Gå til innhold
Hundesonen.no

Den håpløse tenåringsalderen.

Saphire

Recommended Posts

Nå er Frost rundt 18 mnd gammel, dvs halvannet år. Hun hadde sin første løpetid i vår, og hadde en god periode på et par mnd med god trenbarhet og hun virket mentalt "stabil". Nå syns jeg hun begynner å bli håpløs igjen. Hun bjeffer på folk hun ser på tur (eks om det kommer ET menneske fra skogen/veien, men ikke hvis det er mange der eller på den vanlige gårturen), hun kan plutselig få det for seg at noen er skummle(da "flekker" hun tenner på sånn typisk belgersmil/usiker måte og tørr ikke gå bort). Står hun ute bjeffer hun på absolutt alt. Det å trene LP er heller ingen vits,dels pga varmen og fordi hun stikker hvis det kommer hunder. :whistle: .

Det at hun stikker er irriterende i seg selv, men det jeg bekymrer meg mest for er "usikkerheten" hennes. Har overhode ikke lyst på en usikker hund. Men hvordan gripe fatt i det når hun blir "redd" noen? Hvordan få bukt med bjeffingen når hun er ute? Og hvordan ta tak i bjeffingen mot folk på tur?

Nå flytter vi til en enebolig snart, og da får hun en hage hun kan kose seg i, men jeg vil liksom ta tak i bjeffingen med en gang, slik at hun ikke lærer seg å stå ute å vokte hele tiden.

Håper noen oberhode forsto hva jeg forklarte, er ikke flink til å gjøre det lettforståelig :whistle: Også må jeg jo si at hun er verdens beste hund foruten de unotene hun har om dagen da :wub:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Gråtass

Sosialiser henne - skap en positiv forventning til mennesker og håp på det best.

Litt seint nå kanskje, siden bikkja er 18 MND?!

Jeg tror at du har en belger som får lov til å være litt teit jeg. Så jeg hadde gått inn for noen få men helt ufravikelige regler. Eks, det er IKKE lov å stikke av under trening for å hilse på andre hunder. Ta på langline og gi henne en korreks. Det er ikke lov å gå rundt å bjeffe og oppføre seg utidig. Hunder som bjeffer og er usikre, trenger en eier som er tydelig og rolig, som viser hunden at det er ingenting å bry seg om. Legg inn en god sitt og kjør hardt på at hun skal ha kontakt og fokus på deg og ikke tusen andre ting.

Etter hva jeg leser mellom linjene her så er du i ferd med å få en (pardon my french) udregelig bortskjemt hund.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror at du har en belger som får lov til å være litt teit jeg. Så jeg hadde gått inn for noen få men helt ufravikelige regler. Eks, det er IKKE lov å stikke av under trening for å hilse på andre hunder. Ta på langline og gi henne en korreks. Det er ikke lov å gå rundt å bjeffe og oppføre seg utidig. Hunder som bjeffer og er usikre, trenger en eier som er tydelig og rolig, som viser hunden at det er ingenting å bry seg om. Legg inn en god sitt og kjør hardt på at hun skal ha kontakt og fokus på deg og ikke tusen andre ting.

Etter hva jeg leser mellom linjene her så er du i ferd med å få en (pardon my french) udregelig bortskjemt hund.

Et skikkelig blondt spørsmål, hva gjør du når du gir en korreks? Har en hund med en del lignende problem som jeg gjerne skulle blitt kvitt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helt enig! Har en hund på 10 som viste mye av de samme tendensene. Jeg har fortalt ham at det er helt uaktuelt å bjeffe, stikke av eller gjøre som man selv vil.

Godt tips å fokusere på kontakt og legge andre ferdigheter på "hylla" en stund! Takk!

Et skikkelig blondt spørsmål, hva gjør du når du gir en korreks? Har en hund med en del lignende problem som jeg gjerne skulle blitt kvitt.

For min del vil det si et napp i langlina og truende stemme/holdning (type "du VÅGER ikke!"). Man må som vanlig se av hver individ.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er vel aldri helt for sent å skape en positiv forventing til mennesker, men jeg skjønner hva du mener. Hunden blir ikke tryggere med korrigering, men ja, du vil fjerne den uønskede adferden. Demper du varselsignalene må du være ekstra flink til å lese hunden din dersom noen kommer tett innpå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har slitt med det samme selv(bjeffing mot folk som "plustelig" dukker opp når hun er løs)Har aldri kjeftet på hun for det bare trent for skape positivitet til de folkene som kommer.Hun er jo veldig flink på innkalling men,i denne situasjonen startet jeg med rope;Kjekse!Etter litt trening fungerte det som bare det!;)

Så nå bryr hun seg ikke noe om folk og kommer på kjekse komandoen hver gang det kommer møtende hunder rett ved hun når er løs også :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sosialisering har hun fått NOK av, det er ikke der problemmet ligger. Og ja, hun er litt "drittunge" som gjør hva hun selv vil (prøver på). Men jeg er blitt mer streng, og hun blir stadig bedre. Men bjeffingen og det at folk PLUTSELIG blir skumle er mest irriterende. Eks så hilste hun på naboen her om dagen, som hun alltid gjør. Men denne gangen var han i bar overkropp, og da var hu liksom sååååå "redd" han( joda, han er noe rund i kanta og meget behåret, men alikevel :whistle: ). Innbiler meg litt at det er typisk denne alderen hun er i, men da vil jeg gjerne vite hvordan man tar tak i det på rett måte. Samma gjelder det bjeffing, men det med å be om kontakt hørtes lurt ut!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eks så hilste hun på naboen her om dagen, som hun alltid gjør. Men denne gangen var han i bar overkropp, og da var hu liksom sååååå "redd" han( joda, han er noe rund i kanta og meget behåret, men alikevel :whistle: ).

:lol: :lol: :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Typisk belger. Bare fortsett å la henne hilse på disse "skumle" menneskene. Vis henne at det er ikke vits i å skape seg. Om hun nekter å hilse, ja så sitt og tren kontakt og studer disse rare menneskene, og la henne heller jobbe med deg enn å tvinge henne bort til folk.

Det viktigste er å ikke la henne bestemme hvordan ting skal være. Det gjør du. De har rare fakter disse belgerne, og du må bare vise henne at du ikke finner deg i noe tull.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Hei! Med straff mener jeg noe som avbryter og på sikt reduserer den uønskede adferden. Hva det er og hvor hard straffen er vil selvsagt avhenge av hund og situasjon. For mitt eget vedkommende er det i en del tilfeller nok med et bestemt "nei" for å avbryte stirringen. Men det er jo per def straff det også. Ja, leash-pop kan funke på noen hunder, men i slike situasjoner er min erfaring at man også bør være litt forsiktig med det, da leash-pop faktisk også kan trigge utagering.   Ja, enig i det du sier om å bruke metode som kan utvikle stress ved passering. Det er også noe av grunnen til at jeg bruker motbetinging når avstanden er stor nok. Jeg har forøvrig god erfaring med å benytte motbetinging på langt mindre avstand etter å ha straffet tidligere. Dermed unngår man også stress og at hunden assosierer motgående hunder med noe negativt.   PS! Veldig bra jobbet at det har funket for deg kun med motbetinging.
    • Jeg tenker det kommer an på hunden. ..og hva du mener med straff. Er det en innarbeidet lyd som indikerer avbryt, ellers..? Hva ellers?  Fra YouTube ser det ut som såkalt "leash pop" fungerer på mange hunder. Det finnes jo mange grader av det, det trenger ikke være så kraftig at det gjør vondt, og det kan fungere som Caesar Millans: "Tssscht!" for å få kontakt på en måte som ikke fungerer som belønningsmarkør, men advarsel om at nå blir jeg sur og det blir kjip stemning her? Mange hunder tar det til seg at fører er misfornøyd. Mer interessant å gjøre fører happy. Så er det andre hunder som ikke kunne brydd seg mindre om det.  Personlig er jeg skeptisk til å gjøre noe hunden kan utvikle stress ifbm passeringer av. Motbetinging har alltid fungert for meg, men det kan som du sier ta tid, og jeg vet om TO meget erfarne som ikke har lykkes med den metoden på sine hunder selv etter to år med konsekvent trening, så 🤷🏼‍♀️ Privattimer med erfaren instruktør?    Edit: Av alternativ adferd virker sitt litt kjedelig. Hvor mye begeistring og belønning er hunden vant med at en plain sitt utløser? Jobbe den opp litt om det har gått rutine i den?
    • Hei! Slik jeg ser det er det i hovedsak tre metoder hvis man har passeringsproblemer: 1) motbetinging/sladring, 2) alternativ adferd (f eks sitt eller fot), 3) straffe uønsket adferd (f eks straffe/avbryte stirring, da det gjerne er steget før utagering). 2) og 3) kan selvsagt overlappe, f eks om man vil kreve en alternativ adferd. Men så til spørsmålet: Er motbetinging uforenlig med å straffe uønsket adferd? I utgangspunktet skjønner jeg at man vil svare at metodene er helt uforenlige. Jeg mener at motbetinging i utgangspunktet er en fantastisk metode, uten risikoen for uønskede "bivirkninger" hvis det gjøres riktig. Problemet med motbetinging er at det tar lang tid å komme i mål og i hverdagen vil man gjerne, selvsagt litt avhengig av hvor man bor, møte en hund som er så nær at motbetinging ikke funker. I disse tilfellene vil jeg heller avbryte/straffe stirring for å være i forkant, og så kreve at hunden min følger meg forbi, og deretter belønne rett adferd når fokuset er på meg. Dette kan virke som nærmest det motsatte av motbetinging, men det er stor forskjell på å se/registrere den andre hunden og å stirre på den. Når avstanden er stor nok vil jeg imidlertid benytte motbetinging for å passere. Tenker dere at jeg kombinerer metoder som er uforenlige? Burde jeg heller bruke kun én av dem?
    • En han. Har merket meg at andelen testosteron på kurs og trening er påfallende mye lavere enn østrogen. Ofte er det eneste testosteronet til stede i følge med sin mykere halvdel, som har dratt dem dit. Resten av testosteronet kom ferdig utlært og er ute med hundene løse i parken, hilser på fremmede i bånd, og deler villig sin ekspertise med random damer som antakelig ikke kan like mye om hund som dem selv.  #notallmen men når den taggen føles nødvendig..
    • Jeg er ute og går tur med hunden min i belte. Det er mellom 2-3 m. langt og gjør at jeg har god kontroll på henne. Hun går stort sett fint og rolig ved siden av meg. Hun kan trekke litt i begynnelsen da hun har høy energi, men ellers rolig og fint kroppspråk.  Jeg ser en fyr som kjører sikk sakk i veien på skateboard med en bulldog/boxer. Hunden stopper opp og bjeffer på min. Som den ansvarlige hundeeieren jeg er går jeg inn en sidevei for å vente på at de passerer på hovedveien. "Er hun ikke gira?" "Er det tispe?" "Dette er gutt. Han er ikke farlig?" Han spør igjen to ganger om hun ikke er gira. Jeg har sagt at hundene har møtt hverandre før og det ikke er en god match og at avstand over greit.  Hundene er tydelig usikre på hverandre og viser det gjennom kroppsspråket sitt. Dette er ikke situasjonen for å hilse. Begge hundene er i bånd. Det var forøvrig flere mennesker rundt og en vei det også ferdes mye biler fra folkene som bor der. Hvorfor så vanskelig å lese situasjonen? Eller ser jeg flere som går tur og snakker i mobil, eller med headset som stenger ute lyd og er i egen verden. Det mest frustrerende er kanskje de som snakker i tlf. som stopper midt i veien (som forøvrig er trang) med hunden sin slik at du bare må vente på at de ser deg og dere blir enige på en eller annen klønete måte om hvordan passeringen blir.  For egen og andre sin del forsøker jeg å være oppmerksom på både egen hund og omgivelser på tur. Da blir det hyggeligere og enklere for alle andre.  Sånn, det var dagens utblåsing for egen del. 
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...