Gå til innhold
Hundesonen.no

Ulv skutt i Hurdal


Miriam

Recommended Posts

Det er like trist at en ulv er død alikevel. Samma hvor mange sau den har spist eller hvor den har turt å bevege seg. Ulver er fantastiske dyr. Man kan jo ha to tanker i hodet på en gang.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er like trist at en ulv er død alikevel. Samma hvor mange sau den har spist eller hvor den har turt å bevege seg. Ulver er fantastiske dyr. Man kan jo ha to tanker i hodet på en gang.

Er det tristere at en ulv er død, enn at andre dyr dør? Jeg har antakeligvis et langt mindre romantisk ulvesyn enn folk flest her inne..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det tristere at en ulv er død, enn at andre dyr dør? Jeg har antakeligvis et langt mindre romantisk ulvesyn enn folk flest her inne..

Hva skal jeg si? Både ja og nei. At byttedyr bøter med livet til sine naturlige predatorer synes jeg ikke er fryktelig trist på et personlig plan nei. Og jeg synes det er tristere at en ulv dør enn at ei rotte dør f.eks. Ulven står mitt hjerte mye nærmere enn rotta gjør.

Jeg forstår til en viss grad begge sider av ulvesaken jeg, men inni meg så kjenner jeg det alltid i hjerterota hver gang det skytes en ulv. Det er da greit at ikke alt trenger å være så rasjonelt alltid. Hva er galt med å bli litt følelsesmessig berørt innimellom liksom? Det gjør en hverken romantisk eller naiv det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg blir like oppgitt hver gang jeg leser slikt.. Og er enig i mange av kommentarene under artikkelen! Mennesket er egoistisk! Og ja det er tristere at en ulv må bøte med livet for å gjøre noe som er HELT naturlig for den, enn at en sau, som ikke er rustet til å overleve i norsk fauna i det hele tatt, må bøte med livet. Sau har vi MER enn nok av! Dumme idiotiske sau som ikke klarer å beskytte seg selv i det hele tatt. Og dumme bønder som sender de ut på beite i håp om at ingen rovdyr skal forgripe seg på det vandrende kolbordet.. :aww:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ulv som viser null frykt for mennesker burde bli avlivet, syns faktisk jeg. Det er pga at den kommer i farlige situasjoner som er både farlig for ulven selv, og for mennesker og dyr rundt den. En ulv skal ha naturlig frykt for mennesker.

Ellers er jeg ulveforkjemper, syns det er helt latterlig at vi bare skal drepe det som er litt skummelt..

Men nå som det er sagt - løve, gepard og leopard er også kategorisert som utryddningstruet, men om de beveger seg for nært boplasser eller forsyner seg av kyr og geit, så hender det at de blir avlivet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ulven mister jo mer og mer av sitt habitat fordi vi mennesker absolutt skal bygge alt her og der. Den har tilslutt ikke noe valg enn å bevege seg nærmere mennesker. Det at en ulv rusler forbi et hus er ikke ensbetydende med at den er en trussel for et menneske. Ulven er sky og unngår konflikter med mennesker. Vil man ikke ha ulv rundt husveggene så flytter man ikke dit hvor det finnes ulv. Man kan ikke være så egoistisk at man må kreve at ulven skal dø fordi "her vil vi bo!"...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Joda, og jeg er enig med deg, jeg. :)

Men utifra hvordan artikkelen er skrevet så virket det som at dette var en veldig uredd ulv. Vi som ikke var der kan jo ikke vite nøyaktig hvordan den oppførte seg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man kan jo ha to tanker i hodet på en gang.

Jeg er ganske sikker på at de som har besluttet avlivingen har langt mer enn bare to tanker i hodet samtidig...

Hva er galt med å bli litt følelsesmessig berørt innimellom liksom? Det gjør en hverken romantisk eller naiv det.

Tja, jo, når følelser blir innblandet er det ofte vanskelig å tenke fornuftig.

Forferdelig trist at et dyr av en truet dyreart blir skutt. Rovdyrpolitikken i Norge er en vits.

Ulven er vel ikke en truet dyreart.

Vil man ikke ha ulv rundt husveggene så flytter man ikke dit hvor det finnes ulv. Man kan ikke være så egoistisk at man må kreve at ulven skal dø fordi "her vil vi bo!"...

Jeg er ganske sikker på at folket i Hurdal flyttet dit før ulven kom til bygda (ja, jeg tenker på nyere tid - vanskelig å gjøre et valg om hvorvidt man vil bo i ulvestrøk eller ikke når man flytter til et sted uten ulv og brått har ulven på dørtrappa).

Ulvedebatten er ikke enkel, og det er mange hensyn å ta, det er jo derfor det også stormer i disse debattene. Jeg greier verken å støtte de ihuga motstanderne eller ulveelskerne - de er like korttenkte alle sammen - og de har neppe mer enn EN tanke i hodet dessverre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er like trist at en ulv er død alikevel. Samma hvor mange sau den har spist eller hvor den har turt å bevege seg. Ulver er fantastiske dyr. Man kan jo ha to tanker i hodet på en gang.

Siterer!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes det var bra denne ble tatt ut jeg, i og med at den alt har tatt 8 sau. Ulven i Norge er vel ikke akkurat en truet dyreart, i og med at det er ulv innvandret fra Sverige, Russland og Finland. Da jo den "ekte norske" ulven ble utryddet for mange mange år siden. Så slik ulv som fins i Norge, fins det da mye mer av i Russland. Altså ingen krise.

Ellers, så er jeg litt både og. Jeg ser poengene til mange i at man ikke skal bli kvitt noe bare fordi det ikke passer oss å ha det, samtidig så mener jeg at ulven burde egentlig ikke være i Norge i og med at vi har så mye bruk av utmarken, både for beitedyr(noe som jo er god dyrevelferd så lenge de ikke blir spist opp, tror en sau på utmarksbeite koser seg veeeeeldig mye mer enn en sau i et fjøs, eller en sau på et nedgnagd, neddriti jorde. Samme med ammekyr med kalv.

Og ikke minst det å få utnyttet de ressursene vi har, det blir faktisk bedre kvalitet og smak på kjøttet av dyr som har gått på utmarksbeite, enn av de som går på innmarksbeite. Det er viktig å få beitedyr ut i skogen for at ikke alt skal gro igjen. Da blir det ikke mye igjen å ha glede av, når alt gror igjen. Ikke særlig trivelig å gå turer i kratt og buskas, uten en åpen sti i sikte. :aww:

Personlig mener jeg at vi ikke egentlig "trenger" å ha ulv i Norge, den er ikke en "ren norsk" ulv, og at det nok ville vært nesten bedre for de fleste(også ulven) om vi bare ble kvitt den, da hadde man sluppet unna utrolig mye problemer for alle. Man hadde også sluppet unna ulvehybrider og utsatt ulv. (ja, jeg har vært borti folk som dreiv med det, jeg, en gang i tiden.)

Nå skal det såklart sies at gaupe, jerv og bjørn også tar mye sau. Men de går da som regel ikke rundt husveggene.

Nei, det er et vanskelig spørsmål, men jeg vet iallefall at jeg mye heller vil ha beitedyr på skogen, småbruk i drift og et levende bygdelandskap, enn 30 ulver. :aww:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg blir like oppgitt hver gang jeg leser slikt.. Og er enig i mange av kommentarene under artikkelen! Mennesket er egoistisk! Og ja det er tristere at en ulv må bøte med livet for å gjøre noe som er HELT naturlig for den, enn at en sau, som ikke er rustet til å overleve i norsk fauna i det hele tatt, må bøte med livet. Sau har vi MER enn nok av! Dumme idiotiske sau som ikke klarer å beskytte seg selv i det hele tatt. Og dumme bønder som sender de ut på beite i håp om at ingen rovdyr skal forgripe seg på det vandrende kolbordet.. :aww:

Ugh, ugh, ugh, sånne holdninger som du viser i dette innlegget er akkurat slike som gjør at debatten blir så sykt vanskelig å holde på et konstruktivt plan. Ulvedebatten er IKKE så svart-hvit!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sånne holdninger? Som å synes at menneskene kanskje bær ta litt hensyn til naturen? Ja det er kjempefæle holdninger gitt..!

Hvor mange sau finnes i Norge? Hvor mange ulv finnes i Norge? Hva i alle dager er galt med å ville bevare ulven? Selv om den kanskje ikke er helnorsk! At den norske ulven ble utryddet burde kanskje fortelle oss litt om oss selv. Den "norske" sauen vi har idag som er den vansligste, såkalt hvit norsk sau, den er en salig blanding av norske og utenlandske arter. Og det er fordi man heller vil ha dumme dyr med mye kjøtt og ull på, framfor dyr med litt mindre kjøtt og som heller forsvarer seg bedre mot rovdyr. Man kan ikke regne med at sauen vandrer rundt urørt av rovdyr når den få slippe ut i naturen. Og man MÅ skyte hvert eneste dyr som gnafser på en sau. Jeg synes DET er en latterlig holdning..!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pippin: Det er veldig sant at Norsk hvit sau er mye dårligere rustet til å forsvare seg enn f.eks. villsau eller farget spælsau. Her på jobben har vi farget spæl, og de er veldig mye lettere til bens osv enn Norsk hvit.

MEN, en bekjent av sjefen, som også har farget spælsau, mistet plutselig masse sau til rovdyr et år. Vet du hvorfor? Jo, fordi det ikke lenger gikk Norsk hvit sau i områdene der, de rundt der hadde sluttet med sau. Og da gikk rovdyra med en gang på spælsauen i stedet. De tar det som er enklest, og det skjønner jeg jo såklart. Det er jo naturlig.

Det som er ulempen med ulven, er at de gjerne tar livet av så mye sau som mulig. Jeg vet ikke om du klarer å forestille deg følelsen av å finne nedslaktet sau på skogen, dyr du har håndtert og stelt med hele vinteren og våren, dyr som faktisk er levende vesener som føler smerte og redsel når de blir jaget og drept. En annen bekjent av sjefen mistet 21 sau til ulv, de lå strødd utover et område på ca 400 meter i lengde. En ulv trenger ikke å drepe 21 sau på en gang. Så mye mat behøver den ikke. (og ja, de som var der for å dokumentere tapet ifht erstatning mente det var EN ulv, selv om saueeieren var uenig, for det skal da litt til for EN ulv å klare å drepe 21 sau på en strekning på 400 meter..) Det var tilogmed en sau som fortsatt var i live, som de måtte skyte på stedet.

Det er INGEN sauebønder som ønsker at dyra deres skal lide. Alle håper de at de skal unngå rovdyrtap dette året. Selv om flere vet at det kommer de ikke til å unngå. Men man kan ikke ha sauene gående hjemme hele året heller, da blir det mye høyere forekomster av sykdom blant flokken. I tillegg er det absolutt ikke lønnsomt. Og ja, flere og flere legger ned sauedriften, fordi det rett og slett er uholdbart å drive med sau, både pga det ikke er lønnsomt, og fordi de ikke orker dyretragediene.

Jeg mener det er uholdbart å holde på de 30 ulvene som er, når de skaper så mye trøbbel for de fleste. Ikke for det, gaupa tar også mye lam, og får du en slagbjørn, er det nesten enda verre, da de gjerne spiser bare juret på sauen og lar den gå levende. Jerven dreper også en del, og graver ned sauen, så det er vanskelig å få dokumentert tapene. Bruk av GPS-halsbånd på sau er på vei opp, så man lettere skal finne sauen raskt, og få dokumentert tapet, men det er altfor dyrt til at hver enkelt bonde kan forsvare å kjøpe inn sånt til hele flokken.

Det er faktisk ikke særlig lett å være sauebonde, ei heller lønnsomt, og at det da skal være enda vanskeligere fordi ulven absolutt skal finnes i Norge, ser jeg ikke på som noe positivt. (selv om jeg gjerne skulle se at flere bønder holdt gamle, norske saueraser i stedet, men det er jo igjen enda mindre lønnsomt enn Norsk hvit sau)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes fortsatt ikke så veldig synd på bønder når de blir OVERRASKET over at de mister sau til rovdyr. Hvordan kan man tro noe annet da når man sender sauen ut i dype skoger osv?? Hva med alle sauene som ikke får nok tilsyn og som dør på grunn av skade, sykdommer osv? DET er visst ikke så ille som at den blir tatt av rovdyr som handler på instinkter.

At ulven gjerne tar mange dyr på en gang er ikke så rart når alle dyrene rusler sammen. De er ikke akkurat vanskelig å felle disse sauene, så da er det ikke rart ulven tar mange dyr? Greit å slå til mens dyra løper rundt en, slik at man har mat en stund fremover vel..

Jeg kommer aldri til å bli klok på saueholdet i Norge jeg..! Ja noen sauebønder gjør nok det de skal, men jeg ser for meg at det er mange som sender sauene ut på beite i håp om at de kommer tilbake etter beitetid.... (satt på spissen!) Og er det slik at man virkelig bryr seg om sauene sine så sørger man for at dyrene har det bra også på beitet, og at de er sikret mot rovdyr, men det blir jo vanskelig når sauene får for lite tilsyn, vandrer alene osv..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva når ulvene tar bikkjene våre da? hva sier folk da? Hørte jo at det ikke var så lenge siden det var en som gikk på tur med hunden sin i nabolaget, hvor det kom 1 ulv og tok bikkja med seg..

Jeg har ikke noe imot ulver, så lenge de holder seg ute i skogen der de skal være, men når de kommer så tett på at de går langs hus og sånt, da vil jeg ha de bort hvertfall.. men syns egentlig de kunne ha prøvd å fange den først, for så å slippe den ut et sted hvor det er masse skog osv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes fortsatt ikke så veldig synd på bønder når de blir OVERRASKET over at de mister sau til rovdyr. Hvordan kan man tro noe annet da når man sender sauen ut i dype skoger osv?? Hva med alle sauene som ikke får nok tilsyn og som dør på grunn av skade, sykdommer osv? DET er visst ikke så ille som at den blir tatt av rovdyr som handler på instinkter.

At ulven gjerne tar mange dyr på en gang er ikke så rart når alle dyrene rusler sammen. De er ikke akkurat vanskelig å felle disse sauene, så da er det ikke rart ulven tar mange dyr? Greit å slå til mens dyra løper rundt en, slik at man har mat en stund fremover vel..

Jeg kommer aldri til å bli klok på saueholdet i Norge jeg..! Ja noen sauebønder gjør nok det de skal, men jeg ser for meg at det er mange som sender sauene ut på beite i håp om at de kommer tilbake etter beitetid.... (satt på spissen!) Og er det slik at man virkelig bryr seg om sauene sine så sørger man for at dyrene har det bra også på beitet, og at de er sikret mot rovdyr, men det blir jo vanskelig når sauene får for lite tilsyn, vandrer alene osv..

Vel, det er ikke alltid så lett å beskytte sauene fra alt. F.eks mistet jeg nesten et lam til rev idag jeg, disse sauene blir sett til flere ganger pr. dag, og da reven kom beitet de 20meter unna huset mitt.(Sauene er ikke sluppet på utmarksbeite ennå)

Hva mer skulle jeg gjort??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Bruk kode "alrute15" for å få 15% rabatt på ruta, rutebånd, blindspots og targets hos Drammen Hundepark. Gyldig til 15. oktober 2024 https://www.nettbutikk.drammenhundepark.no/categories/rute
    • Hei, er det noen som vet hva reglene er for å stille kirurgisk kastrert hannhund i utlandet er, eller hvor man kan finne slik informasjon? Jeg vet at NKK tillater å stille kastrert hannhund dersom det er gjort av medisinske årsaker og hvis man kan fremvise attest for at hunden hadde to normale testikler før kastrering. Men gjelder dette også hvis man ønsker å stille hunden for eksempel i Sverige, Finland, Frankrike etc? Eller har alle land ulike regler? Noen som eventuelt vet hvilke land som godkjenner det eller land som ikke tillater å stille kastrert hund (uansett om det er gjort av medisinske årsaker?😊
    • Hvis hun fortsatt bruker samme metodene er det jo "bare" å anmelde igjen. Ellers ville jeg sendt formelle henvendelser til klubben og NKK.
    • Jeg klagde på dette hos NKK inne på FB da det kom opp at de lot henne holde på. Det ble slettet og jeg fikk "mute" for en tid. Skremmende holdning. jeg kjenner personen fra hestemiljøet helt tilbake til 1988  da jeg kommer fra og har bodd 3 il fra hennes hjemsted. Kjenner og tilk henne fra hund selv om jeg har hatt nada med henne å gjøre.. jeg anbefaler at dere går inn og leser de grusomme sms som ble sendt mellom henne som eier og driver av kennelen - og de to ansatte..saken er mye verre enn det virker i media. Mangelen på respekt og empati er hårreisende.  Hun skal og ha blitt dømt for vold mot menneske og er kjent i området for å være "feisty". hvis man kan si det sånn.. sier ikke mer om  saken.. men rapporter og boikott.. Den som blir direkte berørt må være flink å si i fra.. Kanskje det er på tide at NOAH kommer på banen??
    • Skriv litt fort her men veit at mensen er noe kvinner har å ikke hunder. Men trudde du klarte å slå 2 fluer sammen ✨️ Vi har fikset alt å funnet ut av alt så går det ikke Ann å slette innholde heller  Så andre som sere dette så all good ok8 vi fant ut av problemet 😄
×
×
  • Opprett ny...