Gå til innhold
Hundesonen.no

Orm i magen?

elinebj93

Recommended Posts

Hei.

Jeg skal passe på en bordercollie i 3 uker. Hentet den i overigår, og våknet i dag til at han kastet opp. Når jeg skulle ta det opp la jeg merke til lange gule ormer som lå i oppkastet. Den ene var levende, mens de andre lå døde.

Hva er dette? Står det kan være innvolsorm, men er dette farlig? Eller er dette noe som kan leges? Og smitter det andre?

Hunden er kun 5 mnd.

Takk på forhånd..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Valpen har spolorm. Ganske mye også siden den kaster de opp, så den må få ormekur. Du trenger ikke dra til vet i helga, det er ikke så akutt, men på mandag må du ringe de og få resept/tabletter.

Det er sjeldent farlig i Norge siden hundene får nok mat og derfor er sterke, men ja, det kan smitte til andre hunder siden han bæsjer ut små ormeegg, og når andre hunder snuser på bæsjen hans/i rompa hans kan de få i seg eggene og få orm selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var hos vet klokka 10 i dag tidlig, og var der til klokken 1. Der tok de røngten av magen, og viste at han hadde en kraftig forstoppelse, samt spolorm. Dette har han nå fått tablett mot, som jeg da skal gi 2 dager til.

Så da er han i farta igjen! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, men han tømte tarmene skikkelig hos vet i 11 tiden i dag, men syntes det er så rart at han ikke gjør fra seg nå etter vi har kommet hjem? Han har hatt 2 måltider etter dette, og pleier alltid å gjøre fra seg innen 30 min etterpå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Opprett ny...