Gå til innhold
Hundesonen.no

hundebæsj


antonia

Recommended Posts

Seriøst? Det synes jeg var barnslig demonstrativt.

Jeg synes det er ille nok at restavfallet tømmes så sjeldent som det gjør, og jeg har faktisk ikke lyst til å ha hundedritt liggende der i tre uker. Langt mindre risikere at posene skvises og går hull på fordi man må trøkke posene sammen for å få plass. Jeg kan virkelig ikke se biobags funksjon dersom det ikke skal være for å kunne kaste det i biologisk avfall. Egen komposteringshaug er vel ikke akkurat noe flertallet har. Å kaste biobag i naturen er det jo flere som har påpekt at er mindre heldig da den ikke komposteres tilstrekkelig fort der (og bedre å bruke en pose som handske og kaste det i en busk eller noe).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 61
  • Created
  • Siste svar

Jeg kommer værtfal aldri til å plukke opp i skauen her hjemme som det knapt nok er noen som går. Det får da være grenser for hysteri. "ÆÆSJ, en bæsj på utsiden av stien i skogen, guuud så ekkelt :aww: ". Ser mye mere til elgebæsj og rådyrbæsj, skal det være ekkelt også nå?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes det er ille nok at restavfallet tømmes så sjeldent som det gjør, og jeg har faktisk ikke lyst til å ha hundedritt liggende der i tre uker. Langt mindre risikere at posene skvises og går hull på fordi man må trøkke posene sammen for å få plass. Jeg kan virkelig ikke se biobags funksjon dersom det ikke skal være for å kunne kaste det i biologisk avfall. Egen komposteringshaug er vel ikke akkurat noe flertallet har. Å kaste biobag i naturen er det jo flere som har påpekt at er mindre heldig da den ikke komposteres tilstrekkelig fort der (og bedre å bruke en pose som handske og kaste det i en busk eller noe).

Jeg synes fortsatt det er barnslig demonstrativt å ikke kildesortere bare fordi det ikke passer deg helt.

Det er årsaker til at Vesar ikke ønsker ekskrementer i bioavfallet, dine valg for egen bekvemmelighet kan få konsekvenser for mange.

Nok om det, det er OT.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Biobag er et relativt nytt produkt på markedet (dvs, det har jo vært i flere år, men kvaliteten har jo vært så som så og det samme med utbredelsen). Mulig Vesar ikke har fått med seg muligheten? Jeg må si at jeg ikke aner hva jeg ville gjort om jeg hadde barn. Tanken på tre uker gamle bleier i søpla er heller ikke særlig innbydende. Heldigvis kommer det ingen barn her i gården ;).

Elgbæsj og rådyrbæsj synes jeg er noe litt annet da det ikke er kjøttetere. Hundedritt er ikke noe stas å tråkke i, men jeg tråkker i hestedritt hver dag uten at det bryr meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Med unntak av i skog og utmark, og da tilstrekkelig langt utenfor stien, så plukker jeg alltid opp.

Jeg også. Så det blir sjeldent til at jeg ikke plukker opp, da det ikke er så ofte de gjør det langt til skogs og vekk fra stier/veier.

Biobag er et relativt nytt produkt på markedet (dvs, det har jo vært i flere år, men kvaliteten har jo vært så som så og det samme med utbredelsen). Mulig Vesar ikke har fått med seg muligheten? Jeg må si at jeg ikke aner hva jeg ville gjort om jeg hadde barn. Tanken på tre uker gamle bleier i søpla er heller ikke særlig innbydende. Heldigvis kommer det ingen barn her i gården ;). Elgbæsj og rådyrbæsj synes jeg er noe litt annet da det ikke er kjøttetere. Hundedritt er ikke noe stas å tråkke i, men jeg tråkker i hestedritt hver dag uten at det bryr meg.

Kommer det søppelmenn hver 3.uke hos dere? Det er vanlig at den kommer en gang i uka..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Biologisk avfall taes hver uke men restavfall taes hver 3. uke.

Da foreslår jeg at du plukker opp med vanlig hundeposer så de går med søppelfolket en gang i uka hvis du ikke vil ha bioposene liggende i 3 uker.

Edit: sorry, jeg leste feil. Bio kommer hver uke og restavafall hver 3.?? Det var da snodig.. :blink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg lar mine drite fritt i hagen, så plukker jeg opp annahver dag og kaster i vanlig søppel. Selvom jeg har bioposer også. Overalt andre steder plukker jeg med meg driten og kaster det i søplebøtter. I skogen har det litt med å si hvor det er, men som regel prøver jeg å få det med meg til et søplested av noe slag.

Plukket aldri opp på jordet der vi bodde før, der ferdes bare hundene i det høye gresset og ingen andre så der lot jeg det ligge.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Biobag er et relativt nytt produkt på markedet (dvs, det har jo vært i flere år, men kvaliteten har jo vært så som så og det samme med utbredelsen). Mulig Vesar ikke har fått med seg muligheten?

Vesar gir jo ut biobags til bioavfallet så jeg tipper de vet at de eksisterer. Det er ikke innpakningen de ikke ønsker i bioavfallet, det er ekskrementene. På lista skiller de også mellom ekskrementer og hundeposer på egne punkter.

Om du synes det er veldig ekkelt så kan du evt pakke bæsjen dobbelt i biobags før du putter det i restavfallet. Eller kan du fôre rått, da kommer det hverken stinkende eller skvisbar bæsj ut. Harde kuler som ikke lukter kan du vel kaste i restavfallet. Det var ikke et problem med hverken lukt eller gris da jeg bodde i Vestfold iallfall, og jeg kildesorterte. Sånn om du har lyst til å gjøre en liten innsats da, så finnes det løsninger som ikke innebærer gris liksom.

Jeg må si at jeg ikke aner hva jeg ville gjort om jeg hadde barn.

Tøybleier fungerer utmerket. Man sparer både penger og miljøet. Ikke er de like ekle og kjemiske som kastebeier heller.

Heldigvis kommer det ingen barn her i gården ;).

Det sa jeg også... Så tissa jeg på pinne. Heldigvis var det en søt og fjong liten fjott som kom ut.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Biobag for hund mener jeg. De bioposene til matavfall ryker jo for et godt ord og de ville jeg ikke turt å tre på hånda for å si det sånn... Men seriøst, da er biobag utelukkende ment for de som har egen komposteringshaug igrunn da? Det er såpass mye hunder her til lands, at det å ha litt tilrettelagt for slike ting ikke akkurat er urimelig. Hadde jeg f.eks kunnet betale litt ekstra for at de hentet det ukentlig, ville jeg foretrukket det (innenfor rimelighetens økonomiske grense selvsagt).

Barn her er fysisk umulig, så jeg trenger ikke å frykte det. Tøybleier fristet ikke noe mer enn å ha det i søppelkassen i tre uker, for å si det slik ;).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Plukker opp så sant jeg ser at de driter, innbiller meg at jeg stort sett gjør det. I disse båndtvangstider ser vel de fleste at hunden driter?

Unger i skogen følger sjelden stien, det er mye mer moro å leke i lyngen/buskaset. Så det er ingen unnskyldning for ikke å plukke opp at hunden ikke dreit på stien. Eller hvor skal man sette grensa hen? "unger får ikke gå mer enn 3 meter utenfor stien for lenger vekk gidder ikke folk å plukke dritt"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har ikke jeg hund riktig enda, men når jeg har hatt stor hundesyke og lånt meg hunder for å gå tur, har jeg alltid plukket opp.

(bortsett fra sist gang da.. :whistle: Men saken var det at hunden hadde løs mage og siden det regnet ganske greit da likevel, lot jeg det ligge. (og det var i skogen))

Og det kommer jeg også til å fortsette med fra i morgen av ;)

Har kjøpt meg en fin liten dispenser som kan henge på kobbelet og da er det alltid pose med.

Jeg kunne tenkt meg å putte de i fremmedes matavfall også, men det føler jeg er litt frekt så jeg får heller bære den hjem. Her er det utrolig dårlig med offentlige søppelbøtter.

Hundeposer mener jeg er lov til å legge i private søppelkasser.

Etter min menning så er det bedre å ha en hundepose i søpla enn mange ruker på fortauet :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hundeposer mener jeg er lov til å legge i private søppelkasser.

Etter min menning så er det bedre å ha en hundepose i søpla enn mange ruker på fortauet :D

Nei, private søppelkasser er privat eiendom. Slett ikke alle blir glade for at du kaster hundeposer i deres søppeldunk..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, private søppelkasser er privat eiendom. Slett ikke alle blir glade for at du kaster hundeposer i deres søppeldunk..

Jepp. Folk går helt Gollum rundt søpla si. Crazy. Og veldig amerikansk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, private søppelkasser er privat eiendom. Slett ikke alle blir glade for at du kaster hundeposer i deres søppeldunk..

Forstår jo at det er privat eiendom, men ser ikke helt problemet med å få en hundepose i søpla.

Men nå har ikke jeg hundepose-i-søppel-erfaring heller da.. ;)

Er ikke sikker på om det er noe jeg kommer til å gjøre, men min mening er at det er bedre enn at det evt blir liggende eller at folk kaster både pose og dritt i veikanten.

Hehe, det var et bra klistremerkeforslag :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De biobag-posene for hundemøkk er noe møkk for å si det sånn. De lukter jo tvers igjennom posen! Det er ikke noe du vil bruke hvis det er lenge til søppelet blir hentet hjemme hos deg...

Jeg kjøpte en rull av dem og brukte nemlig noen sånne. Det ble til at jeg kastet den daglige mengden av disse posene i en liten og enkel søppelkasse vi har ved døren, rett ved sittegruppen vår. Og så kastet jeg den søppelposen når den var full, i den større søppeltønna vår, som står utenfor hagen. Og etter kort tid kunne jeg ikke begripe hvorfor det luktet så himla sterkt av hundebæsj foran huset når jeg satt i sola på terrassen...! Fulgte stanken, og der lå biobagposene og oste. Etter en stund, når jeg hadde forsikret meg om at grunnen ikke var hullete poser eller dårlig knyttede poser, men selve posene, så byttet jeg tilbake til vanlige hundeposer som holder lukta innestengt!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Plukker opp så sant jeg ser at de driter, innbiller meg at jeg stort sett gjør det. I disse båndtvangstider ser vel de fleste at hunden driter?

Unger i skogen følger sjelden stien, det er mye mer moro å leke i lyngen/buskaset. Så det er ingen unnskyldning for ikke å plukke opp at hunden ikke dreit på stien. Eller hvor skal man sette grensa hen? "unger får ikke gå mer enn 3 meter utenfor stien for lenger vekk gidder ikke folk å plukke dritt"

Innbiller meg at unger også skjønner at bæsj lar man faktisk være? Jeg ser dessuten ikke at det er så stor sansynelighet for at ungen skal velte seg i bæsj ved et uhell. Vel, her i skauen har jeg sett folk hele to ganger på de 18 årene jeg har bodd her, så er nok ikke så folksomt oppi her som det er i mange andre skoger, tydligvis.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Utenom egen eiendom eller midt i svarteste skogen plukker jeg opp. På tur i skogen eller skiløypa bruker jeg en pose til å plukke opp før jeg kaster det så langt jeg kan inn i skogen, vrenger og TAR MED MEG posen videre på turen. Da slipper jeg å bære på bæsj i timesvis, men fjerner bæsjen ut av stien/skiløypa. Som regel går jeg også flere meter ut av stien/løypa for å kaste fra meg hundemøkka/grave den ned i snøen slik at det ikke synes. I løpet av våren regner møkka bort og ingen har noen gang sett eller luktet den.

I vanlig siviliserte områder plukker jeg opp å kaster posen i nærmeste søppelbøtte (som er det er altfor få av utpå landet...) - ofte må jeg snike en pose i en privat søppelbøtte...!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Innbiller meg at unger også skjønner at bæsj lar man faktisk være?

Unger over 6.år forstår kanskje det men ikke de mindre, de putter alt i munnen for å smake.. stein, jord, bæsj :x

Vi plukker alltid opp etter hundene, også i skogen så sant jeg ser at de gjør fra seg. Hjemme bruker jeg vanlige hundeposer, i skogen bio-poser som jeg kaster så langt inn i kratt som mulig eller graver ned.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Unger over 6.år forstår kanskje det men ikke de mindre, de putter alt i munnen for å smake.. stein, jord, bæsj :x

Vi plukker alltid opp etter hundene, også i skogen så sant jeg ser at de gjør fra seg. Hjemme bruker jeg vanlige hundeposer, i skogen bio-poser som jeg kaster så langt inn i kratt som mulig eller graver ned.

Da må de kanskje lære på den harde måten ;) Haha, nei huff.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes at man kunne hatt samme ordning som med uadressert reklame. De som ønsker det klistrer et "Hundebæsj? Nei takk." merke på søppelbøtta si. :)

Ja det var lurt!

Jepp. Folk går helt Gollum rundt søpla si. Crazy. Og veldig amerikansk.

:lol: Ja det er ganske utrolig

Det finnes klistremerker som sier "Kast gjerne hundeposen her!" eller noe sånt. Har ikke fått somla meg til å skaffe det her, vi hadde det før.

Det visste jeg ikke at fantes, det må jeg ha

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da må de kanskje lære på den harde måten ;) Haha, nei huff.

Jah, det sa barnehage personalet også, når de spylte hundemøkk av våryre barn som hadde lekt i skogholtet i parken. Det samme sa foreldrene når vi fikk med oss stinkende yttertøy hjem for å vaske det gang på gang :icon_confused:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vesar sier det: http://www.vesar.no/bioavfall_/cms/65 De som tømmer søpla di.

De sier også spesifikt at hundebæsj skal i restavfallet: http://www.vesar.no/restavfall_/cms/66

Her kan man kaste bleier ol. som bioavfall, så jeg kaster hundbæsj i bioavfallet med god samvittighet. SØIR som har ansvaret her forøvrig, så varierer helt klart fra område til område.

Ellers plukker jeg jeg stort sett opp, går vi der andre ferdes så plukker jeg somregel opp, er lite hundebæsj som sjenerer her, da trenger ikke mine å bli et irritasjonsmoment. Dog, noen ganger er jeg litt sløv. Er lite unger her, lite hundebæsj, og i det heletatt ganske gokk.

Langs veier, utenfor hager, på stier, i nærheten av der det er vanlig å observere folk plukker jeg alltid opp. Og tar stort sett med meg posene hjem og kaster i søpla.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



  • Nye innlegg

    • Jeg personlig ville ikke kastet pinne/leker da det er en aktivitet som får opp stressnivået veldig og er en mindre smart måte å slite ut valpen på. Prøv å heller å gjemme en leke som hun må søke etter.  Pinner kan dessuten være skadelig.  Får hun mental trening i tillegg til fysisk mosjon?  Edit: får hun dekket behovet for tygging? 
    • Du sier ingenting om hvor mye aktivitet hun faktisk får. 12 uker gamle begynner de jo å bli ganske aktive. Har dere begynt på valpekurs? Jokkingen og gravingen sier for meg at det er for lite aktivitet, selv om det kan være reaksjon på for mye også. Uansett ville jeg avbrutt adferden og gjort noen øvelser eller avledet på annen måte. Det samme med biting. Ha tilgjengelig ting det er lov å bite i, og avled med dette. Kjefting, straff eller å holde over snuten vil ikke hjelpe. Hvis hun klør i tennene kan det hjelpe å vri opp en tauknute eller tøyfille i vann og legge i fryseren, og så gi den for å tygge på ,det lindrer kløe i tennene. Det viktigste er nok aktivisering, men at det er gode pauser mellom. Allerede tenker jeg at hun bør ha en ok tur i løpet av dagen, få oppdage verden litt, og litt hodearbeid i form av triks eller hverdagslydighet, både underveis på turen, og innimellom hjemme. Korte økter. Selv om det er "valpeoppførsel" betyr ikke det at vi skal godta det og ikke gjøre noe med det. Bruk avledning, leker, lær inn alternative kommandoer, og avbryt eller forebygge adferd du ikke vil ha. Har dere akkurat kommet inn fra en lang tur og du vet hun er sliten og hun begynner å styre, gjør noen rolige øvelser, og øv på å legge seg å slappe av.
    • Jeg har en golden retriever valp som er 12 uker gammel. Hun gjør meg litt bekymret. Jeg er redd for at ho er veldig over eller understimulert men jeg klarer ikke å finne ut om det er for mye eller for lite aktiviserende av ho. Den siste uka har ho begynt å bli mye mer urolig, hun klarer ikke å finne roen lenger og er derfor mye våken og får ikke den søvnen en valp skal ha. Ho har også begynt å Jokke veldig mye, noe vi prøver å ignore til hun er ferdig. Energien er også veldig høy og ho er veldig gira stort sett hele tiden. Ho har også begynt å bjeffe veldig mye og bjeffer egentlig på alt og ingenting. Sammen med dette er det jo også biting, men jeg syntes ikke det virker som vanlig valpebiting. Ho angriper oss nesten, og klarer ikke å stoppe om vi sier nei, om vi går eller om vi holder ho over munnen. Jeg har også lest noe om graving og det har det blitt litt mindre av hos ho men ho har ikke stoppet med det enda. I stad var vi ute for å prøve å få energien over på noe annet ved å kaste pinne, noe ho liker å gjøre. Jeg hadde også med godbiter men det eneste hun ville var å bite meg i beina. Grunnen til at jeg er usikker er fordi mye av dette er valpeoppførsel og jeg syntes det er vanskelig å skille hundeoppførsel og valpeoppførsel. Er det noen som vet om dette er normalt og som kan gi oss noen råd om hvordan vi skal håndtere det på best mulig måte? 
    • Takk for svar.
    • Tusen takk for veldige hjelpsomme og nyttige tilbakemeldinger  - Skal sjekke med advokat. 
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...