Gå til innhold
Hundesonen.no

Spist godteri!

Ane

Recommended Posts

Nora fant en godteri pose i bilen mens vi var rett inne på butikken. Hun har spist ganske mye snop, men det var ikke mye sjokolade i posen. Det var litt konjakk i den ene sjokoladen...

Har gitt henne litt over en ts salt, men ingenting skjer. Hun går bare å drikker regelmessig. Har ikke merket noe på henne, og det er vel en halv time- tre kvarter siden nå..

Skal jeg gi mer salt, eller tro at det går fint?

Edit: Nora er 4. mnd. og 9 kg, om det skulle ha noe å si.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Går nok fint... :)

Men hun er valp? Hvor mange gram var det i posen og hvor mange gram er hun..?

Har hun spist så mye at magen er hard?

Man har ingenting å regne eller antyde utfra når man ikke vet hva som var i posen...

Jeg mener salt er bare tull...

Skal det ut er det vet& brekkningsmiddel som funker..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hun er 9-10kg, og det var kanskje rundt 200-300 gram snop i posen. Ren gjetting! Det var alt mulig smågodt, men ikke så mye sjokolade. Magen er ikke stein hard. Ikke hardere enn etter hun har spist et måltid :)

Skal jeg forsatt gi henne kvelds senere? Eller skal jeg bare droppe det, siden hun mest sannsynlig har full mage? Og heller gi neste måltid imorgen tidlig?

Edit: Nå ligger hun å sover, så det ser ut til at det går bra. Har ikke merket noe uvanlig ved henne :)

Edit 2: Nå har hun nettopp spydd. I SOFAEN!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kommer da helt an på! Synes det er skummelt å skrive slikt på nett, hva om noen kommer innom og leser og tar det bokstavelig, i det papillonen har spist en hel mørk kokesjokolade? Synes man skal tenke seg to eller tre gang om før man slenger slike påstander ut på nett, man får aldri en god helhetsvurdering av hverken hund eller situasjon.

Har mange ganger vært med på å putte salt i bikkjer, f.eks på nyttårsaften en gang da ei bikkje fikk i seg en rakett. Vi ringte veterinærvakta som ba oss putte salt i bikkja til den spydde. Det gjorde den også. Når valget står mellom uvisshet om alvorlig sykdom (og manglende mulighet til veterinær) eller salt så gir man da selvfølgelig salt.

Har vært med å gi salt til mange tilfeller, aldri hatt noen skader. Også PGA saltet som har reddet hunden fra forgiftning/forstoppelse o.l. Som en forhåndsregel gir vi som oftest melkevann til hunden etter oppspying, slik at vannnivået er høyt den dagen.

Eller for å si det kort: Her påstår hundesonen en ting, og veterinærerer en annen ting. Synes man skal være forsiktig med å slenge ut slike påstander uten å ha vitenskaplig bakgrunn for å si det. Begrunn det iallefall, hvis dere skal betvile veterinærerer og fagfolks uttalelser.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jammen bra ingen overdriver her da... :ahappy:

Det eneste riktige rådet å gi, i ALLE tilfeller er

giftinfo_banner_35469a.jpg

Og at ingen kommer på å ringe dit, er egentlig litt merkelig, poster på et forum i stedet og venter noen timer til noen (som selvfølgelig ikke er vetrenær eller utdannet innen helsevesen eller noenting) svarer med et eller annet.

Internettforum er ikke akkurat et leksikon av faktaopplysniger.

Å tøme salt i strupen på hunden til den spyr i alle situasjoner er ikke løsningen på alt det heller...

Jeg fikk anbefalt å gi hunden masse salt for å få den til å spym hunden reagerte ikke overhode på saltet, tvang ned mere salt, ingenting, så da ble det spysprøyte hos vet... Konklusjon: denne hunden var defekt...? :hmm:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kommer da helt an på! Synes det er skummelt å skrive slikt på nett, hva om noen kommer innom og leser og tar det bokstavelig, i det papillonen har spist en hel mørk kokesjokolade? Synes man skal tenke seg to eller tre gang om før man slenger slike påstander ut på nett, man får aldri en god helhetsvurdering av hverken hund eller situasjon.

Har mange ganger vært med på å putte salt i bikkjer, f.eks på nyttårsaften en gang da ei bikkje fikk i seg en rakett. Vi ringte veterinærvakta som ba oss putte salt i bikkja til den spydde. Det gjorde den også. Når valget står mellom uvisshet om alvorlig sykdom (og manglende mulighet til veterinær) eller salt så gir man da selvfølgelig salt.

Har vært med å gi salt til mange tilfeller, aldri hatt noen skader. Også PGA saltet som har reddet hunden fra forgiftning/forstoppelse o.l. Som en forhåndsregel gir vi som oftest melkevann til hunden etter oppspying, slik at vannnivået er høyt den dagen.

Eller for å si det kort: Her påstår hundesonen en ting, og veterinærerer en annen ting. Synes man skal være forsiktig med å slenge ut slike påstander uten å ha vitenskaplig bakgrunn for å si det. Begrunn det iallefall, hvis dere skal betvile veterinærerer og fagfolks uttalelser.

Er det mitt innlegg du sikter til? Lurt å si hva du egentlig kritiserer, særlig når du tar i så kraftig. Jeg har ikke sett at noen veterinær har anbefalt noe som helst her inne. Ingen fagfolk heller, så den var vel litt drøy. Det var her snakk om litt smågodt, ikke sjokolade. Er hunden syk, eller man er redd den har fått i seg noe farlig, anbefaler jeg å kontakte veterinær og slett ikke begynne å eksprimentere med ulike metoder, eller mer eller mindre kjerringråd som man blir anbefalt av noen som engang ble det anbefalt av en dyrlege, i en helt annen sammenheng og med en helt annen hund. Jeg sier som deg,jeg: Man skal være forsiktig med å slenge ut slike påstander uten å ha vitenskaplig bakgrunn for å si det (hva nå dèt betyr).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vår matmaskin spiste nesten et helt påskeegg (med tre sånne egg med krem i hvorav alle tre ble spist MED aluminiumen på.) Vi vikk litt hetta, men etter noen timer så spydde han ut mesteparten.

Det skjer stadig vekk at han spiser noen han ikke burde. Her en dag spiste han nesten en hel pose med non stop. Han er blir gjerne litt uggen, men det går alltid over. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det mitt innlegg du sikter til? Lurt å si hva du egentlig kritiserer, særlig når du tar i så kraftig. Jeg har ikke sett at noen veterinær har anbefalt noe som helst her inne. Ingen fagfolk heller, så den var vel litt drøy. Det var her snakk om litt smågodt, ikke sjokolade. Er hunden syk, eller man er redd den har fått i seg noe farlig, anbefaler jeg å kontakte veterinær og slett ikke begynne å eksprimentere med ulike metoder, eller mer eller mindre kjerringråd som man blir anbefalt av noen som engang ble det anbefalt av en dyrlege, i en helt annen sammenheng og med en helt annen hund. Jeg sier som deg,jeg: Man skal være forsiktig med å slenge ut slike påstander uten å ha vitenskaplig bakgrunn for å si det (hva nå dèt betyr).

Det står ingen steder at det har vært en veterinær og anbefalt noe her, det står ingen steder at noen "har hørt fra noen som en annen gang hørte at", det står ingen steder at man kun snakket om sjokolade, om kjerringråd eller om spesifikke hunder - så her har du nå lest en post med huet på skakke og tillagt det en tolkning. Det er greit det, men skriv nå for guds skyld "jeg tolker det du skriver som" da, ellers blir man forvirret når man går tilbake og leser noe og ikke skjønner hvorfor noen har skrevet at det står noe det slettes ikke står der :ahappy:

Og i uthevet står kjernepoenget i det jeg skrev (som du tydeligvis ikke leste) og som du burde skrevet i første post :) Eksperimentering av andre metoder gjelder også å tro at valper tåler "alt" og ikke gjøre tiltak...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det står ingen steder at det har vært en veterinær og anbefalt noe her, det står ingen steder at noen "har hørt fra noen som en annen gang hørte at", det står ingen steder at man kun snakket om sjokolade, om kjerringråd eller om spesifikke hunder - så her har du nå lest en post med huet på skakke og tillagt det en tolkning. Det er greit det, men skriv nå for guds skyld "jeg tolker det du skriver som" da, ellers blir man forvirret når man går tilbake og leser noe og ikke skjønner hvorfor noen har skrevet at det står noe det slettes ikke står der :ahappy:

Og i uthevet står kjernepoenget i det jeg skrev (som du tydeligvis ikke leste) og som du burde skrevet i første post :) Eksperimentering av andre metoder gjelder også å tro at valper tåler "alt" og ikke gjøre tiltak...

Jo, du skrev at du har fått anbefalt å bruke salt av veterinær èn gang og brukt det flere ganger siden. Nå anbefaler du det til en som har en hund som har spist litt smågodt, ikke har noen symptomer og har tilgang på veterinær. Salt fungerer som brekkmiddel fordi det er gift for hundekroppen og den vil gjøre det den kan for å kvitte seg med det. Kropper er fine sånn. TS hadde en hund som hadde spist litt smågodt. Den hadde ingen symptomer og det var ikke sjokolade. I det tilfellet mener jeg helt klart at jeg ville latt naturen gå sin gang og tatt det helt med ro. Det er skummelt å anbefale noen som sannsynligvis har en helt frisk hund å stappe i den salt. Kan jeg spørre deg om noe helt annet? Syns du egentlig at det er morsomt å krangle bare for å gjøre det? Det er helt greit at folk kommer med ulike råd og synspunkter i et nettsamfunn. Lurer man på noe, kan man be om oppklaring på en helt kurant måte og ikke bare kverulere. Det er så slitsomt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nora spydde enda en gang den kvelden, men det kom egentlig ikke noe snop opp noen av gangene. Bare mye væske. Kom en bæsj full av snop litt senere! Etter hun hadde spydd var magen veldig oppblåst, og hard. Men siden hun ikke viste noen tegn til at noe var galt, lot vi det gå og fulgte heller med henne. Dagen etterpå var hun helt fin igjen :)

:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å bruke salt er jo for at man framkaller en saltforgifting som forhåpentligvis fører til oppkast i prekære tilfeller der en kan regne saltforgiftning som en gode i forhold til hva resultatet av det den har spist vil gi.

Nå er vel ikke å spise smågodt å regne som prekært siden det knapt finns kako å spore i slik type godter så symptomene Nora fikk var nok saltforgiftning. 1 ts er veldig mye på så få kg.

0,5 g/ kg kroppsvekt regnes som giftig dose på menneske, en ts. er ca 7 gram så en ts er forgiftningsdose på 14 kg kroppsvekt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jo, du skrev at du har fått anbefalt å bruke salt av veterinær èn gang og brukt det flere ganger siden. Nå anbefaler du det til en som har en hund som har spist litt smågodt, ikke har noen symptomer og har tilgang på veterinær. Salt fungerer som brekkmiddel fordi det er gift for hundekroppen og den vil gjøre det den kan for å kvitte seg med det. Kropper er fine sånn. TS hadde en hund som hadde spist litt smågodt. Den hadde ingen symptomer og det var ikke sjokolade. I det tilfellet mener jeg helt klart at jeg ville latt naturen gå sin gang og tatt det helt med ro. Det er skummelt å anbefale noen som sannsynligvis har en helt frisk hund å stappe i den salt. Kan jeg spørre deg om noe helt annet? Syns du egentlig at det er morsomt å krangle bare for å gjøre det? Det er helt greit at folk kommer med ulike råd og synspunkter i et nettsamfunn. Lurer man på noe, kan man be om oppklaring på en helt kurant måte og ikke bare kverulere. Det er så slitsomt.

Hvor har jeg skrevet at jeg anbefaler å gi salt i dette tilfellet? :icon_confused: Gidd å vri og overanalyser alt man skriver, takk likeså angående kverulasjon.... Poenget var så enkelt som at "selvfølgelig skal man ikke ukritisk stappe 2 kilo salt i en hund, men å utelukke salt for all framtids bruk er å overdrive". Le end. Man kan fort lese en slik kommentar som du kom med som generaliserende, derfor synes jeg man skal være forsiktig å skrive slikt.

Og Tora - når åpner du veterinærvaktforumet? Jeg mener, siden du kan lese sykdommer over internett? Det blir sikkert veldig god business :) Come on, vi har alle penger, er bikkja syk så drar vi til veterinær! Er det stengt, ringer vi veterinærvakta. Hva er greia med spekulering over internett?

Smågodt er jo alt mulig, du kan da ha en hel pose med mørk mokkasjokolade eller mørk sjokolade av andre sorter. Husker ikke i farta hva de heter. Eller det kan være bare krokodiller. Who knows?!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det finnes flere ting i "godteri" enn sjokolade som kan være farlig. Med hypen på sukkerfritt og sukkerredusert er xylitol noe å tenke på også, det er ikke bare tyggis som inneholder det (pastiller, godteri, fluortabletter, hostesaft, tannkrem, osv.).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor har jeg skrevet at jeg anbefaler å gi salt i dette tilfellet? :icon_confused: Gidd å vri og overanalyser alt man skriver, takk likeså angående kverulasjon.... Poenget var så enkelt som at "selvfølgelig skal man ikke ukritisk stappe 2 kilo salt i en hund, men å utelukke salt for all framtids bruk er å overdrive". Le end. Man kan fort lese en slik kommentar som du kom med som generaliserende, derfor synes jeg man skal være forsiktig å skrive slikt.

Og Tora - når åpner du veterinærvaktforumet? Jeg mener, siden du kan lese sykdommer over internett? Det blir sikkert veldig god business :) Come on, vi har alle penger, er bikkja syk så drar vi til veterinær! Er det stengt, ringer vi veterinærvakta. Hva er greia med spekulering over internett?

Smågodt er jo alt mulig, du kan da ha en hel pose med mørk mokkasjokolade eller mørk sjokolade av andre sorter. Husker ikke i farta hva de heter. Eller det kan være bare krokodiller. Who knows?!

Troll

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fikk anbefalt å gi hunden masse salt for å få den til å spym hunden reagerte ikke overhode på saltet, tvang ned mere salt, ingenting, så da ble det spysprøyte hos vet... Konklusjon: denne hunden var defekt...? :hmm:

Og derfor konkluderer du på vegne av alle hunder at salt ikke er et fungerende brekningsmiddel? :icon_confused:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

TS: Så godt at det gikk bra!

Når det gjelder gift og brekningsmiddel, reagerer hunder forskjellig på ting, i likhet med mennesker. Selv om Tore sin hund ikke reagerte på saltet, kan det være det riktige å gi en annen hund i en situasjon som denne. Det vanskelige med levende vesener er at det stort sett ikke finnes noe fasitsvar, og dermed er det svært vanskelig å diskutere hva som er rett og galt.

Man skal være forsiktig med å anbefale eller utelukke noe på andres vegne, uten å kjenne til individet det er snakk om. Det er selvfølgelig flott å dele sine erfaringer, men som sagt finnes det ikke alltid et "korrekt svar".

Jeg vil ellers anbefale å snakke med veterinær om man er redd for at hundens helse kan være i fare.

En liten ting til:

*klipp*

Les hva trådstarter skrev, du;

Nora fant en godteri pose i bilen mens vi var rett inne på butikken. Hun har spist ganske mye snop, men det var ikke mye sjokolade i posen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og derfor konkluderer du på vegne av alle hunder at salt ikke er et fungerende brekningsmiddel? :icon_confused:

Hvis du leser så skriver jeg tydelig at dette gjelder denne ene hunden..

Å tyne inn salt i hunden uansett hva det er eller ikke er som er problemet, så kanskje det er greit å snakke med vet eller gift først?

:rolleyes2:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Behøver ikke bli så oppgitt at du himler med øynene vel :)

Jeg mener salt er bare tull...

Skal det ut er det vet& brekkningsmiddel som funker..

Her leser jeg at du mener at salt er bare tull, og at hvis noe skal ut er det vet & brekningsmiddel som funker (og tolker det dithen at du mener at noe annet ikke funker, men det skrev du jo forsåvidt ikke eksplisitt).

Vi har, bank i bordet, bare hatt bruk for brekningsmiddel en gang. Uva slukte en pip i en skinneez, vi blanda ut salt i litt lunka vann og brukte ei slik plastsprøye. Inn i bikja, 2 minutter etter kom pipen og saltet og alltingen ut igjen :) Hadde blitt litt vel mye oppstyr å få ut en pip med noe annet enn å få hunden til å brekke seg, synes jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Kanskje på tiden med en oppdatering her også. Shero: Shero er nå 11 år og pensjonist. Han har vært pensjonert fra agility konkurranse siden 2022, men har fått gå blåbær med mamma, men etter at han begynte å halte i ett løp i sommer er han heltidspensjonist. Før han ble pensjonert rakk han å delta på ett NM, hvor vi kom igjennom 1. løp. Han har fått prøvd seg på nose work, men vi sliten med at han skal appotere luktboksne så det er lagt litt på hyllen til jeg finner en løsning. Eskene skal uansett enten stås på eller etes opp så... Han har også fått prøvd seg på svømming, han vet ikke om han er helt fan av å svømme hvor han ikke kan stå.M Mamma og Shero. Shero & Max er slitene etter NM  Max: Max er nå 6 1/2 år gammel (hvor tiden flyr). Han bommet på stigefelt i sommer og traff, så nå er vi klasse 3 på heltid. Stigefelt brenner vist, hilsen Max. Max er en fin storebror til Yoshi og er glad han endelig har fått noen å leke med. Jeg har vært instruktør i agility i høst, og Max stilte opp som lånehund siste gangen. Veldig moro at han er trygg nok til å gå, siden sist jeg prøve å få han til å gå med noen utenom familen løp han rett til meg. Vi har også vært innom Sheltie-VM i Kongsvinger hvor vi hadde mye fint, men ikke full klaff.  Max på Sheltie-VM Max og Yoshi
    • Dette har jeg aldri hørt om. Uff, lykke til, håper det går bra!
    • Frøkna har mest sannsynlig fått en blokkert spyttkjertel. I går skulle hun til utredning i CT, men forundersøkelse av hjertet viste at det ikke er et alternativ å dope henne ned slik hjertet er nå. Så hva i alle dager gjør jeg? Er det noen som har vært borti dette, og evt. fått utført noe slags behandling (f.eks. drenering?) under lokalbedøvelse? Hun ble satt på vanndrivende over helga for å redusere trykket på hjertet, så vil de ta en ny vurdering mtp. risiko ved narkose i neste uke,  men hun vil uansett være en høyrisikopasient så det er jo kjempeskummelt å gå den veien. Jeg har jo ikke lyst til å risikere livet hennes for en blokkert spyttkjertel, som tross alt ikke er livstruende og mest bare et irritasjonsmoment. Alt hva den stakkars hunden skal måtte gjennomgå 
    • Få en trener MED ERFARING (fra hundeklubben f.eks) ikke en som har tatt e kurs og er på sin første hund...  Dette må en hjelpe dere med in real life.  Har selv en valp på 16 uker som bodde på småbruk, men hun er miljøsterk og rå i miljø. Det er noe miljø og mye genetikk.  Kjenner ikke til Collie men tidligere slet de med nerver og det er jo bittelitt arvelig det... Det du opplever høres meget rart ut. Få hjelp hjem nå!!  Valpekurs er genialt, men treneren der har begrenset tid til å hjelpe med sånne problemer, men noe veiledning hjelper absolutt.   
    • Gratulerer med resultatene og hunden!
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...