Gå til innhold
Hundesonen.no

Mangler mat


MegaMarie

Recommended Posts

Jeg er på fjellet nå i 2 uker med Blondie på jobb, og i stresset med å måtte pakke ut etter hyttetur og pakke på nytt for å dra på fjellet, så har jeg tatt med for lite mat til Blondie. Hun har veldig følsom mage, så hun bør spise noe som er bra for magen hennes. Til nå har jeg blandet litt tørrfor med endel kylling. Selv om det er et hotel jeg er på, så har vi ikke all verdens mat her, men jeg trenger tips til hva jeg kan blande i maten hennes som er bra for henne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er ikke Blondie syk da. Hun er sensetiv på ulike typer mat. Å gi en hund fiskekaker når de har diare, joda, det er lettfordøyelig mat, men det innehollder hvetemel og melk, noe som IKKE er bra for hunder. Skal man gi noe ved slikt når det kommer til mat, så kok ris og kylling eller ris og sei. Dropp ferdigprodukter som fiskekaker og filskeboller.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kylling, fisk og kjøtt (rent ubehandlet), ris og pasta og litt kokte grønnsaker.

Tusen takk for svar! Kokte grønnsaker var et godt tips. Vet ikke om jeg kan være så kresen å be om å bare få de litt kokte, men kanskje jeg kan få det til :) Er det "verre" om de er helt kokte slik vi spiser dem?

Fiskeboller er jo en slager for ømfintlige mager, men kanskje ikke det en finner mest av på hotell?

Hehe, nei. Fiskeboller er ikke akkurat det man serverer på et hotel, nei :P

Overkokt ris er vel bra, og sikkert ikke umulig å få tak i der?

Ris har vi nok. Skal prate med kokken i morgen!

Takk for alle svar! I dag måtte jeg bare ta det som stod foran meg i farten, så det ble potetestapp og brunsaus. Men i morgen skal jeg prate med kokken og se om jeg får fikset noe til henne. Da får jeg også se om råforing er noe for henne :) Vil det hjelpe bedre på magen hennes fremfor tørrfor?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da får jeg også se om råforing er noe for henne :) Vil det hjelpe bedre på magen hennes fremfor tørrfor?

V&H nr 33 fungerte ihvertfall fint på Birk sin sensitive mage. :)

Ellers kan du gi henne hvit fisk, det er snillt mot magen.

Og kylling, kalkun, gulrot, ris, (og antageligvis and.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for svar! Kokte grønnsaker var et godt tips. Vet ikke om jeg kan være så kresen å be om å bare få de litt kokte, men kanskje jeg kan få det til :) Er det "verre" om de er helt kokte slik vi spiser dem?

Grønnsakene kan godt vere overkokt (uten salt) og mos det sammen men vannet det bel kokt i, da får hun alle vitaminene og mineralene i tillegg til vomfyll ;)

*klipp*

Ris har vi nok. Skal prate med kokken i morgen!

Pass på at det ikke blir bare ris hun spiser, det inneholder mest karbohydrater og er vomfyll, hun blir mett men får ikke i seg nok næring

Takk for alle svar! I dag måtte jeg bare ta det som stod foran meg i farten, så det ble potetestapp og brunsaus. Men i morgen skal jeg prate med kokken og se om jeg får fikset noe til henne. Da får jeg også se om råforing er noe for henne :) Vil det hjelpe bedre på magen hennes fremfor tørrfor?

Jeg har bare god erfaring med råforing på allergi/sensitive hunder. Om du gir henne 2/5 kjøtt + 2/5 grønnsaker og 1/5 ris så burde hun ha det fint.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for veldig godt svar, Gullulven! :) Nå har vi fått tilgang til grønnsaker og kjøtt, og det falt virkelig i smak! Jeg tror kanskje råforing kan være greien for henne :) Ris har jeg enda ikke gitt henne, men det er jo godt mulig hun kan få en dag også!

Men altså - det er da vel ett tettsted i nærheten av det hotellet? Er det ikke bare å kjøre en sving og kjøpe hundemat da?

Jeg har ikke bil, og egentlig ikke penger til å bruke på hundemat nå heller. Og om det fungerer å fore henne med råforing (noe det gjør) så ser jeg heller ikke vitsen med det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Vill var 12kg ved 17 uker/4mnd, og har endt opp på 19,5kg og rett over 50 cm😅 Roet seg betraktelig etter 5mnd😅
    • Tenkte det passet fint med en liten oppdatering, nå som jeg snuser litt innpå forumet igjen og Sydney har blitt en gæmlis Om tre dager har hun rund dag, og har vokst et ordentlig hvitt skjegg. En god gammel dame har hu altså blitt, men ennå sprek som bare det. Akkurat nå chiller vi etter å ha tatt oss en fin tur på fjellet Lett og deilig regn, og lite folk. Tok ikke med kamera, så blir mobilbilder! Hun ser så kompakt og rar ut her, haha Er igrunn spinkel.
    • 13-åringen min har også bare ett gir, og hun løper alle turer. Hun har i tillegg en del muskelsvinn, bilyd på hjertet og en skranglete skulder, så en frisk 13-åring tenker jeg i hvert fall det er uproblematisk å løpe med. Jeg har fått beskjed fra veterinæren om at jeg bare skal la min styre tempoet som hun vil.
    • Jeg har en eldre hannhund på 13 år, blandingshund, mor er husky. Han er et sportstype, bygd lett og rask. Veier 26-29 kg, varier i vekt, pga han fortsatt blir like surrete når nabotispene har løpetid 🙊 Han har alltid vært med på lange gåturer og sykling/løping/ski. Har redusert litt på turene som han er med på, men har han med på intervall løping, maks 4 km.  Han er usedvanlig sprek og holder koken på tur, dersom han sakker tempoet så følger jeg han. Veterinæren sier han er ekstremt sprek og frisk for alderen. Har minimalt med muskelsvinn og bevegelsesapparatet er som på en unghund. Ellers frisk med god hjerte/lunge helse. Hun mener han bare har godt av løpeturene, men jeg bekymrer meg alltid for at det blir for mye.. Han har aldri vist tegn til at det er for mye, han elsker å løpe, og vi går både før og etter løpingen. Han henter seg like fort inn som alltid etter løpeturene.  Har han aldri med på løpetur i solsteik eller over 20 varmegrader. Da holder vi oss til å gå.    Er det noen som har eldre senior hund som de løper med? Skjønner at jeg bare skal være veldig fornøyd med sprek og frisk gammelmann i hus, men jo eldre han blir, jo mer bekymret blir jeg for at noe skal skje han ❤️ 
    • Ja, de roer vel kanskje ned voksingen veldig nå fremover, ikke like eksponensiell som den har vært til nå  
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...