han er mye flinkere og gladere med ball.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• I dag har vi vært på første fellestrening. Vi kom litt sent fordi han måtte sove ut formiddagshvilen, men 2 timer er uansett lenge for en valp, og poenget var en god opplevelse, så jeg lot ham sove ut heller enn å vekke ham for å komme tidsnok.  Ede var ganske skeptisk og motvillig da vi entret hallen med bare luktene fra masse hunder, ingen kilder til luktene synlige eller hørbare fra bak veggen, men han lot seg overtale til å bli med inn og ble ikke noe mer skeptisk av å runde veggen og se dem. Fant seg fort til rette på valpeteppet sitt fra oppdretter, og skepsisen til den eldre valpen ved siden slapp fort taket. I løpet av de 1.5 timene vi var der var han akkurat passe avslappet, interessert, nonchalant, gira og rolig i de riktige situasjonene. Rolig og avslappet på teppet og i fanget, observerte sånn passe nysgjerrig, ignorerte sånn passe nonchalant. Passe ivrig på gulvet. Tok alle godbiter og lekte selvsikkert og ledig.  Speilet var en utfordring. Han likte ikke å se oss i speilet hjemme i tussmørket i går, det snudde han seg bare bort fra, så det måtte vi utfordre i dag. Initielt virket han helt kewl med det, men ryggen var krum og halen stiv inntil beina i en 15 sek tid mens han stod med siden til det nylig introduserte speilet med dobbelt sett av eldre/større, fremmede hunder, to av meg og et slags spøkelses søsken(?) på den ene siden, og gomlet frossen kjøttbolle — men ryggen sank, halen og hodet løftet seg og det endte med trygg selvsikkerhet også for speilet. Så trygg og selvsikker at da han på tur tilbake til plassen vår, kanskje 7 meter fra, ble vitne til at en eldre og større valp i forbifarten sniffet på pleddet og veska hans, uten blygsel leverte et tydelig advarselsbjeff. Klar beskjed, ikke sjenert foran enda eldre og større hunder, om at det pleddet og den veska der, det var hans private eiendom, altså. Ingen videre dramatikk av det, kun assertive om sine egne greier og fullstendig kewl med det da den andre valpen trakk seg unna.  Alt i alt veldig fornøyd
    • Riesenschnauzer. Kjempesvær ifht en labrador på samme alder. Prøver nyte at han er valp, men kjenner jeg gleder meg til han blir voksen også
    • Haha! Jeg har stålsatt meg på at puberteten blir et mareritt. Som en idrettsutøver visualisert og øvd på å puste med magen og messe: "Det er en fase, det går over, det er en fase, det blir bra," som et mantra for å holde fokus på at det ER lys i enden av pubertetstunellen. Tiden frem til puberteten handler om å forberede og forebygge og ha et godt utgangspunkt for å komme gjennom det og lande på når testosteronet normaliserer seg.
    • åh gratulerer:) Er det labrador? Jeg er valpesyk, noe som er merkelig i og med at jeg har unghund🤪
    • Jeg tenker at det er ikke noe særlig vits å lage et problem av noe som trolig bare er valpeadferd.    Men ellers så er valpen min, som er blitt unghund 10 mnd idag, hvor er tida blitt av???  Og jeg elsker å ha valper, hater unghundtida... så nå har vi noen herlige måneder fremover.   
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...