Gå til innhold
Hundesonen.no

Kaster opp ufordøyd mat


Recommended Posts

Stakkars Uta min er ikke i form hun. Kaster opp ufordøyd mat og driter i mengder normal avføring. Noen som vet hva i all verden dette kan være??? Hun er litt slapp, men det skylder jeg på løpetiden for, selv om hun ikke var slik når hun hadde løpetid her.

Hun har kastet opp nå 5 ganger. Tre ganger i natt, og to ganger nå, alle gangene var det hele forkuler som kom opp (oppbløtte da)

Hun har gjort fra seg til sammen 7 ganger, store mengder, normal avføring siden i går fra ca kl 15. Når jeg sier store mengder, er det litt mer enn normalt enn det vi forventer hos en hund på tørrfor. Den er normal i konsistensen.

Hun får flatazor og v&h, aldri sett dette før og hun har stått på det foret i 3 år nå.

Edit: Hun skal fastes nå i ett døgn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Får hun tørt og rått i samme måltid? Pga løpetiden kan det være at magen er litt mer sensitiv, og derfor blir kvalm når vomma fordøyes først, og tørrfôret blir igjen. Rått går fra magesekk til tarm innen 4 timer, mens tørrt kan ligge i magesekken i inntil 18 timer.

Derfor kan det virke som hun har hatt forsinket fordøyelse av det tørre, og så har det "hopet" seg opp i tarmen, derfor mye avføring plutselig. Så faste et måltid iallefall, og så gi vått og tørrt i hvert sitt måltid en stund er min resept ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hun får tørt på morgenen og vått på kvelden. Jeg bør kanskje prøve å bløte opp tørrforet hennes skikkelig.. jeg er litt slurvete der, hun får masse vann i altså, men jeg mekker mat og vann og gir med det samme.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, men kroppen er jo igang med å restituere seg etter tur, ikke ro til å fordøye maten *vanskelig tilbake ;)*

Jeg tror ikke det er noen krise på gang altså, det er nok løpetid og varme som kan ha gjort at Uta litt i ulage.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, men kroppen er jo igang med å restituere seg etter tur, ikke ro til å fordøye maten *vanskelig tilbake ;)*

Jeg tror ikke det er noen krise på gang altså, det er nok løpetid og varme som kan ha gjort at Uta litt i ulage.

*fortsette å vanskelig* Hvorfor kastet hun da opp gårsdagens mat (hun fikk tørrfor på kvelden) i dag tidlig? Svar på den du! Da hadde hun ikke fått noen tur når hun fikk mat, hun hadde sovet i hele natt.

Nei, er ikke så veldig bekymret, men lurer jo da

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke for å være vanskelig her altså *ler* Jeg går lang tur på morgenen, så kommer vi hjem og da får hun mat. Hun får ikke mat før tur. Så får hun rått på kvelden før jeg legger meg.

Kanskje du kan forsøke som Tulip sier å gi rått om morran og gi det tørre om kvelden? Da får hunden ro om natta til å fordøye det tyngre fordøyelige tørrfôret ? Mine hunder har alltid fått maten sin rett før de legger seg, de, nettopp for at de skal få ro til å fordøye kosten i løpet av natta :).

EDIT: Så ikke svaret ditt over før etter at jeg hadde postet :D.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Brekker hun seg, eller bare velter det ut sånn helt uten forvarsel? Lukter oppkastet vondt?

Töddel begynte plutselig sånn. Han hadde obstruksjon i tarmen, en leke han hadde spist typ tre måneder tidligere, og måtte opereres. Han bæsjet også som normalt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fikk hun to måltider tørrt i går da? Om magen er i ulage, og hun jobbet med tørr frokost ble det kanskje for mye med tørr kvelds også? Ergo kom den siste maten opp igjen. *tulip har svar på det meste når det kommer til fôr hun *fnis**

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mari: hun brekker seg kort, og som kommer det som en fontene. Drite så mye om hun har noe som sitter fast i tarmen?

Tulip: du er vanskelig med meg! *trampe* Men ja, jeg skal gjøre som du sier og prøve å bytte om på måltidene. Vått på morgen, tørt på kvelden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mari: hun brekker seg kort, og som kommer det som en fontene.

På Töddel stod det også ut som en fontene, og han brakk seg ikke først. Eller pleide han å gå rundt og brekke seg (med deilige lydeffekter) sånn typisk hundelenge før han spydde. Med obstruksjonen var det annerledes. Etterhvert begynte oppkaste å lukte død også, og med en hund som aldri viste tegn på smerte var det først da vi tok ham med til vetten. Han ble operert dagen etterpå.

Drite så mye om hun har noe som sitter fast i tarmen?

Man kan ha delvis obstruksjon også. Töddel hadde nok det lenge før det satte seg ordentlig fast, han måtte fjerne en del av tarmen også. Men ja, man kan bæsje som normalt selv med obstruksjon.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Åh jeg får litt lyst til å synge høyt med fingrene i ørene nå Mari! Jeg ser det an til i morgen, er det like ille da, så er det rett til vett (rimte det *galgenhumor*)

Synes det høres ut som en god plan jeg. :) Töddel viste jo aldri at han var syk, han var ikke helt riktig skrudd sammen sånn sett. Det var derfor veterinæren sendte han hjem igjen, han så jo en frisk hund han. Jeg tipper at du vil merke det på Uta om det blir alvorlig altså. Dessuten er det heldivis sånn at de aller færreste hunder som spyr har obstruksjon liksom. :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Belgerpia

Ehhh.... kan hun ha fått til å raide foret? Alternativt spist Asti sin mat også, pluss litt eller noe? Kanskje dere alle har foret henne?

Hun oppfører seg som en hund som har forspist seg litt spør du meg! Og kan hun ha gjort det før hun kom hjem osv. Hun oppfører seg som bikkja til brodern når hun forspiste seg - dreit absurde mengder og kastet opp tørrfor som om det var erter... To dager uten mat og vips så var hun bar igjen :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, jeg har vokter jo de to som smeder nå (løpetid) og lokket på fortønna er og med sikkerhetssteinen på, så kan ikke være det heller. Med mindre hun har spist masse hos oppdretter da. Det var faktisk tanken min å. Hun var med i stallen i går, men hun fikk ikke i seg mye hestemøkk heller. Dette tror jeg forblir ett mysterium.

Oppdretter prata om mave-dreining og jeg var rask på telefonen. Ingen symptomer - så panikk avblåst. Hun har drukket litt også nå, så nå er det jo rene julaften her :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tulip: du er vanskelig med meg! *trampe* Men ja, jeg skal gjøre som du sier og prøve å bytte om på måltidene. Vått på morgen, tørt på kvelden.

Jaaa, jeg er visst kjent for å være det *ler* Jeg vet Rak har klaga til deg på msn :lol:

Jeg tror det er litt ømfindtlig mave i sammenheng med løpetia jeg, og at hun blir fin igjen ganske så snart :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Hei! ☺️ Er det noen her som forer med Dyrisk? Er dere fornøyde?
    • Nei, hu har i grunn spist det samme i en stund nå, og er vant til å spise variert. Jeg får ta meg en tur til veterinæren og snakke med de. Takk for svar 😊
    • Kan hende ja? Rocky rant liksom alltid litt på den siden som var tett såvidt jeg husker, på tross av nedsatt tåreproduksjon også. 🤔 Saltvannsdrypping og eventuelt falske tårer ble løsningen for oss. Var også snakk om en operasjon for å åpne inn mot munnen eller noe? For at spytt? Kunne fungere som tåreveske eller noe? Eller om det var for drenering pga den tette kanalen? Er så lenge siden at jeg husker ikke for å være helt ærlig. Ble ikke gjort i hans tilfelle uansett så kan ikke si noe om hvordan det hadde hjulpet heller. (Han hadde øyebetennelse ofte, så ble mye drypping)    Har du endra på fôr i det siste? Kan være en reaksjon på noe der eventuelt. 
    • Han er så fin @maysofie! 😍 Blir spennende å se hvordan han utvikler seg! 😍 
    • Gode hundemøter med hunder jeg kjenner først og fremst, ellers så kan de lære seg at ikke alle skal hilses på/være nøytrale. Jeg bor jo midt i et turområde for bydelen min, så smittepresset bare i «Hagen» er sånn sett høyt her, jeg liker jo ikke det akkurat, men så lenge det ikke går noe i området så begrenser jeg ikke der heller. Jeg føler meg absolutt tryggere når 12 ukers vaksinen er satt, men foreløpig så har valpene jeg har/har hatt fått 8 ukersen også før jeg hentet dem. (Tror de nye anbefalingene sier at den ikke er nødvendig lenger?)    Jeg avventer valpekurs til etter 12 uker, ikke pga vaksine, men fordi jeg vil at de skal ha mental stamina til å faktisk få noe særlig utav det. (Trening med distraksjoner etc) Kontaktlyd/innkalling/miljø har jeg liksom kunnskapen til å gjøre på egenhånd nå før den tid. Begrenset hvor mange valpekurs man kan gå som trener og få noe nytt utav dem, så valpene sosialisering og samarbeidet vårt er hovedfokuset mitt med ett valpekurs + eventuelt få en feeling for nye kursholdere i området etc jeg ikke har vært hos før. Førstegangs hundeeiere anbefaler jeg at går tidligere, fordi de som eiere/hundetrenere får noe utav det uten at valpen nødvendigvis trenger å klare hele øktene uten å få overtenning/bli overtrøtt. De trenger gjerne hjelp til å gjenkjenne sånt også, så sånn sett like greit at det skjer på kurset eventuelt. 
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...