Gå til innhold
Hundesonen.no

ER det valper der inne?


Weatherwax

Recommended Posts

Såvidt jeg forsto Caroline der, så var det herpes som var årsaken til at hele kullet døde.

Og at det var derfor, med den erfaringen under beltet, som gjorde henne så ekstra påpasselig med å herpesvaksinere tisper fra da av.

Og det skjønner jeg godt!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

MiO forsto helt rett, det var høyst sannsynlig herpes. Jeg pratet en del med oppdretteren hennes som hadde hatt samme problem med flere av sine tisper. Tomme tisper, dødfødte og svake valper. Det ble betydelig bedre da hun begynte å vaksinere sine tisper mot herpes. Nå er nevnte tispe akkurat paret igjen, og denne gangen blir hun selvfølgelig vaksinert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hm. Virker som om det er store sprik mellom folks faktiske erfaringer og hva dyrlegene sier da, og det er jo kjempeteit. Hvor lenge etter paring er det vanlig å vaksinere?

Ca. 5-10 dager etter paring :) Vaksinen repeteres etter ca. 5 uker, altså ca. 1-2 uker før ventet fødsel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Over til noe annet - ang herpesvaksinedebatten så må jeg bare si at jeg nå har vært hos to av de aller mest ansette dyrlegene i både Sandefjord og Tønsberg (vi snakker RESPEKT liksom :thumbsup: ) , og begge sier at de ikke vil vaksinere tisper før parring uten påvist risiko for viruset. Det er heller ikke en anbefaling fra vet.høgskolen, og for å sitere: Hvis vi skal begynne å vaksinere hver eneste tispe mot herpes, hva blir det neste?

Jeg har også snakket med VHS om herpesvaksinen, og de anbefalte meg å gjøre det - så de er kanskje ikke enig, de som jobber der heller? Vi vet for lite om viruset enda, men for meg var det en billig "forsikring" i forsøket på å få tispa drektig. Jeg gir henne næringsrik kost, jeg holder henne i kondisjon - hvorfor skal jeg ikke styrke helsa i forbindelse med parring også?

For øvrig ble jeg ikke anbefalt å ta herpesvaksinen av VHS da jeg spurte i forbindelse med parring i fjor, så kanskje har de oppdatert kunnskap og dermed endret mening? I don't know.

Herpes er lunefullt, for tispa kan virke frisk og fin ved parring, men gå latent med det. Om hun da får et utbrudd rundt fødsel, vil valpene bli smittet gjennom fødselskanalen. Derfor tar en to vaksiner - en for å sikre rundt parring og hjelpe til med å gjøre tispa drektig, og en som tas rundt fødsel for å sikre at det ikke blir utbrudd da. En jeg kjenner mista om jeg husker rett syv valper rett etter fødsel - fordi de ble født vanlig. Så stoppet fødselen opp, det ble keisersnitt, og de plukket ut to valper til. Disse to var de eneste som overlevde, de syv som ble født døde hen i løpet av kort tid.

Jeg har også hørt enkelte snakke om at de ønsker rutinemessig å ta keisersnitt for å sikre at valpene ikke blir smittet av herpes i løpet av fødselen. Høl i huet, spør du meg, det er en ekstrabelastning for tispa som er totalt unødvendig. Mulig er det litt hysteri med denne vaksinen, men jeg synes også jeg hører om flere og flere episoder som kan bunne i herpes. Det var en annen her på sonen som mistet hele valpekullet sitt rett før fødsel i fjor eller forfjor, på grunn av herpes. Valpekjøperen til en bekjent mistet også et kull fem-seks uker uti svangerskapet i vinter, og der sa veterinær til dem at de anbefalte dem å ta herpesvaksinen før neste parring - og det er ingen dårlig klinikk det heller.

Vaksinen koster litt, men pengene flyr ved et valpekull uansett.

Det er i hvert fall min mening.

Så kan jeg alltid slenge på en "unnskyldning" om at jeg har et aktivt hundehold og drar tispa med på mange tilstelninger, så risikoen for å bli smittet er stor - det smitter som dråpesmitte, om jeg har forstått det rett. I tillegg brukte jeg en hannhund som også stilles en del og har parret flere andre tisper, så smitten kan lett dukke opp.

Men en kan få kennelhoste og lus i skogen og i parken også, så egentlig er det ikke nødvendig å ta vaksinen kun om en er aktiv konkurrerende i en hundesport.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min tispe mistet valpene nøyaktig èn uke før termin i januar 2010 - en opplevlse jeg unner ingen, fryktelig trist :icon_cry: ! Alle kliniske tegn tydet på herpes, så jeg kommer alltid til å vaksinere mot herpes i framtiden. (Det er i hvertfall en trygghet, føler jeg)

Lykke til med valpeplaner, neste gang går det din vei! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis vi skal begynne å vaksinere hver eneste tispe mot herpes, hva blir det neste?

Det synes jeg var en merkelig uttalelse fra en veterinær? Vitner vel litt om uvitenhet omkring tema, tror jeg. Nå vet man vel egentlig ganske mye, eller iallefall mer enn nok, om herpesviruset til at man bør ta dette på alvor (ellers i Europa har dette vært tema i mange, mange år, og en del hannhundeiere nekter å la sine hannhunder parre tisper, de krever inseminering).

Min hannhund er far til et kull som ble halvert to dager etter fødsel nettopp pga herpesinfeksjon (de ble obdusert). Himla kjedelig opplevelse for oppdretter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette minner meg om sykehuset når jeg selv skulle ha barn. Det er så utrolig trist når fagfolk du stoler på (i dette tilfelle dyrleger) ikke gjør det lille ekstra og ihvertfall setter seg inn i da f.eks herpesvaksine - særlig når jeg spurte konkret etter det. Så fra nå - som med sykehuset - tar jeg ingenting for gitt og gir meg ikke uansett hva. I HAVE RIGHTS DAMMIT! Heheh, litt dramaqueen muligens :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Nei, hu har i grunn spist det samme i en stund nå, og er vant til å spise variert. Jeg får ta meg en tur til veterinæren og snakke med de. Takk for svar 😊
    • Kan hende ja? Rocky rant liksom alltid litt på den siden som var tett såvidt jeg husker, på tross av nedsatt tåreproduksjon også. 🤔 Saltvannsdrypping og eventuelt falske tårer ble løsningen for oss. Var også snakk om en operasjon for å åpne inn mot munnen eller noe? For at spytt? Kunne fungere som tåreveske eller noe? Eller om det var for drenering pga den tette kanalen? Er så lenge siden at jeg husker ikke for å være helt ærlig. Ble ikke gjort i hans tilfelle uansett så kan ikke si noe om hvordan det hadde hjulpet heller. (Han hadde øyebetennelse ofte, så ble mye drypping)    Har du endra på fôr i det siste? Kan være en reaksjon på noe der eventuelt. 
    • Han er så fin @maysofie! 😍 Blir spennende å se hvordan han utvikler seg! 😍 
    • Gode hundemøter med hunder jeg kjenner først og fremst, ellers så kan de lære seg at ikke alle skal hilses på/være nøytrale. Jeg bor jo midt i et turområde for bydelen min, så smittepresset bare i «Hagen» er sånn sett høyt her, jeg liker jo ikke det akkurat, men så lenge det ikke går noe i området så begrenser jeg ikke der heller. Jeg føler meg absolutt tryggere når 12 ukers vaksinen er satt, men foreløpig så har valpene jeg har/har hatt fått 8 ukersen også før jeg hentet dem. (Tror de nye anbefalingene sier at den ikke er nødvendig lenger?)    Jeg avventer valpekurs til etter 12 uker, ikke pga vaksine, men fordi jeg vil at de skal ha mental stamina til å faktisk få noe særlig utav det. (Trening med distraksjoner etc) Kontaktlyd/innkalling/miljø har jeg liksom kunnskapen til å gjøre på egenhånd nå før den tid. Begrenset hvor mange valpekurs man kan gå som trener og få noe nytt utav dem, så valpene sosialisering og samarbeidet vårt er hovedfokuset mitt med ett valpekurs + eventuelt få en feeling for nye kursholdere i området etc jeg ikke har vært hos før. Førstegangs hundeeiere anbefaler jeg at går tidligere, fordi de som eiere/hundetrenere får noe utav det uten at valpen nødvendigvis trenger å klare hele øktene uten å få overtenning/bli overtrøtt. De trenger gjerne hjelp til å gjenkjenne sånt også, så sånn sett like greit at det skjer på kurset eventuelt. 
    • Tenker de er forskjellige og ting går i orden etterhvert. Om han bare vil på do og sovner fort etterpå så hadde jeg bare fortsatt med å gå ut. Men vært dritkjedelig sånn et det ikke er noe belønning i å våkne utover at han får gå på do. ❤️  Limit måtte jeg lufte ganske ofte, opptil ca halvt år gammel, men sovna fort igjen. Karma sover foreløpig 6-8 timer i strekk på natta, men er da VÅKEN når hun har vært på do. 😂(Turboturid den der) Så blir tidlige morgener og heller en hvil på sofaen ila morningen isteden. 😴
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...