Gå til innhold
Hundesonen.no

Utholdenhet på konkurranse


Imre

Recommended Posts

Jeg beklager at inlegget er på svensk, men jeg har kopiert det fra et svensk forum som jeg har skrevet samme spørsmål i

Nu har Heike och jag debuterad i lydnadsklass 1. Även om det inte blev några första pris så är jag jättenöjd med helgen och hundens prestation. Det som han missade på är saker som vi inte har tränat på helt enkelt.

Det största "problemet" är uthålligheten och det tar jag helt och hållet på mig själv (vad annars liksom?).

Heike är en hund som inte tycker om att man tar i honom när han jobbar. Jag har fått honom att acceptera att jag gör det i skyddsträningen och spåret, MEN det är självbelönande aktiviteter för honom.

Lydnaden är inte lika kul och han är mycket beroende av mina belöningar - kamp, godis, boll, när vi tränar för att behålla orken och attityden.

Jag ska erkänna att jag inte har tränat så mycket på att belöna med mig själv - av den enkla orsaken att jag inte hittat något bra sätt. Därför har jag använt mig av kamp (som är det han tycker allra mest om), godis eller boll som belöningar.

Nu måste jag dock jobba med att hitta belöningsformer som jag kan använda på tävling som får honom att yta lika mycket som när jag har mina "snuttefiltar" (kamp/godis/boll).

Jag har nog medvetet eller omedvetet låtit bli att tränat utan och på så vis kringgått problemet. Men på tävlingarna kom ju sanningen fram. Mina beröm och bus med bara mig själv når inte riktigt in.

Han tycker som sagt inte om att man tar i honom när han jobbar JUST NU, men det kanske kommer längre fram så jag måste använda min rötst och andra gester. Men hur???

Jag ser ju också att jag måste börja jobba bättre med att kedja moment samt skapa rutiner för övergånger.

Har jobbat en del med kedjan läggande - inkallning - stå och den fungerar bra så länge han får sin kamp/boll/godis.

Har ni några råd att ge mig???

Jag kommer självklart att jobba med den fysiska konditionen parallellt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kan hende jeg er helt på viddene, men kan du greie å skape en forventning hos ham om at belønningen kommer "snart"? Om du benytter deg av ekstern belønning, dvs en ball som f eks ligger utenfor ringen (i en sekk el l), og la ham få løpe til den og hente belønningen. Om du da trener gradvis opp slik at han først etter en øvelse får løpe og belønne seg selv, så etter to, deretter tre etc etc... så skaper du kanskje en forventning hos ham etterhvert om at jo - belønningen kommer snart?

Ok - jeg vet - jeg er skitdårlig på å forklare, men det var den tankegangen jeg brukte på gamlemor for å greie å få henne gjennom et lp-program, og det fungerte etterhvert ganske bra :).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja jeg har tenkt i de banene selv :) Og jeg vet at jeg har litt lett for å bli for forutsigbar og "korrekt".

Det er jo helt klart at forventningene på belønning - men at han aldri vet når- må økes.

Skal teste det på neste treningsøkt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I tillegg til avstandsbelønning som Siri forklarer så kan du kan også lage deg belønningsrutiner før du gir ham filla. Jeg kan feks belønne en god del med meg selv først (rygger bakover, klør på bikkja m.m.), for så å dra opp filla, på den måten kan en del hunder forbinne selvbelønning (av eier) som god/ok belønning. Litt hjernevask ;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Veldig interessant tråd, for akkurat det samme sliter jeg litt med. Men jeg har utrolig mye å skylde på meg selv for, jeg belønner nemlig alt for hyppig i løpet av en lydighetsøkt, men jeg har skjerpet meg litt :)

Gode forslag så langt, som vi skal prøve ut! :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vet ikke om dette vil hjelpe, men hele lydighetsprogrammet kan baklengskjedes. Dette gjør at hunden gjerne blir mer og mer intens desto lenger ut i programmet man kommer, fordi den vet at belønningen nærmer seg. Kjør programmet baklengs - begynn med siste øvelse og belønn med det hunden verdsetter høyest her i verden. Repeter om nødvendig og legg på neste øvelse. Fortsett slik til du har hele programmet i kjeden.

Jeg har aldri prøvde dette selv, så jeg aner ikke om det funker, men i teorien virker det som en grei løsning syns jeg :)

EDIT: Ser nå at det var dette Siri tipset om. Oppskrytt å lese alle innleggene i tråden før man svarer selv. :icon_redface:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ja baklengskjede har også vært i tankene mine, men jeg har aldri hørt om noen som med sikkerhet kan si til meg at det fungerer bedre enn å framlengskjede. Men logisk sett burde det gi mer intensitet

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...