Gå til innhold
Hundesonen.no

En Basenji Og portugisisk vannhund, vil det gå?


Guest Lilli22

Recommended Posts

Guest Lilli22

Hei. Jeg tenker allerede på hund nr 2. Ikke at jeg skal få akkurat nå, men har lyst på en til i fremtiden. Nå er det sånn at vi har en portugisisk vannhund, en hann fra før, og en del av kriteriet for denne rasen var at samboeren min er allergisk mot hunder.

Nå har jeg hørt at Basenji kan være allergi vennlig. Merk mine ord. KAN og Allergi vennlig. . Så dette skal vi jo uansett før anskaffelse sjekke ut om han tåler den.

Grunnen til at jeg tenker på denne rasen er på grunn av at den har kort pels. Jeg skulle gjerne hatt en hund med litt mindre pels stell enn den jeg har. Selvfølgelig, jeg tar gjerne en portis til for pels stellet kan jeg klare, men nå har jeg da falt for denne Basenjien og lurer derfor på om denne passer med en portis. Kanskje vanskelig å svare på, men kanskje noen med rasen har andre andre hunder i tillegg til Basenjien, så da lurer jeg på om dere kan komme med egne erfaringer.

Jeg er aktiv med hunden så den vil få endel mosjon og hjerne trim slik at den trives, så det er ingen problem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har en grand danois og en basenji og de går hvertfall veldig fint sammen :)

Basenjien er MYE mer energisk en grandisen, men utover det er de gode venner.

Vanskelig å svare på siden jeg ikke kjenner til vannhunden.

Men uansett noe du bør tenke igjennom, da basenjien er ikke som en annen hund (min erfaring).

gå løs er foreksempel uaktuelt, og de er jo ikke de som hører mest etter akkurat.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Lilli22

Takk for svar. Så flott at to så forskellige hunder kan gå fint i lag da.

Ja jeg ga ett vanskelig spørsmål angående om den går sammen med portis, ingen som kan svare på det hvis de ikke har rasen selv da, men hvis flere sier at basenjien funker med andre raser så er jo det ett håp.

Jeg skal selvfølgelig tenke nøye igjenom det, jeg har hørt at det er en ganske selvstendig rase.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men uansett noe du bør tenke igjennom, da basenjien er ikke som en annen hund (min erfaring).

gå løs er foreksempel uaktuelt, og de er jo ikke de som hører mest etter akkurat.

Min erfaring er at basenjien er hund akkurat som alle andre hunder, og mine kan fint gå løs og kommer på innkalling :) Så det er nok veldig individuelt.

Ellers vet jeg ikke noe om vannhunden, så blir vanskelig å svare på om de går godt sammen. Men mine to basenjier kommer stort sett godt overens med alle hunder, bortsett fra de helt bittesmå. (Er redd for at de kan finne på å jakte eller leke for hardt)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mine to går i hvertfall veldig godt sammen, og det vi jeg kallle meget forskjellige raser :whistle:

Vet om flere som har basenji sammen med andre raser uten problem.

Cosmo (min basenji) går godt overens med mange hunderaser, men basenjier liker han ikke. Hehe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Lilli22

Jeg har hatt fullstendig personlighetskræsj mellom mine hunder, men det er ikke noe værre enn at man må jobbe mye med at de skal respektere hverandre :) Så jeg hadde ikke latt det være et stort hinder for hvilken rase du skal ha.

Det er nok sant, jeg vil bare gjøre det riktig og få litt efaringer fra andre før jeg hiver meg inn i det uansett. =) Takk for svar

Min erfaring er at basenjien er hund akkurat som alle andre hunder, og mine kan fint gå løs og kommer på innkalling :) Så det er nok veldig individuelt.

Ellers vet jeg ikke noe om vannhunden, så blir vanskelig å svare på om de går godt sammen. Men mine to basenjier kommer stort sett godt overens med alle hunder, bortsett fra de helt bittesmå. (Er redd for at de kan finne på å jakte eller leke for hardt)

Så flott. Fint å høre forskjellige folk sitt syn på rasen, det er derfor jeg spør. Sikkert veldig individuelt hvordan hunden blir. Det er sant.

For å si litt om min vannhund for å kanskje gjøre det litt lettere. Han er svært eier orientert (mamma dalt kaller jeg det), er basenjien det? eller stikk motsatt?

Han er Hyper og tåler tøff lek med mindre hunder. Elsker alle hunder, store som små men leker helst med de på samme størrelse, han er litt mindre interresert i mennesker.

Han er smart, lettlært men trenger masse hjernetrim for å være lykkelig. Han kan også bli litt voldsom selv i lek.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Lilli22

Mine to går i hvertfall veldig godt sammen, og det vi jeg kallle meget forskjellige raser :whistle:

Vet om flere som har basenji sammen med andre raser uten problem.

Cosmo (min basenji) går godt overens med mange hunderaser, men basenjier liker han ikke. Hehe.

Hehe. Det var jo ganske så sært da. At samme rase liker han ikke =) Jaja sånn er vel noen hunder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min erfaring er at de er lite eierorientert om det er annet mer spennende. Det gjelder også de andre jeg kjenner. Få av de kan gå løs.

Cosmo KAN også gå løs, og han har en ganske sikker inkalling. Problemet er at når han stikker så har han ingen radius og da kan det bli skummelt.

Cosmo er veldig lettlært og lærer utrolig fort, men det er vanskelig å motivere han til å gjøre ting uten godbit, og den godbiten skal være bra for å gå over andre mer spennende ting :P

Han trenger lite hjernetrim for å være fornøyd, og blir ikke spesielt sliten i hodet av mye. Men han trenger mye fysisk mosjon :)

Cosmo er ganske tøff og leker veldig røft, noe grandisen syns er morsomt. Små hunder kan syns han er voldsom, også hunder på hans str.

Men det er jo individuelt som alt annet da :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har jo riesen og saluki sammen med min basenji. Og basenjien er en slags mellomting mellom salukien og riesendyret. Personlighetsmessig så har han ikke krasj med noen av dem. Han er en bestemt fyr som ikke finner seg i tull, om det ikke passer han selv, selvsagt. Og jeg har hatt ganske store utfordringer med basenjien og riesendyret fra basenjien var 4 mnd til han ble 10 mnd. Det var rimelig tydelig at de ikke snakket "samme språk". Men det har faktisk gått seg veldig fint til, og nå er de bestisser som stort sett aldri krangler. Nå skjønner de hverandre og finner på faenskap sammen. Hadde en lignende konflikt mellom riesendyret og salukien, på omtrent samme alderspenn, så er nok noe med overgangen fra valp til unghund riesendyret ikke liker.

Kasko er en raring da, ikke glad i fremmede hunder, men kan gå på tur med "hva som helst" bare han kommer seg ut fra tomta si. Han går over ens med katter, hester, høns, kyllinger, stikker ikke av og er i det heletatt en ganske enkel og grei liten fyr. Han ELSKER mennesker, noe som ikke er helt typisk rasen, stjeler som en ravn, får han tilsnakk, enten det er av meg eller de andre hundene, så leker han det bort og blir skikkelig klovn. :lol: Han er mammadalt, men ikke ekstrem. Ønsker meg absolutt en basenji til som han. :wub:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Lilli22

Min erfaring er at de er lite eierorientert om det er annet mer spennende. Det gjelder også de andre jeg kjenner. Få av de kan gå løs.

Cosmo KAN også gå løs, og han har en ganske sikker inkalling. Problemet er at når han stikker så har han ingen radius og da kan det bli skummelt.

Cosmo er veldig lettlært og lærer utrolig fort, men det er vanskelig å motivere han til å gjøre ting uten godbit, og den godbiten skal være bra for å gå over andre mer spennende ting :P

Han trenger lite hjernetrim for å være fornøyd, og blir ikke spesielt sliten i hodet av mye. Men han trenger mye fysisk mosjon :)

Cosmo er ganske tøff og leker veldig røft, noe grandisen syns er morsomt. Små hunder kan syns han er voldsom, også hunder på hans str.

Men det er jo individuelt som alt annet da :lol:

Ja det er jo individuelt som du sier. Det er det i alle raser. Cosmo er en morsom kar han. Virker som at det kan fungere med portis og Basenji og da, er vel hva man gjør det til kanskje =)

Jeg har jo riesen og saluki sammen med min basenji. Og basenjien er en slags mellomting mellom salukien og riesendyret. Personlighetsmessig så har han ikke krasj med noen av dem. Han er en bestemt fyr som ikke finner seg i tull, om det ikke passer han selv, selvsagt. Og jeg har hatt ganske store utfordringer med basenjien og riesendyret fra basenjien var 4 mnd til han ble 10 mnd. Det var rimelig tydelig at de ikke snakket "samme språk". Men det har faktisk gått seg veldig fint til, og nå er de bestisser som stort sett aldri krangler. Nå skjønner de hverandre og finner på faenskap sammen. Hadde en lignende konflikt mellom riesendyret og salukien, på omtrent samme alderspenn, så er nok noe med overgangen fra valp til unghund riesendyret ikke liker.

Kasko er en raring da, ikke glad i fremmede hunder, men kan gå på tur med "hva som helst" bare han kommer seg ut fra tomta si. Han går over ens med katter, hester, høns, kyllinger, stikker ikke av og er i det heletatt en ganske enkel og grei liten fyr. Han ELSKER mennesker, noe som ikke er helt typisk rasen, stjeler som en ravn, får han tilsnakk, enten det er av meg eller de andre hundene, så leker han det bort og blir skikkelig klovn. :lol: Han er mammadalt, men ikke ekstrem. Ønsker meg absolutt en basenji til som han. :wub:

Så flott å høre igjen at Basenjien kan gå med andre raser. Det virker som at man kan få det til å virke. =) Jeg blir bare forelsket i Kasko forresten!. =) Flere slike skulle vi hatt hehe. Nå vet jeg ikke hva som er typisk rasen da så hva du sier gir meg mere lære om denne rasen. Så takk for det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Basenjier kan fint gå sammen med andre raser! Skulle ikke være noe i veien for å ha en basenji sammen med en portis i så måte. Det er ikke det som bør være den største betenkningen med å få basenji.

Imidlertid må du vurdere følgende - og det er dette med vær og turer. Portiser er jo svært værbestandige - det er ikke basenjier. Basenjier har svært lite/ingen fett i pelsen (og mange har ikke underull heller, ikke om vinteren en gang - det er det som gjør dem litt mer allergivennlige for allergikere som ikke tåler oljen hunder har i pelsen), i regnvær blir de våte til skinnet og det hjelper aldeles ikke å ta på dem dekken. Kulde kan også være et problem - de fryser veldig lett, kroppen deres er jo konstruert for å avgi varme ikke holde på den! Derimot er de fryktelig oppegående når det er varmt ute, 30 grader betyr liksom ingenting - jeg hadde mange fine sykkelturer med lille basenjien vår i hetebølgene opp gjennom årene.

Å ha 2 hunder med ulike "væregenskaper" må du tenke nøye på. Hvis det regner så kan du ikke regne med å få basenjien ut. Kan den da være alene mens du trimmer portisen? Min basenji kunne overhodet ikke være alene, så trim av den andre hunden ble veldig vanskelig for jeg var helt avhengig av at gubben var hjemme før jeg kunne gå ut. Og omvendt om sommeren når det er varmt og kanskje portisen - og dere - er slått ut av hete - nei da skal basenjien ha full pakke! Ligge i bil når det var kaldt ute, også et problem - de mister så mye varme gjennom bein, ører, mage at man får egentlig ikke kledd dem på godt nok - de fryser. Etter 12 år med lille basenji, og vår lille basenji var en skrekkelig liten basenji, så var det allikevel dette med at hun ikke tålte så godt vær som jeg syntes var den aller aller største ulempen.

Og så bør du bruke mye tid på å sette deg inn i basenjiens væremåte og vesen og bakgrunn - når du finner negative egenskaper (selv om de kan kanskje være vanskelig å oppdrive, de fleste basenji-eiere er store entusiaster!) så noter dem og tenk på at akkurat den basenjien du får, kan ha slike egenskaper - lag et "worst case scenario", vil du orke å ha en "Basenji from Hell"? Grunnen til at jeg sier det, er at rasen slets ikke er homogen gemyttmessig - det er mye variasjoner. Du må legge enorm vekt på hva slags linjer en eventuell basenjivalp kommer fra - det er svært mye arvelighet i basenji-gemytt.

Felles for alle basenjier er imidlertid deres voldsomme uavhengighet og egenrådighet, de er stikk motsatt av "førermyk" og det kan nok være veldig uvant med en hund som bare snur rumpa til deg og går sin vei når du vil at den skal gjøre noe. Som en amerikansk basenji-oppdretter sa "A Basenji doesn't think it needs you", en viktig ting å være både klar over og å kjenne på om man synes det er OK med tanke på alle forventninger man gjerne har om hunders trofasthet etc (enhver basenji vil gladeligen bytte sin eier bort mot en vaffelbit..) Basenjien vil neppe kunne brukes aktivt til LP eller agility eller bruks, de er fankern ikke til å stole på. Og skulle basenjien stikke av på et fremmed sted så er ******* ute - de har en enorm radius og går fryktelig fort inn i "villhund som skyr mennesker"-modus - man får simpelthen ikke tak i den igjen.

Men når det er sagt, basenjien er en fantastisk liten hund. Helt fasinerende og med en vanvittig sjarm i tillegg til å være noe av det vakreste som finnes!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig med tonje om at det største minuset med basenjien er at han ikke virker om vintern. Nå har heldigvis ikke han noe problem med å være igjen inne alene om jeg vil ut med en eller de to andre. Han får velge selv. Men det er litt kjedelig å måtte fysisk lempe han ut i minusgrader, for han må jo nødvendigvis ut på do. Han er heldigvis greiere i regn så lenge det ikke er kaldt i tillegg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min elsker snø men blir selvsakt kald og går i ulldekken med bein pluss bobledekken de kaldeste dagene.

Utover det så går han sjelden med dekken egentlig. Han vil ikke ut når det regner, og blir da propell inne. Det er ikke bare å dra med seg en basenji på tur om den ikke vil!

Cosmo har ikke noe problem med å være alene hjemme. Han slapper av, leker litt og sover og er helt rolig når han er alene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Så herlig at ferien din har begynt, og at du og hunden din skal nyte den sammen! Det høres ut som dere kommer til å få masse kvalitetstid sammen, noe som er så viktig. Når det gjelder naboene og hundevennen din, det er jo flott at de har så mye tillit til deg, men jeg skjønner godt at du ikke vil overta flere hunder! Det er jo en stor forpliktelse, og det er viktig å kjenne sine egne grenser. Håper dere får en fantastisk ferie sammen, du og hunden din! ❤️
    • Odin var også dement mot slutten, og det var tøft. Han hadde ikke samme uroen, han var bare forvirret, og ville være inntil oss hele tiden (nok en kombinasjon av døvhet/blindhet også). Vi fikk Eldepryl hos Renate Nydal, det hjalp litt en stund på uroen, men ikke store forandringer. Kan være verdt forsøket.
    • Du kan ta pulsen ved å kjenne på blodåren som går ned på innsiden av låret.
    • Frøkna her begynner å bli dement, og det er utrolig vanskelig å forholde seg til. Så snart det er "dødtid" hjemme begynner hun enten å vandre frem og tilbake, eller å gå i ring. Hvis jeg avbryter henne og tar henne med ut på tur eller trening "våkner" hun og er seg selv igjen, men hun må altså ha mental input hele tiden for å ikke gå inn i disse tvangshandlingene. Jeg antar at det i stor grad skyldes kjedsomhet og uro, men ettersom hun har en ødelagt skulder er det ikke mulig å gå lange turer med henne heller. Lite fysisk aktivitet bidrar helt sikkert til problemet. Hun går på Karsivan, men synes ikke det hjelper så veldig. Det er ikke noe særlig til livskvalitet sånn som hun har det nå, men jeg kan jo ikke underholde henne konstant. Er det noen som har hatt dement hund som har noen tips til hva jeg kan gjøre for henne? Andre typer medisiner som hjelper?
    • Jeg vet ikke hvordan det skilles mellom de ulike dachsrasene, men avlsrådet i raseklubben vil kunne hjelpe deg med dette. Jeg ser ingen grunn til at det skulle bli komplikasjoner hvis begge er friske, men det er mange andre hensyn å ta før man velger å avle, så ta kontakt med avlsrådet og be om hjelp der.
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...