Gå til innhold
Hundesonen.no

Parvo i Trøndelag


Mika

Recommended Posts

Hmm, jeg syns det er litt rart at dette står som en "nyhet" i avisen først nå, da dette utbruddet var en kjent sak allerede i begynnelsen av mai. Flere veterinærkontorer visste om det, og det ble også ettertrykkelig varslet om her på sonen.

Det høres heldigvis ikke ut som det har vært flere dødsfall siden da, hvilket jo er en bra ting! Så får man bare krysse alt for at folk ikke tar unødvendige sjanser, og at de fortsatt er flinke til å vaksinere!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kollegaene mine jo! Savn..!

Viktig at man vaksinerer når det er påvist Parvo i nærområdene ja! Håper alle vaksinerer så vi slipper et utbrudd..!

*klø meg i hodet*

Du har tydeligvis jobbet på klinikk, men likevel mener du at babyvalper har immunforsvar fra sin mor slik at du kan ta de med ut på sosialisering, og at de ikke trenger vaksinen før de er 12 uker...

Ja jeg terper på dette, for jeg har nemlig fulgt et helt kull (9 valper) som døde av parvo, og selv om eier gjorde det han kunne for å desinfisere eiendommen sin (ikke lett skal jeg si deg!) mistet han igjen et kull i fjor vår, 6 år etter det første. Hele flokken hans er vaksinert, men smitten kom fra jorda der den nye hundegården står.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du har tydeligvis jobbet på klinikk, men likevel mener du at babyvalper har immunforsvar fra sin mor slik at du kan ta de med ut på sosialisering, og at de ikke trenger vaksinen før de er 12 uker...

Grunnen til at man ikke MÅ vaksinere før valpene blir levert lenger, er nettopp fordi at babyvalper får immunstoffer fra mor via morsmelka. Det gjelder ikke bare hunder det, det gjelder for folk også. Du må jo bare terpe på det om du gidder, men jeg ser ikke helt at det Pippin har gjort med valpen, er noe verre enn hva enkelte oppdrettere på sonen her har gjort - helt uten at noen har hengt etter de i tråder for å kunne kommentere akkurat dette. JEG f.eks gjorde det med Dinas valper (begge kullene, til og med), tok de med ut og miljøtrente og sosialiserte før de var i vaksine-alder.

Og jada, jeg veit hvor ****** parvovirus er, jeg var nabo til en kennel som dreiv med forsøk på parvo, så jeg har sittet med en og annen valp i fanget mens den døde. Helt hysterisk kan man jo kanskje la være å bli allikevel :icon_confused:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

*klø meg i hodet*

Du har tydeligvis jobbet på klinikk, men likevel mener du at babyvalper har immunforsvar fra sin mor slik at du kan ta de med ut på sosialisering, og at de ikke trenger vaksinen før de er 12 uker...

Ja jeg terper på dette, for jeg har nemlig fulgt et helt kull (9 valper) som døde av parvo, og selv om eier gjorde det han kunne for å desinfisere eiendommen sin (ikke lett skal jeg si deg!) mistet han igjen et kull i fjor vår, 6 år etter det første. Hele flokken hans er vaksinert, men smitten kom fra jorda der den nye hundegården står.

Tror du ikke jeg vet hvor ille Parvo er eller, fordi om jeg ikke har sittet med en døende valp i fanget??

Nå er det heller ikke slik at jeg driver å drar med valpen på alt, hittil har den fått hilst på EN vaksinert hund, og jeg beklager men jeg SER ikke helt det problemet. Valpene i kullet skal også vaksineres ved 8 ukers alder, jeg hadde misforstått det og trodde de skulle vaksineres ved 12 ukers alder.. Jeg synes det er litt vel hysteriskt at noen skal få huden full, mens andre er det helt greit for.. Skal man være så hysterisk kan man ikke ta med valpene noen steder da før de er vaksinerte, og jeg mener man bør begynne smått med sosialiserng/miljøtrening før de er 8 uker gamle. Og da mener jeg ikke å dra de med på hundetreff med 10-15 hunder hvor de får hilse på alle!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Grunnen til at man ikke MÅ vaksinere før valpene blir levert lenger, er nettopp fordi at babyvalper får immunstoffer fra mor via morsmelka.

Stemmer til en viss grad, parvo er derimot et virus og det har de ikke immunitet mot... Det er jo derfor at hunder kan få kennelhoste selv om de er vaksinert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stemmer til en viss grad, parvo er derimot et virus og det har de ikke immunitet mot... Det er jo derfor at hunder kan få kennelhoste selv om de er vaksinert.

Okay, jeg veit ikke helt hvor jeg skal begynne her, så jeg bare hopper i det. Ja, det er riktig det at man kan få virus selv om man er vaksinert. Så da spør jeg deg - hvorfor peser du da om at Pippin tar med uvaksinerte valper ut, når du allikevel prøver å gjøre et poeng ut av det nå at det ikke hjelper om de er vaksinert? De kan få parvo når de er 8, 10 eller 16 uker gamle også, ikke sant? For du mener vel neppe at man skal holde valpen hjemme, uten å la den få treffe fremmede hunder før den er rundt året, sant?

Og nei, jeg mener IKKE at man ukritisk skal drasse med seg små valper rundt på hundetreff, stevner eller andre steder med stort smittepress, men valper tåler både fysisk og psykisk å få oppleve litt mer enn oppdretters eiendom før de er 8 uker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Okay, jeg veit ikke helt hvor jeg skal begynne her, så jeg bare hopper i det. Ja, det er riktig det at man kan få virus selv om man er vaksinert. Så da spør jeg deg - hvorfor peser du da om at Pippin tar med uvaksinerte valper ut, når du allikevel prøver å gjøre et poeng ut av det nå at det ikke hjelper om de er vaksinert? De kan få parvo når de er 8, 10 eller 16 uker gamle også, ikke sant? For du mener vel neppe at man skal holde valpen hjemme, uten å la den få treffe fremmede hunder før den er rundt året, sant?

Og nei, jeg mener IKKE at man ukritisk skal drasse med seg små valper rundt på hundetreff, stevner eller andre steder med stort smittepress, men valper tåler både fysisk og psykisk å få oppleve litt mer enn oppdretters eiendom før de er 8 uker.

Parvo har de immunitet mot etter vaksinering, da den foreløbig ikke muterer slik som kennelhosten ;)

Men det å ta en 5,5 ukers valp ut alene på lp trening er bare ikke rett, hverken smittemessig eller for miljøtreninga sin del. Å ta med hele kullet og mor en tur i skogen el er bare sunt :) Og Pippin modererte jo planene sine etter at flere sa ifra, men slik jeg og andre forsto det var palnen å ta en 5,5 ukers valp med alene ut på trening, og det tror jeg ikke du har/ville ha gjort heller??

Og når hun i tillegg har jobbet på dyreklinikk skulle man da tro hun var noe mer oppdatert og opplyst enn den gjengse hundeeier??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og Pippin modererte jo planene sine etter at flere sa ifra, men slik jeg og andre forsto det var palnen å ta en 5,5 ukers valp med alene ut på trening, og det tror jeg ikke du har/ville ha gjort heller??

Vel, jeg forsto ikke at planen var det, jeg. Om jeg skulle finne på å ha et kull på min treningshund, så ser jeg ikke bort fra at jeg trener med henne selv om hun skulle ha et valpekull på 4-5 uker. Da er valpene med på trening selv om det kanskje er i hagen her, eller i et skogholt i nærheten, sant? Ooooog, når Pippin da har moderert seg, er det da vits i å mase om det enda? De valpene må da være leveringsklare snart (og kan dras med i alle mulige slags miljøer uten at soniser gjør noe annet enn å applaudere for det..)

Og når hun i tillegg har jobbet på dyreklinikk skulle man da tro hun var noe mer oppdatert og opplyst enn den gjengse hundeeier??

Du har tydeligvis et litt mer positivt inntrykk av veterinærstanden enn hva jeg har, så nei, det ville jeg ikke tatt for gitt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel, jeg forsto ikke at planen var det, jeg. Om jeg skulle finne på å ha et kull på min treningshund, så ser jeg ikke bort fra at jeg trener med henne selv om hun skulle ha et valpekull på 4-5 uker. Da er valpene med på trening selv om det kanskje er i hagen her, eller i et skogholt i nærheten, sant? Ooooog, når Pippin da har moderert seg, er det da vits i å mase om det enda? De valpene må da være leveringsklare snart (og kan dras med i alle mulige slags miljøer uten at soniser gjør noe annet enn å applaudere for det..)

Du har tydeligvis et litt mer positivt inntrykk av veterinærstanden enn hva jeg har, så nei, det ville jeg ikke tatt for gitt.

Folk leser ting forskjellig, og både jeg og andre forsto det som hun skulle ha valpen med alene, uten søsken eller mor. Og da blir bla smittepresset en sak å ta hensyn til.

Veterinærene er så ymse, men jeg har hittil hatt meget godt inntrykk av dyrepleiere og klinikkassistenter her i Trøndelag :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når jeg sa LP-trening så betyr ikke det automatisk at det er med et drøss med andre hunder eller? Det går fint an å trene LP alene, og det var det som var planen hele tida. Det var jeg, valpen og hundemora, eier til mora og en hund med eier. Jeg hadde aldri tatt med meg en så liten valp på en hundeklubbtrening f.eks!

Og fordi om jeg har jobbet på dyreklinikk så bruker jeg vettet litt også og ser an forskjellige situasjoner. Jeg er ikke ekspert fordi om jeg har jobbet der heller, det er over ett år sida, så noe er glemt også. Her gjelder det å bruke hodet og jeg vurderte nøye før jeg tok med valpen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Folk leser ting forskjellig, og både jeg og andre forsto det som hun skulle ha valpen med alene, uten søsken eller mor. Og da blir bla smittepresset en sak å ta hensyn til.

Jeg leste det sånn at det var moren som skulle trenes, jeg. Men det er ett fett nå, for som du sa så modererte Pippin seg, og da er det vel ikke noe mer å snakke om nå?

Veterinærene er så ymse, men jeg har hittil hatt meget godt inntrykk av dyrepleiere og klinikkassistenter her i Trøndelag :)

Det er jo bra for deg. I følge en veterinærklinikk i Trøndelag er min groenendael tispe en leonberger, og selv om jeg er enig i at hun er litt stor, så er hun ingen leonberger av den grunn :P Det var forøvrig den samme klinikken som påsto at min venninnes valp hadde jevnlig diare som bivirkning av vaksine, fordi at tarmsystemet var ødelagt. Det er en bivirkning ingen andre veterinærer eller produsenten har hørt om før, til tross for at den veterinæren mente at det var vanlig. Valpen hadde forøvrig giardia, logisk nok, født i Bergen og eid av en bergenser som hun var (neida, det var ikke bare veterinærene i Trøndelag som ikke kobla den der).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Bruk kode "alrute15" for å få 15% rabatt på ruta, rutebånd, blindspots og targets hos Drammen Hundepark. Gyldig til 15. oktober 2024 https://www.nettbutikk.drammenhundepark.no/categories/rute
    • Hei, er det noen som vet hva reglene er for å stille kirurgisk kastrert hannhund i utlandet er, eller hvor man kan finne slik informasjon? Jeg vet at NKK tillater å stille kastrert hannhund dersom det er gjort av medisinske årsaker og hvis man kan fremvise attest for at hunden hadde to normale testikler før kastrering. Men gjelder dette også hvis man ønsker å stille hunden for eksempel i Sverige, Finland, Frankrike etc? Eller har alle land ulike regler? Noen som eventuelt vet hvilke land som godkjenner det eller land som ikke tillater å stille kastrert hund (uansett om det er gjort av medisinske årsaker?😊
    • Hvis hun fortsatt bruker samme metodene er det jo "bare" å anmelde igjen. Ellers ville jeg sendt formelle henvendelser til klubben og NKK.
    • Jeg klagde på dette hos NKK inne på FB da det kom opp at de lot henne holde på. Det ble slettet og jeg fikk "mute" for en tid. Skremmende holdning. jeg kjenner personen fra hestemiljøet helt tilbake til 1988  da jeg kommer fra og har bodd 3 il fra hennes hjemsted. Kjenner og tilk henne fra hund selv om jeg har hatt nada med henne å gjøre.. jeg anbefaler at dere går inn og leser de grusomme sms som ble sendt mellom henne som eier og driver av kennelen - og de to ansatte..saken er mye verre enn det virker i media. Mangelen på respekt og empati er hårreisende.  Hun skal og ha blitt dømt for vold mot menneske og er kjent i området for å være "feisty". hvis man kan si det sånn.. sier ikke mer om  saken.. men rapporter og boikott.. Den som blir direkte berørt må være flink å si i fra.. Kanskje det er på tide at NOAH kommer på banen??
    • Skriv litt fort her men veit at mensen er noe kvinner har å ikke hunder. Men trudde du klarte å slå 2 fluer sammen ✨️ Vi har fikset alt å funnet ut av alt så går det ikke Ann å slette innholde heller  Så andre som sere dette så all good ok8 vi fant ut av problemet 😄
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...