Gå til innhold
Hundesonen.no

Status: Fri-slipp/dressur områder i Trondheim


KarpeSkrotum

Recommended Posts

Ja, det varierer stort. Saupstad er det alt i fra 0 til 20 når jeg har vært der, så kommer an på tidspunktet man er der. Lade ser bedre ut med tanke på underlag. Ser fast og fint ut og med lite gress.(nedtråkket?). Saupstad er på et myrområde, så det blir lett litt bløtt, men hvis de legger rør og legger over masse, så blir det greit nok - begynner å bli bedre der med tanke på gress også ... er blitt litt nedtråkket visse plasser.

Men morro å se de kommunisere og kose seg der de holder på. Gutten vår ser jeg ikke syns dette er like morsomt som Lure Coursing - der er han virkelig ivrig - morsomt å se. Møtte forresten en whippet med navn 'Petter' (kennel hadde idrettsnavn på kullet og det er Nortug han er kalt opp etter ja) Passer på en måte på en whippet grunnet kommentaren "æ har fler gir ja", for ser forskjell på farten på slipp-plassen og når det er LC - de har et par gir ekstra der :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

har vært noen turer på lade, og kommer nok til å vær flittig bruker! Folk er hyggelige, dyret får sosialisert seg litt, å jeg får slappet litt av;p

Når vi har vært der har det bare vært medium/store hunder der(cavalier er minste vi har møtt). Har selvfølgelig vært litt krangling to og to hunder i mellom, men ikke noe de ikke har ordnet opp i selv! (godt å lære for en sjel som ikke har sett hunder bråke før). Stort nok areale til at 15hunder har gooood plass:) Gresset er ok! de minste hunden forsvinner i gresset, og jeg vil anbefale alle å bruke støvler;)

MEN! til alle dere som tenker å slippe hunden på lade. VÆR SÅ SNILL(!!) gå inn en av portene på OPPSIDEN av parken!! Nederste del av parken ligger i en nedoverbakke, å vi som alt har sluppet hundene har ikke mulighet til å se hva som foregår i bunnen av bakken! Noe som kan føre til uheldige hendelser, ettersom en hel flokk hunder går etter èn!

Kan ikke få bedt dere nok, bruk de to øverste portene, ta kontakt med de som alt er der og la de få sjans til samle inn noen av hundene, slik at hunden din slipper å bli møtt av 10-20 hunder på en gang!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

MEN! til alle dere som tenker å slippe hunden på lade. VÆR SÅ SNILL(!) gå inn en av portene på OPPSIDEN av parken! Nederste del av parken ligger i en nedoverbakke, å vi som alt har sluppet hundene har ikke mulighet til å se hva som foregår i bunnen av bakken! Noe som kan føre til uheldige hendelser, ettersom en hel flokk hunder går etter èn!

Øhhm.. Står dere stille oppe ved toppen av bakken da? Går ikke dere sammen med hundene deres?

Ei venninne av meg var på Saupstad igår, og der reagerte hun på at flere hundeeiere bare sto ved porten og snakka sammen (de savna benker så sårt :rolleyes2: ) og fulgte slett ikke med på hva hundene foretok seg. Det endte i brudulje mellom to hunder, og "ingen" skjønte hva som hadde skjedd..

En annen sak, noen som vet om det blir satt opp lys? Blir en mørk og nitrist affære til vinteren uten flombelysning av noe slag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ei venninne har vært innom et par ganger og den ene gangen var det noen der med en bråkete hannhund. Eierne var såå fornøyd med at de nå endelig hadde mulighet til å slippe han..

Jeg kommer ikke til å bruke friområdene nettopp på grunn av sånne. Og de som mener at litt bråking og la de ordne opp selv er helt i orden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

tulip: jojo, det er klart vi følger med på og etter hundene! men om de plutselig suser over til den andre siden av parken, tar det litt tid før vi får tak i de igjen, og samtlige av hundene som har vært der når jeg har vært der, er døv om det kommer en annen hund! Nå skal jeg forresten ikke påstå at ALLE følger med, men i allefall de jeg har vært der med:)

Når jeg skriver at hundene bråker og ordner opp selv, mener jeg ikke aggressive hunder som river løs på hverandre! Men at de avgjør hvem som er "sjefen", en tispe som sier fra til en innpåsliten hannhund eller valp o.l. Dette er ikke til å unngå i en hundepark, i allefall ikke en park av slik størrelse med så mange hunder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

antonia: jeg er ikke redd for "småbråk" og normalt hundespråk, men når det så tydelig sies at andre ikke kan gå der og der fordi man ikke har kontroll på hundene, da blir jeg skeptisk da.. Det er jo ikke verre enn at eiere holder seg nær denne bakkekammen, slik at de ser at det kommer folk nedenfra også? Det er felles ansvar for uheldige opplevelser, og folk kan ikke være synske og vite at den og den porten skal man ikke bruke. Så om du/dere som har vært på Lade ser på den som et problem ville jeg kontaktet kommunen/NJFF som har bygget og skal drifte, slik at porten kan flyttes.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De gangene jeg har vært har det ikke vært noe problem med portene. Folk er forsiktige når de kommer inn og går ut, og de som hadde hunder som var overivrig på porten når den ble åpnet hentet inn hundene sin.

Det er jo mulig å plassere seg sånn at man har oversikt over alle portene hvis man har behov for det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

tulip: Når vi har vært der, har folk spredd seg utover hele området for å følge med, men mange av hundene er raskere enn menneskene sine, og kommer ikke på innkalling. Så ønsker bare å si fra om at om du vil unngå mulige uheldige situasjoner, så bør man ikke bruke den nederste porten. Et par av de som er der daglig har kontaktet de som er ansvarlige for området for å få stengt/flyttet porten.

Selv bruker jeg alltid den øverste porten, da jeg vil vite hvilke hunder som er der før vi går inn. Er der tilfeldigvis en hannhund aggressiv hund der inne, som jeg ikke vet om, så kan det fort bli alt annet enn morro.

De fleste som er der er ansvarlige og passer på sin hund, men jeg tar samme utgangspunkt ved frislipp av hund som med bilkjøring; selv om du er ansvarlig og passer på, betyr det ikke at alle andre gjør det!

Ber bare folk som skal dit om å være litt oppmerksom på dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Jeg personlig ville ikke kastet pinne/leker da det er en aktivitet som får opp stressnivået veldig og er en mindre smart måte å slite ut valpen på. Prøv å heller å gjemme en leke som hun må søke etter.  Pinner kan dessuten være skadelig.  Får hun mental trening i tillegg til fysisk mosjon?  Edit: får hun dekket behovet for tygging? 
    • Du sier ingenting om hvor mye aktivitet hun faktisk får. 12 uker gamle begynner de jo å bli ganske aktive. Har dere begynt på valpekurs? Jokkingen og gravingen sier for meg at det er for lite aktivitet, selv om det kan være reaksjon på for mye også. Uansett ville jeg avbrutt adferden og gjort noen øvelser eller avledet på annen måte. Det samme med biting. Ha tilgjengelig ting det er lov å bite i, og avled med dette. Kjefting, straff eller å holde over snuten vil ikke hjelpe. Hvis hun klør i tennene kan det hjelpe å vri opp en tauknute eller tøyfille i vann og legge i fryseren, og så gi den for å tygge på ,det lindrer kløe i tennene. Det viktigste er nok aktivisering, men at det er gode pauser mellom. Allerede tenker jeg at hun bør ha en ok tur i løpet av dagen, få oppdage verden litt, og litt hodearbeid i form av triks eller hverdagslydighet, både underveis på turen, og innimellom hjemme. Korte økter. Selv om det er "valpeoppførsel" betyr ikke det at vi skal godta det og ikke gjøre noe med det. Bruk avledning, leker, lær inn alternative kommandoer, og avbryt eller forebygge adferd du ikke vil ha. Har dere akkurat kommet inn fra en lang tur og du vet hun er sliten og hun begynner å styre, gjør noen rolige øvelser, og øv på å legge seg å slappe av.
    • Jeg har en golden retriever valp som er 12 uker gammel. Hun gjør meg litt bekymret. Jeg er redd for at ho er veldig over eller understimulert men jeg klarer ikke å finne ut om det er for mye eller for lite aktiviserende av ho. Den siste uka har ho begynt å bli mye mer urolig, hun klarer ikke å finne roen lenger og er derfor mye våken og får ikke den søvnen en valp skal ha. Ho har også begynt å Jokke veldig mye, noe vi prøver å ignore til hun er ferdig. Energien er også veldig høy og ho er veldig gira stort sett hele tiden. Ho har også begynt å bjeffe veldig mye og bjeffer egentlig på alt og ingenting. Sammen med dette er det jo også biting, men jeg syntes ikke det virker som vanlig valpebiting. Ho angriper oss nesten, og klarer ikke å stoppe om vi sier nei, om vi går eller om vi holder ho over munnen. Jeg har også lest noe om graving og det har det blitt litt mindre av hos ho men ho har ikke stoppet med det enda. I stad var vi ute for å prøve å få energien over på noe annet ved å kaste pinne, noe ho liker å gjøre. Jeg hadde også med godbiter men det eneste hun ville var å bite meg i beina. Grunnen til at jeg er usikker er fordi mye av dette er valpeoppførsel og jeg syntes det er vanskelig å skille hundeoppførsel og valpeoppførsel. Er det noen som vet om dette er normalt og som kan gi oss noen råd om hvordan vi skal håndtere det på best mulig måte? 
    • Takk for svar.
    • Tusen takk for veldige hjelpsomme og nyttige tilbakemeldinger  - Skal sjekke med advokat. 
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...