Gå til innhold
Hundesonen.no

Interiørtips for dummie


SoppenCamilla

Recommended Posts

Jeg har virkelig IKKE peiling på farger og whatnot, og nå ser jeg etter stoff til gardiner som mamma skal sy til meg. Jeg har hvit-aktige vegger (off white ellerno?) i nesten hele stua, en vegg er trefarga ( :P ). Jeg har et svæææært vindu på den ene veggen, der jeg allerede har noen gardiner som jeg skal henge opp en gang, som går helt ned til gulvet. De er sorte med noe sånn gullskrift og ting på. Men så har jeg to små vinduer helt oppi taket (kjellerleilighet) på veggen ved siden av. Hvilken farge skal jeg ha på gardinene her? Jeg tenker at jeg vil ha noen lette gardiner som bare skjermer for innsyn litt, men som allikevel slipper inn lys. Kan jeg ha forskjellig farge på gardinene (til det store vinduet og de små), eller bør jeg ha sorte gardiner på de små og? Akkurat nå sitter jeg og glor her, men jeg blir ikke noe klokere, syns jeg. :P

Jeg har igrunn fått lov av huseieren til å male her og da, men det høres jo innmari slitsomt ut? Må jo velge farge og male og sånt, da jo. :lol:

Gimme inspirasjon!

Edit: Nå kikka jeg på panelgardiner (til det store vinduet), og kanskje jeg skal fikse sånne, istedetfor de tunge, svarte gardinene jeg har? Disse syns jeg var fine, for eksempel. Eller de andre som er på samme nettbutikk, med kuer på, men det blir kanskje rart å ha i stua. :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Neinei! Ikke sort til de små vinduene. Da blir ting veldig mørkt. Jeg ville gått for noe offwhite og tynt jeg. Går du for de gardinene du kikker på fra Ellos (fine by the way), så finn farge som så likt som mulig det hvite. Går du får blått blir ting veldig blått, går du får samme mønster blir det veldig mye mønster. Så gå for noe lyst og lett i de små vinduene, det stemmer jeg for ja

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvite kan bli for lyse om sommeren om det skal bli helt mørkt i stuen. Jeg har lysgrønn på rommet mitt og jeg må henge opp sengeteppet mitt om jeg vil sove. Nå er ikke stuen den verste plassen å ha for lyse gardiner da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, jeg tenker at jeg vil bestille de panelgardinene, sånn at det ikke blir så mørkt og tungt, også finner jeg ett eller annet lyst (helst enkelt hvitt med noe blått på, og halvgjennomsiktig) som mamma kan sy til de små vinduene. :)

Men så er det maling, da. Gidder jeg å male? Liksom. :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selvsagt gidder du å male :D Og hvis du er riktig flink og svarer fort-fort så kan jeg hjelpe deg litt...? Du svare fort, for nemlig, for vi har vårt eget oppussingsprosjekt så jeg må nesten love meg bort til deg før jeg blir lei av mitt eget :aww::lol: (men jeg vil virkelig hjelpe, altså!) Er gjerne med og maler; jeg skal til Oslo jaffal en eller to ganger i løpet av sommeren, og har ingen sommerjobb i år, så jeg kan fint bli et par dager lengre og være dugnadnisse (mot at jeg får tafse på fine dyra dine :whistle: )

Mtp gardinene: jeg ville styrt unna de med blått på, for da blir det veldig blått plutselig, og hvis du vil ha andre farger histen og pisten så ser det rotete ut innmari fort. Er rommet smått, så gå for så mye hvitt som mulig (og evt ha lystette rullegardiner under hvis du skal sove i rommet). Den versjonen av gardinene med flere farger er bedre; ikke bare var fargene lettere, du har også flere farger du kan hente opp igjen ellers i rommet (i blomster, potter, puter, møbler, duker, dingser, osv) sånn at man får en følelse av sammenheng = orden = ro = ryddighet = mer romfølelse :ahappy:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takkogtakkogtakk! :D

Hvor fort må jeg svare'a? Våkna ikke før nå! :lol:

Tar gjeeerne imot hjelp, ikke minst til å velge farger på veggene evt!

Jeg rydda faktisk her i går, så jeg kan jo tilogmed ta bilder av hvordan det ser ut her nå. :P

Toget har ikke gått helt ennå, nei :lol: Jeg er ikke riktig skrudd i hodet, jeg liker nemlig å male og pusse opp og sånn.

Bilder er supert, vettu! Og gjerne et par ord om hva du syns om sånn det er nå, og hva du syns er teit og hva du liker der, og hvis du har noen eksempelbilder på ting du liker godt (dingser, andre rom, klær, whatevvah) så får jeg en slags pekepinn for hva du liker :ahappy:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jaaaa! :D Liker hjelp! :wub:

Bilder!

IMG_9823.jpg

Her står jeg i stua og tar bilde mot ytterdøra (venstre hjørne) og kjøkken (høyre hjørne).

Liker IKKE at den veggen ikke er malt! Jeg vil male den. Dumme veggen.

IMG_9824.jpg

Står ved ytterdøra og tar bilde inn i stua. Små, teite vinduer med rosetter og blomster i, den blå sofaen min.

IMG_9825.jpg

Sofaen og storevinduet. Der er det jo persienner, så trenger ikke gardiner som dekker hele, derfor jeg tenkte panel. Ka du tru?

IMG_9828.jpg

Gangen med (hvite) klesskap til venstre og bad rett fram. Her er det GULT! LIKER IKKE!

IMG_9830.jpg

Soverom! TEPPE! Likerikke. :( Og fargeløse vegger. Liker heller ikke.

IMG_9832.jpg

Lite drittvindu inne på soverommet og. :P

Som dere ser, så er det egentlig ikke noen små detaljer som jeg er så veldig knytta til! :lol:

Jeg har flytta så HIMLA mye, og rekorden min på ett sted er vel rundt året. Så jeg er ikke så vant til å slå meg til ro, tydeligvis. Men nå vil jeg det! Seriøst, jeg har bodd her siden desember, og jeg har ikke engang fått opp gardiner! HJELP!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er veldig kult med en kontrastvegg, skal jeg si deg! :D Dvs tre hvite vegger i et rom, og så den fjerde i en kontrastfarge. Velg da den fargen du vil at tilbehør og slikt skal være i. F.eks.stuen, vaser, duker e.l, puter og tepper i sofaen er lilla, da velger du lilla på den fjerde veggen også. Det blir råfint! :)

Blir man lei og vil ha f.eks. oransje istedet, så er det bare å male EN vegg, og kjøpe nye puter, pledd og noen stearinlys i nye fargen samt noen få andre pynteting, så virker rommet totalfornyet for en billig penge!

Et tips gubben fikk på jobben, var at denne fjerde veggen med kontrastfargen, skulle være den veggen som fikk mest lys, dvs der mest lys falt fra vinduer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Soppedamen! Sorry at det tok litt tid, men jeg måtte ned i byen og leke voksen.

Anywho: dette kan bli fiiiiiint! Fullstendig enig mtp panelgardiner ;) Og det er null stress å ta bort gulvteppet og evt legge parkett/vinyl/anna funnyting; men det kommer litt an på hva budsjettet ligger på og slikt :innocent: Kontrastvegger er kult, men det kan ta opp en del romfølelse, og et heftig alternativ er å ha kontrastgulv...hva med dypfiolett gulv, og holde veggene lyse, feks? Evt en lys kontrastvegg som er tapetsert/sjablongmalt med noe artig mønster...

Skal svare grundigere og komme med flere forslag etterhvert, nå må jeg lage middag og kaste meg avgårde på sporkurs med bisken og whatnot, men detta skal bli fint :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

OoooooooOooh, Soppen liker Vims! :hug:

Budsjettet er ikke så veldig stort altså, må si det! :P Menne, kontrastGULV? Blir ikke det... litt vanskelig å leie ut etter meg? :lol:

MÅ ikke ha noe i kontrast, altså. Når jeg bare få litt mer dreisen på ting, så har jeg lyst til å fylle opp litt med bilder som jeg har tatt her og. :P

Gleder meg til grundigere og flere forslag, kos deg på sporkurs imens! :D

Edit: Enits! Du svarte før meg. Hvis du skal si sånne fargenavn, så trenger jeg link til eksempel, skjønner dere. Hvitt er hvitt for meg, nesten. :innocent:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fargekart

Der finner du forskjellige farger, blant annet antikkhvit. Også lys antikk. Ser de ser litt lilla/rosa aktig ut på bildet, men de var ikke det når jeg malte med de hos meg.

Chi og letthet er også to farger du sterkt kan vurdere. Men ville tatt en tur innom noen som selger jotunmaling å sett på fargekart der og ikke på nett da alle fargene så litt merkelig ut :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

:frantics:

Sporkurset varte leeeenge, og så kom jeg hjem og skreiv hundreognittimasse og så forsvant det og nå MÅ kroppen min visst sove :hmm: Skribble mer til deg i morgen tidlig, ja? Forresten, se på lillatonene på dette fargekartet (tenker på pilates, kajal og atmosfære). De kan være noe å tenke på som kontrastfarge hvis du ønsker det.

Ellers henger jeg meg på Enits med tanke på valg av hvitfarge, farger som chi og letthet (evt hvit pepper som finnes i brosjyren jeg linket til) gir litt kontrast til hvitfargen som er standard på lister, dører og vinduskarmer, og gir litt mer liv slik at det er lyst og delikat men ikke helt venterom :whistle: Ville valgt én hvittone og brukt den på veggene gjennom hele leiligheten, men kanskje hvitbeiset treveggene... de må uansett ha egen type maling så det er ikke noe ekstrautgift i så måte, og har man først treverk er det vel greit å vise fram at trestruktur er vakkert? ;)

Vil du ha kontrastfarge (på kontrastvegg, heldekkende eller i mønster, eller feks på skapdørene - det er stiiiiilig) så kan du gjerne variere dem noe - men velg da 2-3 farger. Feks finn en som minner om en eller flere av fargene i teppet (elsker det teppet! :wub:), en lillatone eller annet. Greit å velge en farge som på en eller annen måte allerede eksisterer i leiligheten din :) Er det for stor flate (feks male hel vegg) kan den med fordel være ganske svak når rommene ikke er sånn altfor store og ikke har sånn altfor mye lys (små vinduer og sterke farger kan være dårlig deal). Jeg har feks brukt hvit pepper som hovedfarge og pilates som kontrastfarge på en vegg, det ser lilla ut uten å bli for intenst. Er det for mindre flater, som applikasjon eller skapdør, så kan man bruke sterkere farger.

Til slutt: du bør absolutt male taket hvitt, halvmatt gjerne også. Det reflekterer lys og åpner opp. Skikkelig snodig, men man føler faktisk at det har blitt høyt under taket og blitt mye bedre plass etter at man har gjort det...

Enda mer til slutt, må bare si det igjen: Elsker stueteppet ditt :wub:

Absolutt helt til slutt, lover, kors på halsen: det ble visst ganske langt likevel :P men jeg skal skrive mer i morra! Kanskje til og med slenge opp noen fargepaletter og sånn! :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har jeg slappet av inni hodet mitt litt.

Altså, det er mange ting jeg kunne likt å gjøre for deg, men det er kanskje lurest å gjøre det som vil ha størst effekt? Her er en prioritert liste for hvordan leiligheten din skal bli snillere mot deg, med 5 dagers jobbing med 2-3 arbeidsjern (Monica = engleperson):

1) Mal treverk, tak og vegger. Det tar fort 3-4 dager inkl pussing, vasking og kvistlakking hvis vi kan male samtidig - og det er klargjort for maling på forhånd (møbler ryddet bort/dekket til, og gulv dekket til med plast/avispapir festet med maskeringsteip, og sånn) - men vi får nok gjort andre småting som badet og gangen samtidig :)

2) Velg én hvitnyanse som er så vidt litt mørkere enn fargen på listene. Et spann for å male gangen, et spann med våtromsmaling for å male do/bad. Gangen er ferdig på en dag, men badet kan fort ta 2-3 dager fordi det må være heeeelt tørt (24 timers vannforbud!) og vasket med noe som får bort alt fett (feks salmiakk) før man kan starte og male - og så må det tørke lenge etterpå, før man kan ta et strøk til - og to strøk er et minimum. Du må altså bade i oppvaskkummen en stund :P

All denne malingen foregår jo sånn at man nærmest kan male non-stop, for interiørmaling tørker fort og det er flere rom og flater som kan males slik at ting går i ett. Derfor kan det hende at vi ser at vi har tid til å male veggene i stua di også, så da kjøper vi vel bare litt maling til det også. Eller vi ser at vi faktisk får malt takplatene i stua di (ser de er litt falmete og gamle), og det hadde også vært fint! Også er det selvsagt mulig at vi får tid til å legge nytt gulv, men da er det nok snakk om vinyl (parkett og sånt blir litt dyrt), så da må du finne ut hva du vil ha der - og det er mulig vi må ta vekk gulvlistene for å få ut teppet. Selv er jeg svak for et Pergofloorgulv som imiterer sort lær - og skal finne en lur plass å ha det i leiligheten vår, selv om jeg innerst inne vet det er blodharry :icon_redface: Vinylgulv kan forresten males over, hvis du syns ideen om kontrastgulv er kul (feks soverommet er gulvet eneste mulighet for en god kontrastflate) men er usikker på hvor glad huseieren blir for spetakkelet :innocent: Vil du ha kontrastvegg i stua, så ser det ut for meg som om veggen mot kjøkkenet blir den rette veggen å kontrastifisere, men det er litt vanskelig å ha full oversikt før jeg ser det live ;)

Så sparer vi den femte dagen til buffer for å være sikre på at vi blir ferdige, og småflikking som å gi skapdørene en lystig farge, male de vinduslistene som er trehvite, kanskje finne på noen morsomme kontrastgreier, henge opp gardiner, osv.

Jeg skal ta en tur i kjelleren og se hva vi har av stash; det kan godt hende vi har et spann eller to med tak- og listmaling som vi ikke fikk så bruk for likevel... :aww:

Hvordan er det med maleutstyr? Koster, ruller, overstrykingskost, brett, maskeringsteip, penselrens osv? Er det noe som kan lånes av husvert e.l.? Det er ofte ubehagelig overraskende dyrt med sånt. Har en del utstyr her og kan jo ta med det også, men det er altså hakket lettere å låne i nærheten av du enn å ta med alt sammen på toget :whistle:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har jeg slappet av inni hodet mitt litt.

Altså, det er mange ting jeg kunne likt å gjøre for deg, men det er kanskje lurest å gjøre det som vil ha størst effekt? Her er en prioritert liste for hvordan leiligheten din skal bli snillere mot deg, med 5 dagers jobbing med 2-3 arbeidsjern (Monica = engleperson):

Woo, dette hørtes ut som masse mere jobb enn jeg hadde forventa! :lol:

Du må altså bade i oppvaskkummen en stund :P

Som hyttetur i mitt eget hjem?? Awesome! (Også bor pappa fem min fra meg, da). :P Har man lov til å gå på do? :blink:

Vil du ha kontrastvegg i stua, så ser det ut for meg som om veggen mot kjøkkenet blir den rette veggen å kontrastifisere, men det er litt vanskelig å ha full oversikt før jeg ser det live ;)

Tak og gulv er ikke det jeg prioriterer mest, altså. Høres dyrt nok ut i seg selv å bare fikse malinga her. :lol:

Så sparer vi den femte dagen til buffer for å være sikre på at vi blir ferdige, og småflikking som å gi skapdørene en lystig farge, male de vinduslistene som er trehvite, kanskje finne på noen morsomme kontrastgreier, henge opp gardiner, osv.

Høres bra ut! :D

Jeg skal ta en tur i kjelleren og se hva vi har av stash; det kan godt hende vi har et spann eller to med tak- og listmaling som vi ikke fikk så bruk for likevel... :aww:

Ja! Billig er bra!

Hvordan er det med maleutstyr? Koster, ruller, overstrykingskost, brett, maskeringsteip, penselrens osv? Er det noe som kan lånes av husvert e.l.? Det er ofte ubehagelig overraskende dyrt med sånt. Har en del utstyr her og kan jo ta med det også, men det er altså hakket lettere å låne i nærheten av du enn å ta med alt sammen på toget :whistle:

Dette er sånt man har feks Facebook til, finner vel alltids noen å låne av. :D

Tusen, tusen takk for goood hjelp! :hug:

Hvor mye penger tror du jeg bør fikse meg? Gudamei, jeg er redd for å bare stille spørsmålet. Jeg er jo trygda! :icon_redface:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Woo, dette hørtes ut som masse mere jobb enn jeg hadde forventa! :lol:

Som hyttetur i mitt eget hjem?? Awesome! (Også bor pappa fem min fra meg, da). :P Har man lov til å gå på do? :blink:

Tak og gulv er ikke det jeg prioriterer mest, altså. Høres dyrt nok ut i seg selv å bare fikse malinga her. :lol:

Det er lov å gå på do - men da må du treffe skåla :aww:

Hvis vi konsentrerer oss om trevegger og gule vegger først, så ender det kanskje på rundt en tusenlapp, hvis vi får lånt utstyr. Skal du ha til stua også, så blir det kanskje femhundre til, kommer litt an på hvor mange strøk man trenger, og hvor store areal det er (jeg er fryktelig dårlig på bilde-øyemål).

Jeg har visst litt malingsrester som ikke trengs her; sjøgløtt, sjøsmaragd og pilates er de fargene jeg har, og det er mulig jeg klarer å lete opp det helt ubrukte spannet med grå maling som passer så fint til pilates og hvit pepper men som jeg aldri fikk en vegg å bruke på... skal også prøve å finne igjen takmalinga som jeg er helt sikker på at jeg har avsindige mengder av :P Kan hende opphavet har en del beis fra sist jeg var gjeldsslave og pusset opp hybler for dem; det er med ekstra hvitfarge i, blir veldig fint og lyst på trevegger - ser hvitt ut, men har litt struktur fra treet :) Da sparer du noen lapper der også ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er lov å gå på do - men da må du treffe skåla :aww:

Oh, da må jeg øve! Men flott! :D

Hvis vi konsentrerer oss om trevegger og gule vegger først, så ender det kanskje på rundt en tusenlapp, hvis vi får lånt utstyr. Skal du ha til stua også, så blir det kanskje femhundre til, kommer litt an på hvor mange strøk man trenger, og hvor store areal det er (jeg er fryktelig dårlig på bilde-øyemål).

Puh! Okei! Det var ikke uoverkommelig! Et par tusen skal jeg klare å skrape sammen, blir verre om vi hadde trengt sånn fire-fem tusen. :P

Jeg har visst litt malingsrester som ikke trengs her; sjøgløtt, sjøsmaragd og pilates er de fargene jeg har, og det er mulig jeg klarer å lete opp det helt ubrukte spannet med grå maling som passer så fint til pilates og hvit pepper men som jeg aldri fikk en vegg å bruke på... skal også prøve å finne igjen takmalinga som jeg er helt sikker på at jeg har avsindige mengder av :P Kan hende opphavet har en del beis fra sist jeg var gjeldsslave og pusset opp hybler for dem; det er med ekstra hvitfarge i, blir veldig fint og lyst på trevegger - ser hvitt ut, men har litt struktur fra treet :) Da sparer du noen lapper der også ;)

Kjenner at jeg har overlatt hele greia til deg, jeg nå! Guru! :D

(*Hvisker* du camz... Pappa jobber i malebutikk nå, så han kan jo kjøpe inn litt billigere om du bare finner farge og hvordan maling du skal ha...)

Spør Vims hvilke farger jeg skal ha! :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Personlig mener jeg det generelt ikke er innafor å velge valp etter farge, men har man preferanser grunnet noe praktisk (alternativt helserelatert) så tenker jeg det er en bedre grunn enn bare en kosmetisk preferanse. Men ser du på foreldrene/linjene så er det kanskje begrenset hvilke farger som kan komme også. 
    • Jeg har SUV med fem seter. La ned baksetene og har stort bur bak forsetene (svært godt stroppet fast) med utgang på sidene. Liker god å ha bur der med tanke på luftsirkulasjon, i tillegg har jeg da hele bagasjerommet fritt til ting og tang 😊  Kommer til å kjøpe stor varebil når hund nr 2 og 3 kommer i hus om noen år, men elsker å kjøre robust bil med god komfort som i tillegg ikke tar all verdens med plass, og ved å legge ned setene fremfor å kjøpe en SUV med to seter ble valgmulighetene mye større.
    • Nå har jeg hatt min Caddy i noen uker og jeg kan absolutt si at den ikke sluker drivstoff. Har kjørt endel småturer og ett par lengre, virker veldig bra enn så lenge😊
    • Uenig med mye av det Quest skriver over her. Valper SKAL sove mye og om de ikke får nokk søvn går det fort over i destruktiv atferd. Å bruke et inngjerdet område er helt topp for de hundene som trives med det og nødvendig for mange. Å behandle en hund som en baby kan være mye mer negativt enn man tror, og dette kommer fra ei som elsker hundene sine helt ekstremt!  Nå har det jo gått litt tid siden du skreiv innlegget og håper dere har god fremgang, men her er litt tips hvis du fortsatt trenger noen😊 Jeg fikk meg en valp på 8 uker i mai og startet med hjemme aleine treningen to dager etter hun kom hjem, når hun da var komfortabel i leiligheten, med meg og min andre hund. Når jeg måtte tilbake på jobb 4 uker seinere kunne hun være hjemme aleine en hel arbeidsdag uten noe uro eller uhell. Selvfølgelig er alle hunder ulike, men med rett trening og struktur får man det fint til mens de er små. Først må du finne et område valpen kan føle seg trygg i. Min har et stort gitterbur som er stripset fast i en barnegrind, slik at hun selv kan velge hvor hun vil sove og har litt ekstra plass. Her er hun for å både unngå uønsket atferd i leiligheten og for å skjerme den voksne, og vi blir nokk å bruke den en god stund fremover. Inni her har hun en seng, skål med vann og et par trygge tyggeleker. Så må du gjøre området trygt og koselig, jeg gjorde dette ved å gi alt av måltider og tygg inne i området, i tillegg til å flytte valpen inn i grinda når hun var trøtt. Når hun våknet tok jeg henne ut før hun rakk å syte om at hun ville ut på do. Du må starte i det små, ha valpen inne i området i korte perioder når den er trøtt og sakte øk tiden og hvor du er/ikke er. Jeg har et kamera som jeg følger med på henne igjennom. Parallelt bør du ikke la valpen følge etter deg overalt og min sover også i bur om natten. De første gangene jeg forlot huset (med den andre hunden) peip og hoppet hun i ca 10 minutter før hun la seg til å sove i 1 time, litt uro er helt normalt i starten. Her må du bare lese din hund og følge med om den faktisk blir stresset og helt fra seg, eller bare syter fordi den vil være med deg. De skal sove mye i løpet av en dag, så utnytt den tiden på å trene på 😊 
    • Jeg var i akkurat samme sitasjon som dere med ganske så lik bakgrunn og ønsker for et par år siden, bare at jeg var aleine om det. Så fikk høre akkurat det samme😂 Fikk meg valp siste året på masteren og det var det beste valget! Vi fikk begge gode rutiner, valpen måtte trene på å sove i grinda si mens jeg skreiv, så tok vi felles lufte- og treningspauser ved behov. Jeg fikk nylig valp nr. 2 og må si at det var mer avslappende å få valp som student enn når man er i fult arbeid og ikke kan ha valpen med på jobb. Det går helt fint det også med målretta trening, men det er hakket mer stressende og krever mer planlegging. Ikke la det at dere er studenter stoppe dere, høres ut som dere vet hva dere går til og har tenkt godt gjennom dette. Så jeg ville gått for det om den perfekte valpen dukket opp.
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...