Gå til innhold
Hundesonen.no

Nav og arbeidskontrakt problematikk


Anette

Recommended Posts

Så som topic sier så skal jeg til NAV fordi jeg lengre ikke har en jobb, men det er et problem angående karantene ol som jeg vedder at de kommer til å ødelegge for meg somehow, enda dette ikke er min feil. Jeg skal prøve å forklare best mulig.

Jeg tegnet en kontrakt juni/juli 2010 at jeg jobbet som lærling med en årslønn på 143 000 50% av tariffavtalen, med 37,5 timer i uka fra August 2010 til August 2011.

I høst kommer opplæringskontoret og sier jeg ikke har mer læretid igjen enn til mars pga noen år før som var litt halvveis, dette kommer som et sjokk på både sjef og meg og vi dato for fagprøven faller i mars, dvs læretiden min går ut 12.mars.

Så etter fagprøven fikk jeg tilbud om å fortsette å jobbe frem til sommeren for samme lønn, men da mindre antall dager for jeg var fagutlært og ikke spesielt lyst til å fortsette i samme crapo lønna for 5 dager i uka.

Avtalen ble da (muntlig....) at jeg jobber 3 dager i uken for samme lønn. Kontrakten ser helt lik ut, jeg fikk aldri ny kontrakt enda jeg ba om dette opptil flere ganger. At de ordnet ny kontrakt som ble riktig lovlig ol. For jeg kan ikke stå som lærling og stå som lærlingtid når jeg ikke har rett til det lengre fortalte opplæringskontoret.

Så nå er da problemet at jeg fikk aldri ny kontrakt, så min kontrakt står fortsatt til august, men den er jo ikke gyldig (?) og det er feil stillingsprosent.

Så i mai sa sjefen at jeg sluttet 15 juni for da trengte de meg ikke mer. Jeg har ikke sagt opp og de har ikke sagt opp meg. Jeg bare får ikke lønn mer og er der ikke.

Så "teknisk sett" har jeg vel egentlig jobb, uten å ha jobb :blink:

Arbeidsavtale

anette bla bla

Har inngått følgende arbeidsavtale med **********

Stillingsbetegnelse: Lærling IKT

Stillingsstørrelse: 100%

Tiltredelsesdato: 2. august 2010

Tilsettingsforhold: midlertidig Begrunnelse: Lærling

Varighet: f.o.m 02.08.2010 t.o.m 29.07.2011

Oppsigelsesfrist: 1mnd, ved ansettelse over 2 mndr.

Lønn:

50% av årslønn på 272 100. Dette er lønn etter siste regulering 1.5.2009

Lønn per måned kr 11 337,50

Arbeidstid: 37,5 timer per uke.

Så hva gjør jeg? Vil NAV gi meg 80 dagers karantene? Jeg har aldri sagt opp, jeg bare ble ehm, bedt om å ikke møte mer? :P Hva skal jeg evt si til NAV, vil de se min gamle kontrakt? Kan jeg si at jeg ble bedt om å slutte 15 juni?

Jeg er veldig :icon_confused: og håpet at mer erfarne soniser kan hjelpe meg litt med hva jeg skal gjøre. Jeg er ikke sagt opp og jeg har ikke sagt opp, men kontrakten er jo ikke riktig i forhold til hva jeg jobber men teknisk sett har jeg vel egentlig en jobb....

Hjelp! :icon_confused:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men altså, sier kontrakten at du skal jobbe der til august, så skal du jobbe der til august, eller så er det kontraktbrudd, og det er heller ikke lov. Arbeidsmiljøloven? Eller at de gir deg en sluttattest, har du det? Når du sluttet? Jeg fikk et skjema fra NAV, som arbeidsstedet mitt måtte fylle ut, siden jeg ikke fikk noe sluttattest av jeg-vet-ikke-grunner. Og jeg forklarte NAV hvordan ståa var på den arbeidsplassen, og da fikk jeg det skjemaet, og alt ordnet seg. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Si det som det er til NAV. Ville også bedt gamlesjefen om et skriv som sier at du pr 15.juni ikke lengre har tilbud om jobb hos dem. Så tror jeg det skal gå i orden.

Var det Thorstein tenkte også.

Men sjefen kommer bare til å si jeg kan dukke opp for han vil helst at jeg jobbet 7 dager om han fikk hva han ønsket så eh jah, kan jo håpe han skriver det skrivet for meg da..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du er vel sagt opp hvis sjefen din sa deg opp i mai? Når i mai var dette? I kontrakten din står det jo at du har 1 mnds oppsigelsestid ved over 2 mnds ansettelse.

Samtidig så er du jo ikke "ansatt", da læretiden din jo gikk ut, da er vel ikke den lærlingekontrakten gyldig lenger, vil jeg tro, og den stillingen du har jobbet i nå, har du bare ikke "hatt" kontrakt i? Jeg har jobbet flere steder uten arbeidskontrakt jeg. Både ordentlige steder og steder som utnytter folk.

Du er jo nå tydeligvis sagt opp siden de ikke skal ha deg der lenger. Du har ikke fått skriftlig oppsigelse, men du har jo ei heller en skriftlig kontrakt på at du er i jobb der. Den kontrakten du har, er jo på lærlingtid, og den lærlingtiden har du jo tydeligvis ikke mer igjen av, så det er du jo "ferdig" med.

Vet ikke om du trenger å ta med kontrakten til NAV, den kontrakten er du jo ferdig med, den er ikke gyldig mer, og da skal du vel ikke behøve den, eller? Eller skal de ha dokumentasjon på jobben du har vært i?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men altså, sier kontrakten at du skal jobbe der til august, så skal du jobbe der til august, eller så er det kontraktbrudd, og det er heller ikke lov. Arbeidsmiljøloven? Eller at de gir deg en sluttattest, har du det? Når du sluttet? Jeg fikk et skjema fra NAV, som arbeidsstedet mitt måtte fylle ut, siden jeg ikke fikk noe sluttattest av jeg-vet-ikke-grunner. Og jeg forklarte NAV hvordan ståa var på den arbeidsplassen, og da fikk jeg det skjemaet, og alt ordnet seg. :)

Men vi endret jo etter fagprøven hvordan jeg skulle jobbe. Uten å få ny kontrakt/endre den gamle.

Har ingen slutt attest nei.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du er vel sagt opp hvis sjefen din sa deg opp i mai? Når i mai var dette? I kontrakten din står det jo at du har 1 mnds oppsigelsestid ved over 2 mnds ansettelse.

Samtidig så er du jo ikke "ansatt", da læretiden din jo gikk ut, da er vel ikke den lærlingekontrakten gyldig lenger, vil jeg tro, og den stillingen du har jobbet i nå, har du bare ikke "hatt" kontrakt i? Jeg har jobbet flere steder uten arbeidskontrakt jeg. Både ordentlige steder og steder som utnytter folk.

Du er jo nå tydeligvis sagt opp siden de ikke skal ha deg der lenger. Du har ikke fått skriftlig oppsigelse, men du har jo ei heller en skriftlig kontrakt på at du er i jobb der. Den kontrakten du har, er jo på lærlingtid, og den lærlingtiden har du jo tydeligvis ikke mer igjen av, så det er du jo "ferdig" med.

Vet ikke om du trenger å ta med kontrakten til NAV, den kontrakten er du jo ferdig med, den er ikke gyldig mer, og da skal du vel ikke behøve den, eller? Eller skal de ha dokumentasjon på jobben du har vært i?

Ja de to første paragrene er helt riktig. Vi pratet om det en gang i mai, hvor lenge han trengte meg og han sa først 1 juni, så fant han ut 15.juni for da var skolen ferdig. Jeg sa bare ok. Så forsåvidt har vel ingen sagt opp noen...

Til det siste, jeg aner ikke hva nav krever, jeg har aldri vært på nav. Men jeg tenkte jeg må ha litt system i rotet her før jeg drar dit og bare blir kasta på hue ut igjen..

Men at vi pratet om datoer er det det samme som å si meg opp? Først lurte han på når vi flyttet, 1 juni. så sa jeg at jeg kan bli så lenge han trenger meg og han sa 15.juni.

Men vil alt løse seg med en sluttmelding? Men jeg har fortsatt jobbet uten kontrakt og eh, vel feil kontrakt. Og dette er i det offentlige :P

For å få dagpenger må all tidligere jobb som gir rettigheter til dagpenger dokumenteres. Så kontrakten må tas med.

Men kontrakten er jo feil :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men kontrakten er jo feil :P

Godt mulig, men om du ikke kan dokumentere minimum 12mnd jobb så har du ikke krav på dagpenger. Med mindre reglene er endret.

http://www.nav.no/Arbeid/Arbeidss%C3%B8ker/Inntektssikring/Dagpenger

Men bare dra til de å vær ærlig om hvordan ståa er. Så får du hjelp =)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Godt mulig, men om du ikke kan dokumentere minimum 12mnd jobb så har du ikke krav på dagpenger. Med mindre reglene er endret.

Så da får jeg ikke det uansett da.

for jeg har jobbet 2 fulle år, studert 1 og jobbet nesten ett. altså 10mnd....

Hva forventer verden jeg skal leve av da? jeg søker jobber så tastaturet blir varmt og jeg er på jobbintervju opptil flere ganger i uken.

Sosialhjelp og bostøtte får jeg vel ikke fordi thorstein tjener penger, men ikke nok til 2 personer...

edit:

Sakset fra NAV

Hvem kan få dagpenger?

Hovedvilkårene for å få dagpenger er at du:

Har fått redusert arbeidstiden din med minst 50 prosent (minst 40 prosent dersom du er permittert).

Har fått utbetalt arbeidsinntekt på minst kr 113 462 i siste avsluttede kalenderår (i fjor), eller minst kr 226 923 i løpet av de siste 3 avsluttede kalenderårene. Foreldrepenger, svangerskapspenger og svangerskapsrelaterte sykepenger medregnes i kravet til minsteinntekt.

Er reell arbeidssøker.

Er registrert som arbeidssøker, og sender meldekort hver 14. dag.

Bor eller oppholder deg i landet.

Som hovedregel ikke skal være skoleelev eller student.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så da får jeg ikke det uansett da.

for jeg har jobbet 2 fulle år, studert 1 og jobbet nesten ett. altså 10mnd...

Hva forventer verden jeg skal leve av da? jeg søker jobber så tastaturet blir varmt og jeg er på jobbintervju opptil flere ganger i uken.

Sosialhjelp og bostøtte får jeg vel ikke fordi thorstein tjener penger, men ikke nok til 2 personer...

Ifølge satsene til sosialen tjener han nok for to personer, kjiiipt..

Du får bare ta med deg den lærlingkontrakten du har..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ifølge satsene til sosialen tjener han nok for to personer, kjiiipt..

Du får bare ta med deg den lærlingkontrakten du har..

Da må vi flytte til noen kommuner langt utti gokk og han må ha pendler leilighet elns da :P regnestykket går såvidt opp om jeg har studielån + hans lønn.. Og såvidt er altså 0 sparing 0 kurs 0 ingenting. bare mat og bo og nødvendige ting.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og såvidt er altså 0 sparing 0 kurs 0 ingenting. bare mat og bo og nødvendige ting.

Jeg beklager å måtte si det, men sånn er virkeligheten for de fleste under NAV (om ikke man har veldig høye inntekter i lang tid å vise til da)

Ta med den kontrakten full av feil, men skriv også et ark ved siden av som forklarer feilene. Oppgi kontaktinfo til tidl. arbeidsgiver, og få med deg alle skjemaer du kan.

Jeg forstår ikke hvordan Thorsteins lønn kommer inn i bildet, arb. ledighetstrygd regnes ut uten hensyn til samboer/ekltefelles inntekt, og dere har ikke felles barn, eller barn i det hele tatt, så uansett er han på ingen måte forpliktet av loven til å forsørge deg. Så jo, du vil ha rett til økonomisk sosialhjelp for å dekke din del av husleie, strøm og andre boutgifter (det blir som om du delte bolig med en hvilken som helst person!)

Klippet fra Jobbklubben.no:

Ektefeller har jfr ekteskapsloven plikt til å forsørge hverandre. Det samme gjelder registrerte partnere jfr. partnerskapsloven.

Samboere har ikke plikt til å forsørge hverandre, og kan heller ikke bli pålagt å gjøre det. Er du samboer skal du derfor vurderes selvstendig

Men også;

Vær oppmerksom på at dersom du har penger i banken, eller eiendeler som kan selges eller leies ut, kan det kreves at du bruker disse mulighetene før du får hjelp.

Lykke til Anette, dette fikser seg på en eller annen måte, du kommer ikke til å sulte ihjel eller miste leiligheten iaf!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg beklager å måtte si det, men sånn er virkeligheten for de fleste under NAV (om ikke man har veldig høye inntekter i lang tid å vise til da)

Ta med den kontrakten full av feil, men skriv også et ark ved siden av som forklarer feilene. Oppgi kontaktinfo til tidl. arbeidsgiver, og få med deg alle skjemaer du kan.

Jeg forstår ikke hvordan Thorsteins lønn kommer inn i bildet, arb. ledighetstrygd regnes ut uten hensyn til samboer/ekltefelles inntekt, og dere har ikke felles barn, eller barn i det hele tatt, så uansett er han på ingen måte forpliktet av loven til å forsørge deg. Så jo, du vil ha rett til økonomisk sosialhjelp for å dekke din del av husleie, strøm og andre boutgifter (det blir som om du delte bolig med en hvilken som helst person!)

Klippet fra Jobbklubben.no:

Ektefeller har jfr ekteskapsloven plikt til å forsørge hverandre. Det samme gjelder registrerte partnere jfr. partnerskapsloven.

Samboere har ikke plikt til å forsørge hverandre, og kan heller ikke bli pålagt å gjøre det. Er du samboer skal du derfor vurderes selvstendig

Men også;

Vær oppmerksom på at dersom du har penger i banken, eller eiendeler som kan selges eller leies ut, kan det kreves at du bruker disse mulighetene før du får hjelp.

Lykke til Anette, dette fikser seg på en eller annen måte, du kommer ikke til å sulte ihjel eller miste leiligheten iaf!

Takker, jeg skal gå ned dit imorgen og si hei hjelp :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da må vi flytte til noen kommuner langt utti gokk og han må ha pendler leilighet elns da :P regnestykket går såvidt opp om jeg har studielån + hans lønn.. Og såvidt er altså 0 sparing 0 kurs 0 ingenting. bare mat og bo og nødvendige ting.

Jeg er ikke under NAV, og vi har egentlig 0 sparing, 0 kurs og 0 ingenting. Det går seg til nå som jeg jobber ekstra mye, men det har liksom vært sånn hele tiden. Kurs er "luksus" for meg, og det tar jeg meg bare råd til om jeg faktisk HAR råd til det, og det har jeg faktisk ikke. Jeg er medlem av noen klubber som jeg trener sånn halvaktivt med pr. i dag, og det er en "kursing" i og for seg det også. Bikkja får trent, han, og jeg lærer som oftest noe nytt hver gang.

Men ja, ang. NAV og min erfaring. Jeg hadde en jobb jeg jobbet på i fire år, fikk en ny, jobbet der i 5 mnd, og sluttet av diverse årsaker, men det stod på kontrakten at tiden min gikk ut måneden etter. Så jeg fikk "slutt" fra jobben, med noe ekstrapapirer jeg fikk de til å skrive under, og swoopidoop, så ordnet det seg. Jeg gikk bare ned dit og sa hvordan situasjonen var, så ordnet det seg. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvem kan få dagpenger?

Hovedvilkårene for å få dagpenger er at du:

■Har fått redusert arbeidstiden din med minst 50 prosent (minst 40 prosent dersom du er permittert).

Har fått utbetalt arbeidsinntekt på minst kr 113 462 i siste avsluttede kalenderår (i fjor), eller minst kr 226 923 i løpet av de siste 3 avsluttede kalenderårene. Foreldrepenger, svangerskapspenger og svangerskapsrelaterte sykepenger medregnes i kravet til minsteinntekt.

■Er reell arbeidssøker.

■Er registrert som arbeidssøker, og sender meldekort hver 14. dag.

■Bor eller oppholder deg i landet.

■Som hovedregel ikke skal være skoleelev eller student.

Hentet fra www.nav.no

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Formelt sett har du blitt sagt opp, og du skal ha en sluttattest. Det er ikke bare å si "vi trenger deg ikke lengre, og betaler deg ikke mer". Forklar dette på NAV, så kan de helt sikkert også hjelpe deg mtp. lovverk og sånt. Ellers har jeg inntrykk av at arbeidsledighetsdelen av NAV er den enkleste delen å ha med å gjøre.

Ellers tror jeg uansett du får arbeidsavklaringspenger så lenge du ikke har jobb og er arbeidsfør.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Belgerpia

Så som topic sier så skal jeg til NAV fordi jeg lengre ikke har en jobb, men det er et problem angående karantene ol som jeg vedder at de kommer til å ødelegge for meg somehow, enda dette ikke er min feil. Jeg skal prøve å forklare best mulig.

Jeg tegnet en kontrakt juni/juli 2010 at jeg jobbet som lærling med en årslønn på 143 000 50% av tariffavtalen, med 37,5 timer i uka fra August 2010 til August 2011.

I høst kommer opplæringskontoret og sier jeg ikke har mer læretid igjen enn til mars pga noen år før som var litt halvveis, dette kommer som et sjokk på både sjef og meg og vi dato for fagprøven faller i mars, dvs læretiden min går ut 12.mars.

Så etter fagprøven fikk jeg tilbud om å fortsette å jobbe frem til sommeren for samme lønn, men da mindre antall dager for jeg var fagutlært og ikke spesielt lyst til å fortsette i samme crapo lønna for 5 dager i uka.

Avtalen ble da (muntlig....) at jeg jobber 3 dager i uken for samme lønn. Kontrakten ser helt lik ut, jeg fikk aldri ny kontrakt enda jeg ba om dette opptil flere ganger. At de ordnet ny kontrakt som ble riktig lovlig ol. For jeg kan ikke stå som lærling og stå som lærlingtid når jeg ikke har rett til det lengre fortalte opplæringskontoret.

Så nå er da problemet at jeg fikk aldri ny kontrakt, så min kontrakt står fortsatt til august, men den er jo ikke gyldig (?) og det er feil stillingsprosent.

Så i mai sa sjefen at jeg sluttet 15 juni for da trengte de meg ikke mer. Jeg har ikke sagt opp og de har ikke sagt opp meg. Jeg bare får ikke lønn mer og er der ikke.

Så "teknisk sett" har jeg vel egentlig jobb, uten å ha jobb :blink:

Så hva gjør jeg? Vil NAV gi meg 80 dagers karantene? Jeg har aldri sagt opp, jeg bare ble ehm, bedt om å ikke møte mer? :P Hva skal jeg evt si til NAV, vil de se min gamle kontrakt? Kan jeg si at jeg ble bedt om å slutte 15 juni?

Jeg er veldig :icon_confused: og håpet at mer erfarne soniser kan hjelpe meg litt med hva jeg skal gjøre. Jeg er ikke sagt opp og jeg har ikke sagt opp, men kontrakten er jo ikke riktig i forhold til hva jeg jobber men teknisk sett har jeg vel egentlig en jobb...

Hjelp! :icon_confused:

1. Du har vært ansatt i det offentlige - her er det bare å troppe opp på lønningskontoret og si at du enten skal ha lønn til august, eller så får de fikse en kontrakt som er korrekt fra bestått fagprøve. Dette har du krav på.

Det kan også se ut som om du er feil lønnet iht. Hovedtariffavtalen - den sier følgende om lærlinger:

Fag som følger hovedmodellen

Fag som følger hovedmodellen har 2 år opplæring i skole og 2 år i bedrift/virksomhet. Læretiden i bedrift/virksomhet består av 50% opplæring og 50% verdiskapning. I denne tiden lønnes lærlingen slik:

1. halvår 30%

2. halvår 40%

3. halvår 50%

4. halvår 80%

Fag som ikke følger hovedmodellen

1 års læretid i virksomheten

1. halvår 50%

2. halvår 80%

1,5 års læretid i virksomheten

1. halvår 45%

2. halvår 55%

3. halvår 80%

og den går helt opp til 3 års læretid, men det er ikke aktuelt for deg i og med at du kun etter 7 måneder var ferdig med læretiden.

Dette betyr at du fra oktober i fjor skulle hatt 80% lønn samme søren hvilken ordning du kommer inn under og dette skal du også ta opp med arbeidsgiver. Er du ansatt på lærlingkontrakt så må de følge de retningslinjer som ligger til grunn. Og det er rimelig klart at du siste seks månedene skal ha 80% lønn. Ta kontakt med lønningskontoret og henvis til kapittel 6 i hovedtariffavtalen. Dette er regulert i lov om opplæring og er det samme uansett om du arbeider i stat eller kommune :)

Så - kontakt arbeidsgiver, deretter avtaler du ett møte hos NAV. Lykke til :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vestfold fylkeskommune opperere med flat lønn dvs 50% alle årene for mer stabil økonomi,sør trondelag folger trapp. første år som larling var også i fylkeskommunen med 50%

Skriver på mobil så er litt knotatt.kontrakt kan jeg nok få ordnet men usikker hvem jeg skal spørre

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Bruk kode "alrute15" for å få 15% rabatt på ruta, rutebånd, blindspots og targets hos Drammen Hundepark. Gyldig til 15. oktober 2024 https://www.nettbutikk.drammenhundepark.no/categories/rute
    • Hei, er det noen som vet hva reglene er for å stille kirurgisk kastrert hannhund i utlandet er, eller hvor man kan finne slik informasjon? Jeg vet at NKK tillater å stille kastrert hannhund dersom det er gjort av medisinske årsaker og hvis man kan fremvise attest for at hunden hadde to normale testikler før kastrering. Men gjelder dette også hvis man ønsker å stille hunden for eksempel i Sverige, Finland, Frankrike etc? Eller har alle land ulike regler? Noen som eventuelt vet hvilke land som godkjenner det eller land som ikke tillater å stille kastrert hund (uansett om det er gjort av medisinske årsaker?😊
    • Hvis hun fortsatt bruker samme metodene er det jo "bare" å anmelde igjen. Ellers ville jeg sendt formelle henvendelser til klubben og NKK.
    • Jeg klagde på dette hos NKK inne på FB da det kom opp at de lot henne holde på. Det ble slettet og jeg fikk "mute" for en tid. Skremmende holdning. jeg kjenner personen fra hestemiljøet helt tilbake til 1988  da jeg kommer fra og har bodd 3 il fra hennes hjemsted. Kjenner og tilk henne fra hund selv om jeg har hatt nada med henne å gjøre.. jeg anbefaler at dere går inn og leser de grusomme sms som ble sendt mellom henne som eier og driver av kennelen - og de to ansatte..saken er mye verre enn det virker i media. Mangelen på respekt og empati er hårreisende.  Hun skal og ha blitt dømt for vold mot menneske og er kjent i området for å være "feisty". hvis man kan si det sånn.. sier ikke mer om  saken.. men rapporter og boikott.. Den som blir direkte berørt må være flink å si i fra.. Kanskje det er på tide at NOAH kommer på banen??
    • Skriv litt fort her men veit at mensen er noe kvinner har å ikke hunder. Men trudde du klarte å slå 2 fluer sammen ✨️ Vi har fikset alt å funnet ut av alt så går det ikke Ann å slette innholde heller  Så andre som sere dette så all good ok8 vi fant ut av problemet 😄
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...