Gå til innhold
Hundesonen.no

Leddfôr


Hermes

Recommended Posts

Siden Hermes er operert for korsbåndskade har både vetrinær og fysio anbefalt leddfôr for ham. Jeg er generelt kritisk, og vil ikke tilbake til fôr med korn. Vi har prøvd både Hills og Royal Canin, og magen hans var aldri helt fornøyd med det. V&H + Orijen har vært en knall kombo både for fordøyelse og muskelbygning. Spørsmålet er da hva som er forskjellen med leddfôr i forhold til vanlige fôr, og om det er mulig å få tilsvarende stoffer gjennom tilskudd eller lignende?

I samme slengen vil jeg spørre alle som er aktive med hundene sine om det er noe spesielt dere gir i fôret for at musklene skal myke opp? Jeg har hørt egg funker bra, men aner ikke om det bare er en myte. Egg er det i V&H, men jeg kan gjerne gi en ekstra eggeplomme i blant om noen mener dette er bra for musklene. Jeg er veldig opptatt av å holde Hermes i god form siden han allerede har hatt en skade, men samtidig er det jo fare for harde muskler når det gås mye i fjellet og han får ta seg ut i myrene (vi strekker og masserer selvsagt etter beste evne).

Alle tips tas hjertlig imot.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er ikke glykosamintilskudd og Salmopet lakseolje tilskudd ment for nettopp leddene hos hunden? Ledd og muskler, sener. Salmopet fås også i litersflasker hos Canis.no.Kanskje det er det du trenger av tilskudd til den vanlige maten hans?

Jeg bruker Salmopet i blant i hundefôret og innbiller meg at det er grunnen til at pelsen har blitt mer glansfull nå i det siste :-) Husker ikke å gi det hver dag, men det gis flere ganger i uka.

Meeen... det er ikke alle som er enig i at glukosamin er så bra, likevel...(selv om jeg ser mange anbefaler det til hunder her og på hundeforum) iallefall ikke for mennesker. Mulig det er annerledes for hund, og at det virker bedre for de firbeinte?

Les denne artikkelen hos Farmasiforbundet ang. glukosamintilskudd(for mennesker)

Glukosamin for hund får du kjøpt på nettbutikker som f.eks. her hos Os hundeservice.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som nevnt, så vil jeg helst ikke over til et leddfôr om det er korn i det, og Eukanuba bruker altså både mais og hvete (og ser man i innholdslisten er det, etter kalkun og kylling, korn det er mest av i fôret). Hermes har konstant løs mage om han lever på fôr med korn. Kun råfôring, og nå Orijen har fungert for ham. Han har heller ingen problemer med leddene i seg selv, men har altså hatt en skade. Han er ikke generelt stiv av seg, og har heller ikke forkalkninger i leddene. Derfor er jeg egentlig mer opptatt av musklene hans, enn leddene, siden det er en sterk muskulatur som skal forebygge nye skader nå. Men jeg er jo ikke ekspert på disse tingene, prøver bare å følge common sense og de rådene jeg har fått fra fysio.

Er ikke glykosamintilskudd og Salmopet lakseolje tilskudd ment for nettopp leddene hos hunden? Ledd og muskler, sener. Salmopet fås også i litersflasker hos Canis.no.Kanskje det er det du trenger av tilskudd til den vanlige maten hans?

Jeg bruker Salmopet i blant i hundefôret og innbiller meg at det er grunnen til at pelsen har blitt mer glansfull nå i det siste :-) Husker ikke å gi det hver dag, men det gis flere ganger i uka.

Meeen... det er ikke alle som er enig i at glukosamin er så bra, likevel...(selv om jeg ser mange anbefaler det til hunder her og på hundeforum) iallefall ikke for mennesker. Mulig det er annerledes for hund, og at det virker bedre for de firbeinte?

Les denne artikkelen hos Farmasiforbundet ang. glukosamintilskudd(for mennesker)

Glukosamin for hund får du kjøpt på nettbutikker som f.eks. her hos Os hundeservice.

Hvis lakseolje er ment for leddene, tror jeg kanskje jeg skal satse på det! Er jo laks i V&H, men han får ikke det hver dag siden det er litt tungvint for oss akkurat slik vi bor nå (uten bil, uten særlig frysekapasitet).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Glukosamin og omega 3 tilskudd for ledda, og MSM for musklene. Harde muskler er ingen ulempe i seg selv, så lenge de ikke er STIVE. Dette forebygger du best med god oppvarming, god nedkjøling og massasje/stretching som dere allerede gjør. Du kan jo vurdere BOT produkter, mange her har meget gode erfaringer med de, både på friske og på syke/skadede hunder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for tips!

Er det ett fett om man bruker lakse- eller selolje som omega3-kilde? Noen som har erfaring med V&M sin selolje?

Ett fett. Jeg bruker bare VOH sin selolje, den er rettogslett best på pris og funker som juling på min(e).

Hunder med fiskeallergi kan ofte bruke selolje, da det er et pattedyr og ikke en fisk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Jonna

Kjenner flere som har leddhunder som velger å ikke gå på ledd för, men heller tilsetter selv.

Mange bestiller feks fra Svenska Djurapoteket og får en balansert tilskudd derifra. Men de sender ikke til Norge så du må evt ha noen svenske venner du kan plukke det opp hos eller de sende det videre til deg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Snusmumrikk

Hva mener du med harde muskler? Hvor harde musklene kjennes ut er jo litt individuelt, men en hund skal ikke ha harde, spente muskler under hvile. Da ville jeg heller tenkt på å bli flinkere til å varme opp/gå ned (stølhet) og om det kan være noen form for stress eller smerte som gjør at hunden ikke slapper av i musklene. Men nå vet jeg ikke akkurat hvor harde muskler du snakker om her da. Og når. I aktivitet er det jo ingen ting i veien for at musklene kjennes harde (men fortsatt ikke stive). Mulig jeg missforstår hva du mener med harde muskler her?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva mener du med harde muskler? Hvor harde musklene kjennes ut er jo litt individuelt, men en hund skal ikke ha harde, spente muskler under hvile. Da ville jeg heller tenkt på å bli flinkere til å varme opp/gå ned (stølhet) og om det kan være noen form for stress eller smerte som gjør at hunden ikke slapper av i musklene. Men nå vet jeg ikke akkurat hvor harde muskler du snakker om her da. Og når. I aktivitet er det jo ingen ting i veien for at musklene kjennes harde (men fortsatt ikke stive). Mulig jeg missforstår hva du mener med harde muskler her?

Han er helt fin i den foten hvor han er operert, myk og smidig i muskulaturen, men bruker fortsatt den andre foten noe mer. Muskelen i denne foten er fortsatt større enn i den operte foten, og lårmuskelen er hardere. Ikke stiv, men betydelig mer trent. Husk at myndene har sprintmuskulatur, og han har veldig lett for å bygge sterk muskulatur. I seg selv er det ikke noe problem at han er godt trent i denne foten, men han bruker altså foten noe mer enn den opererte foten (ut av vane, ikke smerte), og det kan føre til overbelastninger og at han på sikt blir både stiv og stål. Når han er spent er musklene enda hardere enn i hvile. Fysio slet litt med dette, siden han ikke helt klart å slappe av i denne settingen. Men han har ikke problemer med å roe ned hjemme, så det burde ikke være noe problem. Målet er altså å forebygge stive og støle muskler, både med det du nevner (oppvarming/nedtrapping, samt massasje og stretching) og gjennom fôr og kosttilskudd for muskler og ledd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville ha fortsatt på V&H siden det fungerer best for Hermes og heller tilsatt omega 3 og glucosamin. Jeg har gitt mine hunder dette som tilskudd de siste årene mtp både forebygging og belastning.

BOT dekken bruker jeg også, tar det på etter hunden har vært i aktivitet.

1-3/4 timer, alt etter hva vi har gjort.

Vibra gulv har jeg også brukt, med veldig godt resultat på Merethe som ble stokk stiv hver gang noen prøvde å ta på henne/massere osv.

Både aquadog og Dyreklinikken bg vest har det.

Meget mulig at forsikringen vil dekke deler av det som rehabilitering :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det noe spesielt med BOT-dekken, mokken? Jeg har et veldig godt dekken til Hermes, som er laget for kalde vinterdager. Kan begynne å bruke det litt mer fornuftig, etter aktivitet slik du sier. (Forøvrig går vi hos AquaDog - han har vært på vibragulv også.)

Ellers ble jeg veldig glad for at tilskuddet i leddfôr kan kjøpes utenom, og jeg kommer nok til å gjøre dette slik at Hermes kan fortsette på det fôret han trives med nå. Jeg kommer til å tilsette V&H selolje og Stride i fôret hans.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det noe spesielt med BOT-dekken, mokken? Jeg har et veldig godt dekken til Hermes, som er laget for kalde vinterdager. Kan begynne å bruke det litt mer fornuftig, etter aktivitet slik du sier. (Forøvrig går vi hos AquaDog - han har vært på vibragulv også.)

*klipp

Link til BOT dekken

Jeg har akkurat bestilt ett til min dober etter anbefaling fra veterinær. Gleder meg til å se om jeg merker forskjell på å bruke det å det vanlige dekkenet :)

Og gjør som de anbefaler her, fortsett på V&H og tilsett selolje/lakseolje og glukosaminer, det gjorde jeg da Shaggy ble kneoperert for 3år siden, funket helt fint.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Da er Stride i hus (glukosamin og kondroitin), men så leste jeg Tom Lonsdale opp igjen for et par dager siden, og han skriver:

Some people feed raw food to their dogs and then supplement with glucosamine and chondroitin for joint repair--little realizing that raw meaty bones contain an abundance of glucosamine and chondroitin. [han har en note/referanse på dette her]

Nå er Lonsdale ganske hardcore på råforing (han mener hunder er carnivore, og ikke omnivore som en del BARF-folk). Ikke forer jeg 100% rått heller, så jeg kommer til å fortsette med tilskudd, men Lonsdale er generelt imot tilskudd og mener at råforing i seg selv er nok. Han mener til og med at noen tilskudd kan være skadelig, at hundene får for mye av det. Spesielt gjelder dette valper og hunder som fortsatt er i vekst, sier han.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er Lonsdale ganske hardcore på råforing (han mener hunder er carnivore, og ikke omnivore som en del BARF-folk). Ikke forer jeg 100% rått heller, så jeg kommer til å fortsette med tilskudd, men Lonsdale er generelt imot tilskudd og mener at råforing i seg selv er nok. Han mener til og med at noen tilskudd kan være skadelig, at hundene får for mye av det. Spesielt gjelder dette valper og hunder som fortsatt er i vekst, sier han.

Jeg er enig med Lonsdale for FRISKE hunder. For de med skader/defekter ser jeg ingenting galt med vannløselige tilskudd, overskudd vil skylles ut av kroppen og ikke hope seg opp.

Mange gir kalsium som tilskudd til valper, og dette er så fy som det bare går an! A og D vit skal man også være forsiktig med (også til voksne), mens B, C og E er harmløst.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok, jeg ser denne. Det var spesielt kalsium og vitamin D han nevnte som mulig skadelig for voksende valper.

Tilskudd av kalsium gjør at valpen mister evnen til å trekke ut kalsium fra maten sin (får derfor underskudd av kalsium i voksen alder) samt at det gjør skjelettet porøst og mykt, og derfor deformert pga hundes vekt/bevegelser. D vit setter seg på ledd og leddkapsler og gir forkalkninger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oppdaget forresten også at det ikke bare er glukosamin og kondroitin i Stride, men også MSM. Er litt c-vitamin også, men det kan vel være for konservering. Noen som kan fortelle litt mer om MSM? Hva slags stoff er dette, og hvor finnes det naturlig?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oppdaget forresten også at det ikke bare er glukosamin og kondroitin i Stride, men også MSM. Er litt c-vitamin også, men det kan vel være for konservering. Noen som kan fortelle litt mer om MSM? Hva slags stoff er dette, og hvor finnes det naturlig?

MSM

Det er et sulfurkomponent som bla er lett smertestillende og betennelsesdempende. Anbefales gjerne ved voksesmerter sammen med C-vit. Jeg satt selv Tesh til Kaja her inne på en slik kur da vi passet henne, da hun har vært diagnosert med det, samt haltet innimellom selv etter lengre tids hvile. Hun var haltefri hos oss, til tross for mye lek og "mosjon"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Veldig nydelig.
    • I natt var jeg kjempeheldig, for jeg fikk en venninne på besøk, og hun bare: kan hun ikke overnatte hos oss? Jeg bare JAAAAAAA:) Så jeg har sovet MASSE- og det trengte jeg.  Deilig at tassen din også sover gjennom natta nå. (nesten)
    • Uff, kjipt med UVI. Men bra du fikk sove 6 timer sammenhengende, det er jo ganske lenge.  Jeg tror det allerede er blitt en vane for han å våkne i 4-tiden. Han våknet igjen i natt. Lå litt å tygget på sengen og styrte, så sovnet han etterhvert. Og igjen når alarmen går klokken 7, så vil han bare sove videre, så det er virkelig ikke noe stort behov for å tømme seg. Så nå er det bare å få bort den vanen tenker jeg, så får jeg sove natten igjennom 😊
    • Så bra Her har ho begynt å tisse inne, så da var UVI et faktum.. Men men, det skjer ofte med valper.  I natt sov ho i 6 timer sammenhengende, deilig. 
    • Sjekker om det lukter tiss hvor? Nei. Får det veldig godt med meg om han tisser inne, så trenger ikke å leite eller lukte. Det er en stor dam der hvis han har tisset 😂 Har gått over til å gi han tørt for til siste måltid, også har jeg faktisk vært litt "streng" og ikke luftet han på natten med mindre han virkelig gir tegn på at han må. Han har våknet 2 ganger denne uken, og ikke gitt tegn på at han virkelig må ut, bare sånn "kan vi stå opp nå, jeg er ferdig uthvilt" aktig greie. I dag virket det som han ville sove videre når klokken ringte 7, selv om han forsøkte å vekke meg i 4-tiden, så jeg tror absolutt han klarer å holde seg. 
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...